1p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Nem véletlenül mondta az anyukád... Ha a karácsony meg is volt, vannak, akik most indulnak leárazást keresni, élelmiszert meg minden héten veszünk. Nem árt, ha tudjuk, milyen trükkökkel próbálnak rávenni a szupermarketek, hogy minél több pénzt hagyjunk ott. Az áruk elrendezése a trükkök fő tárháza, de a boltok színéig és a zenéig számos más, tudományosan megalapozott módszer létezik.

Nem véletlenül mondta az anyukád, hogy csinálj bevásárlólistát, és ragaszkodj hozzá. Egy szupermarket minden egyes zuga, a parkolótól a pénztárakig, úgy van kialakítva, hogy minél több pénzt hagyjál ott, és olyan élelmiszereket is megvásárolj, amelyekre nincs is szükséged – írja a Business Insider. Utalnak arra, hogy az alkalmazott módszerek hatásosságát tudományos megfigyelésekkel, pszichológiai tesztekkel is igazolták, hivatkoznak erről szóló tanulmányokra, némelyiket még a hetvenes-nyolcvanas években készítették.

Tej helyett chips és színes magazin

Valaki beugrik egy tejért, majd kijön, és van nála egy jégkrém (mert le volt árazva), egy bagett (mert olyan jó volt az illata), egy csomag chips szósszal (mert az olyan buli), meg ha már ott vagyunk, akkor néhány leveskonzerv és egy magazin is (mert címlapja szerint Jennifer megint randevúzik – de vajon melyik is). A szupermarket a fogyasztók számára maga a paradicsom.

1. Már maga a bevásárlókocsi is ezt a célt szolgálja. Az 1938-ban feltalált jármű arra való, hogy minél nagyobb mennyiségű árut könnyen el tudjon vinni a vevő.

2. A legtöbb szupermarket hajlamos a bejárat közelébe helyezni a frissen sült pékárukat és a virágokat, amelyek árrése magas. Ekkor ugyanis a vevőknek még üres a bevásárlókocsija, és pihenten vágnak neki a vásárlásnak.

Nyálképzés indul

3. A másik ok, ami miatt a virágokat és a pékárut a bejárathoz helyezik, az illat, amely beindítja a nyálképzést, és valószínűbbé teszi, hogy impulzív vásárlásokra ragadtassa magát a vevő. De ezek a vonzó árucikkek arra is alkalmasak, hogy egyszerűen jókedvre derítsenek, és ezzel növeljék a vásárlókedvet.

4. Az alapvető és napi rendszerességgel kellő szükségleti cikkeket viszont valahol az áruház hátsó falánál, a lehető legtávolabb rejtik el, hogy keresztül kelljen menni az egész szupermarketen ahhoz, hogy elérhessük.

5. Sok esetben még hosszú oldalfolyosókat, zsákutcákat is alkalmaznak a polcok kialakításakor, amelyeknek csak egy kijárata van, így oda és vissza is végig kell menni rajtuk.

Orrunk elé rakják a drága holmit

6. A legtöbb üzlet jobbról balra áramoltatja a vásárlókat, hasonlóan a közlekedési rendhez. Így a legkelendőbbnek gondolt, legcsábítóbb árucikkeket jobb kéz felől helyezik el a polcokon.

7. Azok a termékek, amelyeket az üzlet leginkább ránk szeretne sózni, általában a drágább, márkás luxustermékek, szemmagasságban helyezkednek el. Az olcsóbb tömegáruk viszont valahol lent az alsóbb polcokon. Az egészséges, egyszerű, olcsó gabonaféle például lent, a színes, dizájnos csomagolású, ízesített, reklámozott, jóval drágább termék szemmagasságban. A legnépszerűbb, legkeresettebb áruk pedig a polcok közötti mellékfolyosók végén, hogy végig kelljen értük menni.

Gyerekek, sírjatok az anyukátoknak

8. A gyerekeknek szóló, cukrozott, édesített, mesefigurás gabonafélék viszont a gyerekek szemmagasságába kerülnek, ahol azok észreveszik, és sírhatnak a szüleiknek, hogy vegyék meg azokat.

9. A vevők haladását az újdonságokat, akciós különlegességeket, termékmintákat, kóstolókat bemutató marketingesek, hostessek lassítják le időnként. (Nálunk is megjelentek már.)

10. A méret igenis számít. A nagyon zsúfolt helyeken a vevők nem szívesen tartózkodnak, idegesebbek és antiszociálisak lesznek, kevesebb lesz a kedvük vásárolni és kevesebb időt töltenek az üzletben. De ez kulturális különbségektől is függ, különösen az ázsiaiak jobban bírják a tömeget, a britek pedig például jóval rosszabbul. (A zsúfolt hazai áruházakat elnézve mintha ez a szemlélet nálunk még nem terjedt volna el eléggé, vagy a plázastop jött rosszul.)

Még a falfestésre és a zenére is ügyelnek

11. A kellemes meleg színek, festés alkalmasak arra, hogy becsábítsanak valakit egy szupermarketbe. A hűvös, kékes színek a belső berendezésben viszont inkább szemlélődésre ösztönöznek és növelik az eladásokat.

12. Még a zene is számít. Kutatások igazolták, hogy a lassú zene az embereket is lassítja, több időt szánnak a vásárlásra és több pénzt költenek. Ellenben a hangos zene gyorsan kiűzi őket az üzletből, akár vásárlás nélkül is. A klasszikus zene pedig drágább termékek vásárlására ösztönzi a vásárlót.

13. Vajon melyik az áruház legprofitábilisabb része? Hát a pénztársor. Sorban állás közben előbb-utóbb engednek a vevők a csábításnak, és leemelnek valamit a drága csokikák közül, vagy a kosárba rakják a színes magazint, amelybe várakozás közben már belelapoztak. (Talán ezért nem is igyekeznek felszámolni nálunk a pénztáraknál álló hosszú sorokat?)

A legnagyobb hazugságok a reklámokban

14. Az akciós törzsvásárlói kártya azután, amelyet a pénztárnál bemutatunk, hozzásegíti a boltot ahhoz, hogy hűséges, visszatérő vásárlóvá tegyen bennünket. De praktikus, nyomon követhető adatokat is hordoz vásárlói szokásainkról.

15. A tizenötödik trükknek a Business Insider fogyasztói rovata a reklámokat nevezi, amelyeket azonban inkább a gyártók követnek el. Egy másik cikkében tíz nagy hazugságot említ, amelyeket a reklámokban sütöttek el, és később bebizonyosodott, valótlanok. Többek között ezeket:

– „A vitaminok megelőzik a rákot” (Bayer)

– „Le lehet fogyni testmozgás és diéta nélkül is” (Enforma, Steve Garvey sportoló)

Egészséges cigaretta és tökéletes erekció

– A Photoshop-katasztrófa: 2009-ben a Ralph Lauren divatcég olyan plakátokat készített, amelyek modelljei Photoshop képszerkesztő szoftver segítségével annyira karcsúsítottak, idealizáltak voltak, ami már az anatómia törvényeinek is ellent mondott.

– „30 kilót fogytam tíz hét alatt” (a Belly Burner csodaöv reklámja)

– „Ez a cigaretta egészségesebb” (Big Tobaco és más cigarettagyártók.) Ma már nehéz elhinni, de évtizedekkel ezelőtt a dohánygyártók még hasonló értelmű reklámokkal operáltak, orvosokra hivatkozva, amelyek szerint ez vagy az a cigaretta kevéssé volt káros.

– „Teljesebb, keményebb erekció”. Az Enzyte erekciójavító kapszula reklámozására 384 millió dollárt fordítottak, mire kiderült, semmilyen hatása nincsen.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG