6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

2007 februárjában tettük közzé első felmérésünket - 2021 februárjában a 14. születésnapját ünnepli az Árkosár. Az elmúlt években megszokhattuk, hogy csúcsdöntés jár az évforduló mellé - nincs ez másként idén sem. Az áremelkedés tempója lassult, de az élelmiszereknél a drágulás még mindig meghaladja az átlagos infláció szintjét. Az áremelkedést továbbra is az alma vezeti, lefelé pedig a krumpli húzza az árakat. Aktuális felmérésünkben megvizsgáltuk azt is, mennyiből lehet a legolcsóbban megúszni a Valentin-napot, és mennyivel lett drágább a romantikus egységcsomag tavalyhoz képest.

Ahogy az elmúlt 14 évben minden hónapban, februárban is végigjártuk három hazai hipermarketlánc 1-1 egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 élelmiszerből álló minta-élelmiszerkosarunk ára. Az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy egységét ugyanazon a napon, február 9-én jártuk végig, az eredményeket a KSH friss inflációs adatközlése előtti napon tesszük közzé (a módszertanról további részletek itt).

Ahogy az a jelenlegihez hasonló inflációs környezetben lenni szokott (különösen akkor, amikor az élelmiszerek inflációja egyébként is meghaladja az átlagos áremelkedés szintjét), ismét megdőlt a történelmi csúcs. (Érdekességképp: az Árkosár-felmérés két legutóbbi "szülinapján", 2019 és 2020 februárjában is megdőlt az éppen aktuális rekord - nincs ez másként 2021-ben sem.)

Öröm az ürömben, hogy az áremelkedés tempója valamelyest lassult. Havi szinten 2,1 százalékkal drágult az árkosarunk ellenértéke, egy áruházban még havi árcsökkenést is mérhettünk. Éves szinten hajszállal 9 százalék alatti áremelkedést mértünk, 8,9 százalékkal kerültek többe az élelmiszerek most, mint tavaly februárban - ez ugyan a tavalyi év utolsó hónapjaiban mért szinteknél jóval magasabb, de az augusztusban meglóduló áremelkedés csökkenő trendje folytatódik, a januári 9 százalék fölötti éves áremelkedés mérséklődött. Ezzel együtt továbbra is igaz, hogy az élelmiszerárak az átlagos inflációt jóval meghaladó mértékben emelkednek.

Moszkva és Ankara is aggódva figyeli az élelmiszerárakat

Az emelkedő élelmiszerárak egyébkén nem csak a magyar kisfogyasztókat aggasztják, világszerte egyre több helyen került reflektorfénybe a kérdés - a politikusok Oroszországban és Törökországban is feszülten figyelik a kérdést - a témával Káncz Csaba külpolitikai szakértőnk a napokban bővebben is foglalkozott >>

30 termékből álló mintakosarunk ellenértéke 22 839 forintra emelkedett februárban. Ez 460 forinttal több, mint egy hónapja, és 1860 forinttal haladja meg a 2020. februári értéket. A vizsgált áruházak közül kettőben az előző hónaphoz képest 4 százalékot meghaladó áremelkedést mértünk, egyben pedig 2 százalékos árcsökkentést. Éves összehasonlításban jóval kiegyenlítettebb a mezőny, 7,3 és 10,5 százalék közötti áremelkedést mértünk egy év alatt.

Beszédes, hogy már akkor is 21 ezer forintnál többe kerülne a nagybevásárlás, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják - egész pontosan 21 239 forintot kellene így kifizetnünk a 3 áruházból összeszedett 30 termékért. Ez azonban még járványhelyzeten és hidegbetörésen kívül sem lenne egyszerű mutatvány, nemhogy mostanában.

A felmérés 14. születésnapján érdemes felidézni a teljes adatsort is - az átlagot a felmérés-sorozatba a kezdetektől bevont áruházak átlaga alapján számoltuk:

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Számos olyan terméket találtunk, aminek az átlagos ára jelentősen (10 százalékot meghaladó mértékben) csökkent az előző hónaphoz képest. A krumpli és az alma is több mint 20 százalékkal olcsóbb most, mint januárban volt, de a tejfölért, egyes üdítőkért és a pezsgőért is legalább 10 százalékkal kevesebbet kértek most (a pezsgőre egyébként külön is kitérünk Havi legolcsóbbak rovatunkban a cikk végén). Januárhoz képest komolyabb áremelkedést a gyümölcsjoghurtnál (+11 százalék), az étolajnál (+13 százalék), a narancslénál (+18 százalék) és egyes tömény szeszesitaloknál (+18 százalék) mértünk.

Egy év alatt jelentősebb árcsökkenést csak a krumpli esetében jelenthetünk, a zöldség 25 százalékkal olcsóbb most, mint tavaly. Hiába lett olcsóbb, mint januárban volt, az éves áremelkedést továbbra is az alma vezeti, 42 százalékkal drágább most, mint egy éve. Tavaly egyébként az egyik áruházban ilyen almákkal várták a vevőket, most 42 százalékkal többért sem csicsázták így ki az almákat:

Valentin-nap a zöldségosztályon 2020-ban. Fotó: Privátbankár.hu
Valentin-nap a zöldségosztályon 2020-ban. Fotó: Privátbankár.hu

Tavalyhoz képest 35 százalékkal kerül többe az étolaj, 25 százalékkal egyes tömény szeszesitalok, valamint 10 százalékot meghaladó mértékben drágult az ásványvíz, a gyümölcsjoghurt, a csirkemell, a száraztészta, a csokoládé, az UHT tej és a liszt is.

Havi legolcsóbbak: fapados Valentin-nap

Néhány nappal Valentin-nap előtt kisebb-nagyobb részlegeket alakítottak ki az áruházakban a szívecskés plüssöknek, a romantikus feliratú bögréknek, piros csomagolású desszerteknek-bonbonoknak. Márkára és minőségre való tekintet nélkül válogató rovatunkba ezúttal három kapcsolódó terméket válogattunk be mi is, és megnéztük, hol szerezhetőek be a legolcsóbban a Valentin-napi túlélőkészlet alapelemei.

Kitört a Valentin-láz a hipermarketekben is. Fotó: Privátbankár.hu
Kitört a Valentin-láz a hipermarketekben is. Fotó: Privátbankár.hu

Kitört a Valentin-láz a hipermarketekben is. Fotó: Privátbankár.hu
Kitört a Valentin-láz a hipermarketekben is. Fotó: Privátbankár.hu

A legolcsóbb pezsgőt (nem számítva a kisüveges kiszereléseket) 649 forintért találtuk; ezért a Tescóban König pezsgőt kínálnak, az Auchanban Szovjetszkoje Igrisztojét. Az Intersparban 699 forint volt a Burg pezsgőből egy üveg. 

Epret a Tescóban és az Intersparban is 2396 forintért találtunk kilónként - előbbi Spanyolországban, utóbbi Olaszországban termett. Az Auchanban ottjártunkkor nem volt eper.

A tejszínhab (ami a legolcsóbb árkategóriában nem csak tejszínből, hanem növényi származékokból is készül) az Auchanban volt a legolcsóbb, a saját márkás verzió 299 forintba került. Az Interspar 349-ér Nanna Topping habot kínált, a Tesco legolcsóbb versenyzője a 415 forintos Crema Blanco volt.

  • A legolcsóbb pezsgők átlagára tavaly februárban 666 forint volt - forintra annyi, mint idén.
  • Az eper kilónkénti átlagára tavaly 2083 forint volt, most 2396 forint - ez 15 százalékos áremelkedést jelent.
  • Olcsó habot átlagosan 338 forintért vehettünk tavaly, most 354 forint az átlag - ez 4,7 százalékos drágulás. 

Átlagosan tehát 6,57 százalékkal kerül többe most egy olcsó Valentin-nap, mint egy évvel ezelőtt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG