4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Alaposan megszenvedte az idei évet a Ryanair, többek között sztrájkok is nehezítették a működését. A vállalat a közelmúltban csökkentette az eredményvárakozását, ami miatt viszont a részvényei sokat estek. A vezérigazgató szerint viszont túl vannak a nehezén.

Az ír fapados légitársaság vezére, Michael O’Leary egyre optimistább, hogy a vállalatot érintő problémák az év hátralevő részében már nem okoznak további pénzügyi veszteséget. Ez valamiképp megnyugvást jelenthet a részvényeseknek, akik komoly aggodalommal tekintettek a legutóbbi profit előrejelzésekre – írja a Reuters.

Bár az idei év különösen rázós volt a légitársaságoknak, a ostor egyértelműen a ír diszkonttársaságon csattant: a Ryanair mintegy 12 százalékkal csökkentette egész éves várakozásait, ráadásul további visszaesés lehetőségére hívták fel a figyelmet, amennyiben tovább gyűrűznek a sztrájkok Európában.

A vezető szerint azonban már kifelé mennek a gödörből, állítólag a menedzsment sikerrel előrejutotta a szakszervezetek elvárásainak teljesítésével kapcsolatban. Ugyanakkor még mindig vannak kockázatok, bár a Ryanair vezetője bízik abban hogy az év során már nem kell tömeges járattörlésre és kompenzációk kifizetésére fordítani az energiákat. A remények szerint az olasz és ír felekhez hasonlóan sikerrel megállapodásra jutnak majd más érdekvédelmi szervezetekkel is.

Alig törődtek eddig a pilótákkal

O’Leary szerint végre valódi előrelépések látszódnak, azonban sérelmezte, hogy a szakszervezetek pont ilyen kritikus időszakban – az olajárak emelkedése és a kiélesedő piaci verseny derekán – léptek fel ilyen keményen. Várhatóan a következő 3-5 hónapban várhatóak a konkrét megállapodások, a vezető szerint azonban nem szerencsés ilyen folyamatokat időhöz kötni.

Nem menekültek meg: komoly bírságot fizethet a Wizz Air és a Ryanair

Az utóbbi hónapok problémái miatt sokmilliós bütetést kell kifizetnie a két fapadosnak. Részletek >>>

A problémát nem csak az olajár emelkedése, hanem a világszerte tapasztalható pilótahiány is tetézi: a Népszava legutóbbi cikke szerint az egyik legnagyobb charter-légitársaság 100, a Ryanair pedig akár 500 pilótát is azonnal felvenne, de például a kínai polgári légi közlekedésből 100 ezren hiányoznak. A cikk szerint a recesszió sújtotta iparágban évekig a cégek nem sokat törődtek a pilóta-utánpótlással, így mára szinte lasszóval fogják a képzett szakembereket, és erőltetett ütemben láttak hozzá az újak betanításához.

Demeter Csaba, a HUNALPA Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének elnöke, aki egy szlovák légitársasággal repül, a lapnak elmondta, hogy az Egyesült Államokban már több repülőtársaság is kénytelen volt csődöt jelenteni azért, mert nem volt a működéséhez elegendő számú pilótája, és európai, ázsiai versenytársak sincsenek könnyebb helyzetben. Úgy vélte, jövőre még égetőbb lesz a pilótahiány, ami akár az iparág fejlődését is korlátozhatja, lefékezheti.

Ki nem állhatja a szakszervezeteket

A Ryanair vezetőjét különösen kényelmetlenül érintik a sztrájkok, ugyanis korántsem volt nagy rajongója a szakszervezeteknek. Korábban azt nyilatkozta, előbb fagy be a Pokol, minthogy elismerje működésüket. Hozzátette: bár tudja, hogy elkerülhetetlen az egységes rendszerek bevezetése, amíg csak lehet, elhalasztják ezt a gyakorlatot és nem engednek a szakszervezeteknek. Az ősz során több országban számos alkalommal kellett járatokat törölni, ami sokmilliós kompenzációs költséget vont maga után.

A vállalat végül belement, hogy eleget tegyen a háborgó alkalmazottak kívánságainak és módosítson a munkafeltételeken – ez azonban láthatóan lassan halad. A Ryanair szeptember végén már napi 250 járatot kellett, hogy töröljön, miután a munkabeszüntetés rendkívül kiterjedt lett. A légitársaság közölte, hogy mindazonáltal a járatok 90 százaléka így is elindult, és igyekeznek mérsékelni a károkat.

A részvényárak meredek csökkenése ellenére a legnagyobb részvényesek úgy tűnik, továbbra sem szállnak ki. Az egyik befektető nyilatkozata szerint habár a vállalat márkáját megtépázták az utóbbi időszakban, a szakszervezeteknek is el kell fogadniuk a vállalat működési elveit és egyik félnek sem áll érdekében lefejezni ezt az aranytojást tojó tyúkot. További részletek a Privátbankár.hu-n. >>>

Egyre több járata esik ki a legnagyobb fapados légitársaságnak – mit tehetünk?

Már több 10 ezer utas van, akit nem tudott elszállítani a Ryanair, miután a dolgozók egyre kiterjedtebb sztrájkja bénítja meg a légitársaságot. Figyeljünk oda, indul-e a gépünk, ha a jónevű ír társasággal utazunk, ha viszont szorult helyzetében olcsón kezdi adni a jegyeit pár hónapra előre, nyugodtan vegyünk belőle. További részletek a Privátbankár.hu-n. >>>

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Ezzel lepheti meg az OTP november 28-ától
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 17:40
Megszűnnek a MobilBank alkalmazás díjmentes push mobilos értesítései, miután új digitális csomagokat vezet be a bank.
Vállalat Pozitív meglepetés az American Expressnél
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 17:20
Az elemzők által vártnál magasabb harmadik negyedéves profitról számolt be az American Express (AmEx) multinacionális pénzügyi szolgáltató vállalat.
Vállalat Aránytalanság miatt a Romgaz beperelte az Európai Bizottságot
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 16:55
A román állami gáziparivállalat azt szeretné elérni, mentesítsék a kötelezettség alól, hogy szén-dioxidot tároljon a kimerült gázmezőkben.
Vállalat A Volvo AG-t még az ág is húzza
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 14:55
Csökkent a teherautókat, buszokat, hajómotorokat és munkagépeket gyártó Volvo AG adózás előtti eredménye a harmadik negyedévben, miután mérséklődött a bevétele is az alacsonyabb értékesítés miatt.
Vállalat Trump rárontott a fogyasztószerekre – bevitt egy gyomrost a Novo Nordisknek
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 13:51
A dán gyógyszergyártó részvényei 6 százalékot estek, miután az amerikai elnök bejelentette csökkentené a fogyókúrás gyógyszerek árát.
Vállalat A BYD-nek nagy gondja akadt az akkumulátorokkal
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 13:31
A BYD kínai autógyártó több mint 115 ezer, 2015 és 2022 között gyártott Tang és Yuan Pro típusú járművét hívja vissza tervezési hibák és az akkumulátorral kapcsolatos biztonsági kockázatok miatt – jelentette be a kínai piacfelügyelet pénteken. Ez a cég eddigi legnagyobb visszahívása.
Vállalat Az Axiom Space társalapítója Jászai Gellértnél járt Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 13:10
Jászai Gellért, a 4iG Nyrt. elnöke, Kam Ghaffariannal találkozott. A megbeszélésen a felek űripari és potenciális energetikai együttműködésekről egyeztettek – közölte a cég.
Vállalat Ezt hozta eddig beruházási fronton Magyarországnak Donald Trump kormányzása
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 10:40
Jön a kilencedik amerikai beruházás Magyarországra, Donald Trump januári beiktatása óta. Ezúttal a Citibank jelentette be, hogy folytatja magyarországi tevékenységének bővítését.
Vállalat Két új városba repül a WizzAir decembertől Budapestről
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 10:25
Északi irányba bővíti kínálatát a magyar fapados légitársaság. Tallin és Billund a két új úticél.
Vállalat A tajvani TSMC nem fér a bőrébe
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 19:41
A világ legnagyobb fejlett chipgyártója emelte árbevétel-előrejelzését a mesterséges intelligencia megatrendjének optimista kilátásai miatt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG