5p

A globális áruszállítást a Vörös-tengeren történt támadások mélyebben érintik a szakértők szerint, mint annak idején a koronavírus-járvány első szakasza. A logisztikai problémák pedig immár nálunk is jelentkeznek, hiszen emiatt például le kellett állítani időlegesen a Suzuki esztergomi gyárát.

A globalizált nemzetközi világunkban az áruszállítás és a termelési láncok folyamatos ellátása kulcskérdés. Ha valahol megakadnak a folyamatok, akkor az előbb-utóbb komoly problémát fog okozni. Ráadásul mindezt nem csak lokálisan ott, ahol a bajok vannak, hanem sokkal szélesebb körben lehetnek érintettek. Karácsony környékén sokan aggódtak amiatt, hogy a közel-keleti problémák miatt megérkeznek-e a korábban Ázsiából rendelt termékek, majd később az üzemanyagárakra is hatással voltak a húszi lázadók támadásai következtében megakadó hajós áruszállítás.

Egy vezető óceáni ellátási láncokkal foglalkozó tanácsadó cég arra figyelmeztet, hogy a Vörös-tengeren elkövetett támadások miatt fennálló zavarok már most nagyobb kárt okoznak az ellátási láncokra gyakorolt hatás szempontjából, mint a Covid-19 világjárvány.

A tengeri szállítás lelassulása komoly problémákat okoz világszerte. Fotó: Pixabay
A tengeri szállítás lelassulása komoly problémákat okoz világszerte. Fotó: Pixabay

A Sea-Intelligence az ügyfelek számára készített jelentésében elemezte a jelenlegi hajók késéseit az elmúlt évek késéseivel összehasonlítva. Az adatok azt mutatják, hogy a Jóreménység-fok körül a Vörös-tengerről érkező hajók elterelése miatti hosszabb tranzit már most is jelentősebb hatást gyakorol a kikötőkben a konténerek átvételére rendelkezésre álló hajókra, mint a világjárvány idején.

A húszik támadási következében kialakult probléma a második legnagyobbnak számít az elmúlt évek történetében. Ennél nagyobb hatású egyetlen esemény az volt, amikor az Evergreen teherhajó 2021 márciusában hat napra elakadt a Szuezi-csatornában. Az esemény során dollármilliárdos nagyságrendű kereskedelem állt le. Ezt a kivételt leszámítva a mostani vörös-tengeri válság a legnagyobb egyedi esemény, és még a világjárvány korai hatásánál is nagyobb a vállalat elemzése szerint. A Sea-Intelligence a világjárvány két szakaszát jelölte meg. A Covid-19 első szakasza az utazási, teherautó- és gyártási korlátozások miatt a kínai kikötőket érintette, a második szakasz pedig a világjárvány globális terjedését foglalta magába.

A pandémiás és a mostani időszak közötti legfontosabb különbség a visszaállítható hajókapacitás. Hagyományosan a februári kínai újévet magába foglaló időszakban a konténerkereslet csökkenése miatt csökken a hajókapacitás. Ez azért van, mert az év végi (illetve Kínában az év eleji) ünnepek előtti időszakban jóval nagyobb a forgalom, majd azt követően mindig van egy szezonális visszaesés.

A tengerhajózási ágazatban a világjárvány idején minden hajót kihasználtak, és a kereslet történelmi csúcson volt. A Covid ellátási lánc legsúlyosabb zavara idején nem volt elég hajóhely a konténerek befogadására, ami a szállítások lassulását és az árak drasztikus emelkedését hozta. A Sea-Intelligence és más tengerészeti tisztviselők becslése szerint a világ flottájának körülbelül 10 százaléka jelenleg nem üzemel. Ha további hajókat állítanának be, az korrigálhatná a hajók rendelkezésre állásának kiegyensúlyozatlanságát, és növelné a hajómenetrendek biztonságát. Ez már csak azért is szükséges lenne, mert a Jóreménység-fok megkerülése több időt vesz igénybe, így a hajók kapacitásai is tovább vannak lekötve. Több hajó kellene, hogy az iparág ellensúlyozni tudja a plusz menetidő miatt kieső szállítási kapacitásokat.

Az ellátási láncok kapacitása a Covid-boom lecsengése után túlkínálatba kerültek, ami a szállítmányozási ágazatban visszaesést hozott, emiatt vontak ki a társaságok hajókat a forgalomból. Ugyanakkor a Vörös-tengeren történt támadások és annak következményei potenciálisan megfordítják ezt. Más kérdés, hogy az általános gazdasági visszaesés miatt is változnak a szállítási igények. A közelmúltban például az MSC, a világ legnagyobb tengeri fuvarozója nemrég bejelentette, hogy a kínai áruk iránti kereslet csökkenése miatt hajókat töröl.

A konténerek késedelmes érkezése hatással van egyes vállalatok ellátási láncára. A nagy világcégek közül például a Tesla, a Volvo és a Michelin is azt közölte, hogy le kellett állítaniuk a gyártást. Az Ikea a termékek késésére figyelmeztetett, akárcsak a brit Next kiskereskedő és a Crocs.

Hasonló helyzetbe került Magyarországon a Suzuki. A japánban gyártott motorok késése miatt az esztergomi Suzuki-gyárban január 15-től felfüggesztették a munkát. A motorok a Vörös-tengeren tapasztalható szállítási problémák miatt nem érkeznek meg időben. Ezért a Suzuki magyarországi gyárában ezen a héten leáll a Vitara és az S-Cross modellek gyártása. A tervek szerint ugyanakkor a japán cég magyarországi üzemében január 22-től folytatódik a gyártás.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Rábólintottak Brüsszelben: méretes felvásárlásra készül a leggazdagabb ukrán üzletember
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 13:32
Az acéliparban történik mindez.
Vállalat Furcsa mozgás a Lukoil tulajdonosi szerkezetében
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 07:41
Leonid Fedun, a Lukoil egyik társalapítója eladta nagyjából 7 milliárd dollár értékű részesedését az orosz olajvállalatban – mondta három forrás, és ezt az adatok is alátámasztják.
Vállalat Egy ligába kerülne az OTP-vel az MBH Bank a pesti tőzsdén
Imre Lőrinc | 2025. november 24. 19:14
Eladja saját tulajdonában álló részvényeit az MBH Bank. A lakossági befektetőknek 14 munkanapjuk lesz arra, hogy lecsapjanak a maximum 3848 forinton árult papírokra. Az MBH Bank a 7 százaléknyi tulajdont megtestesítő részvénycsomagjától azért válna meg, hogy hosszabb távon a blue chipek közé is betörjön a Budapesti Értéktőzsdén.
Vállalat Nagyon jól ment a DH-nak
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 09:51
Milliárdos profit a DH Groupnál.
Vállalat Tömeges leépítés: rengeteg mérnököt küld el az Amazon
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 18:32
14 ezer munkahelyet szüntet meg az Amazon, és ebből több ezer mérnöki pozíció – derítette ki a CNBC. A techszektorban folytatódik az elbocsátási hullám, januárban újabb dolgozókat küldhetnek el az Amazontól.
Vállalat Lemond a 4iG egyik vezetője
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 14:31
Az egyik igazgatósági tag, Pedro Vargas Santos David négy éve tagja a cégvezetésnek a 4iG-nél, de pénteken leköszönt. December 17-én rendkívüli közgyűlést tart a vállalat.
Vállalat Csendes nyitvatartást vezet be a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 13:41
Tesztelték, bejött: országszerte, minden üzletben lehetőség lesz nyugodtabb környezetben ügyet intézni a Magyar Telekomnál. A kezdeményezés november 24-én, hétfőn indul, és havonta egyszer lesz elérhető.
Vállalat Komoly gyógyszeripari beruházást adtak át Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 11:01
Komoly mérföldkőhöz ért az Egis Gyógyszergyár.
Vállalat Utolérni Ausztriát? Ezzel a cégszerkezettel nehéz lesz – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. november 21. 10:05
Rendkívül individualisták a magyarországi vállalkozók, ami sok esetben gátja a hatékonyabb működésnek, a céges összeolvadásoknak – mondta el a Klasszis Podcast legújabb epizódjában a Concorde MB Partners ügyvezetője, az MGYOSZ elnökségi tagja. Szendrői Gábor hozzátette, hogy a lengyel és a cseh átlaghoz képest is nagyon magas, 70-75 év a magyar tulajdonosok átlagéletkora. Az egyre nagyobb számban megjelenő ázsiai beruházókkal pedig az a baj, hogy – a nyugati cégekkel ellentétben – elvétve működnek csak együtt a helyi beszállítókkal.
Vállalat „A bizalom új nyelve az adat” – interjú Peltzer Árminnal, az Opten marketingigazgatójával
PR | 2025. november 21. 09:13
A gazdasági környezet ingadozik, a partnerek fizetési fegyelme lazul, a vállalkozói bizalom pedig sok helyen megkopott. Mégis: az üzleti világ nem állhat meg. Hogy ki kivel üzletel, az ma már nem intuíció, hanem döntéstámogatott, adatvezérelt folyamat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG