1. Fektess indexkövető alapokba: majdnem olyan, mintha robotpilóta módra állítottad volna a tőzsdei kereskedésed. A megtakarításod így olyan alapokba kerül, amelyek például a BUX vagy az S&P500-at alkotó vállalatok eredménye mentén teljesítenek. Ezzel megspórolhatod magadnak a fejtörést, ami egy kiegyensúlyozott portfólió összeállításához kell, és nem kell azon gondolkoznod, hogy mikor vegyél vagy adj el részvényt. Az indexkövető alapok költségei általában alacsonyabbak mint más aktívan kezelt alapoké, és szabadon választhatsz a neked megfelelő piaci szegmensekből, például biotechnológia vagy energetika. Ne felejtsd el ugyanakkor azt sem, hogy a mutatók eshetnek is, tehát veszíthetsz a pénzedből.
2. Vásárolj magas osztalékot fizető részvényeket: általában közműszolgáltatók, vagy régi, patinás cégek fizetnek osztalékot, azaz az eredményük fényében kifizetik a hasznot a részvényeseinek. Az ilyen vállalatok papírjaiból összeállított portfólió stabil jövedelmet jelenthet, a mostani alacsony kamatkörnyezetben pedig jobb befektetést jelenthetnek, mint az állampapírok. Ismét felhívjuk viszont a figyelmet a részvénybefektetések kockázatra, továbbá egy vállalat dönthet úgy, hogy visszavesz az osztalék nagyságából, vagy nem is fizet egy adott évben.
3/a. Írj egy könyvet: oké, persze ez nem ilyen egyszerű, de gondolj bele: bizonyára van valami szenvedélyed, amiről szívesen áradozol gyakorta a környezetednek. Miért ne tennéd az ebben szerzett jártasságodat közhaszonná és írsz róla? Nem kell több száz oldalas regényre törekedned. A mai világban, amikor 2 percnél tovább nem tudunk figyelni valamire, elég ha írsz egy 30 oldalas útmutatót mondjuk a jó vendéglátásról, ha vendéglátós vagy. Ha elég jó könyvet írsz, egy kiadó mindenképpen lecsap rá, te meg hónapról hónapra bezsebeled érte a jogdíjakból származó vagyont, plusz még a kiadód is fizethet egy nagyobb összeget aláíráspénz gyanánt.
3/b. Írj egy e-könyvet: tudod mit, írd meg azt az útmutatót, de elektronikus formában! Ha nincs kiadód, ezzel óriási kiadástól óvod magad, hiszen nem kell kinyomtatni a könyveket, ráadásul te magad árusíthatod a weboldaladon az általad megszabott áron. Ha jó a marketinged és sikerül kapcsolatot kialakítani a hasonló érdeklődésű véleményvezérekkel, máris biztosítottad magadnak az évekig tartó jövedelmet.
3/c. Pörgess fel egy blogot: ha már úgyis írásra adtad a fejed, kezdj el a könyv mellett blogolni is arról, amit szeretsz. Válj egy téma szakértőjévé, szerezz lojális olvasókat, akik később a termékedet (könyvedet) is megveszik, miután rendszeresen tőled szerzik az értesüléseiket. A blogod ezen kívül reklámfelületként is szolgál: ha elegen látogatják, sokak számára lesz vonzó a hirdetések elhelyezése, te pedig szép pénzeket kaphatsz ezért. Akár vehetsz is egy blogot már meglévő olvasókkal, amit aztán te frissítesz tovább. Ilyenkor megvan az előnye annak, hogy nem kell a nulláról felépítened a márkád, már az elejétől termelhet neked pénzt.
4/a. Fektess be az ingatlanpiacon: tény, hogy egy ilyen befektetéshez több pénz kell, de a mai hazai ingatlanpiacon nagyon jól kereshet az, akinek van lehetősége beszállni, akár úgy is, hogy te is csak bérled a kiadásra szánt lakást. Mi is megírtuk, hogy milyen horribilis árak vannak még mindig, főleg Budapesten, az emberek viszont még így is egymásra licitálnak egy-egy lakásért. Te viszont passzív jövedelmet akarsz, úgyhogy add ki a lakásodat nyugodtan: az AirBnb lakásmegosztónak köszönhetően a bérleti díjak is az egekben vannak, így ha megtalál egy albérlő, szép summát tehetsz el hónapról hónapra úgy, hogy meg sem kell moccannod.
4/b. Vagy inkább AirBnb-znél? Kicsit több energiabefektetés, de nagyobb pénz: add ki az üres lakásod külföldieknek, akik hajlandóak többet fizetni és jellemzően csak pár napra vesznek ki szobát. Persze ez azzal jár, hogy rendszeresen takarítanod kell, előkészíteni a lakást az új vendégek fogadására, és egy igényes profil sem árt a lakásmegosztó oldalán, hogy minél többen érkezzenek.
5. Légy csendestárs: gombamód szaporodnak Magyarországon is a startupok, a kisvállalkozások: bár egyelőre igen bő az igénybe vehető EU-s támogatások köre a fejlesztéshez, nem lesz ez mindig így, ráadásul a tőkeigény bármikor felbukkanhat. Ha van egy kis pénzed, már csak jó érzék kell ahhoz, hogy kiválaszd, melyik üzlet lehet sikeres. Kínáld fel nekik a pénzed részesedésért, aztán nézd végig, ahogy kinő belőle a következő Facebook.
6. Csinálj egy appot: talán megint arra gondolsz, hogy "persze, könnyű mondani", de csinálni is egyre egyszerűbb: 64 opciót tudunk ahhoz, hogy ingyen megtanulj programozni a foteledből. Gondold át, hogy mi az az applikáció, ami neked a leginkább hiányzik a mindennapokban, és hidd el, más is lesz, aki hajlandó pénzt adni azért, hogy a te applikációd megoldja ezt a problémát. Neked meg a lefejlesztés után maximum frissíteni kell, vagy még azt se. Ne felejtsd el, hogy a programozás ma az egyik legjobban csengő képesség a munkaerőpiacon. Ha a passzív jövedelem mellett egy biztos karrierpálya is érdekel, mindenképp érdemes tanulásra szánni az időt.
7. Oktass online: remekül ki tudod egészíteni ez e-könyvedet és a blogodat egy netes tanfolyammal is. Ha szakértője vagy valaminek, ne habozz belőle oktatási anyagot csinálni, hiszen a MOOC (tömeges nyílt online kurzusok) az egyik legjobban fejlődő szegmens, amely képes volt az oktatás megreformálására. Egy jövedelemmel rendelkező felnőtt, aki szomjazik az új ismeretekre, ma már inkább fizet egy netes kurzusért, minthogy visszaüljön az egyáltalán nem korszerű iskolapadba. Legyél te az oktatója! Csinálhatsz szöveges és videós anyagokat vegyesen, a lényeg, hogy legyen tömör és lényegre törő. Az oktatási csomagodat pedig venni fogják, mint a cukrot. Nézd meg, hogyan is néz ki egy online kurzus!
8. Mondd el a véleményed videóban: most mindenki a videót tartja a tartalom királyának, de tényleg, mindenki. A fiatalok ezt fogyasztják a legtöbbször, a Facebook, a Twitter, a Snapchat és rengeteg más vállalat hajt arra, hogy az ővék legyen legnépszerűbb videós platform - tényleg erről szól a jövő. Ha van benned egy minimális exhibicionizmus, kihasználod a friss piaci lehetőséget és márkát csinálsz magadból, amibe ömlik a reklámpénz. Tényleg nem kell sok dolog: te és egy okostelefon, plusz a szakértelmed és a témák, amiről rendszeresen beszélsz. Csak figyeld, ahogy a rajongóid egyre többen lesznek és egyre többet fizetnek majd érted.