5p

A globális áruszállítást a Vörös-tengeren történt támadások mélyebben érintik a szakértők szerint, mint annak idején a koronavírus-járvány első szakasza. A logisztikai problémák pedig immár nálunk is jelentkeznek, hiszen emiatt például le kellett állítani időlegesen a Suzuki esztergomi gyárát.

A globalizált nemzetközi világunkban az áruszállítás és a termelési láncok folyamatos ellátása kulcskérdés. Ha valahol megakadnak a folyamatok, akkor az előbb-utóbb komoly problémát fog okozni. Ráadásul mindezt nem csak lokálisan ott, ahol a bajok vannak, hanem sokkal szélesebb körben lehetnek érintettek. Karácsony környékén sokan aggódtak amiatt, hogy a közel-keleti problémák miatt megérkeznek-e a korábban Ázsiából rendelt termékek, majd később az üzemanyagárakra is hatással voltak a húszi lázadók támadásai következtében megakadó hajós áruszállítás.

Egy vezető óceáni ellátási láncokkal foglalkozó tanácsadó cég arra figyelmeztet, hogy a Vörös-tengeren elkövetett támadások miatt fennálló zavarok már most nagyobb kárt okoznak az ellátási láncokra gyakorolt hatás szempontjából, mint a Covid-19 világjárvány.

A tengeri szállítás lelassulása komoly problémákat okoz világszerte. Fotó: Pixabay
A tengeri szállítás lelassulása komoly problémákat okoz világszerte. Fotó: Pixabay

A Sea-Intelligence az ügyfelek számára készített jelentésében elemezte a jelenlegi hajók késéseit az elmúlt évek késéseivel összehasonlítva. Az adatok azt mutatják, hogy a Jóreménység-fok körül a Vörös-tengerről érkező hajók elterelése miatti hosszabb tranzit már most is jelentősebb hatást gyakorol a kikötőkben a konténerek átvételére rendelkezésre álló hajókra, mint a világjárvány idején.

A húszik támadási következében kialakult probléma a második legnagyobbnak számít az elmúlt évek történetében. Ennél nagyobb hatású egyetlen esemény az volt, amikor az Evergreen teherhajó 2021 márciusában hat napra elakadt a Szuezi-csatornában. Az esemény során dollármilliárdos nagyságrendű kereskedelem állt le. Ezt a kivételt leszámítva a mostani vörös-tengeri válság a legnagyobb egyedi esemény, és még a világjárvány korai hatásánál is nagyobb a vállalat elemzése szerint. A Sea-Intelligence a világjárvány két szakaszát jelölte meg. A Covid-19 első szakasza az utazási, teherautó- és gyártási korlátozások miatt a kínai kikötőket érintette, a második szakasz pedig a világjárvány globális terjedését foglalta magába.

A pandémiás és a mostani időszak közötti legfontosabb különbség a visszaállítható hajókapacitás. Hagyományosan a februári kínai újévet magába foglaló időszakban a konténerkereslet csökkenése miatt csökken a hajókapacitás. Ez azért van, mert az év végi (illetve Kínában az év eleji) ünnepek előtti időszakban jóval nagyobb a forgalom, majd azt követően mindig van egy szezonális visszaesés.

A tengerhajózási ágazatban a világjárvány idején minden hajót kihasználtak, és a kereslet történelmi csúcson volt. A Covid ellátási lánc legsúlyosabb zavara idején nem volt elég hajóhely a konténerek befogadására, ami a szállítások lassulását és az árak drasztikus emelkedését hozta. A Sea-Intelligence és más tengerészeti tisztviselők becslése szerint a világ flottájának körülbelül 10 százaléka jelenleg nem üzemel. Ha további hajókat állítanának be, az korrigálhatná a hajók rendelkezésre állásának kiegyensúlyozatlanságát, és növelné a hajómenetrendek biztonságát. Ez már csak azért is szükséges lenne, mert a Jóreménység-fok megkerülése több időt vesz igénybe, így a hajók kapacitásai is tovább vannak lekötve. Több hajó kellene, hogy az iparág ellensúlyozni tudja a plusz menetidő miatt kieső szállítási kapacitásokat.

Az ellátási láncok kapacitása a Covid-boom lecsengése után túlkínálatba kerültek, ami a szállítmányozási ágazatban visszaesést hozott, emiatt vontak ki a társaságok hajókat a forgalomból. Ugyanakkor a Vörös-tengeren történt támadások és annak következményei potenciálisan megfordítják ezt. Más kérdés, hogy az általános gazdasági visszaesés miatt is változnak a szállítási igények. A közelmúltban például az MSC, a világ legnagyobb tengeri fuvarozója nemrég bejelentette, hogy a kínai áruk iránti kereslet csökkenése miatt hajókat töröl.

A konténerek késedelmes érkezése hatással van egyes vállalatok ellátási láncára. A nagy világcégek közül például a Tesla, a Volvo és a Michelin is azt közölte, hogy le kellett állítaniuk a gyártást. Az Ikea a termékek késésére figyelmeztetett, akárcsak a brit Next kiskereskedő és a Crocs.

Hasonló helyzetbe került Magyarországon a Suzuki. A japánban gyártott motorok késése miatt az esztergomi Suzuki-gyárban január 15-től felfüggesztették a munkát. A motorok a Vörös-tengeren tapasztalható szállítási problémák miatt nem érkeznek meg időben. Ezért a Suzuki magyarországi gyárában ezen a héten leáll a Vitara és az S-Cross modellek gyártása. A tervek szerint ugyanakkor a japán cég magyarországi üzemében január 22-től folytatódik a gyártás.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A CIB párbeszédre buzdít a jó munkahely összetevőiről
PR | 2024. december 17. 17:35
Minden tizedik magyar munkavállaló aktívan állást keres, mert a jelenlegi munkahelyén nem érzi jól magát – ez is kiderült a CIB Banknak a Mélylevegő Projekttel közösen készített, a munkahellyel való elégedettségre vonatkozó reprezentatív felméréséből. Az eredményekről és a tanulságokról Tóth Györgyit, a pénzintézet HR vezetőjét kérdeztük.
Vállalat Az INA szíriai olajmezői most Hernádi Zsolték ölébe hullhatnak
Bózsó Péter | 2024. december 17. 15:39
A magyar olajcég horvát leányvállalatának, az INA-nak a polgárháború előtt jelentős olaj- és gázmezői voltak az ország közepén.
Vállalat A BGE üzleti partnerei az egyetemi közösség meghatározó szereplői is egyben
Natív tartalom | 2024. december 17. 13:33
Izgalmas változások előtt áll a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE). Magyarország legnagyobb gazdaságtudományi egyetemén célunk, hogy lépést tartsunk a piaci elvárásokkal és a hallgatói igényekkel. Üzleti partnereinkkel tananyagfejlesztésbe kezdtünk, korszerűsítjük az oktatást, jelenlegi és végzett hallgatóinknak pedig álláskereső portált indítunk. Tovább építjük a BGE Alumnit, melynek hatalmas mérföldköve volt az idén megrendezésre került nagy sikerű első BGE Alumni Fest. Az eseményen a jó hangulatú networking mellett BGE-s alumnik, akik ma már sikeres vállalkozók és üzleti szakemberek osztották meg saját tapasztalataikat a sikerhez vezető útról – mondja Vértesy Eszter, a BGE üzleti partnerségért és alumni kapcsolatokért felelős vezetője, akivel közel egy éve beszélgettünk még a formabontó rendezvény megrendezése előtt. Azóta számos előrelépés, jelentős esemény történt az egyetem és az üzleti szféra kapcsolatának erősítésében: új vállalati együttműködések születtek, többek között az EY-jal és a KPMG-vel, és tovább folytatódott a BGE Vállalati Mentorprogram is, melyben a hallgatók vállalati környezetben, vezető kollégák bevonásával ismerhetik meg egy vezető mindennapjait.
Vállalat Kitiltottak egy légitársaságot Európából
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 16:15
Súlyos biztonsági hiányosságokat találtak.
Vállalat A Groupama Biztosítót jól megbüntette az MNB
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 10:25
Összesen 51,1 millió forintos bírságot kell fizetnie az átfogó ellenőrzés által feltárt hiányosságok miatt.
Vállalat Az Opus Csoport ismétel
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 08:05
Az első kilenc hónapban elért 30,4 milliárd forintos nettó eredmény gyakorlatilag megegyezik a tavalyi rekord profittal.
Vállalat Példa nélküli dolog történt a Volkswagen amerikai gyárában
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 17:41
A Tenessee államban lévő összeszerelő üzem dolgozóinak béremelést is javasolt a német autógyártó.
Vállalat Kína bekeményít, megzuhantak az Nvidia részvényei
Privátbankár.hu | 2024. december 10. 09:16
Vizsgálódnak Kínában a világ legnagyobb chipgyártója ellen.
Vállalat Kiderült, miért utazott el Orbán Viktorral a 4iG vezetője is Trumphoz
Privátbankár.hu | 2024. december 10. 09:03
A 4iG műholdprogramjával kapcsolatban működhet együtt a SpaceX és a magyar cég.
Vállalat Fontos ügyben lép a kormány: mi változik az ESG törvényben?
Privátbankár.hu | 2024. december 9. 17:29
Készül az ESG törvény pontosítása és kiegészítése a gyakorlati jogalkalmazás során felmerült kérdésekre reagálva – az EY összefoglalót készített a várható módosításokról.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG