3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az élelmiszerek és italok értékesítésével foglalkozó kiskereskedők jó pár rossz év után idén végre növelhetik forgalmukat – derült ki egy friss előrejelzésből. A bővülés szerény lesz lesz.

A világ élelmiszer- és italértékesítéssel foglalkozó kereskedői várhatóan bevételük némi bővülését könyvelhetik majd el 2024 végén a Circana tanácsadó cég Compass névre keresztelt előrejelzése szerint. Az ágazat 2024-ben várhatóan 0,5 és egy százalék között bővülhet, 2025-ben pedig ennél valamivel nagyobb arányban.

A Circana szakértői büszkén állapították meg, hogy a néhány hónappal korábban kiadott előrejelzésük teljesülni látszik. Akkor 0,8 százalékos forgalomnövekedést jósoltak 1,4 százalékos átlagos globális infláció mellett. Az átlagon felül erősödő áruházláncok 2,2 százalék körüli pluszt könyvelhetnek el – jósolták korábban és most is.

Az elmúlt év novemberében úgy látták a tanácsadó cég elemzői, hogy 2024-ben visszatérhet a növekedés az élelmiszer- és italkereskedelemben az ezt megelőző három év hanyatlása után. Úgy fogalmaztak, hogy a hullámzást a stabilitás helyreállása követheti. Ez részben a világgazdaság erősödésének köszönhető a koronavírus-járvánnyal és az orosz-ukrán háború kirobbanásával összefüggő gondok után.

Mik vannak a slágerlistán? 

Ugyanakkor fontos tényező az is, hogy a vendéglők megugrott árait úgy próbálják elkerülni az emberek, hogy többet főznek otthon. Főként a gyorsan elkészíthető, hűtött vagy fagyasztott félkész- és készételek népszerűsége nőtt. Az infláció hatására változtak a bevásárlási szokások. A vevők többször keresik fel az áruházakat, amelyekben kisebb mennyiségű árut vásárolnak, mint korábban.

Az otthoni főzés átalakította a korábbi forgatókönyveket
Az otthoni főzés átalakította a korábbi forgatókönyveket
Fotó: Pixabay

Az árak a világ átlagában 2,2-2,7 százalékponttal kúszhatnak feljebb. Ez lehet az eredője annak, hogy az áruházláncok visszavették a promóciós és marketingkiadásaikat, ám kénytelenek termékeik egy részének emelni az árát. Az európai és észak-afrikai, valamint az ázsiai és csendes-óceáni térség kiskereskedelmének növekedése megelőzheti az Egyesült Államokban várható bővülést, ám ez erősen függ az árak alakulásától.

Mindeközben Magyarországon

A magyar kiskereskedelem közben szerényen teljesít, annak ellenére, hogy a fizetések emelkednek az idén, valamint a reálbérindexre sem lehet panasz. Ahogy arról laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Mfor beszámolt, az "óvatossági motívum" miatt nincs bővülés a kiskereskedelmi forgalomban. Részben azért, mert a vásárlók egy része külföldön költekezik. Másrészt tartalékol, mert bizonytalannak érzi a helyzetét.

A sok gyenge kiskereskedelmi adat közül talán a legbeszédesebb, hogy a forgalom volumene – vagyis a mennyiségi eladások – egy kiugrástól eltekintve 2022 ősze óta a 2021-es havi átlag alatt van. Azaz a hároméves lemaradásban vannak a boltok. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG