4p
Ha banánzongorát vagy egy szupermenő hűtőtáskát akar az ember gyártani, de az ötleten kívül semmije sincs meg hozzá, valószínűleg még sorszámot sem kap a bankban, nem hogy hitelt. Ha azonban mások is hisznek az ötletben és pár dollárral beszállnak a megvalósításba, akár a milliók is összejöhetnek. Mire jó a crowdfunding?

Ötleted van, de pénzed nincs? Fordulj az internetezőkhöz, segítenek!

Sokszor hiába a bombajó ötlet, egy frissen alakult mikrovállalat (na jó, legyünk konkrétak: két-három őrültnek tűnő egyetemista vagy épp egy gyesen lévő kismama) nem tudja előteremteni a tőkét még egy prototípus összeállításához sem. A minicégek vagy nem kapnak hitelt a bankoktól nagyratörő, ám semmi kézzelfogható alappal nem rendelkező terveik megvalósításához, vagy csak olyan feltételekkel, ami már önmagában elviszi a haszon reményét. Ha azonban egy jó ötlettel, egy megvalósítható üzleti tervvel az internetezőkhöz fordul az ember, könnyen összejöhet a szükséges pénz sokszorosa is.

A crowdfunding általában kétféle formában működhet: van, amikor tulajdonképpen adományt adnak az internetezők egy sikeres ötlet megvalósításához – ezt leginkább valamilyen jótékony célú ötlet megvalósítására lehet használni, vagy legalábbis egy jópofa ötlethez, aminek a megvalósításában segédkezünk némi pénzzel, a jutalmunk pedig hogy jobban érezzük magunkat tőle. Gyakoribb, hogy a felajánlott pénzért cserébe az elsők között, kedvezményes áron kaphatunk a termékből, szolgáltatásból, ha valóra válik - esetleg részesedést kaphatunk a cégből.

Befektetésként is gondolhatsz rá

Bár a nagyobb tőkeinjekciót igénylő startupok továbbra is inkább a kockázati- és magántőkére számíthatnak, a crowdfunding gyorsan teret nyert magának. Ez részben a gazdasági válságnak köszönhető, a kisebb startupoknak nehézzé vált pénzt szerezni az egyre óvatosabb befektetőktől. A huszonévesek pedig a pénzügyi szektorral szembeni bizalmatlanságuk folytán kevésbé hajlandók részvényt vásárolni, viszont szívesen fektetnek be közösségi finanszírozás útján.

A bank szóba se állna velük – mégis óriási pénzeket szedtek össze

Biztosan jót nevettek azon a két fiatal vállalkozón, akik a banánzongora ötletével ballagtak be egy bankfiókba: 25 ezer dolláros hitelt szerettek volna egy olyan projektre, amivel létrehozhattak egy olyan kütyüt, ami egy fürt banánt egy egyszerű, de működő zongorává tud alakítani. Az elutasítás után az internetezőktől kértek 25 ezer dollárt: 11 124-en döntöttek úgy, hogy működhet az elképzelés, összedobtak 568 ezer dollárt - a cég pedig azóta is él és virul.

A legnagyobb és legismertebb crowdfunding-platform a Kickstarter. A 2009-es indulás óta több mint 115 ezer projekt valósult meg a segítségével – illetve annak a több mint 12 millió embernek a segítségével, akik bő 2,7 milliárd dollárt (!) ajánlottak fel azoknak az ötleteknek a megvalósítására, amelyek nagy része biztosan a feledésbe merült volna nélkülük.

Minden idők eddigi legsikeresebb Kickstarter-használója a Pebble Time - a kaliforniai okosóra-gyártó több körben is nagyot dobott, 2015-ös kampányával több mint 20 millió dollárt szedett össze (az első egymilliót kevesebb mint egy óra alatt). 13 millió dollárt szedett össze a Coolest hűtőtáska, ami vízálló, USB-porton keresztül képes kütyük töltésére, bluetooth-os hangszóróként vagy épp vágódeszkaként is funkcionál, és még nagyon jól néz ki. Ja, és az italokat is hidegen tartja. A Pebble Time több projektje mögött egy utazódzseki is befutott a legeredményesebb projektek közé: beépített nyakpárna, alvómaszk, fülhallgató-tartó, ivózseb - ilyesmivel közel 45 ezer embert lehetett rávenni a támogatásra, össze is dobtak több mint 9 millió dollárt.

Emberi erővel hajtott helikopter, konténerekből épített osztálytermek, gördeszkapark, fotókiállítás a Berlini Falon, egy Oscar-díjas film, és néhány világűrben keringő műhold - ez mind nem jöhetett volna létre, ha nincs a közösség ereje, bizalma és pénze - no meg persze néhány ügyes vállalkozó.

Az egész semmit se ér, ha nem nevetünk

Az interneten persze mindennek a vicces oldalát is igyekeznek megtalálni, és erre mindig vannak partnerek is: valaki 10 dollárt szeretett volna összeszedni, hogy krumplisalátát csináljon magának – végül 55 ezer dollár jött össze, aminek nagy részét végül a hajléktalanok segítésére fordította a „vállalkozó”. És persze élete legjobb krumplisalátáját is elkészíthette…

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Tippek Kinőtted az országot? Ezzel az öt tippel külföldön is sikeres leszel
Balkó Rita | 2017. szeptember 20. 18:00
Sikeressé válni egy olyan kis országban is kihívás, mint a miénk, sokak számára azonban szűk ez a falatnyi kis terület. Ha sikerült túlélni a kezdeti nehézségeket, célszerű új piacok után nézni a határon túl, a külföldi terjeszkedés azonban a jelentős profitnövelés mellett sok ismeretlen buktatót és veszélyt rejteget. Mutatunk öt tippet, hogy hogyan élje túl a cég a külföldi terjeszkedést!
Tippek Sikeres akarsz lenni? Hallgasd meg azokat, akik a legfontosabbak!
Privátbankár.hu | 2016. december 31. 17:00
Mire az ember alapos tervezés után elindít egy vállalkozást, már pontosan tudja, milyen termékkel, szolgáltatással kíván belépni a piacra, mivel akarja meghódítani a vásárlókat. Azt is kitalálja, hogyan vezesse be termékét, hogyan reklámozza, tegye népszerűvé és kívánatossá az ügyfelek számára - innentől pedig már csak egy dolog állhat a siker útjába: ha amit kínálunk, az nem elég jó az ügyfélnek. A kudarc azonban biztosan elkerülhető, ha odafigyelünk arra, amit a vevőink jeleznek nekünk.
Tippek Hogyan válasszunk céges mobilelőfizetést?
Privátbankár.hu | 2016. december 30. 14:30
Nem is olyan régen még kinevették az úttörőket, ma már egy vállalkozás sem maradhat életben mobiltelefon nélkül. A piacon rengeteg az ajánlat, versenyeznek az ügyfelekért a szolgáltatók – hogyan válasszunk hát szolgáltatáscsomagot? Miközben nincs mindenkire egyformán alkalmazható recept, összeszedtünk néhány szempontot, amit érdemes szem előtt tartani a választásnál.
Tippek Ez legyen a célod jövőre: a leendő ügyfeleid mindenhol ott vannak, csak el kell érned őket
Privátbankár.hu | 2016. december 29. 15:06
Csatornák miriádjain keresztül léphet ma kapcsolatba egy üzlet a potenciális vásárlóival, de komoly felkészülésre van szükség, ha nem akarunk elveszni a zűrzavarban.
Tippek Amire nem számítanál: kik azok, akik még szabadságra is alig mernek elmenni?
Privátbankár.hu | 2016. december 28. 13:05
Lehet, hogy később majd benő a fejük lágya, de az Y-generáció tagjai egy felmérés szerint pályájuk elején képtelenek elengedni a munkaügyeket: igazi mártíroknak tartják magukat, akik nélkül megáll az élet a cégnél. Még szabadságra se nagyon mennek el, vagy ha igen, akkor is a vállalati ügyekkel foglalkoznak – mivel állandóan online vannak, ezt könnyen meg is tehetik.
Tippek A 10 legmenőbb juttatás, amit egy főnök adhat
Privátbankár.hu | 2016. december 26. 17:30
A jó fizetés a mai világban már csak egy dolog, mivel szinte minden munkahely ad valamilyen extra juttatást ma már. Azt régóta tudjuk, hogy a boldog alkalmazott jobban is dolgozik, ezért összegyűjtöttük, hogy mik azok az extra figyelmességek, amelyek jócskán megkönnyítik a mindennapokat. Irigykedjetek velünk!
Tippek Egy 404-es történet: csinálj előnyt egy hibából!
Balkó Rita | 2016. december 22. 17:00
Elgépeltük, törölték, valami hiba csúszott a számításba – aki számítógépet használ, legalább egyszer az életében már találkozott a 404-es hibakóddal. Ez mind a felhasználónak, mind az oldal üzemeltetőjének egy apró, de megkerülhetetlen kellemetlenség a digitális világban. Ha azonban az oldal üzemeltetője egy kicsit kreatív, úgy nem csak egyedi, de akár szerethető is lehet a hibaüzenet.
Tippek Mi az a rugalmas munkaidő? Akkor dolgozunk, amikor akarunk?
Valkai Nikoletta | 2016. december 21. 16:12
Valószínűleg mindenkinek jutott már legalább egyszer az eszébe, hogy sokszor teljesen felesleges egyhuzamban 8 órát a munkahelyen tölteni. Szerencsére egyre több munkáltató dönt úgy, hogy rugalmas munkaidőt engedélyez dolgozóinak. Így nem csak költségeket lehet csökkenteni, de az alkalmazottak is motiváltabbak lesznek azáltal, hogy befolyásuk van a munkaidejükre, és amellyel nemcsak a munkavégzés válhat hatékonyabbá, de mindebből a cég is profitálhat.
Tippek Nem elég hatékonyak a beosztottjaid? Dolgozzanak csak négy napot!
Privátbankár.hu | 2016. december 19. 17:30
Bár az elmúlt években egyre komolyabb előrelépések történtek a rugalmas munkavégzés területén, azért még jócskán van hová fejlődnünk. A home office ma már kezd megszokottá válni, de a négynapos munkahét Magyarországon még finoman szólva is ismeretlen. Holott a koncepció mindenképpen életképes, erre példa mások mellett a világ egyik leggazdagabb emberének ötlete is.
Tippek Akiket nem lehet kilóra megvenni - hogyan tartsuk meg a fiatalokat?
Privátbankár.hu | 2016. december 13. 06:10
Hatalmas változáson esik át a munkaerőpiac, új generáció veszi át az irányítást a világban: az Y-generáció tagjai (az 1980-1999 között születettek) teljesen más személettel és elvárással fognak munkához, cégvezetőként pedig tudnod kell, mire van szükségük ahhoz, hogy a legjobbat nyújtsák az üzleted számára ezek a fiatalok.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG