5p

A globális áruszállítást a Vörös-tengeren történt támadások mélyebben érintik a szakértők szerint, mint annak idején a koronavírus-járvány első szakasza. A logisztikai problémák pedig immár nálunk is jelentkeznek, hiszen emiatt például le kellett állítani időlegesen a Suzuki esztergomi gyárát.

A globalizált nemzetközi világunkban az áruszállítás és a termelési láncok folyamatos ellátása kulcskérdés. Ha valahol megakadnak a folyamatok, akkor az előbb-utóbb komoly problémát fog okozni. Ráadásul mindezt nem csak lokálisan ott, ahol a bajok vannak, hanem sokkal szélesebb körben lehetnek érintettek. Karácsony környékén sokan aggódtak amiatt, hogy a közel-keleti problémák miatt megérkeznek-e a korábban Ázsiából rendelt termékek, majd később az üzemanyagárakra is hatással voltak a húszi lázadók támadásai következtében megakadó hajós áruszállítás.

Egy vezető óceáni ellátási láncokkal foglalkozó tanácsadó cég arra figyelmeztet, hogy a Vörös-tengeren elkövetett támadások miatt fennálló zavarok már most nagyobb kárt okoznak az ellátási láncokra gyakorolt hatás szempontjából, mint a Covid-19 világjárvány.

A tengeri szállítás lelassulása komoly problémákat okoz világszerte. Fotó: Pixabay
A tengeri szállítás lelassulása komoly problémákat okoz világszerte. Fotó: Pixabay

A Sea-Intelligence az ügyfelek számára készített jelentésében elemezte a jelenlegi hajók késéseit az elmúlt évek késéseivel összehasonlítva. Az adatok azt mutatják, hogy a Jóreménység-fok körül a Vörös-tengerről érkező hajók elterelése miatti hosszabb tranzit már most is jelentősebb hatást gyakorol a kikötőkben a konténerek átvételére rendelkezésre álló hajókra, mint a világjárvány idején.

A húszik támadási következében kialakult probléma a második legnagyobbnak számít az elmúlt évek történetében. Ennél nagyobb hatású egyetlen esemény az volt, amikor az Evergreen teherhajó 2021 márciusában hat napra elakadt a Szuezi-csatornában. Az esemény során dollármilliárdos nagyságrendű kereskedelem állt le. Ezt a kivételt leszámítva a mostani vörös-tengeri válság a legnagyobb egyedi esemény, és még a világjárvány korai hatásánál is nagyobb a vállalat elemzése szerint. A Sea-Intelligence a világjárvány két szakaszát jelölte meg. A Covid-19 első szakasza az utazási, teherautó- és gyártási korlátozások miatt a kínai kikötőket érintette, a második szakasz pedig a világjárvány globális terjedését foglalta magába.

A pandémiás és a mostani időszak közötti legfontosabb különbség a visszaállítható hajókapacitás. Hagyományosan a februári kínai újévet magába foglaló időszakban a konténerkereslet csökkenése miatt csökken a hajókapacitás. Ez azért van, mert az év végi (illetve Kínában az év eleji) ünnepek előtti időszakban jóval nagyobb a forgalom, majd azt követően mindig van egy szezonális visszaesés.

A tengerhajózási ágazatban a világjárvány idején minden hajót kihasználtak, és a kereslet történelmi csúcson volt. A Covid ellátási lánc legsúlyosabb zavara idején nem volt elég hajóhely a konténerek befogadására, ami a szállítások lassulását és az árak drasztikus emelkedését hozta. A Sea-Intelligence és más tengerészeti tisztviselők becslése szerint a világ flottájának körülbelül 10 százaléka jelenleg nem üzemel. Ha további hajókat állítanának be, az korrigálhatná a hajók rendelkezésre állásának kiegyensúlyozatlanságát, és növelné a hajómenetrendek biztonságát. Ez már csak azért is szükséges lenne, mert a Jóreménység-fok megkerülése több időt vesz igénybe, így a hajók kapacitásai is tovább vannak lekötve. Több hajó kellene, hogy az iparág ellensúlyozni tudja a plusz menetidő miatt kieső szállítási kapacitásokat.

Az ellátási láncok kapacitása a Covid-boom lecsengése után túlkínálatba kerültek, ami a szállítmányozási ágazatban visszaesést hozott, emiatt vontak ki a társaságok hajókat a forgalomból. Ugyanakkor a Vörös-tengeren történt támadások és annak következményei potenciálisan megfordítják ezt. Más kérdés, hogy az általános gazdasági visszaesés miatt is változnak a szállítási igények. A közelmúltban például az MSC, a világ legnagyobb tengeri fuvarozója nemrég bejelentette, hogy a kínai áruk iránti kereslet csökkenése miatt hajókat töröl.

A konténerek késedelmes érkezése hatással van egyes vállalatok ellátási láncára. A nagy világcégek közül például a Tesla, a Volvo és a Michelin is azt közölte, hogy le kellett állítaniuk a gyártást. Az Ikea a termékek késésére figyelmeztetett, akárcsak a brit Next kiskereskedő és a Crocs.

Hasonló helyzetbe került Magyarországon a Suzuki. A japánban gyártott motorok késése miatt az esztergomi Suzuki-gyárban január 15-től felfüggesztették a munkát. A motorok a Vörös-tengeren tapasztalható szállítási problémák miatt nem érkeznek meg időben. Ezért a Suzuki magyarországi gyárában ezen a héten leáll a Vitara és az S-Cross modellek gyártása. A tervek szerint ugyanakkor a japán cég magyarországi üzemében január 22-től folytatódik a gyártás.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A Wizz Air újra megnyitja bázisát Kisinyovban, közvetlen járatokkal 16 célállomásra
Privátbankár.hu | 2024. október 17. 16:54
A Wizz Air bejelentette, hogy megnyitja ideiglenes bázisát a moldovai Kisinyovban, és jövő télen 16 célállomásra kínál közvetlen járatokat, köztük nyolc új útvonalat.
Vállalat Részvény visszavásárlási programot indított a 4iG
Privátbankár.hu | 2024. október 16. 17:54
Befektetési szolgáltatót bíztak meg a feladattal. 
Vállalat Már látszik, mit hozhat a klímaváltozás a magyar borászatoknak - így készül fel az Év Pincészete
Privátbankár.hu | 2024. október 16. 11:18
A Gere-birtokot a család hetedik generációs tagjaként vezető Gere Andreával készített interjút laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Turizmus Online. 
Vállalat A Citigroup eredménye meglepte az elemzőket
Privátbankár.hu | 2024. október 15. 16:16
A Citigroup a vártnál kisebb profitcsökkenést könyvelhetett el a harmadik negyedévben a befektetési banki tevékenység növekedésének köszönhetően.
Vállalat Ott lesz mindenki, aki számít az IT-ban? Nagyszabású esemény lesz Budapesten
Privátbankár.hu | 2024. október 15. 12:48
Kapcsolatépítésre és tudásmegosztásra is lehetőséget nyújt a Puzl CowOrKing novemberi, ingyenes rendezvénye.
Vállalat Új módszerekkel elemez az MBH Bank - újabb inflációs hullámra kell készülnünk?
Privátbankár.hu | 2024. október 15. 12:14
Egyéves lett az MBH Befektetési Bank, a szakértők beszéltek arról is, mi várható a közeljövőben.
Vállalat Tudatos vállalatépítéssel kerülhető el a vállalkozói burnout
PR | 2024. október 14. 10:47
A vállalkozói burnout, vagyis a kiégés, gyakran kíséri a cégvezetők mindennapjait. Sok tulajdonos vállalkozó napi 12-14 órát dolgozik, és homályos elképzelései vannak arról, merre tart a cége, hol szeretne tartani néhány év múlva, és hogyan lehetne cégvezetőként elérni azt a nyugodtabb, kiszámíthatóbb életet, amiről sokan álmodnak. Pedig ez nem is olyan nehéz.
Vállalat A Boeing masszív elbocsátásokkal törné meg a sztrájkot?
Privátbankár.hu | 2024. október 12. 11:32
A Boeing 17 ezer munkahelyet szüntetne meg, és elhalasztja az első 777X-es repülőgép leszállítását, mivel a sztrájk is csökkentette bevételeit – jelentettebe a cég pénteken.
Vállalat A BlackRock vagyona rekordot döntött, elérte a 11,5 billió dollárt
Privátbankár.hu | 2024. október 12. 10:51
Az amerikai vagyonkezelő, a BlackRock kezelt vagyona újabb rekordot döntött, az amerikai tőzsdei rally, illetve a befektetői vagyon beáramlása miatt.
Vállalat Az Antenna Hungária leányvállalatai így jutottak ötről hatra
Privátbankár.hu | 2024. október 12. 07:09
A 4iG többségi tulajdonában álló Antenna Hungária Magyar Műsorszóró és Rádióhírközlési Zrt. öt leányvállalat alapításáról döntött.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG