4p
Alaposan megszenvedte az idei évet a Ryanair, többek között sztrájkok is nehezítették a működését. A vállalat a közelmúltban csökkentette az eredményvárakozását, ami miatt viszont a részvényei sokat estek. A vezérigazgató szerint viszont túl vannak a nehezén.

Az ír fapados légitársaság vezére, Michael O’Leary egyre optimistább, hogy a vállalatot érintő problémák az év hátralevő részében már nem okoznak további pénzügyi veszteséget. Ez valamiképp megnyugvást jelenthet a részvényeseknek, akik komoly aggodalommal tekintettek a legutóbbi profit előrejelzésekre – írja a Reuters.

Bár az idei év különösen rázós volt a légitársaságoknak, a ostor egyértelműen a ír diszkonttársaságon csattant: a Ryanair mintegy 12 százalékkal csökkentette egész éves várakozásait, ráadásul további visszaesés lehetőségére hívták fel a figyelmet, amennyiben tovább gyűrűznek a sztrájkok Európában.

A vezető szerint azonban már kifelé mennek a gödörből, állítólag a menedzsment sikerrel előrejutotta a szakszervezetek elvárásainak teljesítésével kapcsolatban. Ugyanakkor még mindig vannak kockázatok, bár a Ryanair vezetője bízik abban hogy az év során már nem kell tömeges járattörlésre és kompenzációk kifizetésére fordítani az energiákat. A remények szerint az olasz és ír felekhez hasonlóan sikerrel megállapodásra jutnak majd más érdekvédelmi szervezetekkel is.

Alig törődtek eddig a pilótákkal

O’Leary szerint végre valódi előrelépések látszódnak, azonban sérelmezte, hogy a szakszervezetek pont ilyen kritikus időszakban – az olajárak emelkedése és a kiélesedő piaci verseny derekán – léptek fel ilyen keményen. Várhatóan a következő 3-5 hónapban várhatóak a konkrét megállapodások, a vezető szerint azonban nem szerencsés ilyen folyamatokat időhöz kötni.

Nem menekültek meg: komoly bírságot fizethet a Wizz Air és a Ryanair

Az utóbbi hónapok problémái miatt sokmilliós bütetést kell kifizetnie a két fapadosnak. Részletek >>>

A problémát nem csak az olajár emelkedése, hanem a világszerte tapasztalható pilótahiány is tetézi: a Népszava legutóbbi cikke szerint az egyik legnagyobb charter-légitársaság 100, a Ryanair pedig akár 500 pilótát is azonnal felvenne, de például a kínai polgári légi közlekedésből 100 ezren hiányoznak. A cikk szerint a recesszió sújtotta iparágban évekig a cégek nem sokat törődtek a pilóta-utánpótlással, így mára szinte lasszóval fogják a képzett szakembereket, és erőltetett ütemben láttak hozzá az újak betanításához.

Demeter Csaba, a HUNALPA Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének elnöke, aki egy szlovák légitársasággal repül, a lapnak elmondta, hogy az Egyesült Államokban már több repülőtársaság is kénytelen volt csődöt jelenteni azért, mert nem volt a működéséhez elegendő számú pilótája, és európai, ázsiai versenytársak sincsenek könnyebb helyzetben. Úgy vélte, jövőre még égetőbb lesz a pilótahiány, ami akár az iparág fejlődését is korlátozhatja, lefékezheti.

Ki nem állhatja a szakszervezeteket

A Ryanair vezetőjét különösen kényelmetlenül érintik a sztrájkok, ugyanis korántsem volt nagy rajongója a szakszervezeteknek. Korábban azt nyilatkozta, előbb fagy be a Pokol, minthogy elismerje működésüket. Hozzátette: bár tudja, hogy elkerülhetetlen az egységes rendszerek bevezetése, amíg csak lehet, elhalasztják ezt a gyakorlatot és nem engednek a szakszervezeteknek. Az ősz során több országban számos alkalommal kellett járatokat törölni, ami sokmilliós kompenzációs költséget vont maga után.

A vállalat végül belement, hogy eleget tegyen a háborgó alkalmazottak kívánságainak és módosítson a munkafeltételeken – ez azonban láthatóan lassan halad. A Ryanair szeptember végén már napi 250 járatot kellett, hogy töröljön, miután a munkabeszüntetés rendkívül kiterjedt lett. A légitársaság közölte, hogy mindazonáltal a járatok 90 százaléka így is elindult, és igyekeznek mérsékelni a károkat.

A részvényárak meredek csökkenése ellenére a legnagyobb részvényesek úgy tűnik, továbbra sem szállnak ki. Az egyik befektető nyilatkozata szerint habár a vállalat márkáját megtépázták az utóbbi időszakban, a szakszervezeteknek is el kell fogadniuk a vállalat működési elveit és egyik félnek sem áll érdekében lefejezni ezt az aranytojást tojó tyúkot. További részletek a Privátbankár.hu-n. >>>

Egyre több járata esik ki a legnagyobb fapados légitársaságnak – mit tehetünk?

Már több 10 ezer utas van, akit nem tudott elszállítani a Ryanair, miután a dolgozók egyre kiterjedtebb sztrájkja bénítja meg a légitársaságot. Figyeljünk oda, indul-e a gépünk, ha a jónevű ír társasággal utazunk, ha viszont szorult helyzetében olcsón kezdi adni a jegyeit pár hónapra előre, nyugodtan vegyünk belőle. További részletek a Privátbankár.hu-n. >>>

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Erős kínálat, de visszafogott kereslet jellemzi a kkv-hitelezést
PR | 2025. december 24. 11:42
A magyar kis- és középvállalatok számára a finanszírozási források ma is elérhetőek, a kihívás inkább az ideális gazdasági környezet megteremtése. A vállalkozások egyre tudatosabban kezelik hitelügyleteiket, a bankok pedig partnerekként támogatják őket abban, hogy a források valódi beruházásokat szolgáljanak. A Cégkassza Podcast legújabb epizódjában Benkó Tamás, az UniCredit Bank kis- és középvállalati területének ügyvezető igazgatója osztotta meg tapasztalatait a kkv-hitelezés aktuális trendjeiről.
Vállalat Semmi nem állíthatja meg a kínai céget
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 11:01
A karácsony csak megerősítette a Temu vezető pozícióját a webshopok között.
Vállalat Búcsút intenek keleti szomszédunknak a svédek
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 09:34
Kivonul Romániából a skandináv ország reprezentánsa, a Lindab.
Vállalat Nem áll le a 4iG, újabb felvásárlást hajtott végre
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 08:31
Leányvállalata többségi tulajdonrészt vásárol a HeliControl Kft.-ben.
Vállalat Történelmi döntés, fogyókúrás „csodaszer” kapott zöld utat az Egyesült Államokban
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 20:00
Az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatal (FDA) jóváhagyta a Wegovy nevű fogyókúrás gyógyszer tablettás változatát a gyógyszeripari óriás Novo Nordisk szerint.
Vállalat Gigabírságot kapott a Ryanair karácsonyra
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 13:10
Tisztességtelen eszközökkel buzdított jegyvásárlásra a Ryanair, az olasz versenyhatóság lecsapott.
Vállalat Nagy összeget szabadított fel a 4iG beruházásokra és akvizíciókra
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 13:23
Megállapodott a 4iG a befektetőkkel: a kötvények tőketörlesztése 2031-ben, egy összegben történik majd. A Scope Ratings hitelminősítő is támogatja a megállapodást.
Vállalat Bezár az állami posta, de nem nálunk
Privátbankár.hu | 2025. december 21. 15:30
Év végével bezár a dán állami posta.
Vállalat Komoly magyar-amerikai űripari megállapodás született
Privátbankár.hu | 2025. december 20. 08:27
A tranzakció mérföldkő a magyar-amerikai űripari kapcsolatokban, és megerősíti a 4iG pozícióit a globális kereskedelmi űriparban
Vállalat Visszalép az MVM a nagy román bevásárlástól
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 19:59
Felbontja adásvételi megállapodását az MVM és az E.ON.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG