Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában

Inflációkövető módon drágul januártól az autópályákra váltható e-matrica díja. Az áremelés mellett azért lesznek biztató változások is.

Vasárnap jelentette be az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM), hogy rögzítik a díjak inflációkövetésének szabályait. Emellett azt is jelezték, hogy az idén megépült gyorsforgalmi szakaszokkal bővítik a személyautók számára díjköteles hálózatot. A minisztérium közleménye szerint az országos éves matricák ára 2012, a megyeieké a bevezetésük, 2015 óta nem változott, miközben egyre több autópálya és autóút szolgálja ki a Magyarországon közlekedőket. Az Országgyűlés egyébként a nyáron fogadta el azt a módosítást, amely lehetővé teszi az inflációkövető díjemelést. Ennek kapcsán az ITM azt emelte ki, hogy az évenként külön beavatkozás nélkül frissülő megoldás legfőbb hozadéka, hogy az úthasználók számára kiszámíthatóvá válik a díjtételek változása, tervezhetővé annak mértéke.

Mennyit kell majd fizetni?

A személyautók esetében alkalmazott D1-es matrica esetében nagyjából 4 százalékos emelés érvényesül január 1-től. Ez azt jelenti, hogy az eddig 5000 forintba kerülő megyei matricákért jövőre 5200 forintot kell majd fizetni. Ha valaki heti matricát vásárolt, akkor ezt idén 3500 forintért tehette meg, januártól viszont 3640 forintot fizethet. Ami az éves díjakat illeti, az 42980-ról 44660 forintra ugrik.

A furgonok esetében érvényesített D2-es matrica (amely a legfeljebb 3,5 t össztömeget elérő teherképkocsik kategóriája) éves díja meg fog egyezni a személygépkocsik díjával (44660 forint), miközben a megyei (10390 forint) vagy a heti díja (7270 forint) kétszerese lesz. Igaz ennek hátterében az áll, hogy az éves matricánál eddig is kedvezményt adtak erre a kategóriára.

Mennyivel jár jobban az állam?

Noha az autósok sokszor bosszantó díjtételként élik meg az útdíjat, a személygépkocsi (motor, kisteherautó, és kisbuszok) tulajdonosok a befolyó díjaknak csak egy kis részét állják. A 2019-es adatok szerint előző évinél 6 százalékkal több, összesen bruttó 315 milliárd forint útdíj folyt be  a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltatóhoz (NÚSZ), a cég ezzel újabb bevételi rekordot ért el. Tavaly az e-útdíj rendszerben a 3,5 tonna feletti tehergépjárművek úthasználatából bruttó 234 milliárd forint bevétel folyt be, ennek 52 százalékát külföldiek fizették. A 3,5 tonna alatti járművekre, döntően a személyautókra 14,5 millió darab e-matricát vásároltak az autósok bruttó 81 milliárd forint értékben.

Idén ugyanakkor a pandémiás helyzet miatt némileg visszaesett a teherforgalom, és jóval kevesebb külföldi érkezett Magyarországra. Így mind az e-útdíj, mind az autópálya matrica értékesítés visszaesett. Korábban az első félévre vonatkozó adatokra tett közzé számokat a NÚSZ, azt közölték, hogy erősen indult az értékesítés az e-matricák esetében: januárban és februárban hét-hét százalékkal több vignetta fogyott 2019 hasonló időszakához képest országos szinten. A járvány miatt viszont megváltozott a helyzet, és áprilisban csupán az egy évvel korábbinak a 30 százalékát adták el, a helyzet a tavasz végére javult, majd júniusban már közelített az e-matrica-vásárlások száma a múlt évi számokhoz.

A járvány egyébként a vásárlási szokásokra más módon is hatással volt. Az idei év első hat hónapjában 25 százalékkal kevesebb e-matrica fogyott a benzinkutakon, így az első félévben értékesített 5,45 millió darab e-matricából a töltőállomások részesedése az eladott darabszám tekintetében 50 százalék alá esett a koronavírus-járvány következtében. Az egyéb fizikai eladóhelyek - hipermarketek, utazási irodák, speditőrök stb. - értékesítése is mérséklődött, így az összes fizikai eladóhely részesedése 74 százalékra, 4 millió darabra csökkent az előző évi 80 százalékról. Ezzel szemben az elektronikus csatornák részaránya folyamatosan növekedett.

A költségvetési bevételek kapcsán egyébként jelzésértékű, hogy a fent jelzett 2019 évei 81 milliárddal szemben a jövő évi költségvetésben ennél 10 milliárd forinttal kisebb összeg szerepel. Itt minden bizonnyal figyelembe vették a járványhelyzet következményeit, ugyanakkor az emeléssel még nem kalkuláltak. Ha figyelembe vesszük, hogy átlagosan nagyjából 4 százalékos emelés lesz a díjaknál, akkor ez éves szinten 3 milliárd forintnál is kevesebb plusz bevételt jelenthet az állam számára 2021-ben.

A szabályok szerint e-útdíjból származó bevételt a magyar állam az úthálózat bővítésére, megújítására és karbantartására fordítja, amivel eddig sem volt úgymond gond, hiszen a befolyó összegnél többet fordítanak ilyen célokra. 2020-ban a tervek szerint például csak a nagyobb projektekre 400 milliárd forintot különítettek el.

Egy bosszantó díjtétel eltűnhet

Az elektronikus csatornákon végrehajtott értékesítés ugyan növekszik, ám sokakat végtelenül bosszant, egyeseket pedig vissza is tart a "nevetséges" kényelmi díj. A 21. században ugyanis az e-matricák esetében az elektronikus vásárlásokat plusz költséggel fejelik meg, amely matricától és szolgáltatótól függően egy heti vagy megyei esetében 50-200 forint között van. Eddig is érthetetlen volt, hogy mi szükség van egy ilyen megoldásra, miért nem lehet a viszonteladó partnerek számára megállapítani egy összeget, amelyet beépítenek az árakba.

Úgy tűnik előbb-utóbb eljön a józan ész diadala, a napokban ugyanis azt közölte az ITM, hogy egy új törvényjavaslat szerint változhat a mobilfizetéssel elérhető közterületi parkolás, az autópálya használati díj, illetve az útdíj megfizetésének eddigi gyakorlata annak érdekében, hogy a készpénzkímélő, elektronikus fizetési szolgáltatások széles körben elterjedjenek.

Sajnos azonban nem varázsütésre változnak meg a dolgok, 2021-ben ugyanis csak a koncessziós eljárás kezdődhet meg és annak lezárását követően várhatóan 2022-ben indulhat az új modell szerinti működés. A tervek szerint a koncessziós eljárás lezárásáig a mobilfizetéssel elérhető közterületi parkolás, az autópálya használati díj, az útdíj, illetve a közlekedési közszolgáltatások elektronikus megvásárlása a jelenlegi rendszerben működik.

Változik a pótdíjazás is

Az ITM vasárnap azt is jelezte, hogy  a 2018-ban bevezetett pótdíjmaximalizálás a jelenlegi háromhoz képest már két eset után is megengedetté válik. Az új pótdíjamnesztia 180 napos ügyintézéssel, hat pótdíjnak megfelelő összeg ellenében mentesít a felhalmozódott, akár több százezer forintos követelés megfizetése alól.

Mosóczi Lászlót, a tárca közlekedéspolitikáért felelős államtitkára azt közölte, hogy a jogosulatlan úthasználat miatt kiküldött felszólítás kézhezvétele után a jövőben az éves matrica utólagos megváltásával kerülhetik el a pótdíjfizetést. Az új intézmény egyértelműsíti azt a szándékot, hogy az állam ne büntetéssel, hanem más módon ösztönözzön jogkövető magatartásra. Az éves matrica visszamenőleges megvásárlásának lehetősége egyre több autóst bátoríthat arra, hogy utazásaihoz a biztonságosabb és kényelmesebb gyorsforgalmi hálózatot válassza.

Az ITM tájékoztatása szerint az úthasználók az új rendelkezések hatályba lépésétől dönthetnek úgy, hogy a pótdíjfizetés helyett alapáron, utólag megvásárolják az éves országos matricát. Az éves matrica a vásárlás naptári évében és a következő év januárjának végéig jogosít az autópályák, autóutak igénybevételére. A pótdíjmaximalizálás a többször hibázó, de önkéntes teljesítésre hajlandó közlekedők számára biztosít az akár tucatnyi pótdíj megfizetésénél olcsóbb alternatívát - írták. Az ügyfélbarát intézkedés népszerű, sok úthasználón segít.

Ha valaki csak kétszer hibázott, és 60 napon túl fizet, ezt két emelt pótdíjnyi pénze - most 119 ezer forintja - bánja, mivel a negyedannyiba kerülő maximalizálásra eddig csak három esettől volt mód. Az új előírás igazságosabbá teszi a rendszert azzal, hogy már két jogosulatlan használat után megengedi a pótdíjak maximalizálását - hangsúlyozták a közleményben. Hozzátették: a 75 napos határidőt elmulasztók esetében a jogszabály eddig semmilyen érdemi kedvezmény alkalmazását nem engedte meg. Mivel a pótdíj 60 napon túli megfizetése esetén a követelés összege a hatályos szabályok szerint 59 500 forint, már négy jogosulatlan úthasználat díja is több százezer forintra növekedhet. A jogszabály-módosítás a pótdíjmaximalizálás mellett egy második lépcsőt vezet be, a pótdíjamnesztia 180 napot biztosít az ügyintézésre, hat pótdíjnak megfelelő összeg - jelenleg 89 250 forint - ellenében. A tárca tájékoztatása szerint az új előírások a korábban kizárólag természetes személyek számára elérhető részletfizetési lehetőséget kiterjesztik a gazdasági társaságokra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, Darvas Zsolt, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, cikkenként nagyjából 10 forintért, havonta és laponként 745 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz januárban, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 372 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Személyes pénzügyek A 13. havi nyugdíj első részlete érkezik februárban
OS | 2021. január 20. 12:38
A 2021-ben egy átlagos összegű (150 600 forintos) nyugdíjban részesülő személy közel 37 650 forintot kap 13. havi nyugdíj címén 2021 februárjában a havi nyugdíján felül - olvasható Novák Katalin családokért felelős tárca nélküli miniszter közleményében.
Személyes pénzügyek Lakásbővítés és felújítás: összegyűjtöttük, mit érhetsz el csokkal és lakásfelújítási támogatással
Privátbankár.hu | 2021. január 19. 19:19
2021 az otthonteremtés és a lakásfelújítás éve lehet az állami otthonteremtési programnak köszönhetően. Pénzügyi szakértővel vizsgáltuk meg, mennyi pénzt használhatnak fel a családosok, ha bővítésre és felújításra keresnek finanszírozási lehetőséget.
Személyes pénzügyek Óriási jövedelmi különbségeket mértek az országban
Privátbankár.hu / MTI | 2021. január 19. 07:04
Az adóhatóság adatai szerint 2019-ben a bruttó 295 ezer forintos átlagos havi munkaviszonyból származó jövedelem nettó havi 200 ezer forintot jelentett. Településtípusonként ettől jelentős eltérést mértek, Magyarország 19 megyéjéből 14-ben az országos átlag alatt volt a havi nettó kereset - közölte a GKI Gazdaságkutató Zrt.
Személyes pénzügyek Itt van, hogy pontosan mikor utalják idén a nyugdíjakat
Baka F. Zoltán | 2021. január 15. 09:47
Három hónap lesz majd, amikor eltér a rendtől a kifizetések időzítése.
Személyes pénzügyek Szép számmal voltak magyarok, akik még a járvány alatt is gazdagodtak - itt a legfrissebb privátbanki körkép!
Csabai Károly | 2021. január 13. 06:07
Nemcsak a hazai privátbanki szolgáltatók által kezelt vagyonok gyarapodtak két számjeggyel 2020-ban, hanem az ügyfelek száma is megugrott. E válsághelyzetben szokatlan jelenség oka, hogy a Covid-19 miatt március közepén elrendelt globális veszélyhelyzet hatására annyira olcsóvá váltak a befektetések, hogy nem kevesen gondolták úgy, most időszerű beszállniuk, akár a kockázatosabb eszközökbe is, mint például a részvényekbe. Ám, hogy e pozitív tendencia az idén folytatódik-e, az elsősorban attól függ, sikerül-e a gazdaságnak visszatérnie a rendes kerékvágásba – derül ki legfrissebb, exluzív privátbanki felmérésünkből.
Személyes pénzügyek 5 milliárd marad a zsebekben, ingyenesen intézhetünk több ügyet is
MTI | 2021. január 10. 12:53
Január 1-től évi másfél millió államigazgatási ügy intézése vált ingyenessé, idéntől ugyanis illetékmentesek az elsőfokú közigazgatási eljárások - közölte Izer Norbert, a Pénzügyminisztérium adóügyekért felelős államtitkára az MTI-vel.
Személyes pénzügyek 400 ezer forint közelébe ért a bruttó átlagfizetés tavaly októberben
MTI | 2021. január 6. 10:11
8,8 százalékkal volt magasabb, mint az egy évvel korábbi.
Személyes pénzügyek Elektromos bringára ad pénzt az állam - indul az újabb pályázati kör
Privátbankár.hu | 2021. január 3. 08:50
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium elektromos rásegítésű kerékpárok megvásárlását támogató kiírásának második körében 2021. január 4. és 8. között várják a pályázatokat. 
Személyes pénzügyek Novemberben – még – kellett a magyar munkaerő Ausztriában
Eidenpenz József | 2021. január 1. 06:11
A márciusihoz képest sokkal kevesebb munkahely szűnt meg az újabb korlátozásokat, lezárást hozó novemberben Ausztriában. A magyar foglalkoztatottak száma pedig csak csekély mértékben csökkent, bár ezzel is csúcstartók lettünk. A karácsony utáni harmadik lezárással azonban tovább romolhat a helyzet.
Személyes pénzügyek Biztosítások: több fontos határidő is most jár le
MTI | 2020. december 27. 08:35
December 31-e a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) egy részénél, és a nyugdíjbiztosításoknál is fontos határnap - hívja fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).
Friss
hírlevél