8p

Nincs további emelkedés: a múlt hónapban elért történelmi csúcsról minimálisan, de lejjebb kerültek az élelmiszerárak a hipermarketekben. A tavalyi húsvéthoz képest viszont sokkal mélyebben kell a zsebünkbe nyúlni - rég nem látott, 9 százalékot meghaladó éves áremelkedést mértünk az áruházakban. Ha az élelmiszerárak gyors emelkedése találkozik a megvágott vagy elvesztett fizetésekkel, biztosan nem lesz boldog az egyébként is tönkrevágott ünnep. A választék szűkebb, de hiány nincs, kivéve élesztőből - a bolti dolgozók mindenesetre derekasan állják a sarat.

Rendkívüli időket élünk - ez az elcsépelt mondás a Privátbankár Árkosár felméréssorozat legfrissebb részének összeállítása közben is eszünkbe jutott. A sorozat bő 13 éves története során a mostanihoz hasonló körülményekkel nyilvánvalóan nem találkozhattunk. Április 3-án szokás szerint meglátogattuk három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára - természetesen az érvényben lévő rendelkezések, valamint az operatív törzs és az áruházak ajánlásainak szigorú figyelembe vétele mellett. 

Veszélyhelyzetből ötösre vizsgáznak a hipermarketek

Olyan még biztosan nem fordult elő, hogy a felmérést kizárólag 65 év alattiak "társaságában" végeztük volna el, ahogy az sem, hogy másfél-két méterre egymástól topogtak volna a sorbaálló vásárlók. Minden meglátogatott áruházban maszkban és kesztyűben voltak a dolgozók; maszkot a vásárlók negyede-fele, kesztyűt fele-háromnegyede húzott nem reprezentatív felmérésünk szerint.

Az egyik áruházat a reggeli órákban látogattuk meg; itt fél 9-kor kezdik el bemondani, hogy a 65 év alatti vásárlók hagyják el az áruházat, hogy jusson idő a kasszáknál kifizetni az árukat. Kapkodni azért senki sem kezdett; sokan voltak, de tömeg nem volt a hipermarketben, és bár nem vártunk ki az utolsó pillanatig, jó eséllyel 9-re vagy legkésőbb negyed 10-re tényleg megtörténhetett a generációváltás (és ezzel párhuzamosan szinte kiürült a parkoló is). 

Az áruházak tájékoztatásból, felkészültségből, és általában a veszélyhelyzet kezeléséből vásárlói szemmel nézve ötösre vizsgáztak. Mindenhol számos felirat, tábla segíti a vásárlókat abban, hogyan lehet a legbiztonságosabban túlesni a kötelező beszerzésen. Volt, ahol kézfertőtlenítőt tettek a bejárathoz; mindenhol ragasztásokkal jelölik, hogyan kell távolságtartóan sorbaállni; a dolgozók a már említett védőfelszerelésekkel rendelkeznek, a hangosbemondókon folyamatosan releváns tájékoztatást adnak.

A piros pont jelöli a helyet a csemegepultnál. Fotó: Privátbankár
A piros pont jelöli a helyet a csemegepultnál. Fotó: Privátbankár

A kasszák kellő számban vannak nyitva, a sorok legfeljebb a távolságtartás miatt voltak hosszúak. A pénztárosok elé több helyen plexilapot szereltek a cseppfertőzés megakadályozására, a nagyobb kiszerelésű kenyereket helyenként előre becsomagolják, de az olyan apróságok is különdíjat érdemelnek, mint hogy az általunk meglátogatott Intersparban most pénzérmék nélkül lehet használni a bevásárlókocsikat. 

Az áruházi dolgozóknak rendkívül megterhelő lehet (fizikailag és lelkileg is) a jelenlegi helyzetben ilyen színvonalon helytállni - munkájukat ezúton is köszönjük!

Hiánycikk nem nagyon van - csak az élesztő és a webkamera

Az áruházak limitálják az egy fő által megvásárolható mennyiséget a kritikus (értsd: az elmúlt időben felhalmozásra hajlamos vásárlók által mindig azonnal elkapkodott) termékek esetében. Ennek köszönhetően áruhiányt nem tapasztaltunk se a liszt, se a cukor, se a wc-papír vagy más termék esetében - esetenként legfeljebb szűkebb volt a választék, kevesebb fajta spagettiből lehetett válogatni, nincsenek különlegesebb lisztek - ebből fakadóan vannak üres polcok is.

Rizsből sincs hiány, legfeljebb választékból. Még 10 kilós kiszerelést is árulnak az Intersparban. Fotó: Privátbankár
Rizsből sincs hiány, legfeljebb választékból. Még 10 kilós kiszerelést is árulnak az Intersparban. Fotó: Privátbankár

Élesztőt viszont nem mindenhol lehetett kapni, az elmúlt napokban az internetes fórumok bejegyzései alapján most ez tűnik slágerteméknek. Ennek a felvásárlási hullámnak persze megint nincs sok értelme, lehet kapni friss péksüteményt az áruházakban, valamiért mégis házi készítésű kenyér- és kalács-próbálkozásokkal van tele a Facebook. Kelt tésztát sütni persze veszélytelen hobbi, de azért bosszantó, hogy a felhalmozók miatt nem jut egy csomagnyi mindenkinek. 

Cukorból és lisztből sincs hiány. Fotó: Privátbankár
Cukorból és lisztből sincs hiány. Fotó: Privátbankár

Ezen kívül egy érdekes, ám kézenfekvő hiány-jelenségre lettünk figyelmesek: az Auchanban ugyan tartanak webkamerát, de ez csak a polccímkéről derül ki, ottjártunkkor nem volt egy darab sem - az eladó elmondása szerint amikor érkezik áru és kiteszik a polcra, egyből elkapkodják. Mindenki videóchatel - a rengeteg videókonferenciázó távmunkás és a nagyszülők, rokonok, barátok hiányát virtuálisan pótolni vágyók is.

A csúcsról lejjebb léptünk, de sokkal drágábban vásárolhatunk be, mint tavaly

Az előző hónapban mért - nem csak éves, hanem havi viszonyításban is - kiugró áremelkedés csúcsra lökte az árakat; most áprilisban az egyetlen jó hír, hogy tovább nem drágult a nagybevásárlás végösszege. A márciusinál 127 forinttal olcsóbbra jött ki az átlagár, ez alig fél százalékos csökkenést jelent. Az egyes áruházak között rendkívül kicsi a szórás, a legdrágább és a legolcsóbb áruház között 2 százalék sincs a különbség. 

Az árakon azért jól látszik, hogy zavar van az Erőben: a tavaly áprilisi felméréshez képest 9,2 százalékos áremelkedést mértünk - átlagosan 1829 forinttal kell most a kasszánál többet hagyni, mint egy évvel ezelőtt. Egy egyébként is felfelé kúszó, 4 (az élelmiszereknél 5-6) százalék körüli inflációra tett rá egy nagy lapáttal a koronavírus. 9 százalékot meghaladó éves áremelést (egyetlen kiugró értéktől eltekintve) utoljára 2016-ban mértünk az élelmiszereknél, de akkor sem sokszor.

Az átlagos kosárérték 21 650 forint lett. Ha valaki 20 ezer forint alatt akarja megúszni ugyanezt a nagybevásárlást, arra csak halvány, inkább elméleti esélye van: ha mindent ott szereznénk be, ahol a legolcsóbban adják, akkor 19 944 forint lenne a végösszeg - ha azonban ezért a másfél ezer forintért egy nap alatt három hipermarketet is végiglátogatunk, azzal az operatív törzs és a társadalom rosszallását is kiváltjuk, teljes joggal.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Az előző, történelmi árrekordot hozó hónaphoz képest jelentősebb árcsökkenést az UHT tej (-11,5%) és a rizs (-16,6%) esetében mértünk. 20 százalékot meghaladó mértékben drágult viszont egy hónap alatt a kávé és a tea, 10 százalék fölött a banán, a gyümölcsjoghurt és a narancslé is.

Egy év alatt egyedül a chips ára csökkent nagyobbat, egyébként csak masszív áremelkedést látunk: a sort az alma vezeti, ami duplájára drágult. Több mint 30 százalékkal drágább lett a tojás, ami így húsvét előtt nem jó hír. 20 százalék fölötti áremelkedést mértünk a száraztésztánál, a párizsinál, a sajtnál és a gyümölcsjoghurtnál. 10 százaléknál többet drágult a kenyér, a liszt, a cukor, a májas, a tejföl és a narancslé is. 

A listát végignézve bőven találunk alapélelmiszereket a leginkább dráguló termékek között; ezt ráadásul sok esetben csökkenő fizetésből vagy épp - munka nélkül maradva - álláskeresési támogatásból kell kigazdálkodniuk a családoknak.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

A láthatatlan vírustól való rettegés, a maszkos-kesztyűs emberek látványa, a megannyi korlátozás természetesen semennyi pozitív élményt nem hagy egy hipermarketes vásárlásban, ahogy a húsvéti készülődés varázsa is teljesen elveszett - idén nem gyűlik össze a nagycsalád a mamánál sonkázni és nem fekszenek rá a kapucsengőre a félrészeg locsolkodók sem. Próbálkoznak azért az áruházak némi tematikus kipakolással, elvétve válogatnak is a vevők a tojásos-nyuszis díszek, szalvéták között. 

A húsvéti élelmiszer-fronton körülnézve a sonkák (vagy sonkapótlékok) világában is találtunk akciókat. A legolcsóbb füstölt, főtt, kötözött terméket az Intersparban találtuk, a lapocka kilója 1390 forint volt. A Tescóban 1490-ért tarját kaphattunk, az Auchan legolcsóbb húsvéti húsa a lapocka volt kilónként 1498-ért.

A legolcsóbb tojást a Tesco kínálta, a 28,3 forintos árhoz egy tálcányit kellett vásárolni az S-es méretűből. Az Intersparban 34,8 forintért adták a tojás darabját, az Auchanban 36,63 forintra jött ki a legolcsóbb tojás.

A legolcsóbb csokinyulat a Tescóban találtuk, a Figaro tejcsoki-nyúl kilója 1925 forintra jött ki. Ezzel az Auchanban kapható Nicole volt versenyképes, ami 2293 forintba került kilónként.

A KSH a legfrissebb, márciusra vonatkozó inflációs statisztikáit szerdán teszi közzé.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
Vásárló Földbe döngölheti a bíróság a „junk food” élelmiszerek és italok gyártóit
Buksza blog | 2024. december 12. 07:44
Egy magánember olyan pert kezdeményezett az úgynevezett ultrafeldolgozott élelmiszerek gyártói ellen, amely a dohánygyártók elmeszeléséhez hashonló végeredménnyel járhat.
Vásárló Váltás jöhet a boltokban: nyugdíjba mehetnek a mostani bevásárlókocsik
Buksza blog | 2024. december 10. 17:47
Hamarosan megjelenhetnek az okosnak mondott bevásárlókocsik az áruházakban, amelyek két szempontból is kiérdemlik ezt a jelzőt. Sokat tudó elektronikus kütyük és tudják hogyan húzzák ki a pénzt a vevők.
Vásárló Egy speciális hajápoló termék, amelyet érdemes megismerni
Márkázott tartalom | 2024. december 9. 15:29
A keratinos samponok népszerűsége töretlen, de vajon hányan ismerik közelebbről is ezeket a termékeket? Miért jó, ha ezeket használjuk a már megszokott samponok helyett? Cikkünkből ez is kiderül!
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG