5p
Andrej Plenković horvát miniszterelnök szerdára jelentette be az INA-val foglalkozó tanács újabb ülését, amelyen fontos döntés születhet. A tanács abban a kérdésben foglalhat állást, hogy ki végzi el az INA „mélységi átvizsgálását”, vagyis méri fel a horvát olajcég értékét. A horvát miniszterelnök két és fél évvel ezelőtt, karácsonykor ígérte meg, hogy a horvát állam visszavásárolja az INA-t, ami azonban eddig nem történt meg.
Az INA rijekai olajfinomítója. Forrás: Wikipédia/Joadl

A cikk a privátbankár.hu és a BALK együttműködésében jelenik meg.

A horvátok új konzultánst választanak a Morgan Stanley helyett. A horvát vezetés többet várt az amerikai elemző cégtől, ezért most kezdődik minden előröl.

Új konzultáns

Hogy valójában ki végezheti el az INA mélységi „szkennelését”, az szerdán, de legkésőbb a hét második felében már kiderülhet.

A zágrábi Nova TV értesülései szerint a szerződés már aláírásra vár új konzultánssal.

Horvátországban egyre nyíltabban beszélnek arról, hogy az új konzultáns cég a Lazard lehet. Egy évvel ezelőtt nem ők kapták a megbízást, de a jelek szerint továbbra is „játékban vannak”. Vagyis most ők lehetnek a nyertesek.

Az INÁ-val foglalkozó tanács szerdára tervezett ülését követően az új konzultáns cég megbízását még jóvá kell hagynia a horvát kormánynak is, ami azonban csak formaság, hiszen a 2017-ben alakított tanácsot Andrej Plenković horvát miniszterelnök vezeti.

Elmozdulás a holtpontról

A Nova TV értesülését sem a horvát kormány, sem a Lazard nem erősítette meg, de nem is cáfolta.

Tomislav Ćorić, horvát környezetvédelmi és energetikai miniszter tíz nappal ezelőtt sejtetni engedte, hogy az INA körüli ügy újabb fejezethez érkezik.

A miniszter akkor úgy nyilatkozott, hogy előrehaladás tapasztalható, és “megtörtént az elmozdulás a holtpontról”.

A horvát média szerint a Morgan Stanley azért nem kapta meg a munkát, mert elbotlott a zárótárgyalásokon. Ćorić ezt egy bennfentesek számára érthető körmondatban fogalmazta meg, aminek a lényege az volt, hogy a horvát részről elégedetlenek voltak a Morgan Stanley hozzáállásával.

Davor Štern, horvát olajügyi szakértő és volt gazdasági miniszter szerint kiderült, hogy a pályázati kiírás sem volt mindenre kiterjedő, a Morgan Stanley-től pedig azt várták, hogy többet tenne annál, mint amit felkínált.

Ez az én információm, de nem ismerem az ügyet teljes egészében. Az viszont nyilvánvaló, hogy ezeknek a (kudarcba fulladt) tárgyalásoknak pozitív eredménye is van, mert nem dobtunk ki hiába nyolc millió eurót az ablakon

– nyilatkozta Štern.

A beismerés

A Nova TV megjegyezte, hogy egy évvel ezelőtt minden leállt. Tomislav Ćorić, környezetvédelmi és energetikai miniszter viszont csa áprilisban ismerte be, hogy az INA sorsával foglalkozó munkacsoport a Morgan Stanley helyett más partnert keres.

Davor Štern azonban úgy véli, hogy hiábavaló pénzpocsékolás lenne, ha a horvát kormány úgy vágna bele a munkába, hogy az energiaügyekben, főleg pedig az INA esetében nem rendelkezik „világos elkötelezettséggel”.

A Morgan Stanley-vel tervezett szerződés értéke elenyésző ahhoz képest, amit az INA esetében veszítettünk. Hogy ne is beszéljek a nemzetközi döntőbíróság előtt folytatott eljárásokról. Az egyiket elveszítettük, a másikat sajnos ugyancsak elveszítjük

– vélte Štern.

A döntőbírósági eljárással párhuzamosan folyik a huzavona Hernádi Zsolt ügyében is, amely a korrupcióval megvádolt Ivo Sanader horvát miniszterelnök megvesztegetésével kapcsolatban folyik, a MOL elnök-vezérigazgatója azonban évek óta nem elérhető a horvát igazságszolgáltatás számára.

Egységes horvát-magyar energiarendszer

A Nova TV szerint a fennálló problémák ellenére is „virágzik az üzlet” a magyarokkal, akik 25%-os részesedést szeretnének a horvát LNG-terminálban.

De ez csak a kezdet. Szijjártó Péter az utóbbi két hónapban gyakori vendég Zágrábban.

Egységesítenünk kellene a két ország energiarendszerét, mert ha ezt megtesszük, akkor egyikünk sem lesz nagyobb a másiknál. Ráadásul fontosabbak és érdekesebbek leszünk más játékosok számára a piacon. Az sem mellékes, hogy megszüntethetnénk a vámokat

– idézte a Nova TV a magyar külgazdasági és külügyminisztert.

A horvát média szerint a horvát LNG-ről folyó horvát-magyar tárgyalások akár az INÁ-ról szóló döntést is befolyásolhatják. Tomislav Ćorić, horvát környezetvédelmi és energetikai miniszter azonban nem volt hajlandó jóslatokba bocsátkozni azzal kapcsolatban, hogy az INA-Mol ügyet lezárják a jelenlegi horvát kormány mandátumának lejárásig.

Álláspontom szerint a Horvát Köztársaság a részletes elemzést követően, amely még csak ezután kezdődik, megteszi a maga ajánlatát, amire a másik fél majd reagál. Hogy végül megtörténik-e a visszavásárlás, vagy sem, az a tárgyalások végső fázisában dől el. Tehát, a Horvát Köztársaságnak, mint vevőnek, és a Molnak, mint eladónak, meg kell állapodniuk az árban.

A magyar kormány nem tehet semmit

Ćorić eladóként nem Magyarországot, hanem a Molt nevezte meg, ami egybevág a magyar állásponttal. Erről Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter is beszélt az egyik horvát televíziónak adott interjúban.

Én a médiából tudtam meg, hogy a Mol és az INA fontos döntéseket hozott a horvátországi beruházásokkal kapcsolatban, és remélem, hogy ezáltal az ügy megoldódik. Mi itt, mint (a magyar) kormány, nem lehetünk senki segítségére sem. Ezt a a Molnak és a horvát kormánynak kell megoldania.

Gordan Grlić Radman új horvát külügyminiszter úgy véli, hogy le kell zárni a Mol és a horvát kormány közötti ügyet, és kisebb jelentőséget kell tanúsítani neki, ha van egy más jelentősebb együttműködési forma.

Ez egyértelmű utalás arra, amit már a horvát média korábban felvetett az LNG-terminál és az INA körüli ügyek közötti összefüggéssel kapcsolatban.

Varga Szilveszter, a BALK főszerkesztőjének írása. Az eredeti cikk itt érhető el.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A francia sztrájkolók földre kényszerítették a Ryanair járatait
Privátbankár.hu | 2025. július 3. 10:16
A Ryanair csütörtökön bejelentette, hogy 170 járatot kényszerült törölni, ami több mint 30 ezer utas utazását zavarja a Franciaországban a csütörtöki és péntekre is tervezett országos légiforgalmi irányítói sztrájk miatt.
Vállalat Újabb akvizíciót hajt végre a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 16:12
Országos virtuális mobilszolgáltatóval bővül a cégcsoport távközlési portfóliója.
Vállalat Jól ismert szakember került a Zwack vezérigazgatói székébe
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 14:22
A Zwack Unicum Nyrt. tulajdonosi döntése értelmében 2025. július 1-jétől a cégcsoport hazai és nemzetközi sikereiben több mint 20 éve kulcsszerepet játszó szakember, Belovai Csaba tölti be a vállalat vezérigazgatói tisztségét.
Vállalat Újabb honvédelmi együttműködést jelentett be a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 10:51
A védelmi digitalizáció területén.
Vállalat Az ausztrál Qantas légitársaság 6 millió ügyféladatát lophatták el
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 08:39
Az utóbbi évek egyik legnagyobb kiberbűnesetében egy hackertámadás törte fel az érzékeny adatbázist. Ez különösen rosszkor jön a megtépázott hírnevű légitársaságnak.
Vállalat A Daimler Truck fittyet hány az orosz szankciókra, Afrikában terjeszkedik
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 08:16
Szenegálban tervez gyártóüzemet építeni Mercedes teherautóknak a cég, Oroszországban pedig már nincs mit vesztenie.
Vállalat Elbocsátásokra készül egy autógyár, világszerte küldenek el embereket
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 17:12
Önkéntes létszámleépítést tervez a Nissan.
Vállalat Baj van a légzsákokkal – újabb autókat hívnak vissza
Privátbankár.hu | 2025. június 28. 11:10
Sürgősen javítani kell.
Vállalat Furcsa mintát mutatnak a Mazda eladásának változásai
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 16:15
A Mazda Motor Corporation pénteki közleménye szerint az idén január-májusban értékesített járműveinek száma éves szinten 4,3 százalékkal 533 402-re emelkedett.
Vállalat A BYD újabb gyárépítést indít, kormányzati segítséggel
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 15:50
A kínai elektromos autógyártó 32 milliárd forintért épít buszgyártó üzemet Komáromban, jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG