A világ élelmiszer- és italértékesítéssel foglalkozó kereskedői várhatóan bevételük némi bővülését könyvelhetik majd el 2024 végén a Circana tanácsadó cég Compass névre keresztelt előrejelzése szerint. Az ágazat 2024-ben várhatóan 0,5 és egy százalék között bővülhet, 2025-ben pedig ennél valamivel nagyobb arányban.
A Circana szakértői büszkén állapították meg, hogy a néhány hónappal korábban kiadott előrejelzésük teljesülni látszik. Akkor 0,8 százalékos forgalomnövekedést jósoltak 1,4 százalékos átlagos globális infláció mellett. Az átlagon felül erősödő áruházláncok 2,2 százalék körüli pluszt könyvelhetnek el – jósolták korábban és most is.
Az elmúlt év novemberében úgy látták a tanácsadó cég elemzői, hogy 2024-ben visszatérhet a növekedés az élelmiszer- és italkereskedelemben az ezt megelőző három év hanyatlása után. Úgy fogalmaztak, hogy a hullámzást a stabilitás helyreállása követheti. Ez részben a világgazdaság erősödésének köszönhető a koronavírus-járvánnyal és az orosz-ukrán háború kirobbanásával összefüggő gondok után.
Mik vannak a slágerlistán?
Ugyanakkor fontos tényező az is, hogy a vendéglők megugrott árait úgy próbálják elkerülni az emberek, hogy többet főznek otthon. Főként a gyorsan elkészíthető, hűtött vagy fagyasztott félkész- és készételek népszerűsége nőtt. Az infláció hatására változtak a bevásárlási szokások. A vevők többször keresik fel az áruházakat, amelyekben kisebb mennyiségű árut vásárolnak, mint korábban.
Az árak a világ átlagában 2,2-2,7 százalékponttal kúszhatnak feljebb. Ez lehet az eredője annak, hogy az áruházláncok visszavették a promóciós és marketingkiadásaikat, ám kénytelenek termékeik egy részének emelni az árát. Az európai és észak-afrikai, valamint az ázsiai és csendes-óceáni térség kiskereskedelmének növekedése megelőzheti az Egyesült Államokban várható bővülést, ám ez erősen függ az árak alakulásától.
Mindeközben Magyarországon
A magyar kiskereskedelem közben szerényen teljesít, annak ellenére, hogy a fizetések emelkednek az idén, valamint a reálbérindexre sem lehet panasz. Ahogy arról laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Mfor beszámolt, az "óvatossági motívum" miatt nincs bővülés a kiskereskedelmi forgalomban. Részben azért, mert a vásárlók egy része külföldön költekezik. Másrészt tartalékol, mert bizonytalannak érzi a helyzetét.
A sok gyenge kiskereskedelmi adat közül talán a legbeszédesebb, hogy a forgalom volumene – vagyis a mennyiségi eladások – egy kiugrástól eltekintve 2022 ősze óta a 2021-es havi átlag alatt van. Azaz a hároméves lemaradásban vannak a boltok.