6p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

2007 februárjában tettük közzé első felmérésünket - 2021 februárjában a 14. születésnapját ünnepli az Árkosár. Az elmúlt években megszokhattuk, hogy csúcsdöntés jár az évforduló mellé - nincs ez másként idén sem. Az áremelkedés tempója lassult, de az élelmiszereknél a drágulás még mindig meghaladja az átlagos infláció szintjét. Az áremelkedést továbbra is az alma vezeti, lefelé pedig a krumpli húzza az árakat. Aktuális felmérésünkben megvizsgáltuk azt is, mennyiből lehet a legolcsóbban megúszni a Valentin-napot, és mennyivel lett drágább a romantikus egységcsomag tavalyhoz képest.

Ahogy az elmúlt 14 évben minden hónapban, februárban is végigjártuk három hazai hipermarketlánc 1-1 egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 élelmiszerből álló minta-élelmiszerkosarunk ára. Az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy egységét ugyanazon a napon, február 9-én jártuk végig, az eredményeket a KSH friss inflációs adatközlése előtti napon tesszük közzé (a módszertanról további részletek itt).

Ahogy az a jelenlegihez hasonló inflációs környezetben lenni szokott (különösen akkor, amikor az élelmiszerek inflációja egyébként is meghaladja az átlagos áremelkedés szintjét), ismét megdőlt a történelmi csúcs. (Érdekességképp: az Árkosár-felmérés két legutóbbi "szülinapján", 2019 és 2020 februárjában is megdőlt az éppen aktuális rekord - nincs ez másként 2021-ben sem.)

Öröm az ürömben, hogy az áremelkedés tempója valamelyest lassult. Havi szinten 2,1 százalékkal drágult az árkosarunk ellenértéke, egy áruházban még havi árcsökkenést is mérhettünk. Éves szinten hajszállal 9 százalék alatti áremelkedést mértünk, 8,9 százalékkal kerültek többe az élelmiszerek most, mint tavaly februárban - ez ugyan a tavalyi év utolsó hónapjaiban mért szinteknél jóval magasabb, de az augusztusban meglóduló áremelkedés csökkenő trendje folytatódik, a januári 9 százalék fölötti éves áremelkedés mérséklődött. Ezzel együtt továbbra is igaz, hogy az élelmiszerárak az átlagos inflációt jóval meghaladó mértékben emelkednek.

Moszkva és Ankara is aggódva figyeli az élelmiszerárakat

Az emelkedő élelmiszerárak egyébkén nem csak a magyar kisfogyasztókat aggasztják, világszerte egyre több helyen került reflektorfénybe a kérdés - a politikusok Oroszországban és Törökországban is feszülten figyelik a kérdést - a témával Káncz Csaba külpolitikai szakértőnk a napokban bővebben is foglalkozott >>

30 termékből álló mintakosarunk ellenértéke 22 839 forintra emelkedett februárban. Ez 460 forinttal több, mint egy hónapja, és 1860 forinttal haladja meg a 2020. februári értéket. A vizsgált áruházak közül kettőben az előző hónaphoz képest 4 százalékot meghaladó áremelkedést mértünk, egyben pedig 2 százalékos árcsökkentést. Éves összehasonlításban jóval kiegyenlítettebb a mezőny, 7,3 és 10,5 százalék közötti áremelkedést mértünk egy év alatt.

Beszédes, hogy már akkor is 21 ezer forintnál többe kerülne a nagybevásárlás, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják - egész pontosan 21 239 forintot kellene így kifizetnünk a 3 áruházból összeszedett 30 termékért. Ez azonban még járványhelyzeten és hidegbetörésen kívül sem lenne egyszerű mutatvány, nemhogy mostanában.

A felmérés 14. születésnapján érdemes felidézni a teljes adatsort is - az átlagot a felmérés-sorozatba a kezdetektől bevont áruházak átlaga alapján számoltuk:

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Számos olyan terméket találtunk, aminek az átlagos ára jelentősen (10 százalékot meghaladó mértékben) csökkent az előző hónaphoz képest. A krumpli és az alma is több mint 20 százalékkal olcsóbb most, mint januárban volt, de a tejfölért, egyes üdítőkért és a pezsgőért is legalább 10 százalékkal kevesebbet kértek most (a pezsgőre egyébként külön is kitérünk Havi legolcsóbbak rovatunkban a cikk végén). Januárhoz képest komolyabb áremelkedést a gyümölcsjoghurtnál (+11 százalék), az étolajnál (+13 százalék), a narancslénál (+18 százalék) és egyes tömény szeszesitaloknál (+18 százalék) mértünk.

Egy év alatt jelentősebb árcsökkenést csak a krumpli esetében jelenthetünk, a zöldség 25 százalékkal olcsóbb most, mint tavaly. Hiába lett olcsóbb, mint januárban volt, az éves áremelkedést továbbra is az alma vezeti, 42 százalékkal drágább most, mint egy éve. Tavaly egyébként az egyik áruházban ilyen almákkal várták a vevőket, most 42 százalékkal többért sem csicsázták így ki az almákat:

Valentin-nap a zöldségosztályon 2020-ban. Fotó: Privátbankár.hu
Valentin-nap a zöldségosztályon 2020-ban. Fotó: Privátbankár.hu

Tavalyhoz képest 35 százalékkal kerül többe az étolaj, 25 százalékkal egyes tömény szeszesitalok, valamint 10 százalékot meghaladó mértékben drágult az ásványvíz, a gyümölcsjoghurt, a csirkemell, a száraztészta, a csokoládé, az UHT tej és a liszt is.

Havi legolcsóbbak: fapados Valentin-nap

Néhány nappal Valentin-nap előtt kisebb-nagyobb részlegeket alakítottak ki az áruházakban a szívecskés plüssöknek, a romantikus feliratú bögréknek, piros csomagolású desszerteknek-bonbonoknak. Márkára és minőségre való tekintet nélkül válogató rovatunkba ezúttal három kapcsolódó terméket válogattunk be mi is, és megnéztük, hol szerezhetőek be a legolcsóbban a Valentin-napi túlélőkészlet alapelemei.

Kitört a Valentin-láz a hipermarketekben is. Fotó: Privátbankár.hu
Kitört a Valentin-láz a hipermarketekben is. Fotó: Privátbankár.hu

Kitört a Valentin-láz a hipermarketekben is. Fotó: Privátbankár.hu
Kitört a Valentin-láz a hipermarketekben is. Fotó: Privátbankár.hu

A legolcsóbb pezsgőt (nem számítva a kisüveges kiszereléseket) 649 forintért találtuk; ezért a Tescóban König pezsgőt kínálnak, az Auchanban Szovjetszkoje Igrisztojét. Az Intersparban 699 forint volt a Burg pezsgőből egy üveg. 

Epret a Tescóban és az Intersparban is 2396 forintért találtunk kilónként - előbbi Spanyolországban, utóbbi Olaszországban termett. Az Auchanban ottjártunkkor nem volt eper.

A tejszínhab (ami a legolcsóbb árkategóriában nem csak tejszínből, hanem növényi származékokból is készül) az Auchanban volt a legolcsóbb, a saját márkás verzió 299 forintba került. Az Interspar 349-ér Nanna Topping habot kínált, a Tesco legolcsóbb versenyzője a 415 forintos Crema Blanco volt.

  • A legolcsóbb pezsgők átlagára tavaly februárban 666 forint volt - forintra annyi, mint idén.
  • Az eper kilónkénti átlagára tavaly 2083 forint volt, most 2396 forint - ez 15 százalékos áremelkedést jelent.
  • Olcsó habot átlagosan 338 forintért vehettünk tavaly, most 354 forint az átlag - ez 4,7 százalékos drágulás. 

Átlagosan tehát 6,57 százalékkal kerül többe most egy olcsó Valentin-nap, mint egy évvel ezelőtt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Élelmiszerhorror: két éves csúcson az árak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 19:51
Nem hozott jó híreket a FAO.
Vásárló Most végre könnyebb levegőt venni: fordulat a családi nagybevásárlásnál
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. augusztus 7. 05:44
Közel egy éve nem látott szintre mérséklődött az élelmiszer-infláció a hipermarketekben a Privátbankár legújabb Árkosár felmérése szerint. A családi nagybevásárlás költségei kedvező irányba mozdultak el, az élelmiszerárak növekedésének üteme lassult: a júliusi két számjegyű áremelkedés augusztusra egy számjegyűre szelídült. Augusztus 20-hoz közeledve kíváncsiak voltunk, hogy mennyiért adják az áruházláncok a kenyeret, illetve mennyibe kerülhet a lekvárfőzés.
Vásárló Magyar szakmai partnert választott a dán bajnok: együttműködésre lép a BioTechUSA és a Brøndby IF
PR | 2025. július 29. 12:52
Legendás dán labdarúgó egyesület felkészülését segíti idéntől a BioTechUSA: a tisztán hazai tulajdonú étrendkiegészítők gyártásával és forgalmazásával foglalkozó cégcsoport Dánia egyik legmeghatározóbb futballklubja, a Brøndby IF hivatalos táplálékkiegészítő partnere lett.
Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG