A szakértők szerint a koronavírus hatásai, és az idei természeti katasztrófáknak akár a karácsonyi szezonra is komoly hatása lehet. A logisztikai szektor, amely a járvány miatt megváltozott körülményekhez is nehezen tudott alkalmazkodni újabb csapást szenvedett el az utóbbi hetekben. A júliusi árvizek kapcsán a magyar sajtó elsősorban a Németországban, továbbá a Benelux államokban keletkezett károkat mutatta be, ám a távol-keleti régióban is komoly problémák vannak. Kínában, Henan tartományban - amely kulcsfontosságú közlekedési csomópont és számos nagy vállalkozás otthona – továbbra is a pusztító árvizek következményeivel küzdenek.
Az árvizek mind Európában, mind Kínában számottevő károkat okoztak az áruk és nyersanyagok szállítására használt vasútvonalakban. Tetézi a bajt, hogy a víz az ipari területeken is problémákat okozott, mivel számos létesítmény rongálódott meg, de károsította az ezekben található gépsorokat, és a raktárakban lévő készletek egy része is megsérült. Ráadásul a károk elhárítása a nem megy egyik napról a másikra, emiatt a szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a karácsonyi időszakban is szállítási nehézségek lesznek, és számos esetben áruhiány is felléphet.
A járvány első hulláma után jöttek a gondok
Ha a mostani logisztikai problémákat szeretnénk megérteni, akkor érdemes egy évet visszaugrani. A koronavírus-járvány első hullámakor ugyanis a hatóságilag elrendelt korlátozások világszerte az üzemek leállásával járt, szerencsére később ilyen lépésekre már nem került sor. Ugyanakkor 2020 őszén számos iparvállalat kapcsolt magasabb fokozatba, és próbálta ledolgozni a tavasz, nyár elejei leállások okozta lemaradást. Ahogy ezek a cégek mind több alapanyagot igényeltek, és készterméket szerettek volna továbbítani kiderült, hogy a tengeri szállítási kapacitások végesek, és komoly konténerhiány lett.
Emiatt aztán elszálltak a tengeri szállítmányozási árak, egy év alatt hétszeresére emelkedtek az Európa és Kína közötti díjak, tavaly nyáron átlagosan 1650 dollárba került egy 40 láb méretű tengerikonténer szállítása Sanghajból Rotterdamba, manapság ugyanekkora áru továbbítása 11 196 dollár. A tengeri szállítmányozás díjának extrém emelkedéséhez hozzájárul az is, hogy a konténerek ára a 2020. nyári 3000 dollárról mostanra 20 000 dollár körüli szintre emelkedett.
Tetézte a bajokat amikor márciusban a Szuezi-csatornát egy hétig eltorlaszolta az Ever Given konténerszállító hajó. Az eset óriási károkat okozott, hiszen háromszáznál több hajó vesztegelt a Vörös-tengeren. A megnövekedett forgalmat jelzi ugyanakkor, hogy az első félévben a több napos kényszerszünet ellenére is nőtt az áthaladó hajók száma. Idén 9763 hajó haladt át a csatornán január eleje és június vége között, ez 2,3 százalékkal több az előző év azonos időszakához képest.
Nyáron jöttek az újabb gondok
Nem csak a Szuezi-csatornánál történt fennakadás volt komoly hatással a tengeri szállítmányozásra, de júniusban több nagy kínai kikötőt részlegesen lezártak az ismét erőre kapó koronavírus-járvány miatt. Kanton (Guangzhou) városban és a szomszédos Sencsenben is nőtt az aktív esetek száma, ami miatt ezekben a településekben szigorúbb szabályok léptek életbe. Ugyanakkor mindkét érintett város hatalmas kikötőket üzemeltet, a kantoni a világ harmadik, a sencseni a világ ötödik legnagyobbja, a helyi lezárások miatt így a tengeri szállítmányozás ismét akadozni kezdett, és a költségek tovább növekedtek.
Mielőtt egyenesbe jöhettek volna a dolgok, jöttek a júliusi áradások, amelyek mint az fent jeleztük a szárazföldi kapacitásokat torpedózta meg. Hiszen a nagy kikötőkbe el kell juttatni a feladott árukat, illetve onnan el kell szállítani. Ha nem ér oda egy termék, akkor a konténerszállítók értelemszerűen nem tudnak vele kihajózni. Ugyanakkor, ha a kikötői raktárakat nem tudják a tervek szerint kiüríteni, mert a vasúti infrastruktúra megsérült, akkor az újabb nyersanyagok vagy késztermékek fogadása okozhat problémát.
Most is érzékelhetőek a gondok, de megoldódnak-e karácsonyig?
Az emberek az iskolakezdéskor már szembesülni fognak a logisztikai problémákkal, hívta fel a figyelmet a folyamatokra több elemző. A CNBC beszámolója szerint a nyár végén sokak számára jelent majd gondot, hogy akár Észak-Amerikában, akár Európában hiánycikkek lehetnek egyes szórakoztató elektronikai cikkek, gyerek és ifjúsági bútorok és akár bizonyos termékek is.
Ennek hátterében az áll, hogy az ellátási láncok megszakadása miatt a gyárak számos esetben nem jutnak hozzá a termeléshez szükséges alapanyagokhoz, és emiatt nem készülnek el a várt árucikkek. Ugyanakkor a tengeri és a vasúti szállítási problémák miatt olyan esetek, amikor a távol-keleti raktárakban ugyan ott vannak a késztermékek, ám a hajózási vagy vasúti szűk keresztmetszetek miatt mégis a szokottnál sokkal lassabban érkeznek meg ezek a fogyasztói piacokra.
Noha a Black Friday hagyományosan az óriási kedvezmények időszaka, idén ez korántsem lesz így. Miután nem lesz a nyugati kereskedőknél olyan a korábban megszokotthoz hasonló készet felhalmozva, ezért a szakértők szerint a kedvezmények idén valószínűleg kisebbek lesznek, sőt egyes termékek esetében emelkedhetnek is az árak. Hogy ez nem csak a média által felkapott téma, vagy a szállítási vállalkozások „különakciója”, azt jelzi az is, hogy a legutóbbi negyedéves eredményeket követő sajtótájékoztatóján az Apple vezérigazgatója, Tim Cook is panaszkodott. A cégvezető arról beszélt akkor, hogy a szállítási költségek nagyon magasak.
Pedig akkor még talán ő sem sejtette, hogy fennakadások lehetnek a gyártásban. Az említett kínai Henan tartomány fővárosában, Csengcsouban található a világ egyik legnagyobb iPhone-okat összeszerelő üzeme is. Az Apple számára „hab a tortán”, hogy az általuk gyártott eszközökben kulcsfontosságú réz már-már hiánycikk lett. A háttérben az áll, hogy az árvíz sújtotta kínai Henan tartomány jelentős rézgyártó központ. A kínálati aggodalmakra reagálva július végén történelmi csúcsra ugrott az árutőzsdéken a réz ára, és azóta csak kisebb mértékű korrekciót láthattunk.
Ráadásul a réz kapcsán nem csak a szállítás okoz kihívást, de a gyártás és a megnövekedett kereslet is. Kína középső részén például a sérült infrastruktúra újjáépítése miatt megugrott a kereslet, emiatt például a kínai energiaszektor az egyik legkomolyabb megrendelő lett. Ám ahogy jeleztük ezeket az igényeket ki is kellene tudni elégíteni, ám az egyik fontos piaci szereplő, az Aurubis GmbH, amely nagy pontosságú rézhuzalokat szállít az elektronika és az elektromos berendezések jelezte, hogy vis major esetnek minősíti az árvíz miatt a gyárában történt károkat, és emiatt nem tud minden megrendelést teljesíteni.