Etikai bizottságot hoznak létre Németországban az önvezető autókat irányító számítógépes algoritmusok szabályozására, annak eldöntésére, hogy a programozóknak mit szabad ezekbe programozni és mit nem – jelentette ki Alexander Dobrindt (CSU) közlekedési miniszter a Bild am Sonntagnak a Süddeutsche Zeitung szerint.
A miniszter két alapelvet említett, amelyet be kell majd tartani. Az egyik, hogy az emberi életben keletkező károkat mindig elsődleges megelőzni, az anyagi károkat csak ez után lehet kivédeni. Másodszor, nem lehet a személyeket osztályozni, például magasság vagy életkor szerint. („A nagymamát vagy a gyereket ütnéd el, ha valakit muszáj?” - írtuk erről a kérdésről nemrég.)
A balesetért az autógyár felel
Dobrindt szerint még ebben az évben törvényileg rendezni kell a felelősség kérdését is. Azokat a teljesen automatizált rendszereket, amelyek az autót irányítják, lényegében az emberi vezetőkkel egyenrangúvá tennék, és ha egy ilyen rendszer irányítása alatt keletkezik baleset, az emberi vezetőt nem terhelné felelősség. A felelősség ebben az esetben a full automata rendszer gyártójáé. (Kérdés, hogy a gyártók ezt a kockázatot hogyan érvényesítik majd az áraikban, mennyivel drágul meg ettől a jármű – a szerk.)
Autósok mint kísérleti nyulak
A cikk emlékeztet a Tesla nemrég történt halálos balesete körüli vitákra. Ott a kamerarendszer nem vette észre a világos égbolt előtt a világos kamiont, a radar pedig tévesen felfüggesztett közlekedési táblának nézte. A vita arról folyik, mennyire kiforrott a technológia, nem lehet-e, hogy az ügyfelek egyelőre tulajdonképpen kísérleti nyulak egy félkész rendszerben.
A problémák ellenére a szakemberek és a német miniszter is ígéretesnek tartják az új technológiát, és az önvezető járművektől a balesetek drasztikus visszaesését várnák. (A balesetek túlnyomó többsége, több mint 90 százaléka ugyanis emberi hiba következménye.) Hangsúlyozzák, hogy száz százalékos biztonságot semmilyen rendszer sem tud garantálni. A németek mindenesetre nem tétlenek, még ebben az évben meg szeretnék teremteni az önvezető járművek működéséhez szükséges törvényi feltételeket, ami a járművek engedélyezését jelentené.
Félkész szoftverre bízták az életet?
A Der Spiegel szerint az Európai Bizottság is foglalkozott a kérdéssel, és nemzetközi szakértőkkel egyeztetve javaslatot dolgoz ki az önvezető járművekkel kapcsolatban. A cikk szerint az emberi vezetővel a jövőben mindig közölni kellene majd, ha az automatika beavatkozik az irányításba. Tartós hangjelzést használnának, ha a sávban tartó asszisztens hosszabb ideig működik.
A Der Spiegel szerint a Tesla automata pilótáját a német hatóságok nem is engedélyezték volna. Az ugyanis a „béta verzió” (a szoftveriparban a végleges előtti utolsó tesztverzió) jelzést tartalmazta, ami azt jelenti, hogy befejezetlen, nem kész termék.