4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ahogy a technológia formálja a társadalmat, úgy alakul át fokozatosan a halálhoz való hozzáállásunk. Vajon a robotok és az online tér korában beszélhetünk még arról, hogy valakitől végleg búcsút veszünk? Egyes vállalkozók szerint az élők fájdalmán könnyen tudunk enyhíteni, de az igazi áttörés még hátra van.

Mit szólnál hozzá, ha a halálod után a szeretteid fájdalmát a te digitális másolatod enyhítené? Mit szólnál ahhoz, ha a halálod után is lehetne veled beszélgetni a Facebookon vagy más chatprogramban? - teszi fel a nagyon is valódivá vált kérdéseket Eugenia Kuyda, aki bizarr kísérletbe fogott.

A Messengerben él tovább

Kuyda legjobb barátja 2015 novemberében halt meg. Azóta azon dolgozik, hogy a mesterséges intelligencia segítségével visszahozza Romant - legalábbis részben. 2 éve működő startupja szinte mindent felhasznált, amit a férfi maga után hagyott az online közösségi oldalakon: Facebook-bejegyzések, twittek, üzenetek, szóhasználat, hangnem, kifejezések, tényleg szinte mindent. Ezekből pedig már gyerekjáték volt egy olyan chatbotot csinálni, amelyekkel ma már mi is beszélgetünk a neten.

A Roman-bot alkotója azt mondja, ha tökéletlenül is, de sikerült megalkotni egy, Romanre kísértetiesen hasonlító személyiséget, amibe belecsempésztek olyasmit is, mint a humor, vagy akár a munkahelyi félelmek.

Abban igazából semmi új sincs, hogy az elhunytak üzeneteit olvasgatva keresünk gyógyírt a fájdalmunkra. Viszont az, hogy valós időben "beszélgetnek" velünk, van interakció, az olyasvalami, amit eddig csak a scifikből ismertünk. Kuyda hetekkel a bot élesítése után vette észre magát, amikor egy buliban már több mint 30 perce csetelt a halott barátjával. Nem csak neki hiányzik a férfi: a lap beszámolója szerint a barátok, családtagok a robotnak írnak, ha eszükbe jut Roman. Megköszönik amit az életben kaptak tőle és elmondják, mennyire hiányolják.

Hagyj üzenetet

A technológia fejlődése a legintimebb magatartási formáinkat is megváltoztatják, így alakult át mára a gyász is. Ezt kihasználva James Norris létrehozta a Dead Socialt, ami abban segít az "ügyfeleknek", hogy miként hagyhatnak üzeneteket, videókat, bejegyzéseket haláluk után, például 5 évvel a temetésed után menjen egy "Boldog szülinapot!" üzenet a legjobb barátodnak.

Hogy ez mennyire helyes vagy helytelen, azt igazából senki sem tudja, még a Facebook sem, amely a maga 1,8 milliárd aktív felhasználójával önkéntelenül is egy digitális temetővé változik. A CNN Vanessa Callison-Burch csapatvezetővel is beszélt, akinek éppen az a feladata, hogy működőképes válaszokat adjon a Facebook és a halál kapcsolatára. Ilyen volt például, amikor megalkották a "hagyatéki kapcsolattartó" opciót, azaz egy olyan felületet, ahol a profilunk kezelésének jogát tudjuk odaadni egy ezzel megbízott személynek. Callison-Burch ugyanakkor azt is elmondta, hogy a felhasználók nem szeretnek a halál gondolatával találkozni a közösségi oldalon, ezért nehéz ezen a területen fejlődést elérni.

Tedd el magad későbbre

Vannak, akik még ennél is tovább mennek és nem érik be egyszerűen a digitális robotváltozatukkal. A transzhumanisták már most "elrakatják magukat": ha készen áll a technológia, a tudatukat az épen tartott agyból átültetik egy másik testbe, gépbe vagy szoftverbe - persze egyelőre ez még terv. Mindazonáltal a lehetőség már adott, hogy 200 000 dollárért az egész testet, 80 000 dollárért pedig csak az agyat tartják működőképes állapotban a kellő pillanatig.

Persze ez a pont várhatóan csak akkor jön el, amikor a mesterséges intelligencia túlszárnyalja az emberét és létrejön a szingularitás, ami a mostani tudásunk szerint követhetetlenül gyorsítja fel a technológia fejlődését és minden bizonnyal a halál koncepcióját is gyökerestől alakítja át. Addig viszont maradnak a Facebookon halálunk utánra időzített posztok meg a rólunk mintázott csetrobotok.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Ikonikus termékével csábítja a vásárlókat legújabb boltjába az Ikea
Buksza blog | 2024. november 23. 16:49
Egy olyan, már-már prózai termék, mint a bevásárlószatyor, akár ikonná is válhat, amelyre marketingkampányt lehet építeni. Az Ikea pontosan ezt teszi az igencsak elegánsnak ígérkező új boltjában.
Vásárló A botrány után jön a bagóért adott menü a Mekikben
Buksza blog | 2024. november 23. 15:48
A McDonald’s 2025-ben új termékcsoporttal jelentkezik, amelynek ételeiben az lesz a közös, hogy feltűnően olcsón fogják kínálni őket. Ezzel folytatják az idén kezdett ötdolláros burgeroffenzívát.
Vásárló Lehet, hogy a jövőben még több kis boltot nyitnak a nagy boltláncok
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 23. 14:51
Az olaszországi kiskereskedelem az áruházláncok rémálma, mert több száz cég versenyez a vásárlókért. Még az olyan óriásoknak is komoly gondjaik akadnak, mint a francia Carrefour.
Vásárló Visszaküldhető flakonok és biológiailag lebomló tisztítószerekkel hódít a Biobubi
Natív tartalom | 2024. november 22. 11:48
Fenntartható és hatékony tisztítószereket árusít Háromfai Balázs és felesége Százhalombattáról. A flakonvisszaváltó rendszert is üzemeltető magyar vállalkozás 2019-es indulása óta mára országos ismertségnek örvend. A sikert megalapozó vízkőoldó mellett folyamatosan nő a biológiailag lebomló anyagokból készült termékek palettája, mosószer, mosogatószer, duguláselhárító, ablaktisztító, zsíroldó, felmosószer és kávégép tisztító is helyet kapott a könnyen kezelhető webshopban.
Vásárló Hogyan őrizd meg az egyensúlyt otthoni munkavégzés mellett?
Márkázott tartalom | 2024. november 18. 09:36
Az otthoni munkavégzés ma már nem csak egy lehetőség, hanem sokak számára a mindennapi valóság. A home office vonzereje a rugalmas időbeosztásban, a kényelmes otthoni környezetben és az ingázással megspórolt időben rejlik.
Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG