A jövő befolyásolásának szempontjából lényegtelen, ám nem elhanyagolható faktor a szerencse: az embernek érdemes ugyanis a megfelelő helyen lennie a megfelelő pillanatban, hogy külföldön is felfedezzék és sikerre vihesse a vállalatot. A magyar piac meglehetősen szűk, ha terjeszkedésről van szó, külföldön azonban gigantikus és nyaktörő verseny vár a vállalkozásokra, hiszen több ezer, ha nem százezer hasonló cég között kell helyt állni és kikönyökölni magunknak egy darabot a piacból. Az Inc.com összegyűjtött néhány tippet, amit érdemes szem előtt tartani, hogy ne csak a szerencsén múljon a vállalkozás jövője.
Az első és legfontosabb: kutatni, felmérni, megismerni
Amerika hatalmas piac, igazi melegágya a különböző nagy-, valamint közepes- és kisvállalatoknak, amik ugyan gombamód szaporodnak, mégis, a külföldön próbálkozók negyede elbukja a törekvéseit. Ennek az oka az, hogy nem tájékozódnak előzetesen a célpiac igényeiről, valamint arról, hogy hogyan is működik az üzlet egy másik országban. Elképzelhető, hogy az új piacok bevezetésével teljesen új üzleti modellt vagy magatartást is fel kell vennünk, ha maximalizálni akarjuk az ottani teljesítményt.
Mielőtt tehát külföldre megyünk, érdemes tájékozódni arról, hogy mire lehet szükségünk az adott országban, beleértve például a munkáltatói vízumok kérdését is, ez most épp az Egyesült Államokba igyekvőknek okozhat gondot, erről korábban itt írtunk a Privátbankár.hu-n.
Mielőtt túllépjük a már ismert határokat, találjunk válaszokat erre a négy alapvető kérdésre:
- Eladható-e a termékem/szolgáltatásom a kívánt országban?
- Van-e már hasonló a piacon, hallottak-e már rólunk kint az emberek?
- Kész vagyok hosszú távon az adott ország nyújtotta környezetben dolgozni?
- Milyen az infrastruktúra, milyen beruházásokra lesz szükségem a sikerhez?
Ha ezek megvannak, elindulhatunk a siker felé vezető úton.
A siker záloga: a jó kapcsolatok
Persze, nem elég ismerni a célországot, szükség lehet olyan üzleti kapcsolatokra, amik szavatolják, hogy a drága kivándorlás után nem tűnünk el a süllyesztőben. Ehhez fontos, hogy még a terjeszkedés előtt felmérjük a versenytársakat, és nekiálljunk barátokat találni a piacon. Egy magyar divatcég, a Nanushka például ismeretség révén tudta eljuttatni az első kollekcióját az államokba, ahol szinte azonnal rákaptak – ehhez azonban szükség volt az előzetes barátkozásra.
Ez kultúránként eltér: Kínában például rendkívül fontosnak tartják a személyes találkozókat és az üzleti ebédet, így érdemes ezekkel mindenképp számolni. Fontos, hogy ismerjük az adott ország kommunikációját (akár testbeszéd szintjén is, ez az ázsiai kultúrákban, például Kínában, Japánban és Koreában beszédesebb, mint a szóbeli!), ismerjük a kulturális tabukat (nehogy puszta illetlenségből bukjunk el egy üzleti partnerséget) és az adott ország időkezelését – egy német sosem érkezik majd késve a megbeszélésre, míg a mediterrán térségeknél könnyen belefér egy 20-40 perces csúszás a tárgyalásba. Készüljünk fel minden eshetőségre, de alapvetően ez az időszak az ismerkedésé – vegyük kellően komolyan, de ne aggódjuk túl.
Kell egy jó terv
Méghozzá egy jó üzleti terv. Ha a cégvezetés tudja, hogy mik a vállalat céljai a következő néhány hónapban vagy akár év végéig, akkor, akárcsak egy listán, szépen lehet haladni ezek megvalósítása felé. Ez segít abban, hogy egy-egy krízishelyzetben is átlássuk, merre kell haladnia a cégnek, és könnyebb felépülni egy esetleges buktatóból. Fontos ugyanakkor, hogy bár tűzzünk ki célokat a vállalat számára, ne véssük ezeket kőbe, a rugalmatlanság ugyanis könnyen bármilyen kkv halálát okozhatja – márpedig egy külföldi terjeszkedés esetén igen sok váratlan szituáció adódhat. Tudjuk, merre haladunk, de ne ragaszkodjunk görcsösen semmihez.
A mocskos anyagiak: milyenek a kinti bankügyek?
Magyarországon a Nemzeti Befektetési Ügynökségnél lehet anyagi támogatást kérni a külföldi terjeszkedéshez, ugyanakkor nem árt azt sem tisztázni, hogy milyen módon kezeljük majd a külföldön keletkező bevételeket. Azon például sokat veszíthetünk, ha folyton konvertálgatni kell a valutákat, ezzel ugyanis anyagi- és időbeli hátrányba is kerülhetünk a versenytársakhoz képest. Ideális tehát odakint egy külön számlát üzemeltetni, ahol a pénzügyeket bonyolítjuk, ezek áttekintéséhez érdemes szakembert fogadni, aki jártas az adott ország pénzügyeiben, és segíteni tud a megfelelő csomag kiválasztásában.
Végül a legfontosabb: légy látható!
Ha megvan a hely, megvannak a kapcsolatok, elintéztük a pénzügyeinket és végre megnyitottuk a külföldi kirendeltségünket, még mindig nem végeztünk – a cégnek ugyanis láthatónak kell maradnia. A verseny óriási a többi céggel, így a megfelelő reklámok és hirdetések elhelyezése kulcsfontosságú, ha azt akarjuk, hogy a cégünk bekerüljön a köztudatba. Szerencsére ma már relatíve olcsó – még ha néha kicsit komplex – megoldást jelentenek a közösségi média nyújtotta lehetőségek.
A hirdetéseket érdemes a célközönség igényeihez igazítani – a fiatalabbakat és a dolgozókat az internet segítségével könnyebb elérni, míg az idősebb korosztályt szaklapokkal és televízióval tudjuk bevonni. Ezek áttekintéséhez szintén érdemes egy marketing szakember segítségét bevonni, hogy a létező legtöbbet hozhassuk ki a helyzetből.