5p
Egyre durvább a Facebook adatvédelmi botránya, az alapító elmondása szerint ugyanis már azon emberek adatait is követi az oldal, akik nem tagjai közvetlenül a rendszernek. A kongresszus azonnali változtatásokat követel, a Facebook szerint azonban mindez a mai internethasználat szerves része. Bár Zuckerberg szerint csak védelmi szempontok miatt gyűjtik az infókat, a gyakorlatban a cég ezzel a tudással lényegesen nagyobb közönséget is elérhet célzott reklámokkal.

Tovább gyűrűzik a Facebook botrány, a Cambridge Analytica által politikai célokra felhasznált több millió Facebook-profil komoly kérdéseket vetett fel a felhasználók adatainak védelmével kapcsolatban, az ügy azonban új árnyalatot kapott, mikor Mark Zuckerberg elmondta: a Facebook azokról is gyűjt adatokat, akik nem is regisztráltak az oldalon – írja a Reuters.

Félelmetes beismerés: milliárdok adatait lopták el a Facebookról

Sokkal nagyobb méretű lehet a megszerzett adatok mennyisége, mint hitték. További részletek >>>

Az adatvédelmi botrány múlt hónapban robbant ki, Mark Zuckerberg beszámolója alapján összesen mintegy 87 millió felhasználó adatait oszthatták meg a londoni székhelyű Cambridge Analyticával, amely a hírek szerint a profilok elemzésével próbált képet alkotni a célba vett amerikai választók politikai beállítottságáról, és ennek alapján személyre szabott üzenetekkel próbálta befolyásolni őket, tudtuk nélkül. Zuckerberg szerint ráadásul több mint kétmilliárd Facebook-profilhoz férhettek hozzá illetéktelenül és a felhasználók tudta és engedélye nélkül más adathalász cégekkel együtt véve.

Az ügyből kongresszusi meghallgatás lett, ahol első napon a Facebook vezért öt órán válaszolt a szenátus tagjainak rázós kérdéseire. Az írásban rögzített nyilatkozatban az alapító kifejtette: "nagy tévedés volt nem eléggé figyelembe venni felelősségünket, az én hibám volt, sajnálom. Én indítottam útjára a Facebookot, én irányítom és az én felelősségem, hogy mi történt itt" – tette hozzá. A Facebook-vezér szerint mára nyilvánvalóvá vált, hogy nem tettek eleget a Cambridge Analytica adatfelhasználási ügyével kapcsolatban. Zuckerberg részletes válaszokat adott a szenátorok kérdéseire, akik elsősorban a bizalommal történő visszaélést firtatták. Erről részletesebben itt olvashatsz >>>

Miért is gyűjtik pontosan?

Az emberek azonban újra felkapták a fejüket, amikor Zuckerberg elmondta: biztonsági szempontok miatt a Facebook olyan emberekről is gyűjt adatokat, akik nem tagjai a közösségi médiumnak. A törvényhozók és a szakemberek azonnal kifejtették kétségeiket ezzel kapcsolatban, véleményük szerint a Facebooknak megoldást kell találnia arra, hogy tudassa az oldalt nem használókkal, mit is tud róluk a cég pontosan.

A kongresszus szerint erre azonnal megoldást kell találni, egy ilyen lépés azonban kétségtelenül megbolygatná a célzott reklámok rendszerét, amire a cég komolyan épített eddig is. Zuckerberg nem reagált erre a felvetésre, a cég későbbi nyilatkozatában nem jelezte, hogy változásokat tervezne ez ügyben. Szakértők szerint a Facebook vezért nem beszélt eleget ezen adatok felhasználásáról, így nem tudni, milyen célból gyűjtik őket pontosan.

Hogyan csinálják?

A Facebook már akkor is képes adatokat gyűjteni, ha egy felhasználó például beüti egy barátja e-mail címét az oldalon. Más információkat ún. sütiken, vagyis cookie-kon keresztül szereznek, amelyeket a böngésző tárol, hogy megfigyelhesse a felhasználók aktivitását és így segítse a testreszabott hirdetések célba jutását. A Facebook szerint habár néhány dologgal képesek az internet használók csökkenteni az ilyen jellegű tevékenységeket (pl a cookie-k törlésével), ezen szolgáltatások szerves részei az internetes térnek, nem csak a Facebook használ ilyen eszközöket.

Több millió felhasználó szivárogtatta ki a Facebook - ezt nem ússzák meg

Az új adatvédelmi előírások miatt komoly büntetést kaphat a Facebook a felhasználók adatainak kiadásáért. Tovább>>>

A Facebook már akkor is telepít ilyen programokat az emberek számítógépére, ha egy olyan oldalt látogatnak meg, ahol egy „like” vagy egy „share” gomb van a felületen – nem számít, hogy rákattintanak-e. A Facebook ilyen információk segítségével képes követni más oldalak látogatottságát, forgalmát. A cég szerint ugyanakkor ezen információkat nem használják célzott reklámozásra, csak regisztrált tagok esetében.

A törvényhozók aggódnak, hogy egy ilyen méretű cég nem ad pontos képet arról, mire is használják fel a begyűjtött adatokat. Zuckerberg például azt állította, védelmi szempontokból szükségesek az adatok, de nem szólt elemzésekről vagy statisztikai felmérésekről. Hozzátették ugyanakkor: a vállalatnak komoly érdeke van abban, hogy ezen adatokat is célzott hirdetések megjelenítésére használja fel. A Facebook nem kommentálta, hogy Zuckerberg miért csak biztonsági szempontokat említett meg.

Az American Civil Liberties Union (ACLU) nevű jogvédő szervezet most arra sarkallja az amerikai törvényhozókat, hogy kiterjesszék a felhasználók adatvédelmi jogait és előzetesen kelljen hozzájárulást kérniük az oldalaknak az információgyűjtéshez. Az első komolyabb változás a májusban beélesedő EU-s adatvédelmi szabályozás, a GDPR életbelépésével várható – ez ugyanis kimondja, hogy a vállalatoknak értesíteniük kell a felhasználókat az adatgyűjtés tényéről, amit csak előzetes beleegyezésük után kezdhetnek meg. A Facebook közleménye szerint az oldal minden szolgáltatásával együtt megfelel majd ezen követelményeknek.

Visszaeső bevétel, fizetős szolgáltatások – változások a Facebooknál

Az adatkiszivárgási botrány komolyan megrázta a Facebookot, igaz, a működési mechanizmus miatt ez csak idő kérdése volt. Nem lehet bármennyit reklámozni, viszont a cég abból él: ha nem akarjuk, hogy személyre szóló reklámot kapjunk, fizetnünk kell. Lehet-e egyszerre biztonság és ingyenesség? Részletek a Privátbankár.hu-n. >>>

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Bezár az állami posta, de nem nálunk
Privátbankár.hu | 2025. december 21. 15:30
Év végével bezár a dán állami posta.
Vállalat Komoly magyar-amerikai űripari megállapodás született
Privátbankár.hu | 2025. december 20. 08:27
A tranzakció mérföldkő a magyar-amerikai űripari kapcsolatokban, és megerősíti a 4iG pozícióit a globális kereskedelmi űriparban
Vállalat Visszalép az MVM a nagy román bevásárlástól
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 19:59
Felbontja adásvételi megállapodását az MVM és az E.ON.
Vállalat Novemberig nagyon fölfutott a BYD gyártása
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 19:20
A BYD az első 11 hónapban összesen 4,182 millió autót gyártott, ez 2024 azonos időszakához viszonyítva 11,3 százalékos növekedés – közölte a BYD Company Limited abból az alkalomból, hogy a cég kínai, Jinan városában működő üzemében legyártották a 15 milliomodik NEV (új energiákkal hajtott) autót.
Vállalat Örül a dán hajózási vállalat, már nem lőnek hajóira
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 17:01
A dán hajózási vállalat, a Maersk pénteken közölte, hogy egyik hajója közel két év után először sikeresen áthaladt a Vörös-tengeren és a Báb el-Mandeb-szoroson, amelyet a jemeni húszik tartottak tűz alatt.
Vállalat A TikTok kínai tulajdonosa megállapodást kötött, hogy elkerülje az amerikai betiltását
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 15:30
A TikTok kínai tulajdonosa, a ByteDance csütörtökön kötelező erejű megállapodásokat írt alá arról, hogy az Egyesült Államokban működő TikTok feletti irányítást egy befektetői csoportnak adja át – köztük az Oracle-nek –, ami jelentős lépés az amerikai betiltás elkerülése és az évek óta húzódó bizonytalanság lezárása felé.
Vállalat Hatalmas változás történik az OTP-s vállalkozók életében
Natív tartalom | 2025. december 19. 15:08
Hamarosan vállalatok sem érik már el az OTPdirekt internetbank befektetési szolgáltatásait, amelynek a helyét az új internet- és mobilbank, illetve az OTP SingleMarket veszi át. Az érintett cégek számára azért fontos a változás, mert a magánszemélyekhez hasonlóan a vállalkozások is egyre gyakrabban végeznek online értékpapír-tranzakciókat. 
Vállalat Elon Muskékkal is tárgyaltak Jászai Gellérték
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 08:56
Űr- és védelmi ipari együttműködések kerültek terítékre Washingtonban.
Vállalat Év Megbízója díjat nyert a BMW Group Gyár Debrecen, az Év Ügynöksége a Brandfizz Employer Branding
PR | 2025. december 18. 10:56
A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) nyolcadik alkalommal díjazta a hazai munkáltatói márkaépítés kiválóságait.  A mezőny idén is rendkívül erős volt: hét kategóriában, tizenhat iparágból érkeztek be pályázatok.
Vállalat Karácsony előtt vált meg több bolti dolgozójától az OBI
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 17:43
Létszámcsökkentést kellett végrehajtani az OBI-nál, a dolgozókat novemberben kezdték el tájékoztatni a felmondásokról. A vállalat a következő évekre készített tervekkel indokolta a lépést. 118 fő is érintett lehet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG