3p
Az elmúlt években egyre inkább Magyarországon is megjelent a Black Friday, azaz a fekete péntek. Az amerikai hálaadás utáni első péntek lényegében a vásárlási őrület ünnepévé vált, ahol a kereskedők óriási forgalomra és bevételre készülhetnek fel. De honnan ered ez az elnevezés? Utánajártunk.

A fekete péntek kifejezés első megjelenésének semmi köze sem volt a szabadidős vásárláshoz, ugyanis először az amerikai aranypiac összeomlására alkalmazták 1869. szeptember 24-én. Az akkori összeomlást az okozta, hogy Jay Gould és Jim Fisk, két hírhedten könyörtelen befektető összefogott azért, hogy felvásárolja az összes aranyat a piacon, majd lehetetlenül magas árért adja tovább. Ez azon a szeptemberi pénteken derült ki, a szakadékba lökve ezzel a tőzsdét, aminek köszönhetően rengetegen csődbe mentek.

A hivatalosan elfogadott és egyben legelterjedtebb eredettörténet az, hogy a Black Friday kifejezés onnan származik, hogy az analóg számlázás időszakában a piros szín jelölte a veszteséget, a fekete pedig a profitot. A karácsonyi vásárlási szezon kezdetén a kereskedők végre profitra tettek szert, azaz már nem a piros tartományban mozgott a könyvelés, és így vált a fekete péntek a legfontosabb kereskedelmi „ünneppé” a kapitalista világban.

De honnan ered igazából a Black Friday?

Bár a könyveléses történet szépen hangzik, a fekete péntek igazi eredete sokkal kevésbé pozitív, mint hinnénk. Az 1950-es években a philadelphiai rendőrség köreiben volt szokás így nevezni a hálaadás utáni pénteket, ugyanis ekkor elözönlötték a várost a turisták és a külvárosi vásárlók, akik a szombaton tartandó hadsereg-tengerészet focimeccsre érkeztek. Az óriási tömeg azt jelentette, hogy a rendőrök nem tudták kivenni a hálaadás utáni napot, ráadásul extra hosszú műszakokat kellett vállalniuk az ünnepi hétvégén. Emellett rengeteg bolti lopás is történt, mivel a rengeteg ember közt könnyedén el tudtak vegyülni a bűnözők.

1961-re a fekete péntek kifejezés olyannyira ismert lett Philadelphiában, hogy a helyi boltosok (sikertelenül) megpróbálták „Big Friday”-re változtatni a nevet. A Black Friday nagyon sokáig nem terjedt el az Egyesült Államokban országszerte, csak az 1980-as években, mikor a boltosoknak sikerült annyira ismertté tenni a számlázásos történetet, hogy a hálaadás utáni péntek pozitív felhangot kapjon.

A Black Friday ma

A csupán egynapos leárazásból gyorsan 4 napig tartó kapitalista ünnep lett, hiszen a fekete péntek mellett megjelent a kisboltok szombatja és vasárnapja, valamint a cyber hétfő is. A boltok egyre korábban nyitnak, és a legelszántabbak már a hálaadási vacsora befejezése után kitáboroznak valamelyik hipermarket elé azért, hogy elsőként tehessék rá a kezüket az akciós termékekre.

Magyarországon az elmúlt öt évben jelent meg igazán a Black Friday és a Cyber Monday, a szombati és vasárnapi napok itthon nincsenek külön nevesítve. Ugyan itthon nem tapossák egymást az emberek a leértékelt termékekért, de a felmérések szerint így is nagyon komoly forgalomra lehet számítani: az Euronics és a GKI Digital kutatása szerint több mint 800 ezer magyar tervez rendelni most pénteken, ez a legoptimistább becslések szerint akár 40 milliárdos forgalmat jelenthet.

(History.com)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG