4p

Van, amiben Dublin sokkal rosszabb, mint Budapest vagy Prága. Ez a városi közlekedési rendszer és a tarifák. Három európai fővárosban már ingyenes az utazás majdnem mindenkinek.

Honfitársaink közül sokan élnek és dolgoznak már Dublinban, nekik nem mondnunk újat, viszont az először odalátogatóknak lehet. Biztos most nyáron is sokan felkeresik az ír fővárost. Nem akarjuk megijeszteni őket, ezért gyorsan leírjuk: az emeletes buszok és a villamosok tiszták,  kiválóan közlekednek, legtöbbször pontosak is, így ezekre nyugodtan építhetünk. Persze, gyalogolni is lehet és érdemes is, hiszen csak így lehet igazán felfedezni a valóban smaragdzöld parkokat, a szép templomokat, az izgalmas múzeumokat és a jó csapolt söröket. De most nem erről lesz szó. 

Pontos de nagyon drága a busz Dublinban. Fotó: privátbankár/Mester Nándor
Pontos de nagyon drága a busz Dublinban. Fotó: privátbankár/Mester Nándor

A Greenpeace végzett egy összehasonlító kutatást az európai fővárosok közlekedési rendszeréről. Összesen 30 fővárost néztek át és kiderült, hogy Dublin az utolsó helyen áll még úgy is, hogy nem régiben extra kedvezményeket adtak a fiataloknak – minderről az Irish Independent számolt be, de magunk is meggyőződtünk róla most május végén.

A listát egyébként Luxembourg város, Tallinn és La Valetta vezeti azon az alapon, hogy mindháromban ingyenes és nagyon egyszerűen kezelhető a közlekedési rendszer és maga a hálózat is. (Tudjuk ugyanakkor, hogy ezek jóval kisebb városok, mint az ír főváros, területre és népességre is – a szerk.) Luxembourg 2020-ban, elsőként lépte meg az ingyenességet, Valetta tavaly, az észt fővárosban a helyi lakosok 2013 óta nem fizetnek semmi, viszont a turistáknak nem jár ez a kedvezmény. 

A 30 város túlnyomó többségében tehát nem ingyenes a közlekedés, a legkevesebbet Prágában, Pozsonyban, Rómában, Bécsben kell fizetni, a felsorolt helyeken a havi vagy éves bérlettel számolva 60-85 eurócent között vannak az egy útra szóló tarifák. Csak összevetésül: Londonban a legolcsóbb napijegy is átszámítva 4,11 euró, de ha több zónán keresztül megyünk, ennél magasabb az összeg. Budapesten az éves bérlet havi ára 10500 forint (375-ös árfolyammal számolva 28 euró), a haviért 9500 forintot (25,3 euró) kell fizetni. 

Dublinban nincs egy fix áras, hosszú időre, minden eszközre és mindenki számára elérhető bérlet, mint a legtöbb nagyvárosban. A napijegy 3,16 euró, de az éves és a havi bérletet csak az állással rendelkezők vehetik meg és nem minden szolgáltatásra érvényes. Léteznek speciális havi és éves bérletek, de sok a kapcsolt korlátozás ezekhez. 

A nyugdíjasok és a mozgáskorlátozottak, valamint kísérőik viszont ingyen utazhatnak. Az ír nemzeti közlekedési hatóság érezheti a nyomást, ezért a napokban elkezdte felülvizsgálni az ország belső közlekedési tarifarendszerét és azt ígérte, hogy hamarosan rugalmasabb és olcsóbb jegyeket fognak bevezetni a városok között járó, valamint az ingázók által használt buszokon és vonatokon. 

A Greenpeace megnézte az országbérleteket is, a jegyrendszer megfizethetősége és komplexitása terén itt is vezet Luxembourg és Málta, mindkét államban átlátható, egyszerű a rendszer és ingyenes a közlekedés. Mögöttük már Ausztria áll, ahol sok a kedvezmény, Írország a 15. helyet foglalja el. Németország május 1-től vezette be a havi országbérletét. A 49 eurós árért mindenféle közlekedési eszközön utazhatunk, kivéve a hosszú távú intercityket. 

Magyarországon szintén a közelmúltban lépett érvénybe a rendelet, miszerint átszámítva mintegy 50 euróért lehet utazni. Azt már mi tesszük hozzá, hogy több átgondolatlan része is van az intézkedésnek és ezért sok tízezer embernek nem éri meg kiváltani a havi országbérletet. 

A friss adatok szerint a vármegye- és országbérlet konstrukció bevezetésének első hónapjában, májusban 427 261 új bérletet váltottak az ingázók, ennek egyharmada országbérlet, kétharmada vármegyebérlet. Az országbérletek egynegyede és a vármegyebérletek kétharmada teljes áron, a többi kedvezményes áron kelt el. Megvan az első magyar város is, ahol teljes a tarifaközösség: Zalaegerszegen július 1-jétől a helyi közösségi közlekedésben is lehet az új bérletekkel utazni. 

A Greenpeace kiadott egy állásfoglalást is, ebben sürgetik a kormányokat és a nagyvárosok  önkormányzatait, hogy vezessenek be olcsó, úgynevezett klíma-jegyeket, így még többen választhatják majd a tömegközlekedést. Ausztriában egyébként már vannak olyan utazási irodák, amelyek a hivatalosan felajánlott kedvezményeken túl akár 10-20 százalékkal is olcsóbban adják a szálláshelyeket, ha vonattal és nem autóval érkezünk a helyszínre és ezt a vonatjeggyel igazoljuk.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Turizmus Trump meg akarta venni, de neki se adták el
Elek Lenke | 2025. január 2. 15:01
A 2024-es év kiemelten fontos időszaka volt Grönland történelmének. November 28-án nyílt meg a nemzetközi repülőtér Nuukban, elindítva ezzel az Északi-sarkvidék jobb megközelíthetőségének korszakát és fellendítve a turizmust. Már két évvel ezelőtt is könnyebbé vált az ide utazás, amikor az Aier Greenland és az Icelandair együttműködése révén bővült az Izlanddal való légi összeköttetés.
Turizmus Seregélyvándorlás, daruvonulás meg az északi fény
Elek Lenke | 2025. január 1. 11:29
Hova és miért kelünk útra jövőre? Milyen tényezők befolyásolják világjárási szokásainkat? Természetesen ahány ország, annyiféle vágyálom és sláger úti cél, de kezdenek kirajzolódni a legfrissebb trendek.
Turizmus Az égben folyik a pezsgő, el sem hinné, hogy mennyi!
Elek Lenke | 2024. december 31. 05:44
Hamarosan éjfél, és még az is iszik ilyenkor egy korty pezsgőt, aki egyébként nem nagy rajongója ennek a buborékos italnak. De nemcsak a lakásunkban vagy szállodában koccintunk ilyenkor, hanem a levegőben is – hiszen szilveszter éjszakáján is nagyon sok utasszállító gép tartózkodik a légtérben.
Turizmus Mesterlövészek várják a Rómába özönlő turistákat
Privátbankár.hu | 2024. december 28. 11:12
Elképesztő a tömeg Rómában az ünnepek alatt, a hatóságok komoly biztonsági intézkedéseket léptettek életbe.
Turizmus Szerelmesek szorult helyzetének köszönhető a világ legkisebb szállodája
Elek Lenke | 2024. december 25. 12:06
Álmodott már arról, hogy farkasok üvöltése mellett vagy egy történelmi bunker falai között tölti az éjszakát?
Turizmus 30 és 66 ezer forint között kell fizetni Budapesten az ünnepi étkezésért a szállodákban
Elek Lenke | 2024. december 16. 15:01
A hagyományos ünnepi fogások és a wellness szállodák all-inclusive élményei mellett már a gourmet menük és a házhoz szállított bejglik is hódítanak.
Turizmus Egekben a New York-i szállodaárak
Szakonyi Péter | 2024. december 9. 15:03
A hagyományos karácsonyi roham eredményeként átlag 345 dollárt kell fizetni éjszakánként, de a luxushotelekben még ennek duplájáért sem lehet megszállni.
Turizmus Miközben lövik az ukránokat, furcsa, mit tesznek az oroszok
Elek Lenke | 2024. december 8. 17:58
Tömegesen terveznek útra kelni az oroszok az ünnepek alatt. De kik és hova utaznak Gyed Maróz (Télapó) idején az oroszok?
Turizmus Szokatlan jelentés látott napvilágot Budapestről Amerikában
Elek Lenke | 2024. december 8. 15:55
Végre egy olyan cikk – drága pr-anyag?, de mindegy is – amely a fővárost a mai valóságában mutatja be.
Turizmus Díjeső a Klasszis TopDesign 2024 versenyen – elismerték a legkiemelkedőbb pályamunkákat
Privátbankár.hu | 2024. december 5. 17:29
Átadták a díjakat Magyarország egyetlen nemzetközi szintű vendéglátó- és szállodaipari designversenyén.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG