5p

A globális áruszállítást a Vörös-tengeren történt támadások mélyebben érintik a szakértők szerint, mint annak idején a koronavírus-járvány első szakasza. A logisztikai problémák pedig immár nálunk is jelentkeznek, hiszen emiatt például le kellett állítani időlegesen a Suzuki esztergomi gyárát.

A globalizált nemzetközi világunkban az áruszállítás és a termelési láncok folyamatos ellátása kulcskérdés. Ha valahol megakadnak a folyamatok, akkor az előbb-utóbb komoly problémát fog okozni. Ráadásul mindezt nem csak lokálisan ott, ahol a bajok vannak, hanem sokkal szélesebb körben lehetnek érintettek. Karácsony környékén sokan aggódtak amiatt, hogy a közel-keleti problémák miatt megérkeznek-e a korábban Ázsiából rendelt termékek, majd később az üzemanyagárakra is hatással voltak a húszi lázadók támadásai következtében megakadó hajós áruszállítás.

Egy vezető óceáni ellátási láncokkal foglalkozó tanácsadó cég arra figyelmeztet, hogy a Vörös-tengeren elkövetett támadások miatt fennálló zavarok már most nagyobb kárt okoznak az ellátási láncokra gyakorolt hatás szempontjából, mint a Covid-19 világjárvány.

A tengeri szállítás lelassulása komoly problémákat okoz világszerte. Fotó: Pixabay
A tengeri szállítás lelassulása komoly problémákat okoz világszerte. Fotó: Pixabay

A Sea-Intelligence az ügyfelek számára készített jelentésében elemezte a jelenlegi hajók késéseit az elmúlt évek késéseivel összehasonlítva. Az adatok azt mutatják, hogy a Jóreménység-fok körül a Vörös-tengerről érkező hajók elterelése miatti hosszabb tranzit már most is jelentősebb hatást gyakorol a kikötőkben a konténerek átvételére rendelkezésre álló hajókra, mint a világjárvány idején.

A húszik támadási következében kialakult probléma a második legnagyobbnak számít az elmúlt évek történetében. Ennél nagyobb hatású egyetlen esemény az volt, amikor az Evergreen teherhajó 2021 márciusában hat napra elakadt a Szuezi-csatornában. Az esemény során dollármilliárdos nagyságrendű kereskedelem állt le. Ezt a kivételt leszámítva a mostani vörös-tengeri válság a legnagyobb egyedi esemény, és még a világjárvány korai hatásánál is nagyobb a vállalat elemzése szerint. A Sea-Intelligence a világjárvány két szakaszát jelölte meg. A Covid-19 első szakasza az utazási, teherautó- és gyártási korlátozások miatt a kínai kikötőket érintette, a második szakasz pedig a világjárvány globális terjedését foglalta magába.

A pandémiás és a mostani időszak közötti legfontosabb különbség a visszaállítható hajókapacitás. Hagyományosan a februári kínai újévet magába foglaló időszakban a konténerkereslet csökkenése miatt csökken a hajókapacitás. Ez azért van, mert az év végi (illetve Kínában az év eleji) ünnepek előtti időszakban jóval nagyobb a forgalom, majd azt követően mindig van egy szezonális visszaesés.

A tengerhajózási ágazatban a világjárvány idején minden hajót kihasználtak, és a kereslet történelmi csúcson volt. A Covid ellátási lánc legsúlyosabb zavara idején nem volt elég hajóhely a konténerek befogadására, ami a szállítások lassulását és az árak drasztikus emelkedését hozta. A Sea-Intelligence és más tengerészeti tisztviselők becslése szerint a világ flottájának körülbelül 10 százaléka jelenleg nem üzemel. Ha további hajókat állítanának be, az korrigálhatná a hajók rendelkezésre állásának kiegyensúlyozatlanságát, és növelné a hajómenetrendek biztonságát. Ez már csak azért is szükséges lenne, mert a Jóreménység-fok megkerülése több időt vesz igénybe, így a hajók kapacitásai is tovább vannak lekötve. Több hajó kellene, hogy az iparág ellensúlyozni tudja a plusz menetidő miatt kieső szállítási kapacitásokat.

Az ellátási láncok kapacitása a Covid-boom lecsengése után túlkínálatba kerültek, ami a szállítmányozási ágazatban visszaesést hozott, emiatt vontak ki a társaságok hajókat a forgalomból. Ugyanakkor a Vörös-tengeren történt támadások és annak következményei potenciálisan megfordítják ezt. Más kérdés, hogy az általános gazdasági visszaesés miatt is változnak a szállítási igények. A közelmúltban például az MSC, a világ legnagyobb tengeri fuvarozója nemrég bejelentette, hogy a kínai áruk iránti kereslet csökkenése miatt hajókat töröl.

A konténerek késedelmes érkezése hatással van egyes vállalatok ellátási láncára. A nagy világcégek közül például a Tesla, a Volvo és a Michelin is azt közölte, hogy le kellett állítaniuk a gyártást. Az Ikea a termékek késésére figyelmeztetett, akárcsak a brit Next kiskereskedő és a Crocs.

Hasonló helyzetbe került Magyarországon a Suzuki. A japánban gyártott motorok késése miatt az esztergomi Suzuki-gyárban január 15-től felfüggesztették a munkát. A motorok a Vörös-tengeren tapasztalható szállítási problémák miatt nem érkeznek meg időben. Ezért a Suzuki magyarországi gyárában ezen a héten leáll a Vitara és az S-Cross modellek gyártása. A tervek szerint ugyanakkor a japán cég magyarországi üzemében január 22-től folytatódik a gyártás.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Vonatjáratokat állítanak le a vasúttársaság adósságai miatt Romániában
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 28. 15:47
Akkora hátralékai vannak a román vasúttársaságnak, hogy drasztikus intézkedéseket léptetnek életbe - közölte a cég csütörtökön.
Vállalat Örülhet a Richter, itt a gyógyszergyár új dobása
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 19:38
Megkapta a forgalombahozatali engedélyt egy készítmény.
Vállalat Neves céggel írt alá a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 13:37
Szándéknyilatkozat kötését jelentették be.
Vállalat Nem kockázik a LEGO, hanem kaszál, Magyarországon is bővítés jön
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 12:16
Rekordév a LEGO-nál, 24 új üzlet is nyílt.
Vállalat Dollármilliárdos jó hírt kapott a Richter
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 10:03
Zöld utat kapott a gyógyszer.
Vállalat A moszkvai bíróság megbüntette a Google-t, sőt a Wikipédiát is
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 26. 16:01
Az orosz főváros Taganszkij kerület bírósága bűnösnek találta a Google-t és a Wikipedia működtetéséért felelős alapítványt az orosz törvények megsértésében – közölte kedden a bíróság sajtószolgálata.
Vállalat Hazudott az Apple Watch – így látják Németországban
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 26. 14:20
Az Apple nem hirdetheti többé Németországban, hogy az Apple Watch „szén-dioxid-semleges termék”, miután egy frankfurti bíróság kedden a környezetvédőknek adott igazat, és kimondta: a vállalat félrevezette a fogyasztókat.
Vállalat Az AutoWallis erre a panorámás helyre költözik
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 26. 13:10
Az AutoWallis Csoport több mint 400 munkavállalója számára mintegy 5600 négyzetméter irodaterületen alakította ki új székhelyét a WING által fejlesztett vegyesfunkciós Liberty komplexumban.
Vállalat Bizalom és kiszámíthatóság nélkül nincsenek beruházások
PR | 2025. augusztus 25. 14:33
A vállalkozások hosszú távú növekedésének kulcsa a jövőbe vetett bizalom. Egy-egy beruházási döntést mindig alapos mérlegelés előz meg: a gazdasági környezet, a finanszírozási lehetőségek és a piaci kilátások mind befolyásolják, hogy a cégek belevágnak-e a fejlesztésekbe. A Cégkassza Podcast legújabb adásában Szabó Levente, az MBH Bank egyedi kiszolgálásért felelős üzleti vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta: a vállalati hitelezés a finanszírozás mellett a bankok szerepéről is szól, akik partnerként támogatják ügyfeleiket a tudatos döntések meghozatalában.
Vállalat Óriási felvásárlást ütöttek nyélbe
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 25. 14:03
Mozgolódás a kávépiacon.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG