"A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló 2009. évi törvény alapján ezúton tájékoztatjuk, hogy a nyilvántartásunk adatai alapján elvégeztük az Ön biztosításának átsorolását. Szerződésének 2022. január 1-jétől érvényes díját és nyilvántartásunkban rögzített adatokat az alábbiakban teheti meg".
Ilyen és ehhez hasonló tartalmú leveleket kapnak azok a hazai autótulajdonosok, akik biztosításának éves fordulója egybeesik az év végével. Ezt azért szükséges kihangsúlyozni, mert míg a rendszerváltást követően két évtizeden át minden kötelező biztosítás (kgfb) évfordulója január 1-je volt, ez 2010. január 1-jétől megváltozott. Azóta a biztosítási évforduló már nem a naptári év kezdete, hanem a szerződéskötés, vagyis a gépjármű megvásárlásának napja.
Emiatt a mintegy 5,5 millióra tehető magyarországi gépjármű-üzembentartó csak nagyjából az egyötöde, azaz körülbelül 1,1 millió kaphat értesítést postán és/vagy email-ben értesítést a 2022-ben érvényes díjakról.
Az év végi évfordulós szerződésekre vonatkozó kgfb-díjaikat a biztosítók az idén is legkésőbb november 2-áig, azaz jövő keddig kell közzétenniük. Méghozzá azért, mert a törvény előírja, hogy az érdekelt ügyfeleknek legkésőbb 50 nappal a biztosítási évfordulót megelőzően meg kapniuk a biztosítójuktól az értesítést a kgfb-díjuk változásáról. A biztosítót váltóknak az aktuális szerződésüket a biztosítási évforduló előtt 30 nappal, vagyis legkésőbb december 1-jéig kell felmondaniuk, majd mielőbb, legkésőbb december 31-éig meg kell kötniük új szerződésüket az új biztosítóval.
Az elmúlt évek tendenciája alapján a Magyar Biztosítók Szövetsége tavaly úgy becsülte, nagyjából tehát minden tizedik érintett szokott biztosítót váltani.
A magyar gépjárműpark meglehetősen elöregedett, az átlagéletkora meghaladja a tizennégy évet. Ez azt jeleni, hogy sokan magas bónusz fokozattal rendelkeznek (mintegy háromnegyedük B10 besorolású), így az éves átlagdíjuk jóval elmarad a teljes gépjármű-állományénak.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) KGFB-indexe alapján az átlagos díj az idei második negyedévben 44 ezer forint volt, 2 ezerrel kevesebb az első negyedévinél, éves szinten pedig 2 százalékkal csökkentek a díjak. Legalábbis éves szinten, mert Budapesten ennél jóval nagyobb volt az olcsóbbodás, 9 százalékos.
Az egyéb járműkategóriákban változatos éves elmozdulás látható, míg a nehéz pótkocsik és taxik átlagdíjai csökkentek, addig a vontatóké, motorkerékpároké és segédmotorkerékpároké emelkedett.
Az átlagdíjak változásától akár lényegesen is eltérhetnek az egyes biztosítók ajánlatai, ezért az MNB javasolja, hogy az ügyfelek az évfordulók közeledtével tájékozódjanak az elérhető tarifákról. Ezt a Mabisz oldalán lévő Díjnavigátorban tehetik meg, amely minden piaci szereplő valamennyi kedvezményét tartalmazza, s egyfajta etalon abban a tekintetben, hogy a biztosítók a díjkalkulációk helyességét tesztelik és jóváhagyják, illetve hogy az alkalmazás kizárólag fogyasztóvédelmi eszközként funkcionál.
A díjakat a gépjármű-biztosításban érintett 13 társaság a saját üzleti stratégiájával összhangban kalkulálja ki, kárhányaduk (díjbefizetések és kárkifizetések aránya) valamint a piaci tendenciák – mint például a folyamatosan növekvő forgalomból következő baleseti statisztikák, a szervízdíjak és autó alkatrészárak alakulása – figyelembevételével.
A Mabisz tavalyi közlése szerint nemzetközi összehasonlításban a magyar kgfb-díjak az elmúlt évek növekedése ellenére is még mindig a legolcsóbbak közé tartoznak Európában.