TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában

A magyar járműgyártás az utóbbi években komoly sikertörténet volt. A járvány miatt viszont előbb a gyártósorok álltak le, majd a vevők is eltűntek, így az értékesítés is lenullázódott. Rövidtávon ez óriási problémákat okoz, a helyzet viszont talán nem olyan tragikus, mint amilyennek tűnik.

Csalódást keltő hírt kaptak június elején a német autógyárak annak ellenére, hogy Angela Merkel kormánya a vártnál nagyobb léptékű gazdaságösztönző csomagot jelentett be, aminek részét képezte egy autóvásárlási program is. Ez azonban – a cégek erős lobbizása ellenére – nem terjedt ki a benzin és dízel üzemű járművekre, kizárólag elektromos és hibrid autók vásárlására szól a támogatás. A döntés szerint a korábbi háromezer helyett hatezer euró támogatás jár a 40 ezer eurónál olcsóbb elektromos autókra, míg a plug-inhybridek esetében az állam 4500 euróval segíti a vásárlást.

Az adott árkategóriában a Volkswagen a névadó márka alatt rendelkezik ilyen modellel, de például a piacon lévő elektromos Audi drágább a megadott limitnél. Hasonló a helyzet a Mercedesszel, amelynek a legnépszerűbb elektromos motorral szerelt változata sem jogosult a támogatásra. A fentiek pedig finoman fogalmazva sem jelentenek túl sok jót a magyar gazdaság és azon belül a hazai járműipar számára.

Nagy lett a járműipar súlya

A magyar gazdaság legfontosabb iparága az utóbbi egy évtized beruházásainak köszönhetően a járműipar lett. A szektor termelési értéke tavaly 9500 milliárd forintot tett ki, ezzel a hazai GDP öt százalékát adta. Mindemellett a külkereskedelem szempontjából is kiemelt szerepe van a járműiparnak, hiszen az export ötöde származik ilyen tevékenységből.

Ráadásul a médiában rendszeresen megjelenő nagy gyárak, mint az Audi, a Mercedes vagy a Suzuki alatt nagyon komoly beszállítói rendszer alakult ki. Ezek között éppen úgy találunk multinacionális óriásokat, mint például a Boscht vagy a Continentalt, és dinamikusan fejlődő magyar tulajdonú vállalatokat is. Ezek alapján már talán kevésbé meglepő adat, hogy Magyarországon 740 autóiparhoz kötődő vállalat működik. Ezek a cégek pedig 176 ezer embert foglalkoztatnak közvetlenül, az őket támogató egyéb szolgáltatókkal – legyen szó létesítményüzemeltetésről vagy éppen informatikáról – számolva pedig azt mondhatjuk, hogy nagyságrendileg 200 ezer magyar megélhetése múlik a hazai autóiparon.

Tavaly nem volt gond a németek gyengélkedése

A mostani helyzetben éppen úgy halhatunk végletesen pesszimista hangokat, mint bizakodókat. Az előbbi csoport szerint a német autógyártókat eleve rossz időpontban érte a válság, amely alaposan megroppantotta őket. Ha a statisztikákat nézzük, azok valóban nem túl hízelgők, hiszen rekordmértékben, a vártnál erősebben csökkent az ipar teljesítménye Németországban: éves összevetésben ár- és naptári hatással kiigazítva 25,3 százalékot zuhant, ami az adatok közlésének kezdete, 1991 januárja óta a legrosszabb érték, úgy, hogy már márciusban is 10 százalék feletti volt a visszaesés. A háttérben a koronavírus-járvány miatt elrendelt gyárleállások állnak. Az ipari termelésen belül egyébként a legmeredekebb, 74,6 százalékos csökkenést az autógyártás szenvedte el áprilisban.

Olvassa el a teljes cikket a Piac & Profit legújabb számában! Az írásból kiderül,

  • a gyenge német mutatók hogyan köszönnek vissza a hazai adatokban,
  • miben bízhat Magyarország ebben a helyzetben,
  • milyen kockázatokra világított rá a mostani járvány,
  • mit mondanak a hazai nagyvállalatok vezetői és
  • vajon számolnak-e az autógyártás nagyágyúi Magyarországgal.

 

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon végéig, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 28 410 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Erste Banknál és a Cetelemnél 28 721 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vállalat Megölte a lakásbulikat az Airbnb
MTI | 2020. augusztus 24. 12:43
Többé nem lehet partikat szervezni egyik ingatlanjukban sem, és legfeljebb 16-an bérelhetnek ki együtt Airbnb-s lakást. A dühös szomszédok, de még inkább a koronavírus miatt.
Vállalat Új szintre lép a TransferWise és a Mastercard együttműködése
Privátbankár.hu | 2020. augusztus 24. 11:01
Ezzel lehetővé téve a kártyák kibocsátását a világ bármely olyan piacán, ahol Mastercard kártyákat elfogadnak és ahol a TransferWise engedéllyel rendelkezik.
Vállalat Magyarország lehet az új Kína?
Király Béla | 2020. augusztus 23. 06:08
A járvány az iparban is felfordulást okozott, sokan arra számítanak, hogy a nagy cégek visszahozzák Európába a termelést. Az egyik kézenfekvő új bázis Magyarország lehet. Megmutatjuk, mi szól mellettünk és mi ellenünk.
Vállalat Bruce Willis reklámozta a terméküket, most tejeskávé üzemet adnak át
Privátbankár.hu | 2020. augusztus 21. 10:51
Több mint 8 milliárd forintos lesz a beruházás.
Vállalat A Strabag építi ki a Neszmély-Dunaradvány közötti komp magyar oldalát
Privátbankár.hu / MTI | 2020. augusztus 19. 08:58
A beruházás 1,8 milliárd forintot tesz ki. Az átkelővel napi 600 személyautó takaríthat meg 40 kilométeres kerülőt Szlovákia felé. 
Vállalat Kiszivárgott két név, megvan az Index új főszerkesztője és egyik főszerkesztő-helyettese?
Privátbankár.hu | 2020. augusztus 19. 08:11
Hivatalosan nincsenek megerősítve.
Vállalat A világ egyik legmodernebb harcjárművét gyártják hamarosan Magyarországon
MTI | 2020. augusztus 18. 08:09
A magyar állam vegyesvállalatot alapított a német Rheinmetall hadiipari céggel, melynek keretében a Lynx nevű harcjárművet gyártó üzemet létesítenek nálunk. A megállapodással több mint kétmilliárd euró értékű fejlesztési program indult el.
Vállalat Sok pénzt tettek Mészáros Lőrincék a kínaiakkal vasutat építő cégükbe
Székely Sarolta | 2020. augusztus 18. 06:08
Elkerülhetetlen volt a lépés, ha meg akarnak felelni a számviteli jogszabályoknak és biztosítani akarják a cég jövőjét. Márpedig ez nem is lehet kérdés, mivel az RM International Zrt. részt vesz a Budapest-Belgrád gyorsvasút-építés projektjében.
Vállalat Újabb amerikai lépések jönnek a Huawei ellen
Privátbankár.hu / MTI | 2020. augusztus 17. 17:46
A washingtoni kormányzat a Huawei újabb érdekeltségeit helyezte tiltólistára annak érdekében, hogy megnehezítse a kínai távközlésiberendezés-gyártó konszern hozzáférését amerikai technológiákhoz - jelentette be a washingtoni külügyminisztérium és a kereskedelmi minisztérium a honlapján.
Vállalat Az államé lett a sármelléki repülőtér
Privátbankár.hu | 2020. augusztus 17. 13:17
90 százalékos tulajdonrészt vettek a repteret működtető cégben, a tulajdonosi jogokat a Magyar Turisztikai Ügynökség gyakorolja majd.
Friss
hírlevél