4p

Van, amiben Dublin sokkal rosszabb, mint Budapest vagy Prága. Ez a városi közlekedési rendszer és a tarifák. Három európai fővárosban már ingyenes az utazás majdnem mindenkinek.

Honfitársaink közül sokan élnek és dolgoznak már Dublinban, nekik nem mondnunk újat, viszont az először odalátogatóknak lehet. Biztos most nyáron is sokan felkeresik az ír fővárost. Nem akarjuk megijeszteni őket, ezért gyorsan leírjuk: az emeletes buszok és a villamosok tiszták,  kiválóan közlekednek, legtöbbször pontosak is, így ezekre nyugodtan építhetünk. Persze, gyalogolni is lehet és érdemes is, hiszen csak így lehet igazán felfedezni a valóban smaragdzöld parkokat, a szép templomokat, az izgalmas múzeumokat és a jó csapolt söröket. De most nem erről lesz szó. 

Pontos de nagyon drága a busz Dublinban. Fotó: privátbankár/Mester Nándor
Pontos de nagyon drága a busz Dublinban. Fotó: privátbankár/Mester Nándor

A Greenpeace végzett egy összehasonlító kutatást az európai fővárosok közlekedési rendszeréről. Összesen 30 fővárost néztek át és kiderült, hogy Dublin az utolsó helyen áll még úgy is, hogy nem régiben extra kedvezményeket adtak a fiataloknak – minderről az Irish Independent számolt be, de magunk is meggyőződtünk róla most május végén.

A listát egyébként Luxembourg város, Tallinn és La Valetta vezeti azon az alapon, hogy mindháromban ingyenes és nagyon egyszerűen kezelhető a közlekedési rendszer és maga a hálózat is. (Tudjuk ugyanakkor, hogy ezek jóval kisebb városok, mint az ír főváros, területre és népességre is – a szerk.) Luxembourg 2020-ban, elsőként lépte meg az ingyenességet, Valetta tavaly, az észt fővárosban a helyi lakosok 2013 óta nem fizetnek semmi, viszont a turistáknak nem jár ez a kedvezmény. 

A 30 város túlnyomó többségében tehát nem ingyenes a közlekedés, a legkevesebbet Prágában, Pozsonyban, Rómában, Bécsben kell fizetni, a felsorolt helyeken a havi vagy éves bérlettel számolva 60-85 eurócent között vannak az egy útra szóló tarifák. Csak összevetésül: Londonban a legolcsóbb napijegy is átszámítva 4,11 euró, de ha több zónán keresztül megyünk, ennél magasabb az összeg. Budapesten az éves bérlet havi ára 10500 forint (375-ös árfolyammal számolva 28 euró), a haviért 9500 forintot (25,3 euró) kell fizetni. 

Dublinban nincs egy fix áras, hosszú időre, minden eszközre és mindenki számára elérhető bérlet, mint a legtöbb nagyvárosban. A napijegy 3,16 euró, de az éves és a havi bérletet csak az állással rendelkezők vehetik meg és nem minden szolgáltatásra érvényes. Léteznek speciális havi és éves bérletek, de sok a kapcsolt korlátozás ezekhez. 

A nyugdíjasok és a mozgáskorlátozottak, valamint kísérőik viszont ingyen utazhatnak. Az ír nemzeti közlekedési hatóság érezheti a nyomást, ezért a napokban elkezdte felülvizsgálni az ország belső közlekedési tarifarendszerét és azt ígérte, hogy hamarosan rugalmasabb és olcsóbb jegyeket fognak bevezetni a városok között járó, valamint az ingázók által használt buszokon és vonatokon. 

A Greenpeace megnézte az országbérleteket is, a jegyrendszer megfizethetősége és komplexitása terén itt is vezet Luxembourg és Málta, mindkét államban átlátható, egyszerű a rendszer és ingyenes a közlekedés. Mögöttük már Ausztria áll, ahol sok a kedvezmény, Írország a 15. helyet foglalja el. Németország május 1-től vezette be a havi országbérletét. A 49 eurós árért mindenféle közlekedési eszközön utazhatunk, kivéve a hosszú távú intercityket. 

Magyarországon szintén a közelmúltban lépett érvénybe a rendelet, miszerint átszámítva mintegy 50 euróért lehet utazni. Azt már mi tesszük hozzá, hogy több átgondolatlan része is van az intézkedésnek és ezért sok tízezer embernek nem éri meg kiváltani a havi országbérletet. 

A friss adatok szerint a vármegye- és országbérlet konstrukció bevezetésének első hónapjában, májusban 427 261 új bérletet váltottak az ingázók, ennek egyharmada országbérlet, kétharmada vármegyebérlet. Az országbérletek egynegyede és a vármegyebérletek kétharmada teljes áron, a többi kedvezményes áron kelt el. Megvan az első magyar város is, ahol teljes a tarifaközösség: Zalaegerszegen július 1-jétől a helyi közösségi közlekedésben is lehet az új bérletekkel utazni. 

A Greenpeace kiadott egy állásfoglalást is, ebben sürgetik a kormányokat és a nagyvárosok  önkormányzatait, hogy vezessenek be olcsó, úgynevezett klíma-jegyeket, így még többen választhatják majd a tömegközlekedést. Ausztriában egyébként már vannak olyan utazási irodák, amelyek a hivatalosan felajánlott kedvezményeken túl akár 10-20 százalékkal is olcsóbban adják a szálláshelyeket, ha vonattal és nem autóval érkezünk a helyszínre és ezt a vonatjeggyel igazoljuk.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Turizmus Az éjszakai turizmus hajnala – üstökösnézés az új slágerprogram
Elek Lenke | 2025. június 29. 17:14
Lesni éjjel a csillagos eget, éjszaka hőlégballonozni, meglesni a koalák éjszakai életét – nos, ezek is izgalmas turisztikai programok lehetnek. Sőt, ahogy egyre inkább melegebb lesz nappal, annál inkább népszerűek lesznek.
Turizmus Escorttól a kutyaeledelig – különös szobaszerviz óhajok
Elek Lenke | 2025. június 29. 14:34
Mit lehet rendelni egy szállodaszobában, ha felemeljük a telefont? (Már persze, ha egyáltalán létezik még ott vezetékes telefon.) Az égvilágon mindent, attól függ, a világ sok ezernyi szállodája közül melyikben lakunk.
Turizmus Amerika leereszti a vasfüggönyt
Szakonyi Péter | 2025. június 28. 14:27
Körülbelül fél napig tartott az optimizmus az amerikai turisztikai iparág éves vásárán (IPW), Chicagóban. A  múlt héten zárult rendezvényt  a már meglevő kételyek mellett még bizakodó hangulat övezte, ami aztán  jócskán lecsökkent. Megjelent ugyanis a hír, hogy a Trump kormányzat összesen 36 országot tesz fel a beutazási tiltólistára. 
Turizmus Fontos figyelmeztetés jött a magyar turisták egyik kedvenc célpontjáról – veszélyes idők jönnek
Privátbankár.hu | 2025. június 10. 10:36
Hőhullám érkezik.
Turizmus Ennek nem fognak örülni a nyaralni indulók – nagy változásra készül az EU
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 19:51
Kisebb késés esetén jár a kártérítés.
Turizmus Oroszok ezrei rohanták meg Afrikát – így nyaral az elit
Elek Lenke | 2025. június 6. 15:04
Megőrülnek Afrikáért az orosz turisták: már nem a török és egyiptomi strandok számítanak slágernek, hanem szafarik, búvártúrák és borászatok vonzzák őket Marokkótól Botswanáig. A repülőjegyek fogynak, a szállodák telnek, mindenki oroszlánt akar fotózni – Afrika lett az orosz álomnyaralás új célpontja.
Turizmus A magyar minta ismétlődik Romániában
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 10:14
Keleti szomszédunknál is élénkebb a külföldi turizmus, mint a belföldi.
Turizmus Sok magyar külföldre kényszerülhet
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 13:46
A magas hazai árak miatt már egyre több országban kifizetődőbb nyaralni, mint itthon. Erről is beszélt lapunk főszerkesztője, Csabai Károly a Trend FM hétfő reggeli adásában. 
Turizmus Van, ami mégis jól megy a magyar gazdaságban? Itt vannak a számok!
Privátbankár.hu | 2025. május 28. 08:30
A Központi Statisztikai Hivatal friss számait közölték.
Turizmus Kézipoggyász a repülőn: nekiment a fapadosoknak a spanyol bíróság
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 11:56
Alapvető tartozéknak tekintik a spanyolok. A cégek másként látják. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG