4p
Ahogy a technológia formálja a társadalmat, úgy alakul át fokozatosan a halálhoz való hozzáállásunk. Vajon a robotok és az online tér korában beszélhetünk még arról, hogy valakitől végleg búcsút veszünk? Egyes vállalkozók szerint az élők fájdalmán könnyen tudunk enyhíteni, de az igazi áttörés még hátra van.

Mit szólnál hozzá, ha a halálod után a szeretteid fájdalmát a te digitális másolatod enyhítené? Mit szólnál ahhoz, ha a halálod után is lehetne veled beszélgetni a Facebookon vagy más chatprogramban? - teszi fel a nagyon is valódivá vált kérdéseket Eugenia Kuyda, aki bizarr kísérletbe fogott.

A Messengerben él tovább

Kuyda legjobb barátja 2015 novemberében halt meg. Azóta azon dolgozik, hogy a mesterséges intelligencia segítségével visszahozza Romant - legalábbis részben. 2 éve működő startupja szinte mindent felhasznált, amit a férfi maga után hagyott az online közösségi oldalakon: Facebook-bejegyzések, twittek, üzenetek, szóhasználat, hangnem, kifejezések, tényleg szinte mindent. Ezekből pedig már gyerekjáték volt egy olyan chatbotot csinálni, amelyekkel ma már mi is beszélgetünk a neten.

A Roman-bot alkotója azt mondja, ha tökéletlenül is, de sikerült megalkotni egy, Romanre kísértetiesen hasonlító személyiséget, amibe belecsempésztek olyasmit is, mint a humor, vagy akár a munkahelyi félelmek.

Abban igazából semmi új sincs, hogy az elhunytak üzeneteit olvasgatva keresünk gyógyírt a fájdalmunkra. Viszont az, hogy valós időben "beszélgetnek" velünk, van interakció, az olyasvalami, amit eddig csak a scifikből ismertünk. Kuyda hetekkel a bot élesítése után vette észre magát, amikor egy buliban már több mint 30 perce csetelt a halott barátjával. Nem csak neki hiányzik a férfi: a lap beszámolója szerint a barátok, családtagok a robotnak írnak, ha eszükbe jut Roman. Megköszönik amit az életben kaptak tőle és elmondják, mennyire hiányolják.

Hagyj üzenetet

A technológia fejlődése a legintimebb magatartási formáinkat is megváltoztatják, így alakult át mára a gyász is. Ezt kihasználva James Norris létrehozta a Dead Socialt, ami abban segít az "ügyfeleknek", hogy miként hagyhatnak üzeneteket, videókat, bejegyzéseket haláluk után, például 5 évvel a temetésed után menjen egy "Boldog szülinapot!" üzenet a legjobb barátodnak.

Hogy ez mennyire helyes vagy helytelen, azt igazából senki sem tudja, még a Facebook sem, amely a maga 1,8 milliárd aktív felhasználójával önkéntelenül is egy digitális temetővé változik. A CNN Vanessa Callison-Burch csapatvezetővel is beszélt, akinek éppen az a feladata, hogy működőképes válaszokat adjon a Facebook és a halál kapcsolatára. Ilyen volt például, amikor megalkották a "hagyatéki kapcsolattartó" opciót, azaz egy olyan felületet, ahol a profilunk kezelésének jogát tudjuk odaadni egy ezzel megbízott személynek. Callison-Burch ugyanakkor azt is elmondta, hogy a felhasználók nem szeretnek a halál gondolatával találkozni a közösségi oldalon, ezért nehéz ezen a területen fejlődést elérni.

Tedd el magad későbbre

Vannak, akik még ennél is tovább mennek és nem érik be egyszerűen a digitális robotváltozatukkal. A transzhumanisták már most "elrakatják magukat": ha készen áll a technológia, a tudatukat az épen tartott agyból átültetik egy másik testbe, gépbe vagy szoftverbe - persze egyelőre ez még terv. Mindazonáltal a lehetőség már adott, hogy 200 000 dollárért az egész testet, 80 000 dollárért pedig csak az agyat tartják működőképes állapotban a kellő pillanatig.

Persze ez a pont várhatóan csak akkor jön el, amikor a mesterséges intelligencia túlszárnyalja az emberét és létrejön a szingularitás, ami a mostani tudásunk szerint követhetetlenül gyorsítja fel a technológia fejlődését és minden bizonnyal a halál koncepcióját is gyökerestől alakítja át. Addig viszont maradnak a Facebookon halálunk utánra időzített posztok meg a rólunk mintázott csetrobotok.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG