5p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Biztosan mind elektromos autókkal fogunk furikázni a jövőben, azonban még jónéhány dolognak össze kell jönnie ahhoz, hogy tömegesen hagyhassanak fel az autósok a benzinkutak látogatásával. Az új Tesla-modell nagyon biztató, de legalább másfél évet kell rá várni, sokáig kell tölteni, és nem lehet egy töltéssel annyit menni, mint egy dízellel. Helyzetjelentés a villanyautó-frontról.

Minden trend abba az irányba mutat, hogy első számú közlekedési eszközeinket a jövőben nem benzinnel vagy gázolajjal működő erőforrás hajtja majd - a jövő a villanyautóké, ehhez nem fér kétség. Csakhogy minden évben a következő évre várjuk az igazi áttörést - és ez most sincs másként. Ahhoz, hogy az elektromos autók valóban tömegesen jelenjenek meg az utakon, több dolog is szükséges - ezek persze szorosan összefüggenek.

Már nem is olyan drága?

Legfőként az, hogy sokak számára elérhető legyen a vételár: mindegy, milyen motor hajt egy luxusautót és mennyibe kerül fenntartani, ha a lehetséges vevőközönség elsöprő  többsége már az autószalon küszöbén sem jut át.

A Tesla új, Model 3 típusú autója az első, ami szélesebb rétegek számára elérhető áron kínál a belsőégésűekhez hasonló tulajdonságokat. 35 ezer dolláros, közel 10 millió forintos ára persze nem Dacia-kategória, de messze nem tartozik az elérhetetlen kategóriába sem. Sok helyen még támogatják is a teljesen elektromos meghajtású autókra való átállást - így akár még lejjebb is kerülhet a végső vételár.

Valahogy fel kellene gyorsítani a "tankolást"

A másik fontos kérdés, hogy mennyi idő alatt lehet feltölteni az autót. Egy belső égésű motorral hajtott autó feltankolása még akkor sem tart 15 percnél tovább, ha az autópálya benzinkútjára épp előttünk futott be egy német nyugdíjasokat vagy idegenbeli meccsre utazó szurkolókat szállító emeletes busz, melyeknek utasai mind elénk kerülnek a kasszánál - normál esetben pedig mindennel együtt 5 perc alatt lezavarható az utántöltés.

Egy Tesla feltöltése viszont 3-4 óráig tart egy átlagos nyilvános töltőn, és legfeljebb 30-40 percre gyorsítható fel a folyamat, ha egy Tesla Supercharger állomásra csatlakozunk fel (ebből egyelőre 613 darab található világszerte - Magyarországon egy sincs, legközelebb Grazban, Bécsben vagy a szlovákiai Zólyomban, egy hotel mellett találhatunk ilyet). A jó hír, hogy előre láthatólag a Tesla 3 modell is használhatja majd ezt az infrastruktúrát, aminek fejlesztése biztosan felgyorsul, ha felpörögnek az eladási számok. A 40 perces feltöltési idő azonban még mindig nem elég gyors.

 

Meddig megyünk egy töltéssel?

Ilyen hosszadalmas feltöltési idő mellett főleg nem mindegy, mekkora az autó hatótávolsága, azaz meddig jut el egy feltöltéssel. Jelenleg átlagosan 240 kilométert tudnak megtenni két töltés között az elektromos autók – állapította meg a stuttgarti központú IFUA Horváth & Partners nemzetközi vezetési tanácsadó cég felmérése. A felmérés a különböző elektromos autók gyári adatait a 2015-ben Németországban eladott kocsik száma szerint súlyozta.

Nem csak a sarki közértbe akarunk leugrani a villanyautónkkal

A hatótávolság négy évvel korábbi értéke még 100 kilométerrel kisebb volt a mostaninál, annak megfelelően, hogy a gyártók kezdetben városi közlekedésre tervezték az e-autókat. Ez azonban stratégiai hibának bizonyult.

A tavalyi évben a német vevők egyértelműen azokat a villanyautókat keresték, amelyeket többféle célra is használni lehet, s ebből a szempontból az egy töltéssel megtehető távolság nagyon fontos. Így népszerű volt a Tesla Model S (528 kilométer), a Renault ZOE (210 kilométer) vagy a Kia Soul EV (212 kilométer). Hatótávolság szempontjából a Tesla Model S a „legerősebb", s bár a versenytársaihoz képest elég drága, az e-autók között ebből a típusból helyezték üzembe a harmadik legtöbbet 2015-ben Németországban. Több mint 1500 üzembe helyezéssel a Tesla limuzin egyértelműen népszerűbb volt, mint a kedvezőbb árú BMW i3, Nissan Leaf, Mercedes B 250e vagy VW e-Golf.

Íme, a választék. A TechInsider összeállításában jól látszik, mekkora durranás lesz a Model 3, ha minden jól működik - ezt tudják most a villanyautók nem kevés pénzért. (Kattintásra nagyobb lesz!)

Nagyot ugrik a hatótávolság

A csökkenő akkumulátor-árak és a javuló technológia miatt az elkövetkező években várhatóan jelentősen nő a villanyautókkal egyetlen töltéssel megtehető út hossza. Az IFUA Horváth & Partners szakértői arra számítanak, hogy ez a távolság 2020-ra átlagosan meghaladja majd a 400 kilométert. Ezt támasztják alá az iparági bejelentések is.

A Tesla az idén vezeti be a német piacra a Model X-et 470 kilométeres hatótávolsággal, míg a megújított BMW i3 hatótávolsága meghaladja majd a 285 kilométert. Az új Opel Ampera-e 320 kilométeres hatótávolsággal kerül az európai piacra a GM közlése szerint. A Porsche, az Audi, a VW, a Daimler és a Ford olyan modelleket ígér 2020-ig, amelyek egyetlen töltéssel jóval több, mint 300 kilométert tudnak majd megtenni.

A frissen beharangozott Tesla Model 3-mal egy töltéssel a most megadott adatok szerint 215 mérföldet lehet megtenni, ami 345 kilométer.

Mikor lesz egymillió elektromos autó Németországban?

Németországban 2015 végén 44 ezer elektromos meghajtású személyautó volt. Ez mintegy 70 százalékos emelkedést jelent az előző évhez képest. Ha az elmúlt három év növekedési üteme folytatódik, akkor 2021-ben már egymillió villanyautó fut majd a német utakon. Ez egyéves késést jelent a berlini kormány által kitűzött célhoz képest, amely ezt a számot már 2020-ban el akarta érni.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG