5p
Biztosan mind elektromos autókkal fogunk furikázni a jövőben, azonban még jónéhány dolognak össze kell jönnie ahhoz, hogy tömegesen hagyhassanak fel az autósok a benzinkutak látogatásával. Az új Tesla-modell nagyon biztató, de legalább másfél évet kell rá várni, sokáig kell tölteni, és nem lehet egy töltéssel annyit menni, mint egy dízellel. Helyzetjelentés a villanyautó-frontról.

Minden trend abba az irányba mutat, hogy első számú közlekedési eszközeinket a jövőben nem benzinnel vagy gázolajjal működő erőforrás hajtja majd - a jövő a villanyautóké, ehhez nem fér kétség. Csakhogy minden évben a következő évre várjuk az igazi áttörést - és ez most sincs másként. Ahhoz, hogy az elektromos autók valóban tömegesen jelenjenek meg az utakon, több dolog is szükséges - ezek persze szorosan összefüggenek.

Már nem is olyan drága?

Legfőként az, hogy sokak számára elérhető legyen a vételár: mindegy, milyen motor hajt egy luxusautót és mennyibe kerül fenntartani, ha a lehetséges vevőközönség elsöprő  többsége már az autószalon küszöbén sem jut át.

A Tesla új, Model 3 típusú autója az első, ami szélesebb rétegek számára elérhető áron kínál a belsőégésűekhez hasonló tulajdonságokat. 35 ezer dolláros, közel 10 millió forintos ára persze nem Dacia-kategória, de messze nem tartozik az elérhetetlen kategóriába sem. Sok helyen még támogatják is a teljesen elektromos meghajtású autókra való átállást - így akár még lejjebb is kerülhet a végső vételár.

Valahogy fel kellene gyorsítani a "tankolást"

A másik fontos kérdés, hogy mennyi idő alatt lehet feltölteni az autót. Egy belső égésű motorral hajtott autó feltankolása még akkor sem tart 15 percnél tovább, ha az autópálya benzinkútjára épp előttünk futott be egy német nyugdíjasokat vagy idegenbeli meccsre utazó szurkolókat szállító emeletes busz, melyeknek utasai mind elénk kerülnek a kasszánál - normál esetben pedig mindennel együtt 5 perc alatt lezavarható az utántöltés.

Egy Tesla feltöltése viszont 3-4 óráig tart egy átlagos nyilvános töltőn, és legfeljebb 30-40 percre gyorsítható fel a folyamat, ha egy Tesla Supercharger állomásra csatlakozunk fel (ebből egyelőre 613 darab található világszerte - Magyarországon egy sincs, legközelebb Grazban, Bécsben vagy a szlovákiai Zólyomban, egy hotel mellett találhatunk ilyet). A jó hír, hogy előre láthatólag a Tesla 3 modell is használhatja majd ezt az infrastruktúrát, aminek fejlesztése biztosan felgyorsul, ha felpörögnek az eladási számok. A 40 perces feltöltési idő azonban még mindig nem elég gyors.

 

Meddig megyünk egy töltéssel?

Ilyen hosszadalmas feltöltési idő mellett főleg nem mindegy, mekkora az autó hatótávolsága, azaz meddig jut el egy feltöltéssel. Jelenleg átlagosan 240 kilométert tudnak megtenni két töltés között az elektromos autók – állapította meg a stuttgarti központú IFUA Horváth & Partners nemzetközi vezetési tanácsadó cég felmérése. A felmérés a különböző elektromos autók gyári adatait a 2015-ben Németországban eladott kocsik száma szerint súlyozta.

Nem csak a sarki közértbe akarunk leugrani a villanyautónkkal

A hatótávolság négy évvel korábbi értéke még 100 kilométerrel kisebb volt a mostaninál, annak megfelelően, hogy a gyártók kezdetben városi közlekedésre tervezték az e-autókat. Ez azonban stratégiai hibának bizonyult.

A tavalyi évben a német vevők egyértelműen azokat a villanyautókat keresték, amelyeket többféle célra is használni lehet, s ebből a szempontból az egy töltéssel megtehető távolság nagyon fontos. Így népszerű volt a Tesla Model S (528 kilométer), a Renault ZOE (210 kilométer) vagy a Kia Soul EV (212 kilométer). Hatótávolság szempontjából a Tesla Model S a „legerősebb", s bár a versenytársaihoz képest elég drága, az e-autók között ebből a típusból helyezték üzembe a harmadik legtöbbet 2015-ben Németországban. Több mint 1500 üzembe helyezéssel a Tesla limuzin egyértelműen népszerűbb volt, mint a kedvezőbb árú BMW i3, Nissan Leaf, Mercedes B 250e vagy VW e-Golf.

Íme, a választék. A TechInsider összeállításában jól látszik, mekkora durranás lesz a Model 3, ha minden jól működik - ezt tudják most a villanyautók nem kevés pénzért. (Kattintásra nagyobb lesz!)

Nagyot ugrik a hatótávolság

A csökkenő akkumulátor-árak és a javuló technológia miatt az elkövetkező években várhatóan jelentősen nő a villanyautókkal egyetlen töltéssel megtehető út hossza. Az IFUA Horváth & Partners szakértői arra számítanak, hogy ez a távolság 2020-ra átlagosan meghaladja majd a 400 kilométert. Ezt támasztják alá az iparági bejelentések is.

A Tesla az idén vezeti be a német piacra a Model X-et 470 kilométeres hatótávolsággal, míg a megújított BMW i3 hatótávolsága meghaladja majd a 285 kilométert. Az új Opel Ampera-e 320 kilométeres hatótávolsággal kerül az európai piacra a GM közlése szerint. A Porsche, az Audi, a VW, a Daimler és a Ford olyan modelleket ígér 2020-ig, amelyek egyetlen töltéssel jóval több, mint 300 kilométert tudnak majd megtenni.

A frissen beharangozott Tesla Model 3-mal egy töltéssel a most megadott adatok szerint 215 mérföldet lehet megtenni, ami 345 kilométer.

Mikor lesz egymillió elektromos autó Németországban?

Németországban 2015 végén 44 ezer elektromos meghajtású személyautó volt. Ez mintegy 70 százalékos emelkedést jelent az előző évhez képest. Ha az elmúlt három év növekedési üteme folytatódik, akkor 2021-ben már egymillió villanyautó fut majd a német utakon. Ez egyéves késést jelent a berlini kormány által kitűzött célhoz képest, amely ezt a számot már 2020-ban el akarta érni.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG