Ryanair-gép a németországi Weeze repülőterén 2018. augusztus 9-én. EPA/SASCHA STEINBACH |
A péntekre tervezett több mint 2400 járatból mintegy négyszázat töröl a Ryanair a svéd, a belga, a holland, a német és az ír bázisokon lévő pilóták munkabeszüntetése miatt. A sztrájk a magyarországi utasokat is érinti: a Budapest Airport honlapja szerint törölték a Berlinből, a Nürnbergből és a Brüsszelből érkező, valamint az oda induló járatokat.
A Guardian szerint a mai sztrájk több mint 74 ezer utast érint, akiknek más járatra kell átfoglalniuk, vagy más utat kell találniuk céljuk eléréséhez. A cég azt közölte, hogy a többségüknek már találtak helyet más járatokon.
Nem adnak kártérítést
Kártérítést azonban nem kapnak, mivel a Ryanair vis maiornak tekinti a helyzetet. A vezetés szerint nincs ráhatásuk arra, hogy mely járatokat tudják elindítani. Az uniós jog szerint azonban munkabeszüntetés miatti járattörlés esetén is járhat a kártérítés, azaz a vitából sok esetben akár bírósági eljárás lehet.
Az utasok mindenesetre dühösen reagáltak az újabb munkabeszüntetésre. „A Ryanair az utolsó pillanatban törölte a járatomat a pilótasztrájk miatt. Felajánlották, hogy online foglaljak át, de nem tudok, mert összeomlott a rendszerük. A telefont nem veszik fel, és a chat sem működik. És még visszatérítést sem akarnak adni. A Ryanair nagyon gáz” – idézte a brit lap az egyik utas Twitter-üzenetét.
Egy másik érintett arról panaszkodott, hogy a törlések miatt lekéste a tárgyalását, és egy orvosi időpontot is le kellett mondania. A légitársaság elnézést kért a fennakadásokért, és a tárgyalások folytatására szólította fel a szakszervezeteket.
Hatvanmilliós fizetés
A pilóták a munkakörülmények javítását kérik a munkaadótól, valamint a betegszabadság és a nyugdíjjuttatások ügyében is vitáik vannak a céggel. A Ryanair viszont semmilyen javaslatot nem fogad el, amely a személyi jellegű ráfordítások emelkedésével járna. Sajtóhírek szerint ezek már amúgy is 34 százalékkal emelkedtek az elmúlt üzleti negyedévben, ami rontotta az eredményeket.
A Ryanair korábbi közlése szerint az írországi pilóták évi 150-200 ezer eurót (48-64 millió forintot) keresnek, azaz átszámítva havi 4-5 millió forint üti a markukat. A vállalat a héten a németországi pilóták fizetését is nyilvánosságra hozta: ők 190 ezer eurót keresnek egy évben, ráadásul év elején kaptak húsz százalékos béremelést. A szakszervezetek szerint viszont csak kevés repülőgép-vezető kap ekkora fizetést.
Elhúzódó háború
„Nagyon hosszú munkaügyi harccal kell számolnunk. A konfliktus több hétig vagy hónapig elhúzódhat” – mondta a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak Ingolf Schumacher, a Cockpit egyik vezetője.
Az ír fapados csupán 2017 végén ismerte el hivatalosan a szakszervezeteket, ezt is csak kényszerből (pilótahiány, közelgő ünnepek) tette. A munkavállalói képviseletek azóta erőre kaptak: július végén és augusztus elején is munkabeszüntetéseket tartottak. Akkor a többi közt a légikísérők sztrájkoltak a jobb munkakörülményekért.
Az ír cég a június végével záródott negyedévben 319 millió euró adózott nyereséget ért el, ami 20 százalékkal kisebb az egy évvel korábbinál. Az előrejelzések szerint az éves nyereség 1,25-1,35 milliárd euró lehet. A tavalyi üzleti évben 1,45 milliárd euró profitot termelt a Ryanair.