3p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az élelmiszergyártóknak eddig valahogy sikerült eladniuk a fogyasztóknak, hogy időnként ugyanannyi pénzért kisebb csomagolásban kevesebbet adnak nekik a kedvenc termékeikből. Újabb fordulójához érkezett a vevők és a cégek csatája. 

Évek óta dühöngenek a fogyasztók azon, hogy a vállalatok ugyanannyiért vagy kevesebbet adnak termékeikből (angolul: shrinkflation, magyarul: zsugorfláció) vagy kispórolják belőle az ízét adó összetevőket (skimpflation, fukarfláció). Ennek ellenére nem igazán lázadtak fel.

Olyan ez, mintha a cégek képesek lennének manipulálni a vevőiket, hogy bosszankodásuk ellenére eltűrjék a csalást. Ugyanakkor több államban, így Magyarországon és Franciaországban is hatósági szabály lépett életbe a trükközés visszaszorítása érdekében. 

Célzott mondások

Hiába érzi úgy a vásárló, hogy becsapták a burkolt áremeléssel az élelmiszergyártók, néhány gondosan megválogatott mondattal megfogalmazott közleményekkel leveszik őket a lábukról – írta a CNN a csata legfrissebb fejleményeit bemutató cikkében. A magyarázatok mézes-mázos stílusban előadott története nagyjából a következőképpen hangzik.

„Tudjuk, kedves vevők, hogy önöket frusztrálják ezek a dolgok, de ugyan már, érezzenek együtt egy kicsit velünk is. Ami azt illeti, nem is emeltük olyan mértékben az árainkat, ahogy egyesek állítják. Nem mi vagyunk ebben a viszonyban a rossz fiúk!” Magyarán nem a trükközés a gond, hanem az, hogy rosszindulatú emberek egymásra akarják haragítani a gyártókat és a vevőket. És ekkor jött a fordulat. A vevők rájöttek, hogy hiába kiabálnak, az csak pusztába kiáltott szó.

Ideje a tettek mezejére lépni, azaz kevesebbet vásárolni. A McDonald’s, a Wendy’s és a Burger King a bevétele csökkenését érzékelve hogy, hogy nem olcsó termékekkel állt elő. A következő célpont, amelynél betalált ez a módszer, a PepsiCo volt. Amikor chipseinek értékesítése visszaesett, bejelentette, hogy több chipset tesz a zacskókba, amelyek korábban varázsütésre könnyebbé váltak. Évek óta panaszkodtak a vevők a shrinkflációra, ám hiába.

Keveset visznek

Ha nem fogy a termék, az már más. Nagyon úgy tűnik, hogy a PepsiCo kénytelen engedni a chipseken elért profitrátájából annak érdekében, hogy visszaállítva a zacskókban a korábbi mennyiséget visszaszerezze elpártolt vevőit.

A vásárlóknál van az adu
A vásárlóknál van az adu
Fotó: Pixabay

Az ilyen példák azután a szóbeli protestálást is hatékonyabbá teszik. Az Amazon nemrég egyik sokak által kedvelt édességén hajtott végre skimpflációt, ami megváltoztatta a termék ízét. A vásárlók egy része fellármázta a közösségi médiát a barátságtalan húzásra reagálva, amire gyorsan megjött a választ, hogy a gyártó visszatér a régi recepthez.

A háborúnak azonban vélhetően nincs vége. A probléma ugyanis nem oldódott meg. A gyártók nem akarják láthatóan emelni termékeik árát, miközben költségeik nőnek és persze tőzsdei befektetőiket is megfelelő profit elérésével kell kiszolgálniuk. Valamit ki fognak találni ennek az ellentmondásnak a feloldására.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Az élelmiszer árrésstop jogi szempontból a boltokra nézve
PR | 2025. május 9. 15:48
Újabb rendelettel szabályozza a magyar kormány az élelmiszerárakat, ami a korábbi árstoppal ellentétben mind a gyakorlati alkalmazhatóság, mind a jogi kérdések tekintetében rengeteg kérdést vet fel a vásárlók és a boltok szemszögéből egyaránt.
Vásárló Kezd kopni az árrésstop? Sokkal többe kerül a családi nagybevásárlás, mint egy éve
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. május 8. 05:36
A Privátbankár Árkosár-felmérésben szereplő árrésstoppal érintett termékek májusban valamivel drágábbak lettek, mint egy hónapja, összességében mégis csökkent a végösszeg áprilishoz képest – hála annak, hogy a hipermarketek nem próbálják meg a többi termék drágításával pótolni a veszteséget. Bár vannak árrésstopos termékek, amelyek jóval olcsóbbak most, mint tavaly, fájó látni, hogy mennyivel drágább a családi nagybevásárlás, mint 2024 májusában.
Vásárló Itt a magyarázat: ezért nem ösztökélhette az embereket vásárlásra az árrésstop
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 10:57
A Nemzetgazdasági Minisztérium, az Országos Kereskedelmi Szövetség és az elemzők is reagáltak a vártnál gyengébb márciusi kiskereskedelmi adatra.
Vásárló Kellemetlen meglepetéssel szolgált a statisztikai hivatal
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 08:30
A KSH közlése szerint a kiskereskedelmi forgalom márciusban 0,5 százalékkal lett alacsonyabb a februárinál, miközben az éves növekedési dinamika is jelentősen mérséklődött.
Vásárló Egy óra, ami többet ér, mint egy budapesti villa
Kenessei András | 2025. május 3. 16:59
Melyik a világ legértékesebb órája? Egy svájci karóra, amely nem aranyból készült, mégis rekordáron kelt el egy hongkongi aukción. Miért éri meg több millió dollárt egyetlen acél karóra? Megmutatjuk a titkát és a háttértörténetét!
Vásárló Magával ragadó eredmények hajtetoválás segítségével
Márkázott tartalom | 2025. május 3. 11:26
Rengeteg férfi küzd kopaszodással, amely nemcsak esztétikai szempontból előnytelen, de a közérzetre is negatívan hat. Van azonban egy olyan eljárás, amely megoldást jelenthet a problémára, és ezért még csak mélyen a zsebünkbe sem kell nyúlni. (Nem úgy, mint például a hajbeültetés esetében.) Az alábbiakban bemutatjuk azt a módszert, amely pénzügyi szempontból is előnyös lehet hajhullás ellen!
Vásárló Ezerboltos offenzívát indít a Penny Magyarország mellett
Buksza blog | 2025. május 3. 10:37
A Penny tulajdonosa, a német Rewe boltlánc a romániai piacban lát fantáziát Kelet-Közép-Európában, ezért úgy döntött, hogy egy rakás pénzt fordít ottani eladásai felpörgetésére.
Vásárló Nem tudja, mit csináljon Mikulás után a csomagokkal? Hasznosítson újra!
Márkázott tartalom | 2025. május 2. 11:21
A decemberi ünnepek elmaradhatatlan része a mikuláscsomag – színes papírba csomagolt csokimikulás, szaloncukor, édességek tömkelege. A gyermekek boldogan bontogatják őket, a szülők pedig gyakran előre tudják: ez a sok édesség bizony nem fog elfogyni! De mihez kezdjen akkor velük az ember?
Vásárló Nagyon berágtak a dánok, az amerikai ikont is büntetik Trump szívózása miatt
Buksza blog | 2025. május 1. 13:01
A dánok nagyon zokon vették, hogy az amerikai elnök arról lamentál, hogy az Egyesült Államoknak annektálnia kellene a Dániához tartozó Grönlandot, ahogy az oroszok lenyúlták Ukrajnától a Krímet.
Vásárló Egy termék mind felett – csalóka árváltozás a diszkontokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. május 1. 05:48
Első ránézésre jelentős, bő 2 százalékos drágulással zárult az április a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint. Ha azonban a sajtot kivesszük a képletből, akkor sokkal barátságosabb az összkép. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG