6p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A koronavírus-járvány egyik mellékhatása a logisztikai piacon kialakult zavaros helyzet lett, amelyet ráadásul más tényezők is sújtottak idén. Emiatt a kontinensek közötti szállítmányozás komoly fennakadásokat szenvedett el. Ennek mértéke egyre nagyobb, így a szakértők szerint már azzal fenyeget, hogy a karácsonyi nagybevásárlás startjára, a Black Fridayre nem lesz elég árucikk az amerikai és európai raktárakban.

A szakértők szerint a koronavírus hatásai, és az idei természeti katasztrófáknak akár a karácsonyi szezonra is komoly hatása lehet. A logisztikai szektor, amely a járvány miatt megváltozott körülményekhez is nehezen tudott alkalmazkodni újabb csapást szenvedett el az utóbbi hetekben. A júliusi árvizek kapcsán a magyar sajtó elsősorban a Németországban, továbbá a Benelux államokban keletkezett károkat mutatta be, ám a távol-keleti régióban is komoly problémák vannak. Kínában, Henan tartományban - amely kulcsfontosságú közlekedési csomópont és számos nagy vállalkozás otthona – továbbra is a pusztító árvizek következményeivel küzdenek.

Az árvizek mind Európában, mind Kínában számottevő károkat okoztak az áruk és nyersanyagok szállítására használt vasútvonalakban. Tetézi a bajt, hogy a víz az ipari területeken is problémákat okozott, mivel számos létesítmény rongálódott meg, de károsította az ezekben található gépsorokat, és a raktárakban lévő készletek egy része is megsérült. Ráadásul a károk elhárítása a nem megy egyik napról a másikra, emiatt a szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a karácsonyi időszakban is szállítási nehézségek lesznek, és számos esetben áruhiány is felléphet.

A járvány első hulláma után jöttek a gondok

Ha a mostani logisztikai problémákat szeretnénk megérteni, akkor érdemes egy évet visszaugrani. A koronavírus-járvány első hullámakor ugyanis a hatóságilag elrendelt korlátozások világszerte az üzemek leállásával járt, szerencsére később ilyen lépésekre már nem került sor. Ugyanakkor 2020 őszén számos iparvállalat kapcsolt magasabb fokozatba, és próbálta ledolgozni a tavasz, nyár elejei leállások okozta lemaradást. Ahogy ezek a cégek mind több alapanyagot igényeltek, és készterméket szerettek volna továbbítani kiderült, hogy a tengeri szállítási kapacitások végesek, és komoly konténerhiány lett.

Emiatt aztán elszálltak a tengeri szállítmányozási árak, egy év alatt hétszeresére emelkedtek az Európa és Kína közötti díjak, tavaly nyáron átlagosan 1650 dollárba került egy 40 láb méretű tengerikonténer szállítása Sanghajból Rotterdamba, manapság ugyanekkora áru továbbítása 11 196 dollár. A tengeri szállítmányozás díjának extrém emelkedéséhez hozzájárul az is, hogy a konténerek ára a 2020. nyári 3000 dollárról mostanra 20 000 dollár körüli szintre emelkedett.

Tetézte a bajokat amikor márciusban a Szuezi-csatornát egy hétig eltorlaszolta az Ever Given konténerszállító hajó. Az eset óriási károkat okozott, hiszen háromszáznál több hajó vesztegelt a Vörös-tengeren. A megnövekedett forgalmat jelzi ugyanakkor, hogy az első félévben a több napos kényszerszünet ellenére is nőtt az áthaladó hajók száma. Idén 9763 hajó haladt át a csatornán január eleje és június vége között, ez 2,3 százalékkal több az előző év azonos időszakához képest.

Nyáron jöttek az újabb gondok

Nem csak a Szuezi-csatornánál történt fennakadás volt komoly hatással a tengeri szállítmányozásra, de júniusban több nagy kínai kikötőt részlegesen lezártak az ismét erőre kapó koronavírus-járvány miatt. Kanton (Guangzhou) városban és a szomszédos Sencsenben is nőtt az aktív esetek száma, ami miatt ezekben a településekben szigorúbb szabályok léptek életbe. Ugyanakkor mindkét érintett város hatalmas kikötőket üzemeltet, a kantoni a világ harmadik, a sencseni a világ ötödik legnagyobbja, a helyi lezárások miatt így a tengeri szállítmányozás ismét akadozni kezdett, és a költségek tovább növekedtek.

Mielőtt egyenesbe jöhettek volna a dolgok, jöttek a júliusi áradások, amelyek mint az fent jeleztük a szárazföldi kapacitásokat torpedózta meg. Hiszen a nagy kikötőkbe el kell juttatni a feladott árukat, illetve onnan el kell szállítani. Ha nem ér oda egy termék, akkor a konténerszállítók értelemszerűen nem tudnak vele kihajózni. Ugyanakkor, ha a kikötői raktárakat nem tudják a tervek szerint kiüríteni, mert a vasúti infrastruktúra megsérült, akkor az újabb nyersanyagok vagy késztermékek fogadása okozhat problémát.

Most is érzékelhetőek a gondok, de megoldódnak-e karácsonyig?

Az emberek az iskolakezdéskor már szembesülni fognak a logisztikai problémákkal, hívta fel a figyelmet a folyamatokra több elemző. A CNBC beszámolója szerint a nyár végén sokak számára jelent majd gondot, hogy akár Észak-Amerikában, akár Európában hiánycikkek lehetnek egyes szórakoztató elektronikai cikkek, gyerek és ifjúsági bútorok és akár bizonyos termékek is.

Ennek hátterében az áll, hogy az ellátási láncok megszakadása miatt a gyárak számos esetben nem jutnak hozzá a termeléshez szükséges alapanyagokhoz, és emiatt nem készülnek el a várt árucikkek. Ugyanakkor a tengeri és a vasúti szállítási problémák miatt olyan esetek, amikor a távol-keleti raktárakban ugyan ott vannak a késztermékek, ám a hajózási vagy vasúti szűk keresztmetszetek miatt mégis a szokottnál sokkal lassabban érkeznek meg ezek a fogyasztói piacokra.

Noha a Black Friday hagyományosan az óriási kedvezmények időszaka, idén ez korántsem lesz így. Miután nem lesz a nyugati kereskedőknél olyan a korábban megszokotthoz hasonló készet felhalmozva, ezért a szakértők szerint a kedvezmények idén valószínűleg kisebbek lesznek, sőt egyes termékek esetében emelkedhetnek is az árak. Hogy ez nem csak a média által felkapott téma, vagy a szállítási vállalkozások „különakciója”, azt jelzi az is, hogy a legutóbbi negyedéves eredményeket követő sajtótájékoztatóján az Apple vezérigazgatója, Tim Cook is panaszkodott. A cégvezető arról beszélt akkor, hogy a szállítási költségek nagyon magasak.

Jogosan aggódik az Apple vezére? (Fotó: Depositphotos)
Jogosan aggódik az Apple vezére? (Fotó: Depositphotos)

Pedig akkor még talán ő sem sejtette, hogy fennakadások lehetnek a gyártásban. Az említett kínai Henan tartomány fővárosában, Csengcsouban található a világ egyik legnagyobb iPhone-okat összeszerelő üzeme is. Az Apple számára „hab a tortán”, hogy az általuk gyártott eszközökben kulcsfontosságú réz már-már hiánycikk lett. A háttérben az áll, hogy az árvíz sújtotta kínai Henan tartomány jelentős rézgyártó központ. A kínálati aggodalmakra reagálva július végén történelmi csúcsra ugrott az árutőzsdéken a réz ára, és azóta csak kisebb mértékű korrekciót láthattunk.

Ráadásul a réz kapcsán nem csak a szállítás okoz kihívást, de a gyártás és a megnövekedett kereslet is. Kína középső részén például a sérült infrastruktúra újjáépítése miatt megugrott a kereslet, emiatt például a kínai energiaszektor az egyik legkomolyabb megrendelő lett. Ám ahogy jeleztük ezeket az igényeket ki is kellene tudni elégíteni, ám az egyik fontos piaci szereplő, az Aurubis GmbH, amely nagy pontosságú rézhuzalokat szállít az elektronika és az elektromos berendezések jelezte, hogy vis major esetnek minősíti az árvíz miatt a gyárában történt károkat, és emiatt nem tud minden megrendelést teljesíteni.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A NIS2-vel nem mismásol a hatóság
Bózsó Péter | 2024. június 23. 14:02
Az SZTFH kiberbiztonsági igazgatója, Bencsik Balázs a Klasszis Kiberbiztonségi Klub vendége volt. A kőkemény fellépés okairól és az elvárt megfelelésről is beszélt.
Vállalat Váratlanul csődöt jelentett egy amerikai elektromosautó-gyártó
Privátbankár.hu | 2024. június 18. 13:24
A Fisker alig egy évvel ezelőtt dobta piacra első modelljét.
Vállalat Jól ment az INA-nak, lett is nagy osztalék
Privátbankár.hu | 2024. június 14. 17:10
Az INA horvát olajipari vállalat pénteki közgyűlésén 240 millió euró (95,6 milliárd forint) osztalék kifizetéséről döntött, ez részvényenként 24 euró (9564 forint).
Vállalat Újabb jó hírt kapott Mészáros Lőrinc
Privátbankár.hu | 2024. június 14. 10:02
Az OPUS Global Nyrt. jelentős hatékonyságjavulásának eredményeként rekord profitot ért el 2024 első három hónapjában. A nehéz külső körülmények mellett így ismét megmutatkozott a szinergiák kihasználásának a fontossága.
Vállalat Amíg Ön aludt, Elon Musk keresett 16 ezer milliárd forintot
Privátbankár.hu | 2024. június 14. 06:41
Megszavazták a részvényesek Musk kompenzációs csomagját.
Vállalat A Liberty csehországi kohója csődöt jelentett, nem csak Dunaújvárosban vannak gondok
Privátbankár.hu | 2024. június 13. 16:14
Az indiai tulajdonú acélvállalat súlyosan eladósodott Liberty Ostrava kohója csődeljárásba menekült -  jelentette a cseh média csütörtökön. Az acélipar árrései meredeken estek. A céget eladják.
Vállalat Csányi Sándor pincészete nem tud kikeveredni a veszteségből
Kormos Olga | 2024. június 12. 10:03
Ismét ránéztünk a borászatok tavalyi évére. Mivel oly sok figyelemreméltó borászat van Magyarországon, a szegmens csak egy szeletét tudjuk felvillantani, de így is érdekes képet kapunk a 2023-as évükről. Például a két leggazdagabb magyarnak nem a borászat a legerősebb oldala. 
Vállalat A norvégok sokallják Elon Musk juttatását, és szakszervezetet is szeretnének a Teslánál
Privátbankár.hu | 2024. június 8. 11:48
Norvégia vagyonalapja szombaton bejelentette, hogy a jövő héten esedékes részvényesi szavazáson Elon Musk, a Tesla vezérigazgatójának 56 milliárd dolláros fizetési csomagja ellen fog szavazni.
Vállalat Jó hírt közölt a magyar állammal egy hitelminősítő
Privátbankár.hu | 2024. június 6. 18:04
Az állami tulajdonú nagyvállalat MVM Zrt. osztályzatát megerősítették.
Vállalat Már nem csak a benzinkutakon vehetünk hot dogokat
Privátbankár.hu | 2024. június 4. 18:28
Aki evett már a Mol-kutakon hot dogot, az minden bizonnyal díjazni fogja, hogy mostantól már az egyik üzletlánc polcain is megvásárolhatjuk a grillkolbászokat.  
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG