6p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Hogy mi alapján választanak a munkáltatók új munkaerőt, cége válogatja. De az már minden vállalkozás sikeres működéshez kulcsfontosságú, hogy az alkalmazottak szakmájuk legjobbjai legyenek. Ez hogyan lehetséges? Természetesen csak úgy, hogy a munkatársakat a lehető legnagyobb körültekintéssel válogatjuk ki. Lépésről lépésre: összegyűjtöttünk néhány jótanácsot a sikeres toborzás-kiválasztáshoz.

1. Mit akarunk?

Ha megüresedett vagy újonnan létrehozott munkakörre megfelelő szakembert, szakembereket kell találni, ez jellemzően a HR-es feladata. Nagyobb vállalatoknál működik külön HR-osztály is. Ha kisebb a cég (vagy lehet szó bármilyen szervezetről is), inkább a vezetőre hárul a feladat. Ha utóbbival állunk szemben, legelőször azt kell, hogy pontosan meghatározzuk, hogy milyen pozíciót kell betöltenie a jelentkezőnek? Mi lesz a munkaköre, melyek lesznek a feladatai, a cég melyik területére kell fókuszálnia? Döntsük el, hogy milyen elvárásokat támasztunk a jelentkező elé (például iskolai végzettség, nyelvismeret, szakmai tapasztalat, készségek, motiváció). Határozzuk meg azt is, mennyi időt szánunk az új alkalmazott felkutatására. És nem utolsó sorban: jó előre döntsük el a fizetési szintet.

2. Így fogjunk hozzá!

Ha már megvan a pontos feladatkör, bérnagyság, érdemes eldönteni, hogy a cég milyen belső vagy külső toborzási formát, módszereket válasszon. El kell döntenünk azt is, hogy erre mekkora költséget szánunk. Ha feladunk egy álláshirdetést, akkor azt hol, mennyi ideig tudjuk hirdetni a meghatározott keretből, vagy ha más külső segítségre támaszkodunk, ennek hozzávetőlegesen mekkora lesz a költsége.

3. Nézzünk körül helyben!

Mielőtt feladnánk egy álláshirdetést a pozícióra, a legkézenfekvőbb ötletnek az tűnhet, ha körülnézünk a saját cégünknél, hogy van-e esetleg házon belül is olyan kolléga, aki alkalmas lehet a feladatra. Ha találunk ilyet, nagy előnyt jelenthet, hiszen a munkaadó már jól ismeri a kiszemelt munkatársat, kisebb a véletlenek szerepe, kevésbé kockázatos, mint a külső pályázó ismeretlenségéből fakadó kockázat. Ismerheti a cég működését, nem kell olyan szinten betaníttatni, mint egy teljesen új kollégát, hamarabb beilleszkedik az új pozícióba, amellyel akár hónapokat nyerhetünk.

4. Kérjük ki a munkavállalók segítségét!

Jó út lehet a személyes ismertség másik formája is. Kérjük a dolgozók segítségét, vonjuk be őket a keresésbe! Mondjuk el, hogy milyen pozícióra keresünk új munkaerőt, és ha tudnak alkalmas jelentkezőt, szóljanak neki a lehetőségről. A személyes ismertség ugyancsak erősítheti, hogy egy jó szakembert találjunk, mert beosztottunk nem fog olyan embert ajánlani, akiben ő se bízna meg maradéktalanul.

5. Határozzuk meg, mire vagyunk kíváncsiak!

Miután körvonalazódott, hogy milyen munkaerőt keresünk, azt sem árt tisztázni, hogy mit várunk el a jelentkezőtől? Egyáltalán nem mindegy, hogy milyen dokumentumokat (önéletrajzot, motivációs- és ajánló levelet) kérünk a jelentkezőktől. Ez azért lényeges, mert első körben ezek alapján kell majd eldöntenünk, kik azok a személyek, akik nagy valószínűséggel megfelelnek az általunk támasztott elvárásoknak és közülük kiket hívunk be a későbbi állásinterjúra.

6. A legegyszerűbb megoldás: adjunk fel álláshirdetést!

Talán a legegyszerűbb forma, de rengeteg buktatót rejthet magában, ha így keresünk alkalmazottat. Mára már alig hirdetnek napilapokban, magazinokban, legelterjedtebbé az online csatornák váltak. Az állásközvetítő portálok szolgáltatásai jócskán megkönnyítik mind munkát adó, mint pedig az álláskereső dolgát. Ezeken az álláskereső oldalakon koncentráltan jelenik meg a kínálat, és rengeteg szűrő segítségével személyre szabottan állathatjuk be a hirdetésünket. Hátránya ugyanakkor, hogy hirdetésünk elveszik a többi között, nehezebben találnak rá a munkát keresők, vagy épp ellenkezőleg: tucatjával kapunk olyan pályázatokat, amelyek szakmailag nem felelnek meg az általunk hirdetett állásra.

7. Forduljunk profihoz!

Kérhetjük személyzeti tanácsadó cég (közismertebb nevén fejvadász) segítségét. Ilyen céghez jellemzően csak a közép- és felsővezetői szint esetében fordulnak a vállalatok, és főleg a multinacionális vállalatokra jellemző. Alsóbb pozíciókba sem ajánlott ilyen külső módszert igénybe venni. A munkáltatónak azért előnyös, mert nagyban megkönnyíti az álláshirdetést azzal, hogy egy másik céget bíz meg a munkaerő felkutatásában, ugyanakkor lényegesen költségesebb megoldás, mint a már említett lehetőségek.

8. Lízingeljünk!

Itt egy másik cég, egy „lízingvállalat”, vagyis munkaerő-kölcsönző és közvetítő alkalmazza a munkásokat, majd olyan cégekhez szerződteti őket, ahol éppen az adott képzettségű és képességű alkalmazottakra van szükség. Ez a forma is egyre gyakoribb: szakmunkásokat és a betanított munkásokat alkalmaznak ilyen úton. Előnye, hogy időt spórol meg a munkaerőt kereső cég, másrészt egyszerű, hiszen lízingvállalat folyósítja a fizetést és az egyéb juttatásokat az alkalmazottaknak.

9. Ismerjük meg a jelölteket!

Miután sikerült megtalálni azokat a jelentkezőket, akik alkalmasak lehetnek a betöltendő feladatra, jöhet a folyamat legnehezebb része: az állásinterjú. Itt számtalan dologra kell odafigyelni, mégis ami a legfontosabb lehet: az egyenlő mérce használata. Azaz ügyeljünk arra, hogy az állásinterjú legyen mindenkinél egységes, vagyis minden jelölttől ugyanazt kell kérdezni, és ugyanolyan módon. Ha próbákat, szituációkat játszunk, akkor mindenkivel ugyanazt játsszuk el.

A beszélgetést irányíthatjuk azokra a helyzetekre, amelyekbe a jelölt eddigi pályafutása során a leggyakrabban és a legritkábban került, továbbá ami számára a legnehezebb (például stresszes helyzetben hogyan viselkedik), illetve a legkönnyebb lehet az új pozíciójában. Ha ezután sem tudunk dönteni, a sok potenciális jelölt között nem tudjuk kiválasztani a legalkalmasabbat, néhány nap múlva hívjuk be egy újabb körre a még versenyben maradt jelölteket.

10. Mérlegeljünk, mielőtt meghozzuk a döntést!

Miután megvoltak az interjúk és találtunk egy – esetleg több jelöltet – az állásra, érdemes felidéznünk, újra átgondolnunk, hogy mi volt a célunk, mielőtt meghirdettük az állást. A jelöltünk tényleg alkalmasnak tűnik a posztra? Megvannak a kellő iskolai végzettségei? Elég szakmai tapasztalattal rendelkezik? Legvégül pedig mérlegeljük személyes benyomásunkat is: mi magunk tudnák-e vele dolgozni?

Címkék: Tippek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Tippek Kinőtted az országot? Ezzel az öt tippel külföldön is sikeres leszel
Balkó Rita | 2017. szeptember 20. 18:00
Sikeressé válni egy olyan kis országban is kihívás, mint a miénk, sokak számára azonban szűk ez a falatnyi kis terület. Ha sikerült túlélni a kezdeti nehézségeket, célszerű új piacok után nézni a határon túl, a külföldi terjeszkedés azonban a jelentős profitnövelés mellett sok ismeretlen buktatót és veszélyt rejteget. Mutatunk öt tippet, hogy hogyan élje túl a cég a külföldi terjeszkedést!
Tippek Sikeres akarsz lenni? Hallgasd meg azokat, akik a legfontosabbak!
Privátbankár.hu | 2016. december 31. 17:00
Mire az ember alapos tervezés után elindít egy vállalkozást, már pontosan tudja, milyen termékkel, szolgáltatással kíván belépni a piacra, mivel akarja meghódítani a vásárlókat. Azt is kitalálja, hogyan vezesse be termékét, hogyan reklámozza, tegye népszerűvé és kívánatossá az ügyfelek számára - innentől pedig már csak egy dolog állhat a siker útjába: ha amit kínálunk, az nem elég jó az ügyfélnek. A kudarc azonban biztosan elkerülhető, ha odafigyelünk arra, amit a vevőink jeleznek nekünk.
Tippek Hogyan válasszunk céges mobilelőfizetést?
Privátbankár.hu | 2016. december 30. 14:30
Nem is olyan régen még kinevették az úttörőket, ma már egy vállalkozás sem maradhat életben mobiltelefon nélkül. A piacon rengeteg az ajánlat, versenyeznek az ügyfelekért a szolgáltatók – hogyan válasszunk hát szolgáltatáscsomagot? Miközben nincs mindenkire egyformán alkalmazható recept, összeszedtünk néhány szempontot, amit érdemes szem előtt tartani a választásnál.
Tippek Ez legyen a célod jövőre: a leendő ügyfeleid mindenhol ott vannak, csak el kell érned őket
Privátbankár.hu | 2016. december 29. 15:06
Csatornák miriádjain keresztül léphet ma kapcsolatba egy üzlet a potenciális vásárlóival, de komoly felkészülésre van szükség, ha nem akarunk elveszni a zűrzavarban.
Tippek Amire nem számítanál: kik azok, akik még szabadságra is alig mernek elmenni?
Privátbankár.hu | 2016. december 28. 13:05
Lehet, hogy később majd benő a fejük lágya, de az Y-generáció tagjai egy felmérés szerint pályájuk elején képtelenek elengedni a munkaügyeket: igazi mártíroknak tartják magukat, akik nélkül megáll az élet a cégnél. Még szabadságra se nagyon mennek el, vagy ha igen, akkor is a vállalati ügyekkel foglalkoznak – mivel állandóan online vannak, ezt könnyen meg is tehetik.
Tippek A 10 legmenőbb juttatás, amit egy főnök adhat
Privátbankár.hu | 2016. december 26. 17:30
A jó fizetés a mai világban már csak egy dolog, mivel szinte minden munkahely ad valamilyen extra juttatást ma már. Azt régóta tudjuk, hogy a boldog alkalmazott jobban is dolgozik, ezért összegyűjtöttük, hogy mik azok az extra figyelmességek, amelyek jócskán megkönnyítik a mindennapokat. Irigykedjetek velünk!
Tippek Egy 404-es történet: csinálj előnyt egy hibából!
Balkó Rita | 2016. december 22. 17:00
Elgépeltük, törölték, valami hiba csúszott a számításba – aki számítógépet használ, legalább egyszer az életében már találkozott a 404-es hibakóddal. Ez mind a felhasználónak, mind az oldal üzemeltetőjének egy apró, de megkerülhetetlen kellemetlenség a digitális világban. Ha azonban az oldal üzemeltetője egy kicsit kreatív, úgy nem csak egyedi, de akár szerethető is lehet a hibaüzenet.
Tippek Mi az a rugalmas munkaidő? Akkor dolgozunk, amikor akarunk?
Valkai Nikoletta | 2016. december 21. 16:12
Valószínűleg mindenkinek jutott már legalább egyszer az eszébe, hogy sokszor teljesen felesleges egyhuzamban 8 órát a munkahelyen tölteni. Szerencsére egyre több munkáltató dönt úgy, hogy rugalmas munkaidőt engedélyez dolgozóinak. Így nem csak költségeket lehet csökkenteni, de az alkalmazottak is motiváltabbak lesznek azáltal, hogy befolyásuk van a munkaidejükre, és amellyel nemcsak a munkavégzés válhat hatékonyabbá, de mindebből a cég is profitálhat.
Tippek Nem elég hatékonyak a beosztottjaid? Dolgozzanak csak négy napot!
Privátbankár.hu | 2016. december 19. 17:30
Bár az elmúlt években egyre komolyabb előrelépések történtek a rugalmas munkavégzés területén, azért még jócskán van hová fejlődnünk. A home office ma már kezd megszokottá válni, de a négynapos munkahét Magyarországon még finoman szólva is ismeretlen. Holott a koncepció mindenképpen életképes, erre példa mások mellett a világ egyik leggazdagabb emberének ötlete is.
Tippek Kineveti az ötleted a bank? Kérj pénzt az internetezőktől!
Privátbankár.hu | 2016. december 16. 19:55
Ha banánzongorát vagy egy szupermenő hűtőtáskát akar az ember gyártani, de az ötleten kívül semmije sincs meg hozzá, valószínűleg még sorszámot sem kap a bankban, nem hogy hitelt. Ha azonban mások is hisznek az ötletben és pár dollárral beszállnak a megvalósításba, akár a milliók is összejöhetnek. Mire jó a crowdfunding?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG