3p

Az élelmiszerek és italok értékesítésével foglalkozó kiskereskedők jó pár rossz év után idén végre növelhetik forgalmukat – derült ki egy friss előrejelzésből. A bővülés szerény lesz lesz.

A világ élelmiszer- és italértékesítéssel foglalkozó kereskedői várhatóan bevételük némi bővülését könyvelhetik majd el 2024 végén a Circana tanácsadó cég Compass névre keresztelt előrejelzése szerint. Az ágazat 2024-ben várhatóan 0,5 és egy százalék között bővülhet, 2025-ben pedig ennél valamivel nagyobb arányban.

A Circana szakértői büszkén állapították meg, hogy a néhány hónappal korábban kiadott előrejelzésük teljesülni látszik. Akkor 0,8 százalékos forgalomnövekedést jósoltak 1,4 százalékos átlagos globális infláció mellett. Az átlagon felül erősödő áruházláncok 2,2 százalék körüli pluszt könyvelhetnek el – jósolták korábban és most is.

Az elmúlt év novemberében úgy látták a tanácsadó cég elemzői, hogy 2024-ben visszatérhet a növekedés az élelmiszer- és italkereskedelemben az ezt megelőző három év hanyatlása után. Úgy fogalmaztak, hogy a hullámzást a stabilitás helyreállása követheti. Ez részben a világgazdaság erősödésének köszönhető a koronavírus-járvánnyal és az orosz-ukrán háború kirobbanásával összefüggő gondok után.

Mik vannak a slágerlistán? 

Ugyanakkor fontos tényező az is, hogy a vendéglők megugrott árait úgy próbálják elkerülni az emberek, hogy többet főznek otthon. Főként a gyorsan elkészíthető, hűtött vagy fagyasztott félkész- és készételek népszerűsége nőtt. Az infláció hatására változtak a bevásárlási szokások. A vevők többször keresik fel az áruházakat, amelyekben kisebb mennyiségű árut vásárolnak, mint korábban.

Az otthoni főzés átalakította a korábbi forgatókönyveket
Az otthoni főzés átalakította a korábbi forgatókönyveket
Fotó: Pixabay

Az árak a világ átlagában 2,2-2,7 százalékponttal kúszhatnak feljebb. Ez lehet az eredője annak, hogy az áruházláncok visszavették a promóciós és marketingkiadásaikat, ám kénytelenek termékeik egy részének emelni az árát. Az európai és észak-afrikai, valamint az ázsiai és csendes-óceáni térség kiskereskedelmének növekedése megelőzheti az Egyesült Államokban várható bővülést, ám ez erősen függ az árak alakulásától.

Mindeközben Magyarországon

A magyar kiskereskedelem közben szerényen teljesít, annak ellenére, hogy a fizetések emelkednek az idén, valamint a reálbérindexre sem lehet panasz. Ahogy arról laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Mfor beszámolt, az "óvatossági motívum" miatt nincs bővülés a kiskereskedelmi forgalomban. Részben azért, mert a vásárlók egy része külföldön költekezik. Másrészt tartalékol, mert bizonytalannak érzi a helyzetét.

A sok gyenge kiskereskedelmi adat közül talán a legbeszédesebb, hogy a forgalom volumene – vagyis a mennyiségi eladások – egy kiugrástól eltekintve 2022 ősze óta a 2021-es havi átlag alatt van. Azaz a hároméves lemaradásban vannak a boltok. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
Vásárló Következik a nagy leállás: félő, hogy senki nem fog költeni
Buksza blog | 2025. március 19. 15:01
A gazdaság minden ágazatát érintik Donald Trump amerikai elnök vámemelései. Csak a bizonytalanság biztos. 
Vásárló Árrésstop: korlátozást vezetett be a Lidl, a Spar és a Tesco
Buksza blog | 2025. március 17. 18:09
Hétfőn életbe lépett az árrésstop. A boltláncok pedig reagáltak. 
Vásárló Megéri minőségi játékokba beruházni!
Márkázott tartalom | 2025. március 17. 12:55
Az tény, hogy a gyerekjátékok tekintetében különösen fontos a magas minőség. A prémium alapanyagok használata, a szabványoknak megfelelő, tartós és biztonságos kialakítás kulcskérdés. Ezek mellett pedig még a kicsik számára is vonzónak, magával ragadónak kell lenniük.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG