Tovább gyűrűzik a Facebook botrány, a Cambridge Analytica által politikai célokra felhasznált több millió Facebook-profil komoly kérdéseket vetett fel a felhasználók adatainak védelmével kapcsolatban, az ügy azonban új árnyalatot kapott, mikor Mark Zuckerberg elmondta: a Facebook azokról is gyűjt adatokat, akik nem is regisztráltak az oldalon – írja a Reuters.
Félelmetes beismerés: milliárdok adatait lopták el a Facebookról Sokkal nagyobb méretű lehet a megszerzett adatok mennyisége, mint hitték. További részletek >>> |
Az adatvédelmi botrány múlt hónapban robbant ki, Mark Zuckerberg beszámolója alapján összesen mintegy 87 millió felhasználó adatait oszthatták meg a londoni székhelyű Cambridge Analyticával, amely a hírek szerint a profilok elemzésével próbált képet alkotni a célba vett amerikai választók politikai beállítottságáról, és ennek alapján személyre szabott üzenetekkel próbálta befolyásolni őket, tudtuk nélkül. Zuckerberg szerint ráadásul több mint kétmilliárd Facebook-profilhoz férhettek hozzá illetéktelenül és a felhasználók tudta és engedélye nélkül más adathalász cégekkel együtt véve.
Az ügyből kongresszusi meghallgatás lett, ahol első napon a Facebook vezért öt órán válaszolt a szenátus tagjainak rázós kérdéseire. Az írásban rögzített nyilatkozatban az alapító kifejtette: "nagy tévedés volt nem eléggé figyelembe venni felelősségünket, az én hibám volt, sajnálom. Én indítottam útjára a Facebookot, én irányítom és az én felelősségem, hogy mi történt itt" – tette hozzá. A Facebook-vezér szerint mára nyilvánvalóvá vált, hogy nem tettek eleget a Cambridge Analytica adatfelhasználási ügyével kapcsolatban. Zuckerberg részletes válaszokat adott a szenátorok kérdéseire, akik elsősorban a bizalommal történő visszaélést firtatták. Erről részletesebben itt olvashatsz >>>
Miért is gyűjtik pontosan?
Az emberek azonban újra felkapták a fejüket, amikor Zuckerberg elmondta: biztonsági szempontok miatt a Facebook olyan emberekről is gyűjt adatokat, akik nem tagjai a közösségi médiumnak. A törvényhozók és a szakemberek azonnal kifejtették kétségeiket ezzel kapcsolatban, véleményük szerint a Facebooknak megoldást kell találnia arra, hogy tudassa az oldalt nem használókkal, mit is tud róluk a cég pontosan.
A kongresszus szerint erre azonnal megoldást kell találni, egy ilyen lépés azonban kétségtelenül megbolygatná a célzott reklámok rendszerét, amire a cég komolyan épített eddig is. Zuckerberg nem reagált erre a felvetésre, a cég későbbi nyilatkozatában nem jelezte, hogy változásokat tervezne ez ügyben. Szakértők szerint a Facebook vezért nem beszélt eleget ezen adatok felhasználásáról, így nem tudni, milyen célból gyűjtik őket pontosan.
Hogyan csinálják?
A Facebook már akkor is képes adatokat gyűjteni, ha egy felhasználó például beüti egy barátja e-mail címét az oldalon. Más információkat ún. sütiken, vagyis cookie-kon keresztül szereznek, amelyeket a böngésző tárol, hogy megfigyelhesse a felhasználók aktivitását és így segítse a testreszabott hirdetések célba jutását. A Facebook szerint habár néhány dologgal képesek az internet használók csökkenteni az ilyen jellegű tevékenységeket (pl a cookie-k törlésével), ezen szolgáltatások szerves részei az internetes térnek, nem csak a Facebook használ ilyen eszközöket.
Több millió felhasználó szivárogtatta ki a Facebook - ezt nem ússzák meg Az új adatvédelmi előírások miatt komoly büntetést kaphat a Facebook a felhasználók adatainak kiadásáért. Tovább>>> |
A Facebook már akkor is telepít ilyen programokat az emberek számítógépére, ha egy olyan oldalt látogatnak meg, ahol egy „like” vagy egy „share” gomb van a felületen – nem számít, hogy rákattintanak-e. A Facebook ilyen információk segítségével képes követni más oldalak látogatottságát, forgalmát. A cég szerint ugyanakkor ezen információkat nem használják célzott reklámozásra, csak regisztrált tagok esetében.
A törvényhozók aggódnak, hogy egy ilyen méretű cég nem ad pontos képet arról, mire is használják fel a begyűjtött adatokat. Zuckerberg például azt állította, védelmi szempontokból szükségesek az adatok, de nem szólt elemzésekről vagy statisztikai felmérésekről. Hozzátették ugyanakkor: a vállalatnak komoly érdeke van abban, hogy ezen adatokat is célzott hirdetések megjelenítésére használja fel. A Facebook nem kommentálta, hogy Zuckerberg miért csak biztonsági szempontokat említett meg.
Az American Civil Liberties Union (ACLU) nevű jogvédő szervezet most arra sarkallja az amerikai törvényhozókat, hogy kiterjesszék a felhasználók adatvédelmi jogait és előzetesen kelljen hozzájárulást kérniük az oldalaknak az információgyűjtéshez. Az első komolyabb változás a májusban beélesedő EU-s adatvédelmi szabályozás, a GDPR életbelépésével várható – ez ugyanis kimondja, hogy a vállalatoknak értesíteniük kell a felhasználókat az adatgyűjtés tényéről, amit csak előzetes beleegyezésük után kezdhetnek meg. A Facebook közleménye szerint az oldal minden szolgáltatásával együtt megfelel majd ezen követelményeknek.
Visszaeső bevétel, fizetős szolgáltatások – változások a Facebooknál Az adatkiszivárgási botrány komolyan megrázta a Facebookot, igaz, a működési mechanizmus miatt ez csak idő kérdése volt. Nem lehet bármennyit reklámozni, viszont a cég abból él: ha nem akarjuk, hogy személyre szóló reklámot kapjunk, fizetnünk kell. Lehet-e egyszerre biztonság és ingyenesség? Részletek a Privátbankár.hu-n. >>> |