1p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Szeptemberben a fogyasztói árak 6,6%-kal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban. Egy hónap alatt jelentősen emelkedett az üzemanyagok és a dohányáruk ára, miközben árcsökkenés következett be a tartós fogyasztási cikkek és a szolgáltatások körében.

Európa-csúcs

A rendelkezésre álló adatok alapján a magyarországi infláció a legmagasabb az Unióban, az augusztusi adatok alapján még a "második helyezett" Ciprus is 1,5 százalékpontra van tőlünk. A huszonhetek harmonizált adatai szerint a fogyasztói árak augusztusban 2,7%-kal voltak magasabbak, mint egy évvel ezelőtt (ezzel szemben a múlt havi magyar adat 6% volt).

A MÚLT HÓNAPHOZ KÉPEST



Drágább a hús, és a szezonváltás miatt a ruházkodás is


 

Budai Gyula jött, látott, evett
Az elemzők csúcsra járó inflációs várakozásaira némileg rácáfolva a Privátbankár Árkosár-felmérésében októberben kismértékű árcsökkenésről árulkodnak az adatok. A hipermarketek versenyében a Tesco belehúzott, megszerezte a második helyet az Interspartól - talán az előző havi masszív áremelkedést kompenzálják az áruházak, talán Budai Gyula jelenléte nyomta le az árakat. Tovább >>>

1 hónap alatt – 2012. augusztushoz viszonyítva – a fogyasztói árak 0,4%-kal emelkedtek. Ezen belül az élelmiszerek ára 0,6%-kal nőtt. Áremelkedés következett be a liszt (9,4%), a sertéshús (3,5%), a baromfihús (2,5%), a tojás (2,3%), a sajt (1,9%), a szalámi, szárazkolbász, sonka (1,7%) és az étolaj (1,2%) esetében.

Árcsökkenés volt megfigyelhető a csokoládé, kakaó (2,6%) és az idényáras élelmiszerek, azaz a burgonya, friss zöldség, gyümölcs (0,6%) esetében.

A főcsoportok közül a ruházkodási cikkek árai emelkedtek a legnagyobb mértékben, 1,4%-kal, a szezonváltás következtében. Az átlagot meghaladó mértékben emelkedett a szeszes italok, dohányáruk (1,3%), illetve az egyéb cikkek (1,1%) ára is. Ez utóbbin belül a járműüzemanyagok ára 2,8%-kal nőtt. Árcsökkenés volt megfigyelhető a háztartási energia (0,5%), a tartós fogyasztási cikkek (0,2%) és a szolgáltatások körében (0,1%) - ez utóbbi két mutató nem is meglepő, a fogyasztás nagyon gyenge ugyanis.

ÉVES ÖSSZEVETÉS




A fogyasztói árak alakulása idén nem hogy a 3%-os célt nem közelítette meg, de végig 5% felett volt, az év végén az emelkedő trend egyértelmű. Az MNB monetáris tanácsának állásfoglalása szerint az egyszeri költségsokkok (élelmiszerár, üzemanyagár) hatása jövőre kifut és csökkenhet a pénzromlás üteme - a 3% cél elérése a monetáris kondíciók lazításával azonban kitolódott, az év elején várt 2013 első negyedév helyett most már valószínűbb, hogy 2014 elején érhetjük el a célszintet.

 

Nyugdíjas kosár
Még a maginfláció szintje is messze elmarad a célszinttől, szeptemberben 5,3% volt, az adószűrt adat is 4,1%. A nyugdíjasok kosarára számolt fogyasztói árindex szeptemberben nem haladta meg a teljes lakosság fogyasztási kosarára számolt 6,6%-ot.



Átlagon felül emelkedtek az élelmiszerárak

12 hónap alatt, 2011. szeptemberhez viszonyítva, az élelmiszerek árai az átlagosnál nagyobb mértékben, 7,5%-kal emelkedtek. Ezen belül jelentősen nőtt a tojás (33,8%), a sertészsiradék (24,3%), az idényáras élelmiszerek (22,2%), a csokoládé, kakaó (17,1%), és a sertéshús (13,0%) ára. Az átlagosnál nagyobb mértékben, 15,6%-kal emelkedett a szeszes italok, dohányáruk ára. Szintén átlag felett, 8,6%-kal nőtt az egyéb cikkek ára, ezen belül a járműüzemanyagok 15,7%-kal drágultak. A háztartási energia átlag alatti 5,6%-os áremelkedésén belül a palackos gáz 8,9%-kal, a vezetékes gáz 7,4%-kal drágult. A szolgáltatások esetében 4,5%-os volt az áremelkedés mértéke, ezen belül a szemétszállítás 7,9%-kal, a csatornadíj 5,2%-kal drágult. A ruházkodási cikkek szintén átlag alatt drágultak (2,5%), míg a tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 1,0%-kal kellett kevesebbet fizetni, 2011. szeptemberhez képest.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG