A Cambridge-i egyetem kutatása kiderítette, hogy lehetséges a pénzünkkel nagy lökést adni a boldogságunknak, de ez attól függ, hogy hogyan is költjük el – írta a Marketwatch. A kutatás 76 ezer banki tranzakciót vizsgált meg olyan szempontból, hogy mire költötték a pénzt az emberek – anyagi dolgokra vagy élményekre –, és hogy utólag mennyire voltak elégedettek a döntéssel.
Ehhez az embereket a „big five” modell szerint osztották be személyiségtípusokba. Arra jutottak, hogy a pénz akkor tudja növelni a boldogságodat, ha a személyiség-típusodnak megfelelően költöd el. Vedd figyelembe, ki is vagy, mielőtt elköltöd a pénzt, ez az egész titka – írják.
iPhone vagy tengerpart?
Például van, akit egyáltalán nem érdekel egy új iPhone, akár hat évig is hordja ugyanazt a nadrágot, diszkontokban vásárol, viszont egész évben egy tengerparti nyaralásra spórol. Más esetleg egy új autóra vágyik, és egyáltalán nem érdekli az utazás. Megint másoknak a biztonság a fontosabb, és akkor érzik jól magukat, ha a nyugdíj-előtakarékossági számlájuk hízik.
A költési szokásaink tehát a személyiségünktől függenek. Ne hagyd, hogy mások rávegyenek olyan költésre, ami valójában nem elégít ki téged – tanácsolják. Próbáld megtalálni a megfelelő kompromisszumokat, mielőtt boldogtalan szituációba keverednél.
Költsél embertársaidra!
Másokra költeni a pénzt nagyobb örömöt okoz, mintha saját magadra költenéd – írják. Legalábbis nagy átlagban, mert ez is személyiségfüggő, de van, aki attól lesz boldog, ha megajándékozhatja embertársait, vagy meghívhatja őket egy ebédre.
Tehát, mielőtt költenél, kérdezd meg magadtól, ki is vagy te? Az, akit egy utazás tesz boldoggá, vagy akit a megtakarítási számlájának egyenlege dob fel? Introvertált vagy (befelé forduló), akit pár új könyv vidít fel, vagy az, aki annak örül, ha autót bérelhet a nyaraláson az egész család számára?
Rengeteg megy el luxusra
Pedig úgy tűnik, az amerikaiak nagyon igyekeznek a pénzük által boldogabbak lenni, erről árulkodnak legalábbis a fogyasztási szokásaik. A Deutsche Bank felmérése alapján az amerikai lakosság legjobban kereső 20 százaléka a jövedelme 65 százalékát költi el olyan javakra, amit luxusként kategorizálnak. A közepes jövedelmű ötöd költésében nagyjából fele-fele arányban vannak luxusjavak és az élethez feltétlen szükséges kiadások.
Ám még a legszegényebb ötöd is körülbelül a pénze 40 százalékát luxuskiadásokra költi. A háztartások jövedelmének mediánja (középértéke) egyébként az USA-ban évente 59,3 ezer dollár körül alakult. (Jelenleg több mint 16 millió forint.) A legfelső ötöd éves átlagjövedelme 134,3 ezer dollár (mintegy 36,5 millió forint). A Marketwatch szerint ugyanakkor vannak gondok a módszertannal is, mert a felmérésben a McDonalds-ban elöltött menü luxusnak számít, a dohányzás vagy a lottó viszont nem.
Az amerikaiak hajlamosak a túlköltekezésre is. Egy másik felmérésben 49 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy néha elragadják őket az érzelmeik, és többet költenek, mint amennyit megengedhetnek maguknak. Leginkább hitelkártya-költekezés formájában adósodnak el.
Az élmény a lényeg
Egy korábbi kutatás szerint a pénz és a boldogság nagyon is összefüggenek egymással. „Félmillió dollár éves jövedelem körül már szinte nincsenek is boldogtalanok a felmérés szerint” – írtuk korábban. De ott is az derült ki, hogy egyáltalán nem mindegy, hogyan használjuk fel a sok pénzt. „Az anyagi javakat ugyanis hamar megunjuk, hozzájuk szokunk, az élmények tartósabbak. A legtöbb ember azt hiszi, hogy az élmény, például egy utazás, elmúlik, elszáll, a tárgy viszont megmarad, pedig nem, ez nagy tévedés” – derült ki.