1p
Ez volt a negyedik olyan év, amikor a Money League rangsor első hat helyén nem történt változás, a hat legnagyobb klub – a Real Madrid, a Barcelona, a Manchester United, a Bayern München, az Arsenal és a Chelsea – bevétel szempontjából ugyanazt a sorrendet foglalta el. A húsz legnagyobb futballklub bevételei három százalékkal növekedtek, miközben az európai gazdaság növekedési üteme csak ennek fele volt.
(Fotó: fcbarcelona.com)

A világ húsz legnagyobb bevételt generáló futballklubja az európai gazdasági válság ellenére is három százalékos bevételnövekedést könyvelhetett el a 2010/2011-es szezonban – írja a Deloitte üzleti tanácsadó cég „Football Money League" nevű felmérése. A klubok kétszer akkora növekedést produkáltak, mint az általuk képviselt országok gazdaságai, ez utóbbiak ugyanis az IMF adatai szerint 2010-ben mindössze 1,7 százalékkal, 2011-ben pedig csupán 1,3 százalékkal bővültek. A bevétel-növekedés üteme egyébként a 2009/2010-es idényben tapasztalt nyolc százalékról esett vissza az említett háromra.

A népes és hűséges szurkolótábornak köszönhetik

A rangsorban szereplő húsz klub összesített bevétele a 2010/2011-es szezonban meghaladta a 4,4 milliárd eurót, ez az összeg pedig több mint egynegyede az európai futballpiac teljes bevételének. A húsz klub közül kilenc ért el kétszámjegyű növekedést az idény során. A klubok továbbra is népes és hűséges szurkolótáborral rendelkeznek, a televíziós közvetítések sok nézőt vonzanak, a futball a támogatók számára is jó befektetési lehetőséget jelent, a klubok ezért többé-kevésbé ellen tudnak állni a gazdasági válság hatásainak – írja a tanulmány.


Zsinórban ez a negyedik olyan év, amikor a Money League rangsor első hat helyén nem történt változás, a hat legnagyobb klub – a Real Madrid, a Barcelona, a Manchester United, a Bayern München, az Arsenal és a Chelsea – ez idő alatt mindvégig ugyanazt a pozíciót foglalta el (lásd táblázatunkat). A Real Madrid már csak egy évre van attól, hogy beállítsa a Manchester United rekordját – az első nyolc Money League-rangsorban ugyanis folyamatosan a manchesteriek végeztek az első helyen.

A United lemerad, a Barcelona viszont feljöhet

(Fotó: fcbarcelona.com)

Ott van azonban a nyomukban a nagy riválisuk, a Barcelona is, a katalán csapat bevétele a 2010/2011-es idényben 13 százalékkal emelkedett, így első alkalommal haladta meg a 450 millió eurót. Mivel a Manchester United a 2011/2012-es szezonban nem jutott be a Bajnokok Ligája egyenes kieséses szakaszába, a United és spanyol ellenlábasai közötti szakadék minden bizonnyal a 100 millió eurót is meg fogja haladni.

A Barcelona és a Qatar Foundation közötti mezszponzori szerződés a 2011/2012-es idényben tovább fogja növelni a klub bevételeit. A Real Madrid mindenesetre joggal bízhat abban, hogy jövőre is a Money League rangsor élén fog végezni. A két klub pályán mutatott játéka persze – különösen az idei Bajnokok Ligája sorozatban – nagyban befolyásolhatja a végeredményt.

A Liverpoolt többen is nagyon üldözik

A Money League rangsort alkotó 20 élcsapatot ismételten az öt legnagyobb európai bajnokság adja, hatan közülük az angol Premier League-ben játszanak. Öt további Premier League-ben szereplő klub (az Aston Villa, a Newcastle United, az Everton, a West Ham United és a Sunderland) éppen csak lemaradt a 2010/2011-es idény bevételei alapján elkészített 20-as listáról.

A Liverpool a 2003/2004-es szezon óta most először nem indult a Bajnokok Ligájában, ennek megfelelően idén is egy helyet visszacsúszott a rangsorban, így a 9. helyen zárt. A kereskedelmi bevételek markáns növekedése, illetve a Warrior Sports sportszergyártóval kötött, a 2012/2013-as idénytől érvényes új hatéves megállapodás ellenére a Liverpoolnak újra ki kell jutnia az európai kupaporondra, ha meg akarja őrizni a helyét a Money League rangsor első tíz helyezettje között. Ezt igyekszik megakadályozni a két másik, a Premier League-ben szereplő csapat, a Tottenham Hotspur (11.) és a Manchester City (12.), hogy a többi üldözőt ne is említsük.

A stadionépítés jót tehet a bevételeknek

(Fotó: fcbarcelona.com)

Alan Switzer, a Deloitte Sport Üzletági Csoportjának egyik igazgatója úgy vélekedik, hogy a Spursnek ezentúl akár bérelt helye is lehet a Money League rangsorának első tíz helyezettje között, hiszen nemrégiben jóváhagyták a klub új stadionjának építési tervét, és a csapat a pályán is egyre jobban teljesít. Egy másik észak-londoni klub, az Arsenal kiváló példa arra, hogy egy jól kivitelezett stadionfejlesztés révén mekkora növekedés érhető el a jegyeladásokból származó bevétel terén.

A Tottenham sikerrel mutatkozott be a Bajnokok Ligájában, hiszen a negyeddöntőig jutott – ez is közrejátszott abban, hogy a klub a 10. helyet szerezte meg az idei Money League rangsorban. Túlszárnyalta azonban az idei év legnagyobb nyertese, a Schalke 04 gárdája, amely hat helyet előrelépve kiszorította a top 10-ből az olasz óriásklubot, a Juventust. A Schalke ezt az előrelépést a tavalyi Bajnokok Ligája-menetelésének köszönhette, hiszen az előző idényben meg sem álltak egészen az elődöntőig. A csapat azonban a csalódást keltő 14. helyen végzett a 2010/2011-es Bundesliga-idényben, így nem tudta kiharcolni a 2011/2012-es Bajnokok Ligájában való indulás jogát, emiatt pedig jövőre minden bizonnyal újra visszaesés fog következni a bevételeiben.

Igencsak fontossá váltak a pénzügyek a fociban

Jelentős bevétel-növekedése ellenére a Manchester City egy helyet visszacsúszott a Money League rangsorban. Switzer ezt így magyarázta: "A klub komoly befektetések árán elérte, hogy a 2011/2012-es szezonban a Bajnokok Ligájában szerepelhessen. Ha hozzávesszük, hogy a klub egy példátlannak számító tízéves szponzorációs megállapodást kötött az Etihaddal, akkor mindhárom bevételi forrása tekintetében számottevő növekedés várható. Ennek köszönhetően a City jövőre akár az első tízbe is bekerülhet a Money League rangsorban.

Paul Rawnsley, a Deloitte üzletági csoportjának egyik igazgatója úgy vélekedik az UEFA által a pénzügyi fair play jegyében kialakított fedezeti szabályról, hogy manapság Európa futballjában a pénzügyi fenntarthatóságnak nagyobb jelentősége van, mint az elmúlt 20 évben bármikor. Az egyik legfőbb cél a bevételek és a kiadások közötti egyensúly javítása.

Az UEFA fedezeti szabálya, amelyet először 2013-ban kell majd alkalmazni, tovább segítheti ezt a folyamatot. Az előírás egyre több klubtulajdonost ösztönöz arra, hogy a hosszú távú fejlődést tartsa szem előtt, és ennek megfelelően szervezze meg a bevételszerzéssel, a létesítmények fejlesztésével, a tehetségek nevelésével és a költségcsökkentéssel kapcsolatos tevékenységeiket.

Helyezés (előző évi helyezés)    Klub    2010/2011-es bevétel (millió GBP)    2010/2011-es bevétel (millió EUR)
(2009/2010-es bevétel)
1 (1)    Real Madrid    433    479,5 (438,6)
2 (2)    FC Barcelona    407    450,7 (398,1)
3 (3)    Manchester United    331,4    367 (349,8)
4 (4)    Bayern München    290,3    321,4 (323)
5 (5)    Arsenal    226,8    251,1 (274,1)
6 (6)    Chelsea    225,6    249,8 (255,9)
7 (7)    AC Milan    212,3    235,1 (244)
8 (9)    Internazionale    190,9    211,4 (224,8)
9 (8)    Liverpool     183,6    203,3 (225,3)
10 (16)    Schalke 04    182,8    202,4 (139,8)
11 (12)    Tottenham Hotspur    163,5    181 (146,3)
12 (11)    Manchester City    153,2    169,6 (152,8)
13 (10)    Juventus    139    153,9 (205)
14 (15)    Olympique de Marseille     135,8    150,4 (141,1)
15 (18)    AS Roma    129,6    143,5 (122,7)
16 (nincs adat)    Borussia Dortmund    125,1    138,5 (105,2)
17 (14)    Olympique Lyonnais    119,9    132,8 (146,1)
18 (13)    Hamburger SV    116,3    128,8 (146,2)
19 (nincs adat)    Valencia    105,5    116,8 (99,3)
20 (nincs adat)    Napoli    103,8    114,9 (91,6)
Helyezés (előző évi helyezés)    Klub    2010/2011-es bevétel (millió GBP)    2010/2011-es bevétel (millió EUR)
(2009/2010-es bevétel)
1 (1)    Real Madrid    433    479,5 (438,6)
2 (2)    FC Barcelona    407    450,7 (398,1)
3 (3)    Manchester United    331,4    367 (349,8)
4 (4)    Bayern München    290,3    321,4 (323)
5 (5)    Arsenal    226,8    251,1 (274,1)
6 (6)    Chelsea    225,6    249,8 (255,9)
7 (7)    AC Milan    212,3    235,1 (244)
8 (9)    Internazionale    190,9    211,4 (224,8)
9 (8)    Liverpool     183,6    203,3 (225,3)
10 (16)    Schalke 04    182,8    202,4 (139,8)
11 (12)    Tottenham Hotspur    163,5    181 (146,3)
12 (11)    Manchester City    153,2    169,6 (152,8)
13 (10)    Juventus    139    153,9 (205)
14 (15)    Olympique de Marseille     135,8    150,4 (141,1)
15 (18)    AS Roma    129,6    143,5 (122,7)
16 (nincs adat)    Borussia Dortmund    125,1    138,5 (105,2)
17 (14)    Olympique Lyonnais    119,9    132,8 (146,1)
18 (13)    Hamburger SV    116,3    128,8 (146,2)
19 (nincs adat)    Valencia    105,5    116,8 (99,3)
20 (nincs adat)    Napoli    103,8    114,9 (91,6)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG