A vevő ugyanis biztosan jelezni fog: különösen a közösségi média térhódításának korában igaz az, hogy nagyon gyorsan és könnyen megoszthatja a nagyvilággal tapasztalatait, élményeit - nem csak a vasárnapi ebéddel vagy a családi nyaralással, hanem a mi termékünkkel, szolgáltatásunkkal kapcsolatban is. A mi dolgunk az, hogy ezeknek a visszajelzéseknek teret adjunk, reagáljunk rájuk és amennyire csak lehet, figyelembe vegyük őket. Az igazán eredményes termékfejlesztés alapja ugyanis kétségtelenül a vevőcentrikusság - olyan terméket kell kifejlesztenünk, amilyet a vevők valóban akarnak, és ha egy mód van rá, eközben az egyedi igényeket is próbáljuk figyelembe venni.
Légy látható - mindenhol
Az első és legfontosabb dolog, ahogy említettük: láthatóvá és elérhetővé kell válnunk az ügyfelek számára. Telefonon, e-mailen, személyesen, Facebookon, Twitteren, Instagramon - nincs olyan, hogy túl sok csatorna ebből a szempontból. Ha kérdése, észrevétele, problémája vagy kérése van a termékünkkel, szolgáltatásunkkal kapcsolatban az ügyfélnek, akkor járunk a legjobban, ha azt közvetlenül hozzánk juttatja el - így érdemben tudunk rá reagálni, első kézből. Ha szövevényes weboldalakon kell keresnie elérhetőségeinket, könnyen lehet, hogy ügyfelünk megannyi kattintás és görgetés helyett inkább a könnyen elérhető közösségi felületeken ad hangot csalódottságának a nagyvilág felé, vagy a vállalkozásunk számára igen hasznos észrevételei egyszerűen elvesznek anélkül, hogy a magunk javára fordítottuk volna őket.
Miért ne lehetne fekete a cipőfűző?
A vásárlók ugyanis pontosan tudják, mire van szükségük – nem kell kitalálnunk helyettük az igényeiket. Ehhez pedig kommunikálnunk kell velük. Ha azt akarjuk, hogy nálunk költsék el a pénzüket, ne idegenítsük őket el: menjünk bele a párbeszédekbe, hallgassuk meg ötleteiket, vegyük figyelembe egyedi igényeiket. Ha nem tömegtermelésben gyártunk például vasöntvényeket, akkor jó eséllyel tudunk alkalmazkodni a vevők kéréseihez: legyen szó akár arról, hogy kiadó szobánkat a szokásosnál egy órával később szeretné elhagyni a vendégünk, vagy a webáruházunkban megrendelt cipőt fehér helyett fekete fűzővel szeretné megkapni a kedves vásárló.
Segíts megoldani a problémákat!
Ha valami probléma merül fel a vásárlás során, valóban oda kell figyelnünk arra, hogy minél gyorsabban és hathatósabban segítsünk annak elhárításában. Miközben a vásárlók egyébként is hajlamosabbak negatív élményeiket másokkal megosztani, mint a pozitívakat, egy sikeres, gördülékeny problémaelhárítás okozta ügyfélélmény sok esetben pozitívabb, mint egy "sima" problémamentes vásárlás - éppen azért, mert egy látszólag veszett helyzetet sikerül konstruktív hozzáállásunkkal megmenteni. A vevő ugyanis vásárolni akar nálunk, és annak fog örülni, ha ehhez hozzásegítjük. Ehhez azonban megint az kell, hogy valódi kommunikációt folytassunk vevőinkkel, azt pedig nagyra fogják értékelni, hogy számít a szavuk, figyelembe vesszük a véleményüket és azt látják, hogy szeretnénk fejlődni, jobbak lenni.
Fejlődj úgy, ahogy a vevőid szeretnék!
A vásárlók szavára persze nem csak az egyedi termékekkel, vásárlásokkal kapcsolatban érdemes hallgatni: utóbbi példánál maradva ha azt a visszajelzést kapjuk, hogy a webáruházunkban bonyolult volt terméket keresni, vagy nehezen találták meg a fizetési mód kiválasztását, néhány egyszerűbb változtatással rengeteget fejleszthetünk azon a vásárlói élményen, aminek végeredményeként minket választanak majd a konkurencia helyett.
A lényeg, hogy miközben a vállalkozásaink ügyeit egyengetjük, ne feledkezzünk meg róla, hogy a siker kulcsa a vevő, a megrendelő – tartsuk fókuszban igényeiket, hallgassuk meg őket, hogy valóban olyanná válhassunk, amilyenné a piac szeretné. A vásárlói visszajelzések jelentik számunkra az igazi tudást, ami sikerre viheti cégünket.