6p
Az e-kereskedelem épp virágkorát éli Magyarországon, karácsonykor azonban különösképp felpörög a netbankok és a webshopok forgalma. Ilyenkor számos vásárlásra buzdító ajánlatot kapunk hírlevelekben, a közösségi oldalakon is, nem mindegy azonban, hogy végül mire kattintunk – könnyen ugyanis vírusfertőzés vagy adatlopás lehet a vége. Az alábbi tanácsokat azért gyűjtöttük össze hogy segítsük a csalódásmentes vásárlásokat – nem csak az ünnepi szezonban!

Mivel a legtöbb vásárlást ilyenkor online, webes felületen keresztül bonyolítja a lakosság, így érdemes az ide tartozó jó tanácsokat előre venni. Az OTP Bank kisokosa mindenekelőtt leszögezi, hogy az internetes vásárlások során célszerű a speciálisan erre a célra igényelhető, úgynevezett „web-kártyát” használni. Az ilyen kártyák előnye, hogy csak az adott vásárláshoz szükséges pénzösszeget tölthetjük fel rá, ezzel is minimalizálva az esélyét az illegálisan megszerzett kártyaadatokkal elkövetett visszaéléseknek. Ilyet általában bármelyik számlavezető banknál lehet igényelni, tudta meg a Privátbankár.hu.

Fontos, hogy bankkártyás vásárlásra kizárólag megbízható és ismert internetes fizetési szolgáltatót használjunk, és ellenőrizzük, hogy az adott fizetési weboldal kapcsolata a böngészőben minden esetben titkosított-e – vagyis így kezdődik: (https://...). Amikor interneten vásárolunk, használjunk naprakész és aktív vírusvédelmet, és rendszeresen ellenőrizzük is az eszközünket. Ha tehetjük, kerüljük a nyílt wifi használatát, vagy használjunk titkosított kapcsolatot biztosító VPN szolgáltatást.

Ha mobiltelefonról bonyolítjuk a vásárlást, kerüljük a gyárilag kiemelt felhasználói jogosultságokat biztosító, illetve feltört („root-olt”, „jailbreak-elt”) operációs rendszert futtató eszközök használatát. A vásárlások, fizetések után a telefonra érkező megerősítést kérő üzenetet figyelmesen olvassuk el, és amennyiben nem mi kezdeményeztük a tranzakciót, akkor ne engedélyezzük – jelentsük azonnal!

Elektronikus bankolás

Lehetőség szerint az internetbankot ne használjuk nyilvános helyen (pl. Internet Kávézó, munkahelyen sokak által közösen használt gép, stb.). Ha mégis erre kényszerülünk, a böngészőt inkognitó/privát ablak módban használjuk, majd az alkalmazásból a KILÉPÉS gomb megnyomásával és a böngésző bezárásával lépjünk ki.

Ha tehetjük, használjuk a Mobil Aláírás szolgáltatást. Ennek lényege, hogy bejelentkezéskor és tranzakciók indításakor egy egyszer használható azonosító számsort kapunk SMS-ben, ezzel hagyjuk ugyanis jóvá a műveletet. Ráadásul minden azonosítót csak egyszer tudunk felhasználni, így rendkívül biztonságos.

Hogyan használjuk a bankkártyánkat?

Minden esetben tájékozódjunk bankkártya-, illetve banki szolgáltatásra vonatkozó adatok e-mailben történő adategyeztetése előtt az adott bank hivatalos ügyfélkapcsolati elérhetőségein. Soha ne használjuk ez esetekben az üzenetben feltüntetett kapcsolattartási adatokat és elérhetőségeket, kizárólag az adott bank hivatalos weboldalán szereplő, illetve szerződésein feltüntetett kapcsolattartási lehetőségeken tájékozódjunk – sokszor előfordulnak ugyanis e-mailes átverések, ezekről korábban mi is írtunk.

A problémák elkerülése érdekében a banki szolgáltatáshoz tartozó jelszóhoz vagy bankkártya adatokhoz kapcsolódó adategyeztetést lehetőség szerint csak személyesen bankfiókban, illetve az adott bank hivatalos ügyfélszolgálati elérhetőségein keresztül kezdeményezzünk!

Jól válogatott jelszavak

A jelszavak fontosságáról már többször is ódákat zengtünk, sajnos azonban még mindig ezen az apróságon múlik a legtöbbször a hatékony védelem. Minden regisztráció alkalmával törekedjünk a megfelelően egyedi és összetett jelszavak használatára – egy megfelelően összetett jelszó legalább 10-12 karakter hosszú és vegyesen tartalmaz számokat, kis- és nagybetűket, valamint speciális karaktereket, anélkül, hogy ezekből értelmes szöveg állna össze.

Egyszerűnek tűnik? Pedig borzasztó nehéz rábírni a felhasználókat a változtatásra. >>>

Lehetőleg rendszeresen, legalább havonta változtassuk meg a jelszavainkat. A webshopokban a regisztráció során minden esetben egyedi és összetett jelszavakat használjunk. Soha ne használjunk a regisztrációhoz a saját e-mail fiókunkhoz tartozó jelszót.

Levélben és hirdetésben bujkáló adathalászok

Karácsonykor zsákszám ömlik az emberre a hirdetés, akár e-mailben, akár közösségi oldalakon. Mielőtt bármit is megnyitunk, ellenőrizzük a szöveget, nyeremény értesítéseket, adategyeztetési felhívásokat. Bárkitől is jön az üzenet, soha ne adjunk meg bizalmas adatokat, elektronikus szolgáltatás használatához szükséges jelszót, kártya PIN kódot! Ugyanez érvényes, ha ugyan – látszatra – ismert feladótól érkezik a levél, de tele van helyesírási hibával, vagy gyanús szövegezésű, vagy esetleg nem az általunk ismert e-mail címről érkezik.

Az e-mailben kapott csatolmányokat, illetve az üzenetben szereplő letöltési és adatszolgáltatásra és egyeztetésre megadott hivatkozásokat megnyitásuk előtt minden esetben ellenőrizzük az eszközre telepített vírusirtóval. Ha az ellenőrzés során bármi gyanúsat talál a program, akkor a megnyitás előtt egyeztessünk a feladóval/szolgáltatóval, adott esetben a szervezet ügyfélszolgálati számán.

A közösségi oldalakon megjelenő hirdetéseknél mindenképp megfelelő körültekintéssel járunk el, amikor feltöltünk, megosztunk, vagy hozzászólunk valamihez. Kerüljük az érzékeny, bizalmas személyes vagy pénzügyi adatok korlátlan, nyilvános megosztását, ezzel óvhatjuk a leginkább magunkat a kéretlen ajánlatoktól, vagy adathalászoktól. Korlátozzuk a felhasználói adatlapon megtalálható személyes információk nyilvános megtekinthetőségét is, ezt a Beállítások menüpont alatt találjuk meg bármelyik közösségi oldalon.

Indul a karácsonyi lidércnyomás - erre ügyelj, hogy ne őrülj bele!

Az utakon és az üzletekben tapasztalható zsúfoltság, a megfelelő ajándékok és a legjobb árak megtalálása szinte mindenki számára stresszforrást jelentenek. A PayPal és Kantar Millward Brown kutatása szerint, a bolti vásárlással járó kellemetlenségekben 10-ből 8 európai érintett, és az ünnepek közeledtével párhuzamosan a frusztráció szintje folyamatosan nő. A Privátbankár.hu cikkéért kattints ide! >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG