A Torgservis oroszországi honlapja |
A német kiskereskedelmi forgalom 43 százalékát az olcsó diszkontláncok, főleg az Aldi, a Lidl és a Penny uralják. Ide készül most betörni egy orosz szereplő – tudósított a német Stern.de a Lebensmittelzeitung szaklapra hivatkozva.
Egyszerű kínálatra lehet majd számítani a boltokban, ami a német diszkontláncok hőskorára emlékeztet – írják. A Stern szerint Berlinből kiindulva főleg az északi és keleti (jellemzően szegényebb – a szerk.) tartományokban hoznának létre legalább száz üzletet. Ehhez 800-1200 négyzetméteres ingatlanokat keresnek egyenként 30-40 autót befogadó parkolókkal. Ezek kisebbek, mint a konkurenciánál, az Aldi és a Lidl üzletei átlagosan 1500 négyzetméteresek.
Az Aldi és a Lidl az utóbbi időben lazítottak az eredeti diszkont-koncepción, nagyobb áruválasztékkal, kényelmesebb üzletekkel léptek színre. Az oroszok viszont hangsúlyozottan az egyszerűségre és olcsóságra helyezik a hangsúlyt, úgy, mint az Aldi és Lidl évtizedekkel ezelőtt, a kezdetek kezdetén. Ekkor még szinte csak alapvető élelmiszereket árultak – egyszerűen a fa raklapokról.
Szegény vevő kerestetik
Ezen elv szerint működik a Torgservis most is Oroszország szegény környékein, például Szibériában 1500-2000-féle saját márkás terméket árul egyszerű körülmények között, a raklapokról. Ezért keresték Németországban is a keleti területeket, ahol alacsonyabb vásárlóerejű a népesség.
Az oroszok által tavaly alapított TS Markt GmbH-nak már van ugyan saját honlapja, de itt még csak vezető munkatársakat és ingatlanokat keresnek, beosztottakat nem. Így nem tudni, mikor indulnak, vélhetően nem egyhamar.
Megőrültek az oroszok?
A lap által idézett szakértő szerint a németek nemcsak alacsony árakhoz, hanem magas minőséghez is hozzá vannak szokva. A Torgservis az orosz viszonyok között alacsonyabb minőségi követelményeknek, előírásoknak kellett megfeleljen, így nem biztos, hogy Németországban is megállja majd a helyét. A német szabályok szigorúbbak.
Megőrültek ezek az oroszok? A diszkontok hazájába, Németországba diszkontot vinni, nem olyan, mint a szénbányába szenet? – teszi fel a kérdést a German Retail blog. Az LZ Retailytics elemző cég szerint már 16 100 diszkont van az országban, szinte minden nagyobb utcában akad egy. Sőt, az Aldi és a Lidl már mintegy 50 országba exportálták is a technológiájukat.
A lengyel Torgservis-Svetofor honlap |
Romániában, Lengyelországban is
A blog szerint a Torgservis főként Svetofor néven működteti boltjait, és augusztusi hírek szerint Romániában is terjeszkedik. A Business-review.eu oldal szerint Lengyelország is fent van a listáján. Egyébként 600 üzlete van Oroszországban, de Fehéroroszországban, Azerbajdzsánban és Kazahsztánban is boltokat nyit.
A German Retail blog 731 üzletről és 1,3 milliárd eurós forgalomról tud.
Mégsem a kínai konkurencia teszi tönkre a Rossmannt, DM-et? Tönkreteszi a Rossmannt és a DM-et az olcsó kínai kozmetikum? – írtuk a nyár elején, annak nyomán, hogy ezek a cégek levélben kértek állami segítséget a szabályozatlan internetes, jórészt kínai konkurencia ellen. Most a Stern.de azt írja, hogy főleg az olcsó drogériatermék-eladásoknak köszönhetően tudtak az idén a német diszkontok növekedni – “vevőket vettek el” a drogéria-üzletláncoktól. A nagyobb választékot és jobb minőséget kínáló “szupermarketek”, mint az Edeka és a Rewe az első félévben 3,6 százalékkal növelték az eladásaikat Németországban. A diszkontok – főleg az Aldi, Lidl, Penny trió – pedig 3,3 százalékkal. Ennek ellenére a DM és a Rossmann is 3,2 százalékkal növekedtek az első félévben. |