5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Biztosan mind elektromos autókkal fogunk furikázni a jövőben, azonban még jónéhány dolognak össze kell jönnie ahhoz, hogy tömegesen hagyhassanak fel az autósok a benzinkutak látogatásával. Az új Tesla-modell nagyon biztató, de legalább másfél évet kell rá várni, sokáig kell tölteni, és nem lehet egy töltéssel annyit menni, mint egy dízellel. Helyzetjelentés a villanyautó-frontról.

Minden trend abba az irányba mutat, hogy első számú közlekedési eszközeinket a jövőben nem benzinnel vagy gázolajjal működő erőforrás hajtja majd - a jövő a villanyautóké, ehhez nem fér kétség. Csakhogy minden évben a következő évre várjuk az igazi áttörést - és ez most sincs másként. Ahhoz, hogy az elektromos autók valóban tömegesen jelenjenek meg az utakon, több dolog is szükséges - ezek persze szorosan összefüggenek.

Már nem is olyan drága?

Legfőként az, hogy sokak számára elérhető legyen a vételár: mindegy, milyen motor hajt egy luxusautót és mennyibe kerül fenntartani, ha a lehetséges vevőközönség elsöprő  többsége már az autószalon küszöbén sem jut át.

A Tesla új, Model 3 típusú autója az első, ami szélesebb rétegek számára elérhető áron kínál a belsőégésűekhez hasonló tulajdonságokat. 35 ezer dolláros, közel 10 millió forintos ára persze nem Dacia-kategória, de messze nem tartozik az elérhetetlen kategóriába sem. Sok helyen még támogatják is a teljesen elektromos meghajtású autókra való átállást - így akár még lejjebb is kerülhet a végső vételár.

Valahogy fel kellene gyorsítani a "tankolást"

A másik fontos kérdés, hogy mennyi idő alatt lehet feltölteni az autót. Egy belső égésű motorral hajtott autó feltankolása még akkor sem tart 15 percnél tovább, ha az autópálya benzinkútjára épp előttünk futott be egy német nyugdíjasokat vagy idegenbeli meccsre utazó szurkolókat szállító emeletes busz, melyeknek utasai mind elénk kerülnek a kasszánál - normál esetben pedig mindennel együtt 5 perc alatt lezavarható az utántöltés.

Egy Tesla feltöltése viszont 3-4 óráig tart egy átlagos nyilvános töltőn, és legfeljebb 30-40 percre gyorsítható fel a folyamat, ha egy Tesla Supercharger állomásra csatlakozunk fel (ebből egyelőre 613 darab található világszerte - Magyarországon egy sincs, legközelebb Grazban, Bécsben vagy a szlovákiai Zólyomban, egy hotel mellett találhatunk ilyet). A jó hír, hogy előre láthatólag a Tesla 3 modell is használhatja majd ezt az infrastruktúrát, aminek fejlesztése biztosan felgyorsul, ha felpörögnek az eladási számok. A 40 perces feltöltési idő azonban még mindig nem elég gyors.

 

Meddig megyünk egy töltéssel?

Ilyen hosszadalmas feltöltési idő mellett főleg nem mindegy, mekkora az autó hatótávolsága, azaz meddig jut el egy feltöltéssel. Jelenleg átlagosan 240 kilométert tudnak megtenni két töltés között az elektromos autók – állapította meg a stuttgarti központú IFUA Horváth & Partners nemzetközi vezetési tanácsadó cég felmérése. A felmérés a különböző elektromos autók gyári adatait a 2015-ben Németországban eladott kocsik száma szerint súlyozta.

Nem csak a sarki közértbe akarunk leugrani a villanyautónkkal

A hatótávolság négy évvel korábbi értéke még 100 kilométerrel kisebb volt a mostaninál, annak megfelelően, hogy a gyártók kezdetben városi közlekedésre tervezték az e-autókat. Ez azonban stratégiai hibának bizonyult.

A tavalyi évben a német vevők egyértelműen azokat a villanyautókat keresték, amelyeket többféle célra is használni lehet, s ebből a szempontból az egy töltéssel megtehető távolság nagyon fontos. Így népszerű volt a Tesla Model S (528 kilométer), a Renault ZOE (210 kilométer) vagy a Kia Soul EV (212 kilométer). Hatótávolság szempontjából a Tesla Model S a „legerősebb", s bár a versenytársaihoz képest elég drága, az e-autók között ebből a típusból helyezték üzembe a harmadik legtöbbet 2015-ben Németországban. Több mint 1500 üzembe helyezéssel a Tesla limuzin egyértelműen népszerűbb volt, mint a kedvezőbb árú BMW i3, Nissan Leaf, Mercedes B 250e vagy VW e-Golf.

Íme, a választék. A TechInsider összeállításában jól látszik, mekkora durranás lesz a Model 3, ha minden jól működik - ezt tudják most a villanyautók nem kevés pénzért. (Kattintásra nagyobb lesz!)

Nagyot ugrik a hatótávolság

A csökkenő akkumulátor-árak és a javuló technológia miatt az elkövetkező években várhatóan jelentősen nő a villanyautókkal egyetlen töltéssel megtehető út hossza. Az IFUA Horváth & Partners szakértői arra számítanak, hogy ez a távolság 2020-ra átlagosan meghaladja majd a 400 kilométert. Ezt támasztják alá az iparági bejelentések is.

A Tesla az idén vezeti be a német piacra a Model X-et 470 kilométeres hatótávolsággal, míg a megújított BMW i3 hatótávolsága meghaladja majd a 285 kilométert. Az új Opel Ampera-e 320 kilométeres hatótávolsággal kerül az európai piacra a GM közlése szerint. A Porsche, az Audi, a VW, a Daimler és a Ford olyan modelleket ígér 2020-ig, amelyek egyetlen töltéssel jóval több, mint 300 kilométert tudnak majd megtenni.

A frissen beharangozott Tesla Model 3-mal egy töltéssel a most megadott adatok szerint 215 mérföldet lehet megtenni, ami 345 kilométer.

Mikor lesz egymillió elektromos autó Németországban?

Németországban 2015 végén 44 ezer elektromos meghajtású személyautó volt. Ez mintegy 70 százalékos emelkedést jelent az előző évhez képest. Ha az elmúlt három év növekedési üteme folytatódik, akkor 2021-ben már egymillió villanyautó fut majd a német utakon. Ez egyéves késést jelent a berlini kormány által kitűzött célhoz képest, amely ezt a számot már 2020-ban el akarta érni.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Ki lehet mosni a legkoszosabb ruhákat is 15 perc alatt?
Buksza blog | 2024. április 28. 12:57
A távmunka egyik kevésbé ismert mellékhatása, hogy sokan többet sportolnak, amihez nem az öregebb pólókat használják, hanem az úgynevezett athleisure ruházatot. Ennek is van azonban egy mellékhatása.
Vásárló Meglepő újdonsággal állt elő az Aldi, mérföldkő lehet a boltlánc életében
Buksza blog | 2024. április 28. 08:33
Az Aldi és építőipari beruházó partnere új szintre emelte Németországban közös tevékenységét azzal, hogy többre vállalkozott egyszerűen egy új áruház felépítésénél. A bolt felett lakóház épült.
Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG