3p

Az élelmiszerek és italok értékesítésével foglalkozó kiskereskedők jó pár rossz év után idén végre növelhetik forgalmukat – derült ki egy friss előrejelzésből. A bővülés szerény lesz lesz.

A világ élelmiszer- és italértékesítéssel foglalkozó kereskedői várhatóan bevételük némi bővülését könyvelhetik majd el 2024 végén a Circana tanácsadó cég Compass névre keresztelt előrejelzése szerint. Az ágazat 2024-ben várhatóan 0,5 és egy százalék között bővülhet, 2025-ben pedig ennél valamivel nagyobb arányban.

A Circana szakértői büszkén állapították meg, hogy a néhány hónappal korábban kiadott előrejelzésük teljesülni látszik. Akkor 0,8 százalékos forgalomnövekedést jósoltak 1,4 százalékos átlagos globális infláció mellett. Az átlagon felül erősödő áruházláncok 2,2 százalék körüli pluszt könyvelhetnek el – jósolták korábban és most is.

Az elmúlt év novemberében úgy látták a tanácsadó cég elemzői, hogy 2024-ben visszatérhet a növekedés az élelmiszer- és italkereskedelemben az ezt megelőző három év hanyatlása után. Úgy fogalmaztak, hogy a hullámzást a stabilitás helyreállása követheti. Ez részben a világgazdaság erősödésének köszönhető a koronavírus-járvánnyal és az orosz-ukrán háború kirobbanásával összefüggő gondok után.

Mik vannak a slágerlistán? 

Ugyanakkor fontos tényező az is, hogy a vendéglők megugrott árait úgy próbálják elkerülni az emberek, hogy többet főznek otthon. Főként a gyorsan elkészíthető, hűtött vagy fagyasztott félkész- és készételek népszerűsége nőtt. Az infláció hatására változtak a bevásárlási szokások. A vevők többször keresik fel az áruházakat, amelyekben kisebb mennyiségű árut vásárolnak, mint korábban.

Az otthoni főzés átalakította a korábbi forgatókönyveket
Az otthoni főzés átalakította a korábbi forgatókönyveket
Fotó: Pixabay

Az árak a világ átlagában 2,2-2,7 százalékponttal kúszhatnak feljebb. Ez lehet az eredője annak, hogy az áruházláncok visszavették a promóciós és marketingkiadásaikat, ám kénytelenek termékeik egy részének emelni az árát. Az európai és észak-afrikai, valamint az ázsiai és csendes-óceáni térség kiskereskedelmének növekedése megelőzheti az Egyesült Államokban várható bővülést, ám ez erősen függ az árak alakulásától.

Mindeközben Magyarországon

A magyar kiskereskedelem közben szerényen teljesít, annak ellenére, hogy a fizetések emelkednek az idén, valamint a reálbérindexre sem lehet panasz. Ahogy arról laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Mfor beszámolt, az "óvatossági motívum" miatt nincs bővülés a kiskereskedelmi forgalomban. Részben azért, mert a vásárlók egy része külföldön költekezik. Másrészt tartalékol, mert bizonytalannak érzi a helyzetét.

A sok gyenge kiskereskedelmi adat közül talán a legbeszédesebb, hogy a forgalom volumene – vagyis a mennyiségi eladások – egy kiugrástól eltekintve 2022 ősze óta a 2021-es havi átlag alatt van. Azaz a hároméves lemaradásban vannak a boltok. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
Vásárló A BYD elárulta a magyar számokat
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 08:22
Látványosan erősödik a BYD autómárka pozíciója a magyarországi újautó-piacon, az idei első négy hónap kiemelkedő eredményeket hozott, és ez az év további részében tovább javulhat a márkakereskedői hálózat intenzív bővülésével, amit erőteljes modellkínálattal támogat meg a NEV (New Energy Vehicle – új energiával hajtott jármű) szegmensben élen járó kínai gyártó.
Vásárló Próbál példát mutatni a Nike abban, hogyan lehet túlélni Trump új világrendjét
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 11:29
Bár Donald Trump vámháborújának hatásait nem tudják elkerülni a cégek, van mozgásterük abban, miként emelik egyes termékeik árát. A Nike például a gyerekeknek szánt cipőkért egyelőre nem kér többet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG