TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Lehet, hogy később majd benő a fejük lágya, de az Y-generáció tagjai egy felmérés szerint pályájuk elején képtelenek elengedni a munkaügyeket: igazi mártíroknak tartják magukat, akik nélkül megáll az élet a cégnél. Még szabadságra se nagyon mennek el, vagy ha igen, akkor is a vállalati ügyekkel foglalkoznak – mivel állandóan online vannak, ezt könnyen meg is tehetik.

A fiatalok a munka mártírjainak érzik magukat

Az Y-generáció tagjai az elsők, akiket már digitális bennszülöttként tart nyilván a világ. Nem véletlen, hogy mindenki tudja róluk, hogy több közösségi oldalon is aktívak, hogy cikkek olvasása vagy tévénézés helyett inkább Youtube-videókon keresztül szerzik be ismereteiket a világról, szupermarketek és plázák helyett a legszívesebben az interneten intézik bevásárlásaikat. Nem meglepő az sem, hogy a bankfiókokat igyekeznek elkerülni, pénzügyeiket inkább a mobiljukról intézik – és sokkal nyitottabbak az alternatív szolgáltatásokra, a bankok helyett akár fintech-cégekre is hajlandóak rábízni pénzügyeik egy részét, ha elég sok ember elég megbízhatónak ítélte az adott szolgáltatást a közösségi felületeken, és nem panaszkodnak tömegek amiatt, hogy becsapták őket.

Amellett, hogy a világ egy sokkal színesebb és nyitottabb hellyé válik számukra, van a folyamatos online létnek egy másik, ritkábban emlegetett vonatkozása is: a fiatalok egyszerűen munkamániásak. A Project:Time Off és a GfK korábbi kutatása ugyanis azzal a meglepő eredménnyel járt, hogy a sokszor csak lustának, munkakerülőnek vagy legalábbis a munkahelyi ügyeket lazán kezelőnek gondolt Y-generációs fiatalok gondolják magukat a legnagyobb arányban a munka mártírjainak (akik feláldozzák magukat a cégért), és sokkal kisebb valószínűséggel veszik ki a rendes szabadságukat. Emellett azt is tudni róluk: ha szabadságra mennek, akkor sincsenek kikapcsolva igazán.

Nélkülem az élet is megáll

Az Y-generáció tagjai az alábbi állításokkal kiemelkedő arányban értenek egyet:

    • „Senki más nem tudja elvégezni a munkámat a cégnél, amíg távol vagyok.”
    • „Teljes elkötelezettséget szeretnék mutatni a cégem és a munkám felé.”
    • „Nem akarom, hogy mások pótolhatónak tartsanak.”
    • „Bűntudatom van, ha fizetett szabadságra megyek.”

      A „munkaügyi mártírok” 43 százaléka Y-generációs – pedig az összes válaszadónak csak 29 százaléka tartozott ebbe a kor-kategóriába. Ráadásul abban is vezetnek, hogy mennyire szeretnék, hogy a munka mártírjainak lássák őket. A fiatal munkaerő egyrészről túlértékeli saját fontosságát, ami az idő elteltével azért finomodhat, de az is jól látszik, hogy a jelenség hátterében egyfajta aggodalom áll – ez annak is köszönhető lehet, hogy ez a generáció egy válságos gazdasági helyzetben került ki a munkaerőpiacra.

      Nem pihennek, csak dolgoznak

      A felmérés szerint ráadásul az Y-generáció körében a legnagyobb annak a valószínűsége, hogy elbukják a nekik jogosan járó fizetett szabadságukat, mert inkább dolgoznak helyette. Amikor pedig kiveszik a szabadságukat, akkor jó eséllyel nem regenerálódnak, hanem továbbra is a céges e-mailjeiket figyelik, igyekeznek naprakészek maradni a „benti” ügyekben. Erre persze magyarázatot ad a bevezetőben említett digitális bennszülöttség: régen a munkaidő végén felálltak az emberek az asztaltól, és azt mondták, mára bezár a bazár. Az Y azonban az első teljes mértékben online generáció: már az első munkanapjukon is létezett az e-mail, ami a munkaidőtől függetlenül bármikor beeshet a zsebben lévő mobilra.

      A felmérés szerint ennek a generációnak a tagjai félnek a legjobban attól, hogy a szabadság kivételét egy fizetésemelés vagy előléptetés bánhatja, 20 százalékuk szerint akár a munkájukat is elveszíthetik, ha tényleg annyit pihennek, amennyi jár.

      Ki tartozik az Y generációba?

      A Pew Research Center kutatóintézet az 1946 és 1964 között születetteket hívja Baby Boomereknek, az 1965-1980-ig születettek az X generáció, míg az 1981 és 1997 között születettek az Y generáció tagjai (angol nyelvterületen Millennials) – ezeket a kategóriákat használta a mostani felmérés is.

      Az Y jelenleg az Egyesült Államok legnépesebb generációja, ma már ők adják a legtöbb munkavállalót az országnak.

      Az Ön bizalma a mi tőkénk

      A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.

      Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


      Jól jönne 1,5 millió forint?

      A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon után, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

      Tippek Kinőtted az országot? Ezzel az öt tippel külföldön is sikeres leszel
      Balkó Rita | 2017. szeptember 20. 18:00
      Sikeressé válni egy olyan kis országban is kihívás, mint a miénk, sokak számára azonban szűk ez a falatnyi kis terület. Ha sikerült túlélni a kezdeti nehézségeket, célszerű új piacok után nézni a határon túl, a külföldi terjeszkedés azonban a jelentős profitnövelés mellett sok ismeretlen buktatót és veszélyt rejteget. Mutatunk öt tippet, hogy hogyan élje túl a cég a külföldi terjeszkedést!
      Tippek Sikeres akarsz lenni? Hallgasd meg azokat, akik a legfontosabbak!
      Privátbankár.hu | 2016. december 31. 17:00
      Mire az ember alapos tervezés után elindít egy vállalkozást, már pontosan tudja, milyen termékkel, szolgáltatással kíván belépni a piacra, mivel akarja meghódítani a vásárlókat. Azt is kitalálja, hogyan vezesse be termékét, hogyan reklámozza, tegye népszerűvé és kívánatossá az ügyfelek számára - innentől pedig már csak egy dolog állhat a siker útjába: ha amit kínálunk, az nem elég jó az ügyfélnek. A kudarc azonban biztosan elkerülhető, ha odafigyelünk arra, amit a vevőink jeleznek nekünk.
      Tippek Hogyan válasszunk céges mobilelőfizetést?
      Privátbankár.hu | 2016. december 30. 14:30
      Nem is olyan régen még kinevették az úttörőket, ma már egy vállalkozás sem maradhat életben mobiltelefon nélkül. A piacon rengeteg az ajánlat, versenyeznek az ügyfelekért a szolgáltatók – hogyan válasszunk hát szolgáltatáscsomagot? Miközben nincs mindenkire egyformán alkalmazható recept, összeszedtünk néhány szempontot, amit érdemes szem előtt tartani a választásnál.
      Tippek Ez legyen a célod jövőre: a leendő ügyfeleid mindenhol ott vannak, csak el kell érned őket
      Privátbankár.hu | 2016. december 29. 15:06
      Csatornák miriádjain keresztül léphet ma kapcsolatba egy üzlet a potenciális vásárlóival, de komoly felkészülésre van szükség, ha nem akarunk elveszni a zűrzavarban.
      Tippek A 10 legmenőbb juttatás, amit egy főnök adhat
      Privátbankár.hu | 2016. december 26. 17:30
      A jó fizetés a mai világban már csak egy dolog, mivel szinte minden munkahely ad valamilyen extra juttatást ma már. Azt régóta tudjuk, hogy a boldog alkalmazott jobban is dolgozik, ezért összegyűjtöttük, hogy mik azok az extra figyelmességek, amelyek jócskán megkönnyítik a mindennapokat. Irigykedjetek velünk!
      Tippek Egy 404-es történet: csinálj előnyt egy hibából!
      Balkó Rita | 2016. december 22. 17:00
      Elgépeltük, törölték, valami hiba csúszott a számításba – aki számítógépet használ, legalább egyszer az életében már találkozott a 404-es hibakóddal. Ez mind a felhasználónak, mind az oldal üzemeltetőjének egy apró, de megkerülhetetlen kellemetlenség a digitális világban. Ha azonban az oldal üzemeltetője egy kicsit kreatív, úgy nem csak egyedi, de akár szerethető is lehet a hibaüzenet.
      Tippek Mi az a rugalmas munkaidő? Akkor dolgozunk, amikor akarunk?
      Valkai Nikoletta | 2016. december 21. 16:12
      Valószínűleg mindenkinek jutott már legalább egyszer az eszébe, hogy sokszor teljesen felesleges egyhuzamban 8 órát a munkahelyen tölteni. Szerencsére egyre több munkáltató dönt úgy, hogy rugalmas munkaidőt engedélyez dolgozóinak. Így nem csak költségeket lehet csökkenteni, de az alkalmazottak is motiváltabbak lesznek azáltal, hogy befolyásuk van a munkaidejükre, és amellyel nemcsak a munkavégzés válhat hatékonyabbá, de mindebből a cég is profitálhat.
      Tippek Nem elég hatékonyak a beosztottjaid? Dolgozzanak csak négy napot!
      Privátbankár.hu | 2016. december 19. 17:30
      Bár az elmúlt években egyre komolyabb előrelépések történtek a rugalmas munkavégzés területén, azért még jócskán van hová fejlődnünk. A home office ma már kezd megszokottá válni, de a négynapos munkahét Magyarországon még finoman szólva is ismeretlen. Holott a koncepció mindenképpen életképes, erre példa mások mellett a világ egyik leggazdagabb emberének ötlete is.
      Tippek Kineveti az ötleted a bank? Kérj pénzt az internetezőktől!
      Privátbankár.hu | 2016. december 16. 19:55
      Ha banánzongorát vagy egy szupermenő hűtőtáskát akar az ember gyártani, de az ötleten kívül semmije sincs meg hozzá, valószínűleg még sorszámot sem kap a bankban, nem hogy hitelt. Ha azonban mások is hisznek az ötletben és pár dollárral beszállnak a megvalósításba, akár a milliók is összejöhetnek. Mire jó a crowdfunding?
      Tippek Akiket nem lehet kilóra megvenni - hogyan tartsuk meg a fiatalokat?
      Privátbankár.hu | 2016. december 13. 06:10
      Hatalmas változáson esik át a munkaerőpiac, új generáció veszi át az irányítást a világban: az Y-generáció tagjai (az 1980-1999 között születettek) teljesen más személettel és elvárással fognak munkához, cégvezetőként pedig tudnod kell, mire van szükségük ahhoz, hogy a legjobbat nyújtsák az üzleted számára ezek a fiatalok.
      hírlevél