1p

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem véletlenül mondta az anyukád... Ha a karácsony meg is volt, vannak, akik most indulnak leárazást keresni, élelmiszert meg minden héten veszünk. Nem árt, ha tudjuk, milyen trükkökkel próbálnak rávenni a szupermarketek, hogy minél több pénzt hagyjunk ott. Az áruk elrendezése a trükkök fő tárháza, de a boltok színéig és a zenéig számos más, tudományosan megalapozott módszer létezik.

Nem véletlenül mondta az anyukád, hogy csinálj bevásárlólistát, és ragaszkodj hozzá. Egy szupermarket minden egyes zuga, a parkolótól a pénztárakig, úgy van kialakítva, hogy minél több pénzt hagyjál ott, és olyan élelmiszereket is megvásárolj, amelyekre nincs is szükséged – írja a Business Insider. Utalnak arra, hogy az alkalmazott módszerek hatásosságát tudományos megfigyelésekkel, pszichológiai tesztekkel is igazolták, hivatkoznak erről szóló tanulmányokra, némelyiket még a hetvenes-nyolcvanas években készítették.

Tej helyett chips és színes magazin

Valaki beugrik egy tejért, majd kijön, és van nála egy jégkrém (mert le volt árazva), egy bagett (mert olyan jó volt az illata), egy csomag chips szósszal (mert az olyan buli), meg ha már ott vagyunk, akkor néhány leveskonzerv és egy magazin is (mert címlapja szerint Jennifer megint randevúzik – de vajon melyik is). A szupermarket a fogyasztók számára maga a paradicsom.

1. Már maga a bevásárlókocsi is ezt a célt szolgálja. Az 1938-ban feltalált jármű arra való, hogy minél nagyobb mennyiségű árut könnyen el tudjon vinni a vevő.

2. A legtöbb szupermarket hajlamos a bejárat közelébe helyezni a frissen sült pékárukat és a virágokat, amelyek árrése magas. Ekkor ugyanis a vevőknek még üres a bevásárlókocsija, és pihenten vágnak neki a vásárlásnak.

Nyálképzés indul

3. A másik ok, ami miatt a virágokat és a pékárut a bejárathoz helyezik, az illat, amely beindítja a nyálképzést, és valószínűbbé teszi, hogy impulzív vásárlásokra ragadtassa magát a vevő. De ezek a vonzó árucikkek arra is alkalmasak, hogy egyszerűen jókedvre derítsenek, és ezzel növeljék a vásárlókedvet.

4. Az alapvető és napi rendszerességgel kellő szükségleti cikkeket viszont valahol az áruház hátsó falánál, a lehető legtávolabb rejtik el, hogy keresztül kelljen menni az egész szupermarketen ahhoz, hogy elérhessük.

5. Sok esetben még hosszú oldalfolyosókat, zsákutcákat is alkalmaznak a polcok kialakításakor, amelyeknek csak egy kijárata van, így oda és vissza is végig kell menni rajtuk.

Orrunk elé rakják a drága holmit

6. A legtöbb üzlet jobbról balra áramoltatja a vásárlókat, hasonlóan a közlekedési rendhez. Így a legkelendőbbnek gondolt, legcsábítóbb árucikkeket jobb kéz felől helyezik el a polcokon.

7. Azok a termékek, amelyeket az üzlet leginkább ránk szeretne sózni, általában a drágább, márkás luxustermékek, szemmagasságban helyezkednek el. Az olcsóbb tömegáruk viszont valahol lent az alsóbb polcokon. Az egészséges, egyszerű, olcsó gabonaféle például lent, a színes, dizájnos csomagolású, ízesített, reklámozott, jóval drágább termék szemmagasságban. A legnépszerűbb, legkeresettebb áruk pedig a polcok közötti mellékfolyosók végén, hogy végig kelljen értük menni.

Gyerekek, sírjatok az anyukátoknak

8. A gyerekeknek szóló, cukrozott, édesített, mesefigurás gabonafélék viszont a gyerekek szemmagasságába kerülnek, ahol azok észreveszik, és sírhatnak a szüleiknek, hogy vegyék meg azokat.

9. A vevők haladását az újdonságokat, akciós különlegességeket, termékmintákat, kóstolókat bemutató marketingesek, hostessek lassítják le időnként. (Nálunk is megjelentek már.)

10. A méret igenis számít. A nagyon zsúfolt helyeken a vevők nem szívesen tartózkodnak, idegesebbek és antiszociálisak lesznek, kevesebb lesz a kedvük vásárolni és kevesebb időt töltenek az üzletben. De ez kulturális különbségektől is függ, különösen az ázsiaiak jobban bírják a tömeget, a britek pedig például jóval rosszabbul. (A zsúfolt hazai áruházakat elnézve mintha ez a szemlélet nálunk még nem terjedt volna el eléggé, vagy a plázastop jött rosszul.)

Még a falfestésre és a zenére is ügyelnek

11. A kellemes meleg színek, festés alkalmasak arra, hogy becsábítsanak valakit egy szupermarketbe. A hűvös, kékes színek a belső berendezésben viszont inkább szemlélődésre ösztönöznek és növelik az eladásokat.

12. Még a zene is számít. Kutatások igazolták, hogy a lassú zene az embereket is lassítja, több időt szánnak a vásárlásra és több pénzt költenek. Ellenben a hangos zene gyorsan kiűzi őket az üzletből, akár vásárlás nélkül is. A klasszikus zene pedig drágább termékek vásárlására ösztönzi a vásárlót.

13. Vajon melyik az áruház legprofitábilisabb része? Hát a pénztársor. Sorban állás közben előbb-utóbb engednek a vevők a csábításnak, és leemelnek valamit a drága csokikák közül, vagy a kosárba rakják a színes magazint, amelybe várakozás közben már belelapoztak. (Talán ezért nem is igyekeznek felszámolni nálunk a pénztáraknál álló hosszú sorokat?)

A legnagyobb hazugságok a reklámokban

14. Az akciós törzsvásárlói kártya azután, amelyet a pénztárnál bemutatunk, hozzásegíti a boltot ahhoz, hogy hűséges, visszatérő vásárlóvá tegyen bennünket. De praktikus, nyomon követhető adatokat is hordoz vásárlói szokásainkról.

15. A tizenötödik trükknek a Business Insider fogyasztói rovata a reklámokat nevezi, amelyeket azonban inkább a gyártók követnek el. Egy másik cikkében tíz nagy hazugságot említ, amelyeket a reklámokban sütöttek el, és később bebizonyosodott, valótlanok. Többek között ezeket:

– „A vitaminok megelőzik a rákot” (Bayer)

– „Le lehet fogyni testmozgás és diéta nélkül is” (Enforma, Steve Garvey sportoló)

Egészséges cigaretta és tökéletes erekció

– A Photoshop-katasztrófa: 2009-ben a Ralph Lauren divatcég olyan plakátokat készített, amelyek modelljei Photoshop képszerkesztő szoftver segítségével annyira karcsúsítottak, idealizáltak voltak, ami már az anatómia törvényeinek is ellent mondott.

– „30 kilót fogytam tíz hét alatt” (a Belly Burner csodaöv reklámja)

– „Ez a cigaretta egészségesebb” (Big Tobaco és más cigarettagyártók.) Ma már nehéz elhinni, de évtizedekkel ezelőtt a dohánygyártók még hasonló értelmű reklámokkal operáltak, orvosokra hivatkozva, amelyek szerint ez vagy az a cigaretta kevéssé volt káros.

– „Teljesebb, keményebb erekció”. Az Enzyte erekciójavító kapszula reklámozására 384 millió dollárt fordítottak, mire kiderült, semmilyen hatása nincsen.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Szabályosan berúgja az ajtót a legnagyobb boltlánc
Buksza blog | 2024. október 29. 12:41
Az Egyesült Államok legnagyobb áruházlánca előrehozta a Black Friday akciószezon kezdetét, így egyre inkább igaz a kiskereskedőknek az a technikája, hogy a fekete péntek igazából fekete november lett.
Vásárló Csapás a baktériumokra: nagyon agresszív módszer jelenthetne totális győzelmet
Privátbankár.hu | 2024. október 29. 07:44
Korábban a marhahús fertőzöttsége okozott gondokat a gyorsétteremláncoknál, ám a legutóbbi esetben, a McDonald’s amerikai fertőzésében olyan összetevő volt mérgező, amit nem sütnek meg. 
Vásárló Mi vár az autósokra a benzinkutakon? Kiderült
Privátbankár.hu | 2024. október 28. 10:22
Áremelkedés jön.
Vásárló Átléptek egy határt a magyar boltok: rosszul fest a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés eredménye
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. október 28. 05:46
Idén október végén már 11 ezer forint fölé ugrott a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek ára. Ez meghaladja a szeptemberi és a tavaly októberi szintet is. Kiderül az is, hogy érdemes-e tartós tejért a diszkontokba menni. 
Vásárló Rákaptak a Lidl újdonságaira, jön az átalakulás a polcokon
Buksza blog | 2024. október 26. 16:21
A Lidl magasabb sebességfokozatra kapcsol a növényi alapú hús- és tejtermékpótló élelmiszerek kínálatában az Egyesült Királyságban, de ami ott divatba jön, az előbb-utóbb Magyarországon is megjelenhet. 
Vásárló Elkeserítő jelentés jött az online boltokban kapható játékokról, fókuszban a Temu és a többiek
Privátbankár.hu | 2024. október 24. 12:17
Egy brit szakmai szervezet megvizsgálta a legnagyobb online piactereken kapható játékokat, aminek alapján riasztóan nagy arányban talált köztük a gyerekekre veszélyes termékeket.
Vásárló Hahó, emberek, itt vagyok én is! Ezt „kiabálja” a Lidl a lemaradás miatt
Buksza blog | 2024. október 24. 10:10
A Lidl és az Aldi versenypályája az egész világ, így nem meglepő, hogy az átlagosan fej fej mellett haladó vállatok felváltva egyik piacon jobban, a másikon gyengébben állnak. Ezt a Lidlnél is látják.
Vásárló Dörömbölnek a villámgyors gyógyszerek
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. október 24. 08:58
Egy ideje már nem igaz az Egyesült Államokban, hogy a receptre felírt gyógyszereket csak a gyógyszertárak fehér köpenyes patikusainál lehet beváltani, ám a rituálé megtörését tovább fokozták.
Vásárló Sokkal több automatával indulhat a palackvisszaváltás a közelben
Privátbankár.hu | 2024. október 24. 08:35
A jövőre induló cseh rendszer szabályai szerint minden 50 négyzetméternél nagyobb egységben kell lennie automatának. 
Vásárló Méretes tockost kaphatnak a vevők a habzsolás miatt
Buksza blog | 2024. október 24. 06:44
Az online kereskedőknél vásárolt árukkal kapcsolatos megszokott lehetőség, hogy a vásárló egy bizonyos ideig ingyen visszaküldhet ezeket. A boltosoknak azonban messze nincs ingyen ez a szolgáltatás.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG