5p
Sikeressé válni egy olyan kis országban is kihívás, mint a miénk, sokak számára azonban szűk ez a falatnyi kis terület. Ha sikerült túlélni a kezdeti nehézségeket, célszerű új piacok után nézni a határon túl, a külföldi terjeszkedés azonban a jelentős profitnövelés mellett sok ismeretlen buktatót és veszélyt rejteget. Mutatunk öt tippet, hogy hogyan élje túl a cég a külföldi terjeszkedést!

A jövő befolyásolásának szempontjából lényegtelen, ám nem elhanyagolható faktor a szerencse: az embernek érdemes ugyanis a megfelelő helyen lennie a megfelelő pillanatban, hogy külföldön is felfedezzék és sikerre vihesse a vállalatot. A magyar piac meglehetősen szűk, ha terjeszkedésről van szó, külföldön azonban gigantikus és nyaktörő verseny vár a vállalkozásokra, hiszen több ezer, ha nem százezer hasonló cég között kell helyt állni és kikönyökölni magunknak egy darabot a piacból. Az Inc.com összegyűjtött néhány tippet, amit érdemes szem előtt tartani, hogy ne csak a szerencsén múljon a vállalkozás jövője.

Az első és legfontosabb: kutatni, felmérni, megismerni

Amerika hatalmas piac, igazi melegágya a különböző nagy-, valamint közepes- és kisvállalatoknak, amik ugyan gombamód szaporodnak, mégis, a külföldön próbálkozók negyede elbukja a törekvéseit. Ennek az oka az, hogy nem tájékozódnak előzetesen a célpiac igényeiről, valamint arról, hogy hogyan is működik az üzlet egy másik országban. Elképzelhető, hogy az új piacok bevezetésével teljesen új üzleti modellt vagy magatartást is fel kell vennünk, ha maximalizálni akarjuk az ottani teljesítményt.

Mielőtt tehát külföldre megyünk, érdemes tájékozódni arról, hogy mire lehet szükségünk az adott országban, beleértve például a munkáltatói vízumok kérdését is, ez most épp az Egyesült Államokba igyekvőknek okozhat gondot, erről korábban itt írtunk a Privátbankár.hu-n.

Mielőtt túllépjük a már ismert határokat, találjunk válaszokat erre a négy alapvető kérdésre:

  • Eladható-e a termékem/szolgáltatásom a kívánt országban?
  • Van-e már hasonló a piacon, hallottak-e már rólunk kint az emberek?
  • Kész vagyok hosszú távon az adott ország nyújtotta környezetben dolgozni?
  • Milyen az infrastruktúra, milyen beruházásokra lesz szükségem a sikerhez?

Ha ezek megvannak, elindulhatunk a siker felé vezető úton.

A siker záloga: a jó kapcsolatok

Persze, nem elég ismerni a célországot, szükség lehet olyan üzleti kapcsolatokra, amik szavatolják, hogy a drága kivándorlás után nem tűnünk el a süllyesztőben. Ehhez fontos, hogy még a terjeszkedés előtt felmérjük a versenytársakat, és nekiálljunk barátokat találni a piacon. Egy magyar divatcég, a Nanushka például ismeretség révén tudta eljuttatni az első kollekcióját az államokba, ahol szinte azonnal rákaptak – ehhez azonban szükség volt az előzetes barátkozásra.

Ez kultúránként eltér: Kínában például rendkívül fontosnak tartják a személyes találkozókat és az üzleti ebédet, így érdemes ezekkel mindenképp számolni. Fontos, hogy ismerjük az adott ország kommunikációját (akár testbeszéd szintjén is, ez az ázsiai kultúrákban, például Kínában, Japánban és Koreában beszédesebb, mint a szóbeli!), ismerjük a kulturális tabukat (nehogy puszta illetlenségből bukjunk el egy üzleti partnerséget) és az adott ország időkezelését – egy német sosem érkezik majd késve a megbeszélésre, míg a mediterrán térségeknél könnyen belefér egy 20-40 perces csúszás a tárgyalásba. Készüljünk fel minden eshetőségre, de alapvetően ez az időszak az ismerkedésé – vegyük kellően komolyan, de ne aggódjuk túl.

Kell egy jó terv

Méghozzá egy jó üzleti terv. Ha a cégvezetés tudja, hogy mik a vállalat céljai a következő néhány hónapban vagy akár év végéig, akkor, akárcsak egy listán, szépen lehet haladni ezek megvalósítása felé. Ez segít abban, hogy egy-egy krízishelyzetben is átlássuk, merre kell haladnia a cégnek, és könnyebb felépülni egy esetleges buktatóból. Fontos ugyanakkor, hogy bár tűzzünk ki célokat a vállalat számára, ne véssük ezeket kőbe, a rugalmatlanság ugyanis könnyen bármilyen kkv halálát okozhatja – márpedig egy külföldi terjeszkedés esetén igen sok váratlan szituáció adódhat. Tudjuk, merre haladunk, de ne ragaszkodjunk görcsösen semmihez.

A mocskos anyagiak: milyenek a kinti bankügyek?

Magyarországon a Nemzeti Befektetési Ügynökségnél lehet anyagi támogatást kérni a külföldi terjeszkedéshez, ugyanakkor nem árt azt sem tisztázni, hogy milyen módon kezeljük majd a külföldön keletkező bevételeket. Azon például sokat veszíthetünk, ha folyton konvertálgatni kell a valutákat, ezzel ugyanis anyagi- és időbeli hátrányba is kerülhetünk a versenytársakhoz képest. Ideális tehát odakint egy külön számlát üzemeltetni, ahol a pénzügyeket bonyolítjuk, ezek áttekintéséhez érdemes szakembert fogadni, aki jártas az adott ország pénzügyeiben, és segíteni tud a megfelelő csomag kiválasztásában.

Végül a legfontosabb: légy látható!

Ha megvan a hely, megvannak a kapcsolatok, elintéztük a pénzügyeinket és végre megnyitottuk a külföldi kirendeltségünket, még mindig nem végeztünk – a cégnek ugyanis láthatónak kell maradnia. A verseny óriási a többi céggel, így a megfelelő reklámok és hirdetések elhelyezése kulcsfontosságú, ha azt akarjuk, hogy a cégünk bekerüljön a köztudatba. Szerencsére ma már relatíve olcsó – még ha néha kicsit komplex – megoldást jelentenek a közösségi média nyújtotta lehetőségek.

A hirdetéseket érdemes a célközönség igényeihez igazítani – a fiatalabbakat és a dolgozókat az internet segítségével könnyebb elérni, míg az idősebb korosztályt szaklapokkal és televízióval tudjuk bevonni. Ezek áttekintéséhez szintén érdemes egy marketing szakember segítségét bevonni, hogy a létező legtöbbet hozhassuk ki a helyzetből.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Tippek Sikeres akarsz lenni? Hallgasd meg azokat, akik a legfontosabbak!
Privátbankár.hu | 2016. december 31. 17:00
Mire az ember alapos tervezés után elindít egy vállalkozást, már pontosan tudja, milyen termékkel, szolgáltatással kíván belépni a piacra, mivel akarja meghódítani a vásárlókat. Azt is kitalálja, hogyan vezesse be termékét, hogyan reklámozza, tegye népszerűvé és kívánatossá az ügyfelek számára - innentől pedig már csak egy dolog állhat a siker útjába: ha amit kínálunk, az nem elég jó az ügyfélnek. A kudarc azonban biztosan elkerülhető, ha odafigyelünk arra, amit a vevőink jeleznek nekünk.
Tippek Hogyan válasszunk céges mobilelőfizetést?
Privátbankár.hu | 2016. december 30. 14:30
Nem is olyan régen még kinevették az úttörőket, ma már egy vállalkozás sem maradhat életben mobiltelefon nélkül. A piacon rengeteg az ajánlat, versenyeznek az ügyfelekért a szolgáltatók – hogyan válasszunk hát szolgáltatáscsomagot? Miközben nincs mindenkire egyformán alkalmazható recept, összeszedtünk néhány szempontot, amit érdemes szem előtt tartani a választásnál.
Tippek Ez legyen a célod jövőre: a leendő ügyfeleid mindenhol ott vannak, csak el kell érned őket
Privátbankár.hu | 2016. december 29. 15:06
Csatornák miriádjain keresztül léphet ma kapcsolatba egy üzlet a potenciális vásárlóival, de komoly felkészülésre van szükség, ha nem akarunk elveszni a zűrzavarban.
Tippek Amire nem számítanál: kik azok, akik még szabadságra is alig mernek elmenni?
Privátbankár.hu | 2016. december 28. 13:05
Lehet, hogy később majd benő a fejük lágya, de az Y-generáció tagjai egy felmérés szerint pályájuk elején képtelenek elengedni a munkaügyeket: igazi mártíroknak tartják magukat, akik nélkül megáll az élet a cégnél. Még szabadságra se nagyon mennek el, vagy ha igen, akkor is a vállalati ügyekkel foglalkoznak – mivel állandóan online vannak, ezt könnyen meg is tehetik.
Tippek A 10 legmenőbb juttatás, amit egy főnök adhat
Privátbankár.hu | 2016. december 26. 17:30
A jó fizetés a mai világban már csak egy dolog, mivel szinte minden munkahely ad valamilyen extra juttatást ma már. Azt régóta tudjuk, hogy a boldog alkalmazott jobban is dolgozik, ezért összegyűjtöttük, hogy mik azok az extra figyelmességek, amelyek jócskán megkönnyítik a mindennapokat. Irigykedjetek velünk!
Tippek Egy 404-es történet: csinálj előnyt egy hibából!
Balkó Rita | 2016. december 22. 17:00
Elgépeltük, törölték, valami hiba csúszott a számításba – aki számítógépet használ, legalább egyszer az életében már találkozott a 404-es hibakóddal. Ez mind a felhasználónak, mind az oldal üzemeltetőjének egy apró, de megkerülhetetlen kellemetlenség a digitális világban. Ha azonban az oldal üzemeltetője egy kicsit kreatív, úgy nem csak egyedi, de akár szerethető is lehet a hibaüzenet.
Tippek Mi az a rugalmas munkaidő? Akkor dolgozunk, amikor akarunk?
Valkai Nikoletta | 2016. december 21. 16:12
Valószínűleg mindenkinek jutott már legalább egyszer az eszébe, hogy sokszor teljesen felesleges egyhuzamban 8 órát a munkahelyen tölteni. Szerencsére egyre több munkáltató dönt úgy, hogy rugalmas munkaidőt engedélyez dolgozóinak. Így nem csak költségeket lehet csökkenteni, de az alkalmazottak is motiváltabbak lesznek azáltal, hogy befolyásuk van a munkaidejükre, és amellyel nemcsak a munkavégzés válhat hatékonyabbá, de mindebből a cég is profitálhat.
Tippek Nem elég hatékonyak a beosztottjaid? Dolgozzanak csak négy napot!
Privátbankár.hu | 2016. december 19. 17:30
Bár az elmúlt években egyre komolyabb előrelépések történtek a rugalmas munkavégzés területén, azért még jócskán van hová fejlődnünk. A home office ma már kezd megszokottá válni, de a négynapos munkahét Magyarországon még finoman szólva is ismeretlen. Holott a koncepció mindenképpen életképes, erre példa mások mellett a világ egyik leggazdagabb emberének ötlete is.
Tippek Kineveti az ötleted a bank? Kérj pénzt az internetezőktől!
Privátbankár.hu | 2016. december 16. 19:55
Ha banánzongorát vagy egy szupermenő hűtőtáskát akar az ember gyártani, de az ötleten kívül semmije sincs meg hozzá, valószínűleg még sorszámot sem kap a bankban, nem hogy hitelt. Ha azonban mások is hisznek az ötletben és pár dollárral beszállnak a megvalósításba, akár a milliók is összejöhetnek. Mire jó a crowdfunding?
Tippek Akiket nem lehet kilóra megvenni - hogyan tartsuk meg a fiatalokat?
Privátbankár.hu | 2016. december 13. 06:10
Hatalmas változáson esik át a munkaerőpiac, új generáció veszi át az irányítást a világban: az Y-generáció tagjai (az 1980-1999 között születettek) teljesen más személettel és elvárással fognak munkához, cégvezetőként pedig tudnod kell, mire van szükségük ahhoz, hogy a legjobbat nyújtsák az üzleted számára ezek a fiatalok.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG