Az Expedia – egyfajta online foglalási behemót, ahogy az amerikai Travel and Leisure fogalmaz – idén is közreadta a jövő évi turisztikai divatot. Előrejelzéseihez a Hotels.com és a Vrbo foglalási adatait használta fel, bepillantást engedve 25 ezer turista legfrissebb utazási szokásaiba.
„Nyolc éve követem nyomon az utazási trendeket. A jövőben minden eddiginél nagyobb a hangsúly a különleges élményeken és a szokatlan úti célokon” – nyilatkozta Melanie Fish, az Expedia Brands egyik vezetője az amerikai lapnak.
A közösségi média szerepe egyre nő, a népszerű TikTok-videók évek óta hatnak az utazókra, de a jövőben még inkább fognak, beleértve, hogy a TikTok-on és más rövid közösségimédia-videókban és -posztokban szereplő árucikkek miatt is útra kelnek sokan. Az Expedia ezt az irányzatot Goods Getaways-nek nevezi. Akár teljes nyaralást is szerveznek némely vágyott áru beszerzése köré, legyen az egy csokoládé Dubajból vagy bőrápoló termékek Dél-Koreából.
A mindenható internet és főleg a közösségi média révén egy-egy metropolisz kis kézműves boltjait is megtalálják a turisták. Új szokás, hogy az utazás során helyi élelmiszerboltokat keresnek fel a messziről érkezők, például a Erewhont Los Angelesben, csak azért, hogy megkóstolják a hírességek által fogyasztott újfajta turmixitalokat – jegyezte meg Fish. A Global Expedia Group felmérési adatai szerint az utazók 39 százaléka keres fel élelmiszerboltokat vagy szupermarketeket vakáció közben, míg 44 százalékuk olyan helyi termékeket vásárol, amelyeket otthon nem tud beszerezni.
Az előrejelzések szerint 2025-ben még elterjedtebb lesz az all inclusive kínálat, a nagyobb láncok, mint például a Marriott vagy a Hilton, továbbra is kedvelik ezt az ellátási formát. Az elmúlt hónapokban a Hyatt bevezette a Hyatt Vivid all-inclusive koncepciót , és a W Hotels is hajlik errefelé, amely hasonló elvek szerint működő üdülőhelyét 2025-ben nyitja meg a Dominikai Köztársaságban.
A szállodai éttermek rangja nő
Az all inclusive népszerűsége részben a tehetősebb fiatalabb fogyasztóknak köszönhető, akik luxusra és stresszmentes, nyugodt kényelemre vágynak – tette hozzá Fish. Az Expedia Group adatai szerint az all inclusive ellátás kedveltsége 60 százalékkal nőtt az előző évhez képest. A szállodák a jövőben még több energiát fordítanak arra, hogy éttermeik önmagukban is vonzó célpontok legyenek. Ebbe beletartozik a hely saját karakterének kialakítása, a világhírű szakácsok bevonása és az étlapok gyakori váltogatása.
A cikk szerzője felsorol néhány ilyen luxuséttermet – nyilvánvalóan nem olcsó bisztrókról van szó –, mint például a kaliforniai San Laurel, ahol a spanyol ízeket ötvözi José Andrés, a híres séf, legendás ötleteivel. Mauiban, amely a 2023-as pusztító erdőtűz után ismét várja a turistákat, a Ferraro's Restaurant & Bar nemrégiben újranyitott.
A szakmai jóslatok szerint 2025-re sem fogják az utazók kihagyni a jól bevált desztinációkat, viszont, ha már ott vannak, hozzácsapnak egy-egy kevésbé felkapott várost is, egynapos kirándulás formájában. Egy felmérésben a fogyasztók 63 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a következő vakációjuk alkalmával valószínűleg új, kevéssé ismert úti célt is felkeres.
Az Expedia összeállította a tíz legnépszerűbb új úti célt 2025-re. Ilyen Reims, Franciaországban, amelynek meglátogatásához viszonylag kis kitérő kell Párizsból, Brescia, amely közel van Milánóhoz, aztán Cozumel (Mexikó), Santa Barbara, Kalifornia, Waikato, Új-Zéland, Girona (Spanyolország – Barcelona helyett és mellett), Fukuoka, ha már Tokióban vagyunk, Abu Dhabi Dubaj helyett, Krabi (Thaiföld), valamint a kanadai Canmore, ahová érdemes elutazni, ha Calgaryba látogatunk.
Mivel a 2024-es teljes napfogyatkozás miatt tömegek keltek útra, az Expedia úgy véli, hogy a természeti jelenségek megtekintése miatti utazás minden eddiginél népszerűbb lesz. A Vrbo több ilyen attrakciót is kiválasztott, mint a Nemzetközi Dark Sky Park Utah-ban, a szentjánosbogár szezon Great Smoky Mountains, Gatlinburgban, a pingvinözön Melbourne közelében, a foszforeszkáló planktonok páratlan látványa a Vero Beach-en, Floridában, a seregélyek vándorlása a dán Watt-tengeri Nemzeti Parkban, a japán daruvonulás meg Hokkaidoban. Vagy éppen a világ legmagasabb árapály jelensége, amikor sétálhatunk az óceán fenekén – ez a kanadai Fundy-öböl egyedülálló vonzereje. A vulkánok, lávamezők és fekete homokos strandok Reykjavík csodái, az északi fény pedig Lappföld példátlan természeti jelensége. (Magyarország is szolgálhatna bőven ilyen csodás természeti jelenségekkel, a Hortobágyon kívül – a dán seregély vándorláshoz hasonlóan – a tatai vadlúd sokadalom is ezreket hozna ide, ha tudna róla valaki az USA-ban.)
Az utazók kétharmada szerint a filmek, a streaming szolgáltatások és a tévéműsorok nagy mértékben befolyásolják az úti céljukat, az ilyen turizmus 16 százalékos növekedést jelent a tavalyi évhez képest 2025-ben a Fehér Lótusz sorozat népszerűségi effektusa lesz különösen erős – véli Fish. A jövő évi vetítési előrejelzésben szereplő úti célok egy részét valóságshow-k ihlették, mint például a Dubaji igazi háziasszonyok vagy a Skóciában játszódó The Traitors.
Tegyük hozzá, hogy nemcsak Amerikára jellemző a streaming turizmus. Svédországba például özönlenek a belföldi és külföldi rajongók a példátlan sikerű Young Royals sorozat forgatási helyszínére. Egy Stockholmtól távoli kastélyban vették fel a szériát, ahol a képzeletbeli Hillerska kollégium diákjai szerelmi bonyodalmainak lehettünk tanúi, legalábbis a filmírók szerint.
Hasonló jelenség játszódott le öt éve a Szólíts a neveden című Oscar-díjas film esetében is, ami miatt Cremát, ahol forgatták, egy csapásra elözönlötték a turisták.
Arról már az expressen.se számolt be a közelmúltban, hogy amikor a Z generáció tagjai üdülési célpontokat választanak, nem az árszínvonal vagy az izgalmas látnivalók a legfontosabb tényezők számukra, hanem először az Instagramon néznek szét, és az alapján döntenek. Sőt, a valós távoli élményeket is az alapján ítélik meg, mennyire hasonlítanak azok az előzetesen látott virtuális képekre – állapította meg a svéd napilap turisztikai melléklete.
Az sem mindegy számukra, milyen fotókat tölthetnek majd le a helyszínről és küldhetnek tovább az ismerőseiknek. Az az abszurd helyzet áll tehát elő, hogy valójában nem a személyes élmény számít, hanem annak égi (online?) mása, a közösségi médiában való jelenlét…
A 18 és 34 év közötti korosztályba tartozók az online foglalás előtt szétnéznek az Instagramon, és azután kötik meg az utazási szerződést. Kétharmaduk szerint a világhálón látható képek befolyásolják őket leginkább, mielőtt a nyaralási helyszínről döntenének.
Nem hallgatják el, ha csalódtak
Fontos szempont az is, hogy a barátok, ismerősök mit szólnak. Ha irigykednek, az jó – igaz, meglehetősen infantilis gondolkodás –, de ezzel nő a fiatal utazó ázsiója, tekintélye a többiek előtt. Akik útra kelnek, mindig – olykor percenként – küldenek magukról online értesítést valamelyik közösségimédia-felületre, ez mind a nőkre, mind a férfiakra jellemző.
Azt sem hallgatják el, ha csalódtak az ikonikus, híres helyszínekben. A lap azt is felsorolja, melyik turisztikai attrakció okozott a valóságban leginkább csalódást. Ilyen volt a New York-i Times Square, a Taj Mahal, az operaház Sydney-ben, Dubaj, és Stonehenge.