A német gépkocsigyártók szövetsége szerdán "megütközését" fejezte ki amiatt, hogy a Volkswagen az Egyesült Államokban áthágta az emissziós tesztekre vonatkozó szabályokat.
A VDA, a gyártókat és az autóipari beszállítókat tömörítő szervezet, amelynek maga a VW is tagja, hangsúlyozza, hogy nem elfogadható egy speciális szoftver visszaélés-szerű használata, és a körülményeket teljes mélységükben fel kell deríteni.
Nem minden eltérés csalás
A modern motortechnológia jelentősen mérsékli a károsanyag-kibocsátást, és nélkülözhetetlen a környezetvédelmi célok eléréséhez. A VDA azonban kiemeli, hogy a közúti közlekedésben az emissziós értékek jelentékenyen ingadoznak, és többek közt a vezetési stílustól is függenek. Ezért a próbapadon kimutatott emissziós értékektől való eltérés fizikai okokból is elkerülhetetlen és igazolható.
Az ACEA, az európai autógyártók szövetsége szerdán közölte: támogatja, hogy olyan teszteljárásokat vezessenek be, amelyek nem laboratóriumi körülmények között, hanem normál üzemmódban mérik az emissziós értékeket. Az EU-nak sürgősen ki kell dolgoznia a megfelelő szabályokat - hangsúlyozza az ACEA.
Problémás autókat keresnek a csehek
A cseh közlekedési minisztérium is vizsgálatot indított a Volkswagen autógyárral együtt annak kiderítésére, hány, a VW-csoporthoz tartozó márkájú autó lehet érintett Csehországban a károsanyag-kibocsátási botrányban. Dan Tok közlekedési miniszter elmondta: kapcsolatban vannak mind a német, mind pedig a nagy-britanniai hatóságokkal, ahol a VW konszernhez tartozó, Skoda típusú autókat az európai piacra tesztelik. A Skoda közölte, hogy a korábbi években használta a manipulált motorokat, de már nem alkalmazza őket. A minisztérium kész behívni az érintett autókat ingyenes ellenőrzésre, az esetleges hibák kijavítására.
Az olasz környezetvédelmi miniszter korábban azt közölte: leállítják a VW-járművek árusítását, ha kiderül, hogy a botrány az Olaszországban értékesített autókat is érinti.
A francia környezetvédelmi miniszter, Ségolene Royal kiterjedő vizsgálatot indított az ügyben, azt kérte a francia autógyáraktól, hogy győződjenek meg arról, hogy a manipulált motorok alkalmazása nem volt gyakorlat Franciaországban. "Ez az állam és az adófizetők meglopásának egy formája" - fogalmazott a tárcavezető a szerdai kormányülést követően, emlékeztetve arra, hogy a környezetkímélő gépjárművek után különböző bónuszok és kedvezmények járnak.
Vizsgálatot rendeltek el
A francia környezetvédelmi tárca kedden átfogó vizsgálatot rendelt el annak érdekében, hogy az ellenőrzési szabályokat hatékonyabbá tegyék. Ségolene Royal felkért egy, a francia állam által az Európai Bizottság számára megjelölt, tesztelésekre kijelölt céget, az UTAC-ot, hogy a csalási mechanizmusok megértése érdekében vegye fel a kapcsolatot az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynökségével, és tegyen javaslatokat az illetékes francia szerveknek.
Az intézkedés célja, hogy "egy átlátható, hatékony és gyors ellenőrzési folyamat induljon meg, együttműködésben a (francia) autógyártókkal" - mondta a miniszter. Ségolene Royal szerint mindenekelőtt a francia gyártók érdeke, hogy minden garanciát meg tudjanak adni az ügyfeleiknek a vásárlandó járművek természetéről.
"Szoros együttműködésben fogunk dolgozni az autógyártókkal annak érdekében, hogy a fogyasztóknak gyorsan biztosítani tudjuk a garanciákat" - mondta.