6p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

2007 februárjában tettük közzé első felmérésünket - 2021 februárjában a 14. születésnapját ünnepli az Árkosár. Az elmúlt években megszokhattuk, hogy csúcsdöntés jár az évforduló mellé - nincs ez másként idén sem. Az áremelkedés tempója lassult, de az élelmiszereknél a drágulás még mindig meghaladja az átlagos infláció szintjét. Az áremelkedést továbbra is az alma vezeti, lefelé pedig a krumpli húzza az árakat. Aktuális felmérésünkben megvizsgáltuk azt is, mennyiből lehet a legolcsóbban megúszni a Valentin-napot, és mennyivel lett drágább a romantikus egységcsomag tavalyhoz képest.

Ahogy az elmúlt 14 évben minden hónapban, februárban is végigjártuk három hazai hipermarketlánc 1-1 egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 élelmiszerből álló minta-élelmiszerkosarunk ára. Az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy egységét ugyanazon a napon, február 9-én jártuk végig, az eredményeket a KSH friss inflációs adatközlése előtti napon tesszük közzé (a módszertanról további részletek itt).

Ahogy az a jelenlegihez hasonló inflációs környezetben lenni szokott (különösen akkor, amikor az élelmiszerek inflációja egyébként is meghaladja az átlagos áremelkedés szintjét), ismét megdőlt a történelmi csúcs. (Érdekességképp: az Árkosár-felmérés két legutóbbi "szülinapján", 2019 és 2020 februárjában is megdőlt az éppen aktuális rekord - nincs ez másként 2021-ben sem.)

Öröm az ürömben, hogy az áremelkedés tempója valamelyest lassult. Havi szinten 2,1 százalékkal drágult az árkosarunk ellenértéke, egy áruházban még havi árcsökkenést is mérhettünk. Éves szinten hajszállal 9 százalék alatti áremelkedést mértünk, 8,9 százalékkal kerültek többe az élelmiszerek most, mint tavaly februárban - ez ugyan a tavalyi év utolsó hónapjaiban mért szinteknél jóval magasabb, de az augusztusban meglóduló áremelkedés csökkenő trendje folytatódik, a januári 9 százalék fölötti éves áremelkedés mérséklődött. Ezzel együtt továbbra is igaz, hogy az élelmiszerárak az átlagos inflációt jóval meghaladó mértékben emelkednek.

Moszkva és Ankara is aggódva figyeli az élelmiszerárakat

Az emelkedő élelmiszerárak egyébkén nem csak a magyar kisfogyasztókat aggasztják, világszerte egyre több helyen került reflektorfénybe a kérdés - a politikusok Oroszországban és Törökországban is feszülten figyelik a kérdést - a témával Káncz Csaba külpolitikai szakértőnk a napokban bővebben is foglalkozott >>

30 termékből álló mintakosarunk ellenértéke 22 839 forintra emelkedett februárban. Ez 460 forinttal több, mint egy hónapja, és 1860 forinttal haladja meg a 2020. februári értéket. A vizsgált áruházak közül kettőben az előző hónaphoz képest 4 százalékot meghaladó áremelkedést mértünk, egyben pedig 2 százalékos árcsökkentést. Éves összehasonlításban jóval kiegyenlítettebb a mezőny, 7,3 és 10,5 százalék közötti áremelkedést mértünk egy év alatt.

Beszédes, hogy már akkor is 21 ezer forintnál többe kerülne a nagybevásárlás, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják - egész pontosan 21 239 forintot kellene így kifizetnünk a 3 áruházból összeszedett 30 termékért. Ez azonban még járványhelyzeten és hidegbetörésen kívül sem lenne egyszerű mutatvány, nemhogy mostanában.

A felmérés 14. születésnapján érdemes felidézni a teljes adatsort is - az átlagot a felmérés-sorozatba a kezdetektől bevont áruházak átlaga alapján számoltuk:

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Számos olyan terméket találtunk, aminek az átlagos ára jelentősen (10 százalékot meghaladó mértékben) csökkent az előző hónaphoz képest. A krumpli és az alma is több mint 20 százalékkal olcsóbb most, mint januárban volt, de a tejfölért, egyes üdítőkért és a pezsgőért is legalább 10 százalékkal kevesebbet kértek most (a pezsgőre egyébként külön is kitérünk Havi legolcsóbbak rovatunkban a cikk végén). Januárhoz képest komolyabb áremelkedést a gyümölcsjoghurtnál (+11 százalék), az étolajnál (+13 százalék), a narancslénál (+18 százalék) és egyes tömény szeszesitaloknál (+18 százalék) mértünk.

Egy év alatt jelentősebb árcsökkenést csak a krumpli esetében jelenthetünk, a zöldség 25 százalékkal olcsóbb most, mint tavaly. Hiába lett olcsóbb, mint januárban volt, az éves áremelkedést továbbra is az alma vezeti, 42 százalékkal drágább most, mint egy éve. Tavaly egyébként az egyik áruházban ilyen almákkal várták a vevőket, most 42 százalékkal többért sem csicsázták így ki az almákat:

Valentin-nap a zöldségosztályon 2020-ban. Fotó: Privátbankár.hu
Valentin-nap a zöldségosztályon 2020-ban. Fotó: Privátbankár.hu

Tavalyhoz képest 35 százalékkal kerül többe az étolaj, 25 százalékkal egyes tömény szeszesitalok, valamint 10 százalékot meghaladó mértékben drágult az ásványvíz, a gyümölcsjoghurt, a csirkemell, a száraztészta, a csokoládé, az UHT tej és a liszt is.

Havi legolcsóbbak: fapados Valentin-nap

Néhány nappal Valentin-nap előtt kisebb-nagyobb részlegeket alakítottak ki az áruházakban a szívecskés plüssöknek, a romantikus feliratú bögréknek, piros csomagolású desszerteknek-bonbonoknak. Márkára és minőségre való tekintet nélkül válogató rovatunkba ezúttal három kapcsolódó terméket válogattunk be mi is, és megnéztük, hol szerezhetőek be a legolcsóbban a Valentin-napi túlélőkészlet alapelemei.

Kitört a Valentin-láz a hipermarketekben is. Fotó: Privátbankár.hu
Kitört a Valentin-láz a hipermarketekben is. Fotó: Privátbankár.hu

Kitört a Valentin-láz a hipermarketekben is. Fotó: Privátbankár.hu
Kitört a Valentin-láz a hipermarketekben is. Fotó: Privátbankár.hu

A legolcsóbb pezsgőt (nem számítva a kisüveges kiszereléseket) 649 forintért találtuk; ezért a Tescóban König pezsgőt kínálnak, az Auchanban Szovjetszkoje Igrisztojét. Az Intersparban 699 forint volt a Burg pezsgőből egy üveg. 

Epret a Tescóban és az Intersparban is 2396 forintért találtunk kilónként - előbbi Spanyolországban, utóbbi Olaszországban termett. Az Auchanban ottjártunkkor nem volt eper.

A tejszínhab (ami a legolcsóbb árkategóriában nem csak tejszínből, hanem növényi származékokból is készül) az Auchanban volt a legolcsóbb, a saját márkás verzió 299 forintba került. Az Interspar 349-ér Nanna Topping habot kínált, a Tesco legolcsóbb versenyzője a 415 forintos Crema Blanco volt.

  • A legolcsóbb pezsgők átlagára tavaly februárban 666 forint volt - forintra annyi, mint idén.
  • Az eper kilónkénti átlagára tavaly 2083 forint volt, most 2396 forint - ez 15 százalékos áremelkedést jelent.
  • Olcsó habot átlagosan 338 forintért vehettünk tavaly, most 354 forint az átlag - ez 4,7 százalékos drágulás. 

Átlagosan tehát 6,57 százalékkal kerül többe most egy olcsó Valentin-nap, mint egy évvel ezelőtt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG