3p
Elgépeltük, törölték, valami hiba csúszott a számításba – aki számítógépet használ, legalább egyszer az életében már találkozott a 404-es hibakóddal. Ez mind a felhasználónak, mind az oldal üzemeltetőjének egy apró, de megkerülhetetlen kellemetlenség a digitális világban. Ha azonban az oldal üzemeltetője egy kicsit kreatív, úgy nem csak egyedi, de akár szerethető is lehet a hibaüzenet.

De mivel is találkozunk valójában a 404-es oldalon? A rettegett kód valójában csak egyike a számtalan hibaüzenetnek, amivel böngészés közben találkozhatunk – ilyenkor a számítógép ugyan képes kapcsolatba lépni a szerverrel, a keresett tartalmat azonban nem találja. Programozók számára már maga a kód felépítése is magáért beszél: az elején szereplő négyes felhasználói hibára utal, a középen lévő nulla kódolási hibára (például elgépelt URL-re), az utolsó négyes pedig a konkrét hibakód-családra utal. A 404-es oldalt pedig valóban akkor látjuk a legtöbbször, amikor elgépeljük az adott oldal elérhetőségét.

A World Wide Web Konzorcium ugyan meghatározza, hogy a szerver oldali hiba esetén (tehát amikor nem mi gépeltük el, hanem a szolgáltató törölte a tartalmat, a rá mutató link azonban még létezik) a 410-es hibakódot kéne használni, az általános használatban ezt is a 404-es kód alá söprik. Amennyiben tehát megtörtént a hiba, megkapjuk ezt a híres, általános hibaüzenetet:

Forrás: Wikimedia Commons

A 404-es életérzés

Maga az oldal felépítése egyszerű: közölni kell a felhasználóval, hogy valami hiba csúszott a keresésbe, és nem éri el a kívánt tartalmat, emellett tanácsot kell adni neki, hogy visszataláljon az információ fősodrába, illetve fel kell hívni a figyelmet a lehetséges elgépelésre. Ennek azonban egy hátránya van: az oldal léte megteremti azt a kellemetlen problémát, hogy foglalkozni kell vele. Ahogy Renny Gleeson fogalmazott a TED konferencián, a problémával találkozni olyan, mintha „pofán vernék” az embert.

Lássuk be, az ember nem szereti rosszul érezni magát, pláne, ha ezt saját hibájából idézte elő. Egy általános, unalmas és gépiesen dorgáló oldal csak fokozza a kellemetlenséget, ami tudat alatt elnavigálhatja a látogatót az oldalról. Egy kreatívan megszerkesztett 404-es oldal azonban akár extra felületként is használható, ahol ugyanúgy tartalmat szolgáltathatunk, miközben visszairányítjuk a felhasználót az információ sodrába – vagy, ha mást nem, szimpátiát mutathatunk ebben a kellemetlen helyzetben. Lássunk néhány kreatív példát!

Google

Egyszerű, letisztult, de valahol átadja a probléma szellemiségét: egy kicsit szétestünk, de mindjárt javítjuk a hibát.

Facebook

Az elv hasonló, mint a Google-nél – egy kicsit megcsúsztunk a kereséssel, de minden oké.

Airbnb

Lássuk be – van valami hasonló a 404-es oldal és a leejtett fagyi után érzett spleen között.

Bloomberg

Van, aki humorral próbálja feloldani a pillanatnyi kellemetlenséget, a Bloomberg szerkesztői pedig igazán hatásosan – és meglehetősen szürreálisan – ragadják meg a hibát.

GitHub

Nem ezeket a droidokat keressük.

Blizzard Entertainment

Van, aki meg sem próbál megvigasztalni minket, elvégre mi okoztuk a hibát. Egy feladat marad: visszamenni és megjavítani!

A fentiek csak példák, de még számos, rendkívül kreatív 404-es oldalt rejt az internet, amire bárki vadászhat: csak írj be egy érvénytelen elérhetőséget bármelyik ismert weboldal címe után. Jó vadászatot!

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Tippek Kinőtted az országot? Ezzel az öt tippel külföldön is sikeres leszel
Balkó Rita | 2017. szeptember 20. 18:00
Sikeressé válni egy olyan kis országban is kihívás, mint a miénk, sokak számára azonban szűk ez a falatnyi kis terület. Ha sikerült túlélni a kezdeti nehézségeket, célszerű új piacok után nézni a határon túl, a külföldi terjeszkedés azonban a jelentős profitnövelés mellett sok ismeretlen buktatót és veszélyt rejteget. Mutatunk öt tippet, hogy hogyan élje túl a cég a külföldi terjeszkedést!
Tippek Sikeres akarsz lenni? Hallgasd meg azokat, akik a legfontosabbak!
Privátbankár.hu | 2016. december 31. 17:00
Mire az ember alapos tervezés után elindít egy vállalkozást, már pontosan tudja, milyen termékkel, szolgáltatással kíván belépni a piacra, mivel akarja meghódítani a vásárlókat. Azt is kitalálja, hogyan vezesse be termékét, hogyan reklámozza, tegye népszerűvé és kívánatossá az ügyfelek számára - innentől pedig már csak egy dolog állhat a siker útjába: ha amit kínálunk, az nem elég jó az ügyfélnek. A kudarc azonban biztosan elkerülhető, ha odafigyelünk arra, amit a vevőink jeleznek nekünk.
Tippek Hogyan válasszunk céges mobilelőfizetést?
Privátbankár.hu | 2016. december 30. 14:30
Nem is olyan régen még kinevették az úttörőket, ma már egy vállalkozás sem maradhat életben mobiltelefon nélkül. A piacon rengeteg az ajánlat, versenyeznek az ügyfelekért a szolgáltatók – hogyan válasszunk hát szolgáltatáscsomagot? Miközben nincs mindenkire egyformán alkalmazható recept, összeszedtünk néhány szempontot, amit érdemes szem előtt tartani a választásnál.
Tippek Ez legyen a célod jövőre: a leendő ügyfeleid mindenhol ott vannak, csak el kell érned őket
Privátbankár.hu | 2016. december 29. 15:06
Csatornák miriádjain keresztül léphet ma kapcsolatba egy üzlet a potenciális vásárlóival, de komoly felkészülésre van szükség, ha nem akarunk elveszni a zűrzavarban.
Tippek Amire nem számítanál: kik azok, akik még szabadságra is alig mernek elmenni?
Privátbankár.hu | 2016. december 28. 13:05
Lehet, hogy később majd benő a fejük lágya, de az Y-generáció tagjai egy felmérés szerint pályájuk elején képtelenek elengedni a munkaügyeket: igazi mártíroknak tartják magukat, akik nélkül megáll az élet a cégnél. Még szabadságra se nagyon mennek el, vagy ha igen, akkor is a vállalati ügyekkel foglalkoznak – mivel állandóan online vannak, ezt könnyen meg is tehetik.
Tippek A 10 legmenőbb juttatás, amit egy főnök adhat
Privátbankár.hu | 2016. december 26. 17:30
A jó fizetés a mai világban már csak egy dolog, mivel szinte minden munkahely ad valamilyen extra juttatást ma már. Azt régóta tudjuk, hogy a boldog alkalmazott jobban is dolgozik, ezért összegyűjtöttük, hogy mik azok az extra figyelmességek, amelyek jócskán megkönnyítik a mindennapokat. Irigykedjetek velünk!
Tippek Mi az a rugalmas munkaidő? Akkor dolgozunk, amikor akarunk?
Valkai Nikoletta | 2016. december 21. 16:12
Valószínűleg mindenkinek jutott már legalább egyszer az eszébe, hogy sokszor teljesen felesleges egyhuzamban 8 órát a munkahelyen tölteni. Szerencsére egyre több munkáltató dönt úgy, hogy rugalmas munkaidőt engedélyez dolgozóinak. Így nem csak költségeket lehet csökkenteni, de az alkalmazottak is motiváltabbak lesznek azáltal, hogy befolyásuk van a munkaidejükre, és amellyel nemcsak a munkavégzés válhat hatékonyabbá, de mindebből a cég is profitálhat.
Tippek Nem elég hatékonyak a beosztottjaid? Dolgozzanak csak négy napot!
Privátbankár.hu | 2016. december 19. 17:30
Bár az elmúlt években egyre komolyabb előrelépések történtek a rugalmas munkavégzés területén, azért még jócskán van hová fejlődnünk. A home office ma már kezd megszokottá válni, de a négynapos munkahét Magyarországon még finoman szólva is ismeretlen. Holott a koncepció mindenképpen életképes, erre példa mások mellett a világ egyik leggazdagabb emberének ötlete is.
Tippek Kineveti az ötleted a bank? Kérj pénzt az internetezőktől!
Privátbankár.hu | 2016. december 16. 19:55
Ha banánzongorát vagy egy szupermenő hűtőtáskát akar az ember gyártani, de az ötleten kívül semmije sincs meg hozzá, valószínűleg még sorszámot sem kap a bankban, nem hogy hitelt. Ha azonban mások is hisznek az ötletben és pár dollárral beszállnak a megvalósításba, akár a milliók is összejöhetnek. Mire jó a crowdfunding?
Tippek Akiket nem lehet kilóra megvenni - hogyan tartsuk meg a fiatalokat?
Privátbankár.hu | 2016. december 13. 06:10
Hatalmas változáson esik át a munkaerőpiac, új generáció veszi át az irányítást a világban: az Y-generáció tagjai (az 1980-1999 között születettek) teljesen más személettel és elvárással fognak munkához, cégvezetőként pedig tudnod kell, mire van szükségük ahhoz, hogy a legjobbat nyújtsák az üzleted számára ezek a fiatalok.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG