4p

Van, amiben Dublin sokkal rosszabb, mint Budapest vagy Prága. Ez a városi közlekedési rendszer és a tarifák. Három európai fővárosban már ingyenes az utazás majdnem mindenkinek.

Honfitársaink közül sokan élnek és dolgoznak már Dublinban, nekik nem mondnunk újat, viszont az először odalátogatóknak lehet. Biztos most nyáron is sokan felkeresik az ír fővárost. Nem akarjuk megijeszteni őket, ezért gyorsan leírjuk: az emeletes buszok és a villamosok tiszták,  kiválóan közlekednek, legtöbbször pontosak is, így ezekre nyugodtan építhetünk. Persze, gyalogolni is lehet és érdemes is, hiszen csak így lehet igazán felfedezni a valóban smaragdzöld parkokat, a szép templomokat, az izgalmas múzeumokat és a jó csapolt söröket. De most nem erről lesz szó. 

Pontos de nagyon drága a busz Dublinban. Fotó: privátbankár/Mester Nándor
Pontos de nagyon drága a busz Dublinban. Fotó: privátbankár/Mester Nándor

A Greenpeace végzett egy összehasonlító kutatást az európai fővárosok közlekedési rendszeréről. Összesen 30 fővárost néztek át és kiderült, hogy Dublin az utolsó helyen áll még úgy is, hogy nem régiben extra kedvezményeket adtak a fiataloknak – minderről az Irish Independent számolt be, de magunk is meggyőződtünk róla most május végén.

A listát egyébként Luxembourg város, Tallinn és La Valetta vezeti azon az alapon, hogy mindháromban ingyenes és nagyon egyszerűen kezelhető a közlekedési rendszer és maga a hálózat is. (Tudjuk ugyanakkor, hogy ezek jóval kisebb városok, mint az ír főváros, területre és népességre is – a szerk.) Luxembourg 2020-ban, elsőként lépte meg az ingyenességet, Valetta tavaly, az észt fővárosban a helyi lakosok 2013 óta nem fizetnek semmi, viszont a turistáknak nem jár ez a kedvezmény. 

A 30 város túlnyomó többségében tehát nem ingyenes a közlekedés, a legkevesebbet Prágában, Pozsonyban, Rómában, Bécsben kell fizetni, a felsorolt helyeken a havi vagy éves bérlettel számolva 60-85 eurócent között vannak az egy útra szóló tarifák. Csak összevetésül: Londonban a legolcsóbb napijegy is átszámítva 4,11 euró, de ha több zónán keresztül megyünk, ennél magasabb az összeg. Budapesten az éves bérlet havi ára 10500 forint (375-ös árfolyammal számolva 28 euró), a haviért 9500 forintot (25,3 euró) kell fizetni. 

Dublinban nincs egy fix áras, hosszú időre, minden eszközre és mindenki számára elérhető bérlet, mint a legtöbb nagyvárosban. A napijegy 3,16 euró, de az éves és a havi bérletet csak az állással rendelkezők vehetik meg és nem minden szolgáltatásra érvényes. Léteznek speciális havi és éves bérletek, de sok a kapcsolt korlátozás ezekhez. 

A nyugdíjasok és a mozgáskorlátozottak, valamint kísérőik viszont ingyen utazhatnak. Az ír nemzeti közlekedési hatóság érezheti a nyomást, ezért a napokban elkezdte felülvizsgálni az ország belső közlekedési tarifarendszerét és azt ígérte, hogy hamarosan rugalmasabb és olcsóbb jegyeket fognak bevezetni a városok között járó, valamint az ingázók által használt buszokon és vonatokon. 

A Greenpeace megnézte az országbérleteket is, a jegyrendszer megfizethetősége és komplexitása terén itt is vezet Luxembourg és Málta, mindkét államban átlátható, egyszerű a rendszer és ingyenes a közlekedés. Mögöttük már Ausztria áll, ahol sok a kedvezmény, Írország a 15. helyet foglalja el. Németország május 1-től vezette be a havi országbérletét. A 49 eurós árért mindenféle közlekedési eszközön utazhatunk, kivéve a hosszú távú intercityket. 

Magyarországon szintén a közelmúltban lépett érvénybe a rendelet, miszerint átszámítva mintegy 50 euróért lehet utazni. Azt már mi tesszük hozzá, hogy több átgondolatlan része is van az intézkedésnek és ezért sok tízezer embernek nem éri meg kiváltani a havi országbérletet. 

A friss adatok szerint a vármegye- és országbérlet konstrukció bevezetésének első hónapjában, májusban 427 261 új bérletet váltottak az ingázók, ennek egyharmada országbérlet, kétharmada vármegyebérlet. Az országbérletek egynegyede és a vármegyebérletek kétharmada teljes áron, a többi kedvezményes áron kelt el. Megvan az első magyar város is, ahol teljes a tarifaközösség: Zalaegerszegen július 1-jétől a helyi közösségi közlekedésben is lehet az új bérletekkel utazni. 

A Greenpeace kiadott egy állásfoglalást is, ebben sürgetik a kormányokat és a nagyvárosok  önkormányzatait, hogy vezessenek be olcsó, úgynevezett klíma-jegyeket, így még többen választhatják majd a tömegközlekedést. Ausztriában egyébként már vannak olyan utazási irodák, amelyek a hivatalosan felajánlott kedvezményeken túl akár 10-20 százalékkal is olcsóbban adják a szálláshelyeket, ha vonattal és nem autóval érkezünk a helyszínre és ezt a vonatjeggyel igazoljuk.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Turizmus És ehhez mit szól majd Orbán Viktor?
Privátbankár.hu | 2025. március 27. 08:30
A külföldiek mentették meg a turisztikai ágazat renoméját, nélkülük mínuszos lenne a mérleg.
Turizmus Vége a káosznak: újra működik a világ egyik legfontosabb reptere
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 12:52
Rengeteg járatot kellett máshová irányítani.
Turizmus Vetkőzz vagy távozz! – új rendelkezés a német strandon
Bózsó Péter | 2025. március 8. 14:14
Miért tilthatják be a fürdőruhát a rostocki nudista strandokon?
Turizmus Mostantól legombolnak rólunk egy kis pénzt, ha a britekhez utazunk
Privátbankár.hu | 2025. március 5. 13:28
Nagy-britanniai elektronikus belépési engedélyt kell kiváltani az Európából – köztük az Európai Unió tagországaiból – érkező beutazóknak is.
Turizmus 19,2 millió forint egy éjszakáért? Így pihennek a luxus szerelmesei
Elek Lenke | 2025. március 2. 15:11
Manhattanben a luxusszállodák világa folyamatosan változik: a fényűző lakosztályok mellett egyre nagyobb szerepet kap a fenntarthatóság és a természetközeli dizájn. A Park Hyatt New York új lakosztálya kortárs művészettel és csúcskategóriás szolgáltatásokkal csábítja a vendégeket, míg Richard Gere vidéki fogadója történelmi hangulattal és rusztikus eleganciával hódít.
Turizmus Most akkor mégis van pénz? Úgy tűnik, utazni igen!
Privátbankár.hu | 2025. február 27. 08:47
Itt vannak a KSH friss adatai!
Turizmus A Wizz Air kikapott az osztrák kamarától
Privátbankár.hu | 2025. február 18. 11:51
Az osztrák munkavállalói kamarának adott igazat az ottani bíróság. A Wizz Air a döntésnek megfelelően intézkedik. 
Turizmus Donald Trump húzása felforgathatja a turizmust is
Elek Lenke | 2025. február 16. 18:19
Donald Trump elnöki rendelete megszünteti az X nemi jelölést az útlevelekben, ez a turizmusra is hatással lehet.
Turizmus Melyik a világ legbiztonságosabb országa?
Elek Lenke | 2025. február 13. 14:43
Izland idén is a világ legbiztonságosabb úti célja lett a Berkshire Hathaway Travel Protection friss rangsorában. A kevés lakos, a szabályok betartása és az alacsony bűnözési ráta mind hozzájárulnak a szigetország vonzerejéhez. Bár az árszint magas, a természeti csodák és az egyedi kultúra miatt sokan választják úti célként.
Turizmus Trump egy zsák pénzt spórolt Grönlandnak
Privátbankár.hu | 2025. február 13. 12:58
Grönland megvásárlásának terve elég jó reklám lett. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG