6p

Mi vár a magyar gazdaságra a választások után?
Tényleg elkerülhetetlen lesz a megszorítás?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Hosszabb távon egy különleges szállás- és egy új gasztróprojekttel bővítené meglévő portfólióját Gerendai Károly – erről maga az üzletember beszélt lapcsoportunk Klasszis Klubjának találkozóján. Kitért arra is, hogy jelenleg lasszóval is alig lehet munkaerőt fogni, kevés a vendég, áremelés pedig szóba sem jöhet. Gerendai Károly általában hajlik az oltások kötelezővé tételére, ugyanakkor szerinte a vendéglátás nem veszélyesebb ilyen szempontból, mint sok más iparág.

Két olyan projektötlete van Gerendai Károlynak, amelyet – ha a körülmények lehetővé teszik – szívesen megvalósítana a jövőben.

Szálló a Lupánál

Az üzletember, aki saját bevallása szerint ”szállodafetisiszta”, lapunk csütörtöki online Klasszis Klub-találkozóján azt mondta:

az egyik projekt egy szállásszolgáltatás a Lupa Strandon (ez részben az ő vállalkozása), ahol egy „vízen álló bungalló-szállodát” húzna fel.

Ilyet még csak a „világ extra helyein” látott. A másik fejlesztés egy újfajta, itthon még nem ismert gasztróprojekt lenne, amiről már folytatott is tárgyalásokat.

Kiemelte ugyanakkor, hogy ezen tervek megvalósulása egyelőre bizonytalan. A vírusválság ugyanis őt is megviselte:

egyelőre hitelei vannak, nem pedig tartalékai, ezért előbb szeretne megerősödni.

Ötletekből nincs hiány, forrásokból még igen.
Ötletekből nincs hiány, forrásokból még igen.

Gerendai a cégcsoport bővítésében most nem gondolkodik, mert – mint fogalmazott – még meglévő portfóliójával sem látja az alagút végét. Jelenleg a veszteséges helyek „foltozása” zajlik. A kedvező hitelek ugyanakkor ösztönözhetik a fejlesztéseket, tette hozzá.

De ki fog itt dolgozni? 

Beszélt arról is, hogy a vendéglátás jelenleg két nagy problémával küzd:

nincs elég munkaerő és vendég.

Annak, hogy a kereslet még nem állt vissza a Covid-járvány előtti szintre, több oka van: egyesek még nem mernek étterembe menni, mások pedig átálltak rendelésre vagy otthonfőzésre, azaz a pandémia idején elszoktak az étterembe járástól. Bár a tavaszi újranyitás idején volt egy nagy roham, az hamar lecsengett.

Gerendai két étterme közül az egyik ki sem nyitott, a másikat pedig július elsejével szeptemberig bezárta, hogy csökkentse a veszteségeket.

Az így felszabaduló munkaerő egy részét átcsoportosította a Lupa Beachez, hogy fenn tudja tartani annak működését. A munkaerőhiányt jelzi, hogy egyes hirdetéseikre hetek óta senki sem jelentkezett.

A hiány miatt a fizetések is feljebb kúsztak a vendéglátóiparban – főleg a szezonális munkáknál –, a vendéglátóhelyek kénytelenek egymásra licitálni. Sok a pályaelhagyó, akik a pandémia idején az építőiparban vagy áruházláncoknál helyezkedtek el. Őket pedig nehéz visszacsábítani egy olyan bizonytalan szektorba, mint a vendéglátás.

Házhoz mentek

Gerendai Károly szerint egyébként

elsősorban azok a vendéglátóhelyek kerültek bajba, amelyek nemzetközi vagy szűk vendégkörre specializálódtak.

A fine dining éttermek, ahol egy perc is számít a felszolgálásnál, nyilván nem tudtak simán átállni kiszállításra. Saját éttermei egyébként a háznál főzést kínálták fel a vendégeknek a pandémia idején: nem az ételt vitték házhoz, hanem a személyzetet.

Kedvenc éttermei közül tudomása szerint egyik sem húzta le végleg a rolót, mégha vannak is olyanok, amelyek még nem nyitottak újra.

Az üzletember összességében úgy véli, hogy nem véreztek el annyian a vendéglátószakmában a Covid-válság miatt, mint azt korábban feltételezték. Szerinte ugyanakkor még nem beszélhetünk túlélésről: egy újabb ütést sokan már nem viselnének el. Mint mondta,

a vírusválság előtt a cégek 10 százaléka ment tönkre az iparágban, most 20-30 százalék lehet ez az arány.

Arra a felvetésre, hogy lehet-e most árat emelni, azt mondta: ez reménytelen próbálkozás, mert amúgy sincs elég vendég, és akik vannak, azok is ár-érzékenyek. Megemlítette ugyanakkor, hogy megjelentek a nagyobb, akár 20 százalékos borravalók: egyes vendégek így fejezik ki lojalitásukat a szakmával.

Volt állami segítség, de...

Gerendai Károly az iparágnak szánt állami segítséggel (például áfacsökkentés, bértámogatás, járulékeltörlés, bérletidíj-mentesség) kapcsolatban kifejtette:

ezek egy része érdemi segítséget jelentett, ugyanakkor jobban végig kellett volna azokat gondolni.

Példaként említette, hogy az államtól vagy önkormányzattól bérelt helyiségek bérleti díjának eltörlésénél meg kellett volna nézni, hogy ez a cégek hány százalékát érinti. Az intézkedés a nem érintett cégeket még nagyobb bajba sodorta, és így feszültséget szült a szakmában.

Azzal a felvetéssel kapcsolatban, hogy a Covid elleni oltást a vendéglátásban dolgozók számára is kötelezővé kellene tenni – ez a lehetőség kormányzati szinten is felmerült –,  azt mondta: ez a szakma sem veszélyesebb ilyen szempontból, mint például a kiskereskedelem, mint ahogy azt sem hiszi, hogy koncerten jobban terjed a vírus, mint focimeccsen.

Gerendai egyébként nem küldené el automatikusan azokat a dolgozóit, akik elutasítják az oltást, de elbeszélgetne velük arról, hogy szerinte miért nem jogos a félelmük.

Összességében hajlik arra, hogy

a Covid-oltást kötelezővé kell tenni, mivel a közösség érdeke – a minél kiterjedtebb védettség – magasabb rendű az egyéni érdeknél.

De ha valaki fél a vakcinától, meg kell adni neki a lehetőséget az egyedi elbírálásra, tette hozzá.

Labor a fesztiválon

A Covid-válság fesztiválokra gyakorolt hatásával kapcsolatban a Sziget Fesztivál alapítója úgy fogalmazott: reméli, hogy előbb-utóbb normalizálódik a helyzet, és úgy együtt tudnak élni a koronavírussal, mint az influenzával. (Jelenleg csak védettségi igazolvánnyal rendelkezők vehetnek részt ilyen eseményeken.)  

Emlékeztetett arra, hogy  a vírusválság előtt is voltak olyan kihívások – például terrorizmus –, amihez alkalmazkodniuk kellett. Így a járványkezeléssel kapcsolatban is új protokollokat kell kidolgozni:

a fesztiválok helyszínén szükség lehet például tesztelési lehetőségre és virológiai laborra, hogy a gyanús eseteket azonnal ki tudják szűrni.

A teljes beszélgetést itt tekinthetik meg:

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A 4iG lett a török út legnagyobb nyertese
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 19:10
Törökország vezető vállalataival között stratégiai megállapodást a 4iG Csoport a védelmi ipari és technológiai, valamint a tervezett befektetési együttműködések területén.
Vállalat A Private Banking 30 éve Magyarországon: Így lesz a bizalomból vagyongyarapítás
Natív tartalom | 2025. december 8. 17:12
A magyar kétszintű bankrendszer megalakulása óta közel négy évtized telt el, amely idő alatt gyökeresen átalakultak a hazai pénzügyi szolgáltatások. Különösen igaz ez a privátbanki szektorra, amely 30 évvel ezelőtti indulásakor egy szelektív, személyre szabott stratégia mentén épült fel. A szerkesztőségünknek adott interjúban Bálint Attila, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának ügyvezető igazgatója beszélt az ágazat evolúciójáról, a kezdeti bizalmatlanságról, a válságok tanulságairól, valamint arról, hogyan készül fel a Raiffeisen a generációváltás és a digitalizáció kihívásaira.
Vállalat Ez lehet az év üzleti csatája: ringbe szállt a Netflix kihívója
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 16:38
A Paramount Skydance ellenséges felvásárlási ajánlatot indít a Warner Bros. Discovery megszerzésének céljával, miután alulmaradt a Netflixszel szemben a vállalat eszközeiért folytatott versenyben – írta meg a Cnbc.
Vállalat Isztambulból fújta be a szél: olajat és földgázt keresnek a Dunántúlon
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 15:15
A Mol-csoport és a Turkish Petroleum Corporation (TPAO), Törökország nemzeti kutatás-termelési cége megkezdték a szeizmikus méréseket a Buzsák koncessziós területen, amelyet a tervek szerint a jövő év első felében a Tamási koncessziós terület mérése követ. A két vállalat tavaly kötött stratégiai partnerségi megállapodást, céljuk pedig, hogy kiderítsék: találhatók-e ígéretes kőolaj vagy földgáz lelőhelyek a Dél-Dunántúlon.
Vállalat Donald Trump sem hagyja szó nélkül a Netflix habzsolását
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 14:20
Az amerikai elnök bejelentette, hogy személyesen vesz részt a Netflix által bejelentett, több mint 70 milliárd dolláros Warner Bros. Discovery-felvásárlás versenyhivatali jóváhagyásának elbírálásában.
Vállalat Jó hír jött a Paksi Atomerőműről
Privátbankár.hu | 2025. december 7. 13:07
Megérkezett az idei évre tervezett utolsó nukleáris fűtőelem-szállítmány is a Paksi Atomerőműbe, így most 2028 novemberéig elegendő készlettel rendelkezünk az atomerőmű működtetéséhez.
Vállalat Csúnya pofonokba szaladt bele az Airbus – a Boeing után zuhanhat a nagy rivális?
Litván Dániel | 2025. december 7. 10:31
Napsugárzástól elromló vezérlőszámítógép, a hideget nem bíró hajtóművek és elrontott géptest-panelek. Eddig a páholyból nézte a Boeing szenvedését az Airbus, de most rajtuk a sor?
Vállalat Óriási beruházásra készül a Volkswagen
Privátbankár.hu | 2025. december 6. 13:45
Árult el a vezérigazgató.
Vállalat Az MVM megválaszolta a Reutersnek a gázos kérdést
Privátbankár.hu | 2025. december 5. 19:28
Az állami tulajdonú csoport akkor is képes lesz elegendő gázzal ellátni az országot, ha az orosz import leállna mondta a cég vezérigazgatója Mátrai Károly.
Vállalat Népautót célozhat a Tesla Európában új modell változatával
Privátbankár.hu | 2025. december 5. 17:30
A Tesla pénteken, két hónappal az amerikai debütálása után mutatta be Európában Model 3 autójának új, olcsóbb változatát, azzal a céllal, hogy fellendítse az eladásokat a fokozódó verseny és a csökkenő kereslet miatt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG