5p

Az elmúlt közel egy évben a plázák megjelenése óta nem látott vásárlói forradalom zajlott le, hiszen a pandémia minden eddiginél jobban megdobta az e-kereskedelem forgalmát, jelentősen meggyorsítva azt a folyamatot, amelynek keretében a kiskereskedelem az online platformra helyeződik át. De mit tanulhat ebben a helyzetben a nyugat a webshopok királyától, Kínától?

A cikk eredetileg laptársunk, a Piac & Profit oldalán jelent meg. 

Az e-kereskedelem tehát szárnyal, ám így is sok szempontból még gyerekcipőben jár Kínához képest – az országtól, ahol a legnagyobb techcégek a különböző lehetőségek ügyes ötvözésével egy nagyjából 85 Magyarországnyi, 850 millió fős online vásárlói közönséget szolgálnak ki. Azután, hogy egy évszázadig a vállalkozások Amerikát figyelték a trendekért, most úgy tűnik, hogy eljött az ideje annak, hogy kelet felé forduljanak a „vigyázó szemek”.

A kínai e-kereskedelem fölénye egyáltalán nem újkeletű, a piac méretében már 2013-ban lehagyta az Egyesült Államokét – a kisterületű boltok az online térbe kergették mind a boltosokat, mind a vásárlókat. Amikor az Alibaba 2014-ben megjelent a tőzsdén, az minden idők legnagyobb bevezetése volt. Az ország piacának forgalma ma eléri a 2 trilliárd dollárt, ez nagyobb mint az amerikai és európai piac összesen – ez azonban nem az egyetlen ok, amiért kiemelkedik a versenytársak közül – írja az Economist.

Mindenhez (is) érteni?

Az elmúlt néhány évben az olyan újabb cégek, mint a Meituan és a Pinduoduo is a szektor komoly tényezőivé avanzsáltak, olyannyira, hogy az Alibaba tőzsdei bevezetésekor még 81 százalékos piaci részesedése mára 55 százalékra csökkent. A hagyományos kattintgatós, kosárba rakós webshopokat felváltották a digitális fizetést, csoportos ajánlatokat, videójátékokat, videókat és live-streameket ötvöző, a fogyasztói igények széles tárházát kiszolgáló komplex oldalak.

Fotó: Pixabay
Fotó: Pixabay

A nagy kérdés az, hogy vajon a kínai e-kereskedelem modellje elterjedhet-e világszinten is? Ugyan évtizedek teltek el, a Szílicium-völgy óriásai még mindig hajlamosak alulbecsülni az ázsiai ország cégeit. A nagy nyugati techcégek kényelmesen behatárolható saját buborékjaikba bújtak – elég csak arra gondolni, hogy például a Facebooké a közösségi média, az Amazoné az e-kereskedelem. A tavalyi év izgalmait a nyugati e-kereskedelemben főleg az jelentette, hogy hány hagyományos áruházlánc tud sikeresen belépni az online térbe.

Bármilyen bebetonozottnak tűnik ez a status quo, a tapasztalatok azt mutatják, hogy világszinten egyre inkább a kínai modell lesz a nyerő. Olyan jelentős nemzetközi cégek, mint a dél-kelet-ázsiai Grab and Sea, az indiai Jio és a latin-amerikai Mercado Libre már hasonló szuperalkalmazásokat kínál, amelyek a pénzügyi szolgáltatásoktól kezdve a tésztarendelésig mindent tartalmaznak.

Az e-kereskedelem ebbe az irányba történő mozgását elősegítheti az is, hogy több olyan multicég (pl. L’Oréal, Adidas, Unilver), amely mindkét piacon jelen van, nagyobb bevételt szed össze Ázsiában, így a menedzsment is egyre inkább ezen a piacon keresi a legújabb digitális újításokat.

A kínai minta elkezdett megjelenni

A járványhelyzet következtében a nyugati techóriások közt is terjedni kezdett a keleti példa – a Facebook egyre inkább erősíti piacterét, míg a WhatsApp egyre gyakrabban előkerül kommunikációs csatornaként a vevők és a cégek közt. A Walmart decemberben mérföldkövet lépett át azzal, hogy a kínai tulajdonú TikTokon élőben streamelt le egy vásárlási műsort, míg Franciaországban a közvetetten a Pinduoduo tulajdonosi köréhez tartozó Vova webshop alkalmazás hódít. Ráadásul Amerikában az Amazonról kiszoruló kisebb eladókat felkaroló Shopify is hódít, a cég értéke a pandémia időszakában 140 milliárd dollárra ugrott.

A fogyasztó örülhet, de az árnyak tornyosulnak

A fokozatos modellváltás egyik legnagyobb nyertesének a vásárlók tűnnek, hiszen az ázsiai országban tapasztaltak szerint az egymással versenyző cégek komoly leárazásokkal szállhatnak harcba, ráadásul a választási lehetőségek és az innovációs kedv is nőhet az éles verseny miatt.

Még decemberben kezdtek vizsgálódni az Alibaba háza táján a trösztellenes hatóságok, amelyet viszonylag könnyű a korábbi vezér és alapító, a kormányzatot viszonylag nyíltan kritizáló Jack Ma elleni visszavágásnak tekinteni. Valóban elképzelhető, hogy ez is szerepet játszott, az viszont nehezen vitatható el Kínától, hogy elég hatékonyan lép fel a techcégekkel szemben, legyen szó akár a fizetési rendszerek platformjai közti átjárhatóságról, vagy éppen a több „piactéren” is megjelenő kiskereskedők védelméről.

A nyugati hatóságok egyelőre nehezen birkóznak meg a techóriások megszabályozásával – a rengeteg indított pernek és a bedobott törvényjavaslatoknak viszonylag kevés hatása volt az üzletmenetre, így a kínai modell felé tolódó e-kereskedelem korszakában a törvényhozóknak egy olyan fogást kell majd találni a cégeken, amit eddig nem igazán sikerült meglelni.

Egy biztos: a felgyorsuló digitális világban a korábban a kínai termékeket és platformokat sokszor egy kézlegyintéssel csak gagyinak tituláló nyugati nagyok egyre kevésbé engedhetik meg maguknak mindezt úgy, hogy a fogyasztói preferencia fokozatosan az ázsiai ország modellje felé fordul.

(Economist)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A vásárlóknak és a boltosoknak is elege lett
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. július 13. 19:14
Nagy változás jöhet az önkiszolgáló pénztáraknál egy felmérés nyomán. Nagyjából kétszer annyian vannak, akik szerint meg kellene szüntetni az önkiszolgáló pénztárakat, mint akik támogatják ezeknek a megtartását. 
Vásárló Beütött a legrosszabb forgatókönyv: újra drágább lett a családi nagybevásárlás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. július 8. 05:44
Az elmúlt évek masszív ársokkja után az utóbbi időben javíthatott kicsit a hangulatunkon a néhány százalékos éves árcsökkenés - ez azonban most nyolc hónap után véget ért, ismét többet kell fizetnünk a hipermarketekben, mint egy éve. Havi szinten viszont kissé mérséklődtek az árak, pedig az állam kivonult az árazásból. Féltve őrizgetjük 50 forintos palackjainkat, kutatjuk az olcsó dinnyét és fagyit - itt a friss Privátbankár Árkosár.
Vásárló Szegény luxuscikk-kereskedők nem igazán tudják hogyan maradjanak talpon
Privátbankár.hu | 2024. július 7. 18:27
A luxuscikkek értékesítését is megviselte az elmúlt évek inflációja annak ellenére, hogy ez az a termékfajta, amelyen nem fognak a gazdasági válságok, mert vevőik nem érzékenyek az áringadozásokra.
Vásárló Azt ígéri a Penny tulajdonosa, hogy nem válik "nagy testvérré"
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. július 7. 15:55
Új boltot nyitott az Rewe kiskereskedelmi lánc Hamburgban, amelyben számos módszerrel vásárolhatnak a vevők, ezen belül olyannal is, amelyben videókamerák követik minden mozdulatukat.
Vásárló A tolvajok rájöttek, mit kell lopniuk, ha gyorsan sokat akarnak keresni: célba vették a legendát
Buksza blog | 2024. július 7. 10:19
Ki gondolná, hogy egy gyermekjátékért érdemes vállalni egy viszonylag nagyszabású betörés kockázatát a hajnali órákban egy riasztóval védett üzlet percekig tartó teljes kirámolásával.
Vásárló Vége a "bohózatnak": Csehország kivételes lépést tesz, nekimegy a hulladéktengernek
Elek Lenke | 2024. július 7. 09:44
Jövőre kötelező lesz Csehországban a textilhulladék-gyűjtés. Az illetékes cseh miniszter szerint az elmúlt időszakban megtévesztették a lakosságot ezen a téren. 
Vásárló Webáruház automatizálása, gyorsítása és hatékony működtetése
Márkázott tartalom | 2024. július 5. 15:39
A webáruházak hatékony és gazdaságos működtetése ma már nélkülözhetetlen az online térben és az e-kereskedelmi piacon. Érdemes integrálni a rendszert más nagykereskedőkkel és beszállítókkal, valamint minél több időt és energiát, költséget megtakarítani úgy, hogy közben értékesítéseink hatékonyságán is javítunk.
Vásárló Ezeket fontold meg, ha a tökéletes kádat keresed!
Márkázott tartalom | 2024. július 3. 18:04
A kád méreténél és jelentőségénél fogva a fürdőszobák meghatározó eleme, így kiválasztására nagy gondot kell fordítani az igények és az adottságok függvényében, hiszen jó esetben évtizedekig fogjuk használni.
Vásárló Karórák mustrája az innováció mesterétől
Márkázott tartalom | 2024. július 3. 17:37
A mai cikkünkben a jelenlegi piac egyik legrégebbi óramárkájával fogunk részletesebben is megismerkedni, amely az első kvarcórát, az első digitális és analóg kronográfos kvarcórát, illetve az első búvárkronométert jelenti titán és kerámia tokban.
Vásárló Mi a kerékpár helyes beállításának módja?
Márkázott tartalom | 2024. július 3. 14:16
Amikor beülünk az autóba, akkor az első dolgunk, hogy beállítjuk az ülést, a tükröket, hogy biztonságosan tudjunk közlekedni. Ez főleg akkor fontos, ha a járművet többen is szokták vezetni. Nemcsak az autóban lényeges a beállítás, hanem a bicikli esetében is elengedhetetlen, főleg, ha egy hosszabb kerékpáros túrára indulnánk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG