6p

A lakossági ügyfelek most már nem lehetnek „súlyosan gondatlanok”, ha a bank nevében szedik rá őket. Az öncsalókat viszont továbbra sem fogják kártalanítani. Az MNB korábbi ajánlásait pedig szigorúan be fogja vasalni a bankokon, mert az éltanulóknál sokkal kevesebb a csalás, mint a renitenseknél.

Határozott válaszcsapásokat kíván mérni a jegybank a kibercsalásokra – mondta Virág Barnabás, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke a Varga Mihály jegybankelnök által már beharangozott “Öt csapás„ program kapcsán. A digitalizáció egyre szélesebb körben terjed, eközben viszont jelentős veszélyforrást is jelent a pénzügyi rendszerre. “Közös felelősség, hogy a kibercsalások terén látható növekvő tendenciát visszafordítsuk” – mondta az alelnök. A bankrendszer működésének legfontosabb feltétele a bizalom, ezért a pénzügyi stabilitás mellett a kibervédelem megerősítése is fontos. 

A digitális visszaélések száma az elmúlt tíz évben töretlenül emelkedett, de 2020 után indult el ugrásszerű emelkedés a trendben. Ennek az oka a koronavírus-járvány volt, amely során egyre többen kezdtek digitálisan bankolni. Tavaly 42 milliárd forintnyi kárt okoztak a kiberbűnözők ebből, 31,4 milliárd forintot a lakosság, 9,8 milliárd forintot a vállalatok szenvedtek el, a többi egyéb szereplőket érintő csalás volt. Bankkártyás csalásból sokkal több volt, de ezek átlagos értéke viszonylag alacsony, az átutalásos csalásokból kevesebb van, de az egy tranzakcióra jutó visszaélések értéke magas. 

Ezek a leggyakoribb csalások

A leggyakoribb csalási módszerek a hamis befektetések magas hozam ígérete, a banki oldalak lemásolása, a „Foxpost” csalás, az unokázós csalás és a romantikus csalás. Az átutalásos csalásoknál a károk 98 százalékát az ügyfél viseli, a kártyás csalásoknál 72 százalék az arány. A bankok eddig általában az ügyfél súlyos gondatlanságával indokolták a károk ügyfélre terhelését. 

Mivel megvolt ez a jogszabályi lehetőségük, nem voltak érdekeltek abban, hogy technológiai fejlesztésekkel fellépjenek a csalások ellen. Holott valós idejű szűrési rendszerekkel meg lehet akadályozni a visszaélések többségét, az átutalásos csalások 92,5 százalékát, a kártyás csalások 98,2 százalékát lehet így kiszűrni. Sajnos csak a bankok kisebbik része rendelkezik csak ilyen szűrőrendszerrel, nagyjából a gyanús tranzakciók egyharmadát észlelték valós idejű szűrőrendszerekben. 

A bankokban általában először valamilyen gyűjtőszámlákra kerül a pénz, ezekhez a darkweben szereznek hozzáférést a bűnözők. Az ilyen számlák többnyire teljesen átlagos bankszámlának néznek ki, nem tűnik gyanúsnak a bankoknál az utalás, de a júliustól induló központi visszaélésszűrő rendszer már látni fogja, ha hirtelen több bankból is ugyanarra a gyűjtőszámlára utalnak pénzt. 

A Varga Mihály jegybankelnök által hétfőn beharangozott „öt csapás” programpontjai közül ez lesz az első, a Girón keresztül működő központi visszaélésszűrő rendszer, amely egyenként megvizsgálja majd a tranzakciókat. Az MNB nem kegyelmez: meg fogja bírságolni azokat a bankokat, amelyek nem készülnek fel az egy hónap múlva esedékes csatlakozásra. Az ellenőrzés a Girónál nagyjából fél másodpercet vesz majd igénybe, nem zavarja meg az ügyfélélményt. 

Fittyet hánytak a bankok az MNB ajánlására

A második csapás az, hogy a banki szintű MNB-s ajánlásokat azonnal végre kell hajtani. Ilyen ajánlások már eddig is voltak, de sok bank nem vette ezeket komolyan, a jegybank most átfogó vizsgálatot indít, melyik hitelintézet mit valósított meg. 

Ilyen például a tranzakciós limitek alkalmazása, amely megakadályozza, hogy nagyobb összegeket tudjon egy csaló átutalni a számlákról. A bankok egyelőre általános limiteket alkalmaznak, az elvárás viszont nem ez volna, hanem a személyre szabott tranzakciós korlátok alkalmazása. 

A valós idejű monitoring fejlesztése is fontos, az ügyfelek értesítése úgyszintén, az ajánlás alapján díjmentesen kell értesíteni mindenki a tranzakciókról, és a számlájával kapcsolatos más műveletekről, kivéve ha az ügyfél kifejezetten kéri, hogy mellőzzék az értesítéseket. Vannak még ajánlások az új eszközökre történő mobilbanki applikációk korlátozásáról, és arról is, hogy biztostani kell az ügyféknek, hogy már a telefonhívásközben ellenőrizhesse, valóban a bank ügyintézője hívja-e, vagy egy csaló. Célzott MNB-vizsgálatok fognak indulni az egyedi banki visszaélést megelőző intézkedések megvalósításáról. Egyelőre ugyanis nagyok a különbségek az ajánlások végrehajtása kapcsán a bankok között, az viszont jól látható, hogy az ajánlások végrehajtásában élen járó bankoknál sokkal kevesebb visszaélés történik – mondta Virág Barnabás. 

Megugrott a csalások száma a koronavírus járvány kitörése után
Megugrott a csalások száma a koronavírus járvány kitörése után
Fotó: Privátbankár

Törvény védi majd a lakossági ügyfeleket

A legfontosabb újdonság, hogy a jegybank törvénymódosítást kezdeményez a lakossági ügyfelek védelme érdekében. A nemzetközi trendek is ebbe az irányba indultak el, a kármegosztás kérdéskörét világszerte vizsgálják a szabályozók. Jelenleg Magyarországon a károk több mint 90 százalékát az ügyfelek viselik, a jogszabályi környezet ugyanis lehetővé teszi, hogy a bankok az „súlyos gondatlanságra” hivatkozva ne fizessenek kártérítést. Márpedig ha a bankoknak nem okoz pénzbeli kárt a kiberbűnözés, arra sarkalja őket, hogy ne fejlesszék megfelelően a szűrőrendszereiket. 

Két változás várható a jogszabályokban: amikor a bank nem alkalmazott erős ügyfélhitelesítést, a kár nagyobb részét a banknak kell viselni. Emellett ha a bank nevében manipulálják az ügyfelet, akkor is a bank viseli a kárt, akár „súlyos gondatlanság” esetén is. Az egyetlen kivétel az, ha csalárd módon járt el az ügyfél, vagyis öncsalás történt. Kártérítést ezért csak limitált mértékben kaphatnak az ügyfelek. A nemzetközi gyakorlat is ez, általában csak az első alkalommal kapnak kártérítést az áldozatok, ezt követően az ügyfélnek már magának kell vigyáznia a pénzére. A „moral hazard” irányába, vagyis az öncsalások irányába nem szabad elvinni a rendszert – hangsúlyozta Virág Barnabás. Hollandiában ez a jogszabályi megoldás 69 százalékkal csökkentette a károkat, a bankok is motiváltabbá váltak abban, hogy fejlesszék a csalást szűrő rendszereiket. 

Az ötödik csapás a kiberbűnözés ellen a kommunikáció, ennek keretében tájékoztató kampány indul majd a visszaélések megelőzéséről. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Szép reálhozam lett a nyugdíjpénztáraknál
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 12:26
Nagyot nőttek az egészségkasszák lakáscélú jelzáloghitelek törlesztéséhez kapcsolódó kifizetései.
Személyes pénzügyek Könnyítés jön a CSOK Plusznál, örülhetnek a 40 fölötti kismamák
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 06:25
A CSOK Pluszt azok a gyermeket vállaló házaspárok igényelhetik, ahol a pár hölgy tagja a kölcsönkérelem beadásakor még nem töltötte be a 41. életévét. A jelenleg érvényben lévő szabályok alapján ez alól 2025. december végéig mentességet kapnak azok, kiknél a feleség már terhes és a magzat betöltötte a várandósság 12. hetét, ezt véglegesítették. 
Személyes pénzügyek Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! 2025 ősz – 2. forduló 4. nap
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 12:00
Mit tudsz a pénzügyekről? Itt a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! diákverseny 2. fordulója a Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar, Somogy és Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei csapatoknak!
Személyes pénzügyek Az Ön vállalkozásánál is kritikus pont a bankkártyás fizetés? Összehasonlítottuk a kártyaelfogadó szolgáltatásokat!
Gergely Péter | 2025. november 17. 05:43
A vállalkozások túlnyomó többségénél lehet már bankkártyával fizetni, ám nagyon nem mindegy, hogy ennek milyen díjai vannak, illetve mennyi idő alatt cserélik vagy javítják az elromlott POS terminált. A BiztosDöntés.hu összehasonlította a legfontosabb piaci szereplők – Fizetési Pont, myPOS, OTP Bank, SimplePay, SumUp, Teya, Viva Wallet – szolgáltatásait és árait. A különbség szembetűnő.
Személyes pénzügyek Fokozódik a banki ajándékpénz-verseny az új ügyfelekért
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 10:01
Egyszeri jóváírási akciót indított a személyi kölcsönöknél két pénzintézet is a napokban, így a lakossági számlák, a babaváró hitel és az Otthon Start hitel után újabb terméknél kínál több piaci szereplő is ajándékpénzt az új ügyfeleknek.
Személyes pénzügyek Újabb továbbjutó csapatokra derült fény a milliós összdíjazású versenyen
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 15:55
Tolna, Pest, Nógrád és Heves legjobbjai biztosították helyüket az országos döntőben a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! versenyen.
Személyes pénzügyek Hétvégi meglepetések az Otthon Start feltételeiben
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 07:44
Többek között már az igénylő testvére is szerepelhet a hitelben adóstársként. Az éjszaka megjelent a Magyar Közlönyben az Otthon Start feltételeinek további pontosítását tartalmazó kormányrendelet.
Személyes pénzügyek A középiskolások megint megmutatták, mit tudnak a pénzügyekről
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 20:51
November 11-én folytatódtak a második fordulós küzdelmek a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! pénzügyi tudatossági versenyen.
Személyes pénzügyek Nyugdíjasok és a személyi kölcsön: hogyan működik, és miért népszerű felújításra?
Gergely Péter | 2025. november 12. 15:01
A személyi kölcsön inkább az aktív korúaknak jut eszébe, ha pénzre van szükség, pedig a nyugdíjasok számára is számos banki konstrukció elérhető. A BiztosDöntés.hu szakértői szerint a havi rendszerességgel érkező nyugdíj stabil pénzügyi hátteret jelenthet, így egy jól megválasztott személyi kölcsön idősebb korban is logikus döntés lehet például akkor, ha lakásfelújításról vagy korszerűsítésről van szó.
Személyes pénzügyek Orbán Viktor elárulta: jelentős döntést hozott a kormány
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 14:40
Meghosszabbítják a kamatstopot.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG