5p
Egyre durvább a Facebook adatvédelmi botránya, az alapító elmondása szerint ugyanis már azon emberek adatait is követi az oldal, akik nem tagjai közvetlenül a rendszernek. A kongresszus azonnali változtatásokat követel, a Facebook szerint azonban mindez a mai internethasználat szerves része. Bár Zuckerberg szerint csak védelmi szempontok miatt gyűjtik az infókat, a gyakorlatban a cég ezzel a tudással lényegesen nagyobb közönséget is elérhet célzott reklámokkal.

Tovább gyűrűzik a Facebook botrány, a Cambridge Analytica által politikai célokra felhasznált több millió Facebook-profil komoly kérdéseket vetett fel a felhasználók adatainak védelmével kapcsolatban, az ügy azonban új árnyalatot kapott, mikor Mark Zuckerberg elmondta: a Facebook azokról is gyűjt adatokat, akik nem is regisztráltak az oldalon – írja a Reuters.

Félelmetes beismerés: milliárdok adatait lopták el a Facebookról

Sokkal nagyobb méretű lehet a megszerzett adatok mennyisége, mint hitték. További részletek >>>

Az adatvédelmi botrány múlt hónapban robbant ki, Mark Zuckerberg beszámolója alapján összesen mintegy 87 millió felhasználó adatait oszthatták meg a londoni székhelyű Cambridge Analyticával, amely a hírek szerint a profilok elemzésével próbált képet alkotni a célba vett amerikai választók politikai beállítottságáról, és ennek alapján személyre szabott üzenetekkel próbálta befolyásolni őket, tudtuk nélkül. Zuckerberg szerint ráadásul több mint kétmilliárd Facebook-profilhoz férhettek hozzá illetéktelenül és a felhasználók tudta és engedélye nélkül más adathalász cégekkel együtt véve.

Az ügyből kongresszusi meghallgatás lett, ahol első napon a Facebook vezért öt órán válaszolt a szenátus tagjainak rázós kérdéseire. Az írásban rögzített nyilatkozatban az alapító kifejtette: "nagy tévedés volt nem eléggé figyelembe venni felelősségünket, az én hibám volt, sajnálom. Én indítottam útjára a Facebookot, én irányítom és az én felelősségem, hogy mi történt itt" – tette hozzá. A Facebook-vezér szerint mára nyilvánvalóvá vált, hogy nem tettek eleget a Cambridge Analytica adatfelhasználási ügyével kapcsolatban. Zuckerberg részletes válaszokat adott a szenátorok kérdéseire, akik elsősorban a bizalommal történő visszaélést firtatták. Erről részletesebben itt olvashatsz >>>

Miért is gyűjtik pontosan?

Az emberek azonban újra felkapták a fejüket, amikor Zuckerberg elmondta: biztonsági szempontok miatt a Facebook olyan emberekről is gyűjt adatokat, akik nem tagjai a közösségi médiumnak. A törvényhozók és a szakemberek azonnal kifejtették kétségeiket ezzel kapcsolatban, véleményük szerint a Facebooknak megoldást kell találnia arra, hogy tudassa az oldalt nem használókkal, mit is tud róluk a cég pontosan.

A kongresszus szerint erre azonnal megoldást kell találni, egy ilyen lépés azonban kétségtelenül megbolygatná a célzott reklámok rendszerét, amire a cég komolyan épített eddig is. Zuckerberg nem reagált erre a felvetésre, a cég későbbi nyilatkozatában nem jelezte, hogy változásokat tervezne ez ügyben. Szakértők szerint a Facebook vezért nem beszélt eleget ezen adatok felhasználásáról, így nem tudni, milyen célból gyűjtik őket pontosan.

Hogyan csinálják?

A Facebook már akkor is képes adatokat gyűjteni, ha egy felhasználó például beüti egy barátja e-mail címét az oldalon. Más információkat ún. sütiken, vagyis cookie-kon keresztül szereznek, amelyeket a böngésző tárol, hogy megfigyelhesse a felhasználók aktivitását és így segítse a testreszabott hirdetések célba jutását. A Facebook szerint habár néhány dologgal képesek az internet használók csökkenteni az ilyen jellegű tevékenységeket (pl a cookie-k törlésével), ezen szolgáltatások szerves részei az internetes térnek, nem csak a Facebook használ ilyen eszközöket.

Több millió felhasználó szivárogtatta ki a Facebook - ezt nem ússzák meg

Az új adatvédelmi előírások miatt komoly büntetést kaphat a Facebook a felhasználók adatainak kiadásáért. Tovább>>>

A Facebook már akkor is telepít ilyen programokat az emberek számítógépére, ha egy olyan oldalt látogatnak meg, ahol egy „like” vagy egy „share” gomb van a felületen – nem számít, hogy rákattintanak-e. A Facebook ilyen információk segítségével képes követni más oldalak látogatottságát, forgalmát. A cég szerint ugyanakkor ezen információkat nem használják célzott reklámozásra, csak regisztrált tagok esetében.

A törvényhozók aggódnak, hogy egy ilyen méretű cég nem ad pontos képet arról, mire is használják fel a begyűjtött adatokat. Zuckerberg például azt állította, védelmi szempontokból szükségesek az adatok, de nem szólt elemzésekről vagy statisztikai felmérésekről. Hozzátették ugyanakkor: a vállalatnak komoly érdeke van abban, hogy ezen adatokat is célzott hirdetések megjelenítésére használja fel. A Facebook nem kommentálta, hogy Zuckerberg miért csak biztonsági szempontokat említett meg.

Az American Civil Liberties Union (ACLU) nevű jogvédő szervezet most arra sarkallja az amerikai törvényhozókat, hogy kiterjesszék a felhasználók adatvédelmi jogait és előzetesen kelljen hozzájárulást kérniük az oldalaknak az információgyűjtéshez. Az első komolyabb változás a májusban beélesedő EU-s adatvédelmi szabályozás, a GDPR életbelépésével várható – ez ugyanis kimondja, hogy a vállalatoknak értesíteniük kell a felhasználókat az adatgyűjtés tényéről, amit csak előzetes beleegyezésük után kezdhetnek meg. A Facebook közleménye szerint az oldal minden szolgáltatásával együtt megfelel majd ezen követelményeknek.

Visszaeső bevétel, fizetős szolgáltatások – változások a Facebooknál

Az adatkiszivárgási botrány komolyan megrázta a Facebookot, igaz, a működési mechanizmus miatt ez csak idő kérdése volt. Nem lehet bármennyit reklámozni, viszont a cég abból él: ha nem akarjuk, hogy személyre szóló reklámot kapjunk, fizetnünk kell. Lehet-e egyszerre biztonság és ingyenesség? Részletek a Privátbankár.hu-n. >>>

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Év Megbízója díjat nyert a BMW Group Gyár Debrecen, az Év Ügynöksége a Brandfizz Employer Branding
PR | 2025. december 18. 10:56
A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) nyolcadik alkalommal díjazta a hazai munkáltatói márkaépítés kiválóságait.  A mezőny idén is rendkívül erős volt: hét kategóriában, tizenhat iparágból érkeztek be pályázatok.
Vállalat Karácsony előtt vált meg több bolti dolgozójától az OBI
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 17:43
Létszámcsökkentést kellett végrehajtani az OBI-nál, a dolgozókat novemberben kezdték el tájékoztatni a felmondásokról. A vállalat a következő évekre készített tervekkel indokolta a lépést. 118 fő is érintett lehet.
Vállalat Nagy tervei vannak a 4iG-nek az egyik legismertebb amerikai céggel
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 09:16
Együttműködést készítenek elő.
Vállalat Két megállapodást is tető alá hozott a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 06:50
Űripari és védelmi kérdések.
Vállalat Az Opus szállodalánca belép Horvátországba
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 18:40
Hunguest Hotels szállodalánc üzemeltetheti az Opatijában található négycsillagos Hotel Miramart – közölte a társaság kedden.
Vállalat Zöldhitellel újít az MFB
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 17:20
Új, átfogó finanszírozási lehetőség érhető el a Magyar Fejlesztési Banknál (MFB) Zöld Lendület Hitelprogram néven.
Vállalat Mészáros Lőrincék cége nem lassít
Privátbankár.hu | 2025. december 15. 09:10
Az Opus-csoport adózott eredménye 31 milliárd forint lett az első három negyedévben.
Vállalat 15 éve nem látott krízis csapott le a német autógyártókra
Privátbankár.hu | 2025. december 15. 08:10
A német autógyártók a 2009-es pénzügyi válság óta nem tapasztalt nyomás alá kerültek a július és szeptember közötti időszakban – derül ki az EY könyvvizsgáló és tanácsadó cég elemzéséből.
Vállalat Lezárult a részvényigénylési időszak az MBH-nál, a következő cél a blue chipek mezőnye – interjú
PR | 2025. december 13. 12:05
December 12-ig tartott az igénylési időszak az MBH Bank részvénytranzakciójában, a program zárása pedig a napokban várható. Az MBH Befektetési Bank vezérigazgatója és egyben az MBH Bank ügyvezető igazgatója elmondta, hogy teljesült az a várakozása, hogy minél több lakossági befektető jegyezze le a papírjaikat, hiszen a lakossági igénylést napokkal a tervezett határidő előtt, a kiemelkedő érdeklődés miatt leállította a bank. Brezina Szabolcs a lapunknak adott interjúban arról is beszélt, hogy tovább növelnék a közkézhányadot, az első számú cél pedig, hogy a BUX indexbe kerülve betörjenek a hazai blue chipek közé.
Vállalat Trump tombolni fog: hatalmasat késik a repülője
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 08:55
A Boeingnél készülő két új Air Force One elnöki repülőgép közül az első csak 2028 közepén állhat szolgálatba, ami újabb egyéves késedelmet jelent az eddigi ütemtervhez képest az amerikai légierő (U.S. Air Force) közleménye szerint.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG