5p

Giccsözöntől a kézműves remekig, avagy kis magyar szuvenírkörkép.

Mi az, ami minden országban kapható és főleg a turisták vásárolják? Igen, a szuvenír. Hogy szükség van-e ezekre, kérdéses, hiszen e tárgyak nagy része pár év múlva az asztalfiókban, vagy a kukában végzi. Mások szerint az igazi emléket nem vásároljuk, hanem átéljük. Vagy kapjuk valakitől, akit szeretünk.

Jómagam akkor ábrándultam ki e műfajból, amikor vagy 20 éve először Máltán jártam, és a csinos kis kerámia vázácska alján megláttam a Made in China feliratot…

Ki vesz Budapesten Matrjoska babát?

Mindettől függetlenül a milliárdos szuvenírüzlet nálunk is virágzik, legyen szó értékes kézi hímzésről vagy gagyi, csúnyácska hűtőmágnesről.

Az Andrássy úton két hete betévedtem egy jókora szuvenírboltba, vagy inkább -áruházba. Délelőtt volt, egy-két fiatal lézengett csak a boltban, akikre az eladó – bizonyára tulajdonos is – percenként rászólt, nehogy leverjék a porcelánokat a jókora hátizsákjukkal a polcról. Bár bizonyára történt már ilyen eset, ez a ráripakodás megadta az alaphangulatot, és talán örökre megmarad majd – szuvenírként – a turisták emlékezetében.

Amikor nézelődni kezdtem, kedvesen megkérdeztem, hogy ugyan ki vásárol Magyarországon ma Matrjoska babát, amit ráadásul Kínában gyártottak. Még zordabb lett a fiatalember – miért kell ilyen faksznisnak lenni? Majd azt mondta, azért, mert nagyon sok az orosz turista.

Az oroszok Budapestre járnak Matrjoska babáért? Fotó: Depositphotos
Az oroszok Budapestre járnak Matrjoska babáért? Fotó: Depositphotos

Álmatyó fakanál és lánchidas körömreszelő

De van itt minden más is, bőrönd, ha esetleg elhagytad volna a reptéren, Klimt-festményes esernyő, bögre és a közhellyé vált hűtőmágnes ezerszámra, kulcstartó, álmatyó fakanál és a Lánchidat ábrázoló körömreszelő meg indiai sál. A betévedt magyar, úgy tűnik, nem kívánatos személy, az úgyse vesz semmit, csak akadékoskodik. Még hogy giccs – kit érdekel? A bevétel a fontos, mert horribilis a bérleti díj.

A szuvenír vásárlás része-velejárója, ősidők óta a világjárásnak. A vándorló céhlegények ugyanúgy vásároltak külföldön ajándékot, mint a világot bejáró arisztokraták – igaz, főleg különleges helyi élelmiszereket, italokat, karlsbadi kancsót, apró használati tárgyakat, gyerekjátékokat, képeslapokat, eredeti festményeket.

A mintázott-nyomtatott póló még nem volt feltalálva, akárcsak a hűtőmágnes. Kisebb csipkék és olcsóbb ékszerek viszont már akkor is kelendők voltak, főleg a déli-közel-keleti országokban. A bazárok, vagy nálunk a falusi búcsúk, évszázadok óta  árusítottak és árusítanak ma is szuveníreket, a tényleg hasznos tárgyak mellett.

Múzeumok, sportesemények, búcsúk

Eme ágazat különleges szeletét képviselik a múzeumshopok. Itt tényleg nívós, értékes tárgyak találnak gazdára, főleg a nagyszabású kiállításokhoz kapcsolódóan. Más kérdés, hogy a plakát pár év múlva valamelyik sarokban porosodik – kirakni nincs hova –, a képeslapot ide-oda rakosgatjuk, hiszen azóta sok más múzeumban szereztünk be hasonlókat.

A sokadik szempont, hogy olykor mintha aprópénzre váltanának ezzel zseniális remekműveket. Gusztus kérdése, ki fújja az orrát egy Renoir-festményes zsebkendőbe, teszi a sörös poharát egy Vermeer pohár alátétre, vagy vesz két kiló krumplit egy Chagall szatyorba.

Megint másfajta helyszínt képeznek a nagy sportversenyek, fesztiválok, ahol aztán tényleg fogy minden, a kabalaállatkától a mintás mezekig és a söröskorsóig, de ezek csak időszakosan működnek.

Hódít a bóvli?

Az természetes, hogy ha valaki elutazik külföldre, hoz valamilyen apró ajándékot szeretteinek. Ezt nem szuvenírnek mondanám – az csak az oda utazónak emlék, ha az. A figyelmes apa, anya, fiú, lány, testvér, barát olyasmit vásárol, amelyről tudja, hogy nagyon szereti az otthon maradt rokon vagy barátnő, mondjuk idegen nyelvű szakácskönyvet, különleges csokit, elegáns szalvétát, bájos régi porcelántányért, valamelyik ottani antikvitásboltból. Vagy éppen tortalapátot, mert azt gyűjti a kedves.

A szuvenírpiac eléggé tagolt ma itthon, nagy a szakadék a bóvlit kínáló és az értékes holmikra specializálódott üzletek között.

Magyarországot megmutatni, másként

Mert ennek a műfajnak is vannak kiemelkedő művelői. Az egyik szakmailag elismert, nívós lánc, a Memories of Hungary, amely első üzletét 2010-ben nyitotta meg, a Hévíz-Balaton nemzetközi repülőtéren, majd 2011-ben nyílt meg az első budapesti üzletük.

„Magyarországot akartuk megmutatni, kicsit másképp, mint az megszokott. Termékkínálatunk kialakításában neves képzőművészek munkáiból válogattunk, amiket kreatív designerek alkotásaival egészítettünk ki”

– olvasom a honlapjukon. Munkásságukért többször nyertek rangos szakmai kitüntetést.

A kezdeti háromezer darabos skála a folyamatos termékfejlesztésnek köszönhetően mára közel tízezressé bővült. A kezdeti sikereket gyors bővülés követte; helyet kaptak többek között a Liszt Ferenc repülőtéren, a Váci utcában, a Hősök Terén, a Vajdahunyad várában, az Országházban, a Halászbástyánál a Hilton Hotel aljában is.

Márkás termékek, hungarikumok

Üzleteikben magyar márkás termékeket forgalmaznak, egyedi ékszerek, Zsolnay és Herendi porcelánok, Rubik kocka, Szamos marcipán, népművészeti munkák és más hungarikumok adják a kínálat gerincét.

A Herendi Porcelánmanufaktúra termékei vlódi értéket képviselnek a szuvenírek között. Fotó: Privátbankár / Dobos Zoltán
A Herendi Porcelánmanufaktúra termékei vlódi értéket képviselnek a szuvenírek között. Fotó: Privátbankár / Dobos Zoltán

Mert ha már beváltotta a turista a pénzét, akkor el is akarja költeni. Akadnak megszállott lánykák, akik Budapesten is a világmárkák üzletében akarnak vásárolni, hátha itt olcsóbb ugyanaz az edzőcipő vagy menő póló, de számuk kevés. Meg a kis húzós bőröndbe nem is férnek bele terjedelmesebb cuccok…

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Turizmus Nem jött be a reptér bővítési terve, nem épül új kifutópálya Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 17:35
Bécsben meggondolták magukat.  
Turizmus Klasszis TopDesign 2025: neves díjakat osztottak ki szállodák és éttermek közt
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 17:16
November 25-én vehették át a Klasszis TopDesign 2025 díjakat a magyar vendéglátó- és szállodaipar legátfogóbb, nemzetközi zsűrit felvonultató designversenyének győztesei.
Turizmus Mennyire szép a SZÉP-kártya jövője?
Elek Lenke | 2025. november 23. 10:53
Idén december elsejétől jövő év április végéig a SZÉP-kártya hideg élelmiszerre is elkölthető. Milyen hatással lesz ez a szállodák és vendéglátóhelyek forgalmára? A kép vegyes, a szakmabeliek egy része nem tartja lényeginek a rendelet következményét, mások igen.
Turizmus Egy különleges vacsoratúra hét ország ízeivel Óbudán
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 10:39
Egy vacsoratúra keretében André Bicalho, Michelin-csillagos tapasztalattal rendelkező brazil–portugál séf vezette végig a gasztronómiai világon, hét ország ikonikus fogásait bemutatva, személyes történetekkel és emlékekkel színezve laptársunkat, a Turizmus Online-t. Ebből adunk most egy kis ízelítőt.
Turizmus Reptérzárak, hatalmas káosz: ez az ára a meggondolatlan jövedéki adóemeléseknek
Privátbankár.hu | 2025. november 10. 09:56
Százhetven repülőjáratot és több mint 30 ezer utast érintett, hogy Litvániában az elmúlt hónapban ötször is reptérzárra volt szükség, miután héliummal töltött ballonok százaival juttattak át illegális dohánytermékeket a fehérorosz határon. A meghökkentő módszer nemcsak a légtérbiztonságot veszélyezteti, hanem rávilágít arra is, hogy a meggondolatlan adóemelések hogyan terelhetik az európai dohányosokat a feketepiac felé.
Turizmus Szép számok a SZÉP-kártyánál, decembertől hideg élelem is vásárolható vele
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 11:23
A SZÉP-kártya az idei ősz első hónapjában is a belföldi turizmus egyik legfontosabb hajtóereje volt: a költések összege közel 33,2 milliárd forintot tett ki, ami mintegy 7 százalékkal szárnyalta túl a tavaly szeptemberi felhasználást – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) kedden az MTI-vel.
Turizmus Nem fakulnak a szeptemberi turizmus számai
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 08:45
Szeptemberben a turisztikai szálláshelyeken 1,6 millió vendég 3,8 millió vendégéjszakát töltött el. A vendégek száma 8,3, a vendégéjszakáké 5,6 százalékkal több volt az egy évvel korábbinál. 2025. január–szeptemberben a turisztikai szálláshelyekre érkezett belföldi vendégek száma 2,2, a külföldieké 11 százalékkal meghaladta az előző év azonos időszakit.
Turizmus A késések 80 százaléka eltűnt Budapesten, pedig nőtt a forgalom
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 11:21
A HungaroControl legfrissebb jelentése szerint 2025 első három negyedévében több mint 7 százalékkal nőtt a légiforgalom Magyarország légterében a tavalyi év azonos időszakához képest. A számottevő forgalombővülés ellenére 80 százalékkal kevesebb késést regisztráltak, mint 2024-ben – jelentette kedden a légiforgalmi irányító.
Turizmus Egy karintiai rejtekhely, ahol hárfazene szól a reggelihez
Kormos Olga | 2025. október 11. 14:34
Mindössze pár órányi autóútra Budapesttől, az osztrák Karintia tartományban egyedülálló természeti táj várja a töltődésre vágyókat. Úticélunk ezúttal az álomszép Turrachi fennsíkon csillogó tó és környéke, ahol az Alpokban is egyedülálló búvóhely várja mind a pihenni vágyókat, mint az aktív pihenés szerelmeseit: ez a 4 csillag superior Hotel Hochschober, amely felettébb különleges élményekben részesíti vendégeit. Aki síel, nagyra értékeli, hogy pályaszállásról van szó, de egész évben is remek élményeket kínál a vidék.    
Turizmus Hiába volt a legmelegebb sörfesztivál az idei, nem hozta a tavalyi számokat München
Privátbankár.hu | 2025. október 5. 16:08
Igaz, többször is le kellett zárni a helyszíneket a zsúfoltság miatt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG