3p
Most, hogy a KSH által közzétett infláció nulla százalékra süllyedt, érdemes megismerkedni egy másik inflációs mutatóval, a maginflációval. Az éppen nem jelez javulást, ám ez nem biztos, hogy nagy baj. Egy kis infláció ugyanis hasznos, sőt szükséges lehet.

A kormányzat büszkén hangoztatja, hogy az infláció évtizedek óta nem látott mélységben van, sőt januárban immáron nullára csökkent. Ám a sajtó szerint ez egyszeri hatások – szinte kizárólag a rezsicsökkentés – következménye. Ezt mutatja be nekünk a „maginfláció” nevű mutató, amely az infláció velejét, kemény magját, az egyszeri hatásoktól, rendkívüli eseményektől megtisztított értékét ábrázolja (lásd a grafikont).

Tehát nincsenek benne az olyan párját ritkító dolgok, mint a 2013-as kormányzati beavatkozás a lakhatási költségekbe. Látszik, hogy ez a mutató most sem alacsony, januárban is 3,4 százalék volt éves szinten. Ha nem lennének rendkívüli események, ennyi lenne a pénzromlás. Leegyszerűsítve azt is mondhatjuk: a szabadáras termékek igenis drágulnak tovább.

 

„Mindegy, hogy az élelmiszer vagy a fűtés ára csökken, csak javuljon már valami” – mondhatja Mari néni, vagy bárki, aki nehezen osztja be a pénzét, és a maga szempontjából teljesen igaza is van. Az alacsony infláció mindenképpen jó a fogyasztónak, bármiből is táplálkozik. De egyébként sem lenne jó, ha hosszabb távon nulla közelében lenne, vagy mínuszba fordulna az infláció.

 

A defláció veszélyes, visszavetheti a termelést (erről itt írtunk legutóbb), amint az csúnyán megmutatkozott korábbi gazdasági válságok idején. Nem véletlen, hogy például a japán gazdaságpolitika egyik fő célja, hogy végre elérjék legalább az évi két százalékos inflációt. Nyugat-Európában és az USA-ban is jobban félnek a deflációtól, mint az infláció növekedésétől. Infláció és növekedés, vagy árstabilitás, de stagnáló gazdaság? – kérdezik sokszor a közgazdászok.

Amit a maginflációról tudni akartál

A KSH a maginfláció tudnivalóit módszertani útmutatójában így foglalja össze:

"Az alap- vagy maginflációs mutató célja, hogy a fogyasztóiár-index különböző egyszeri hatásoktól való megtisztításával (pl.: időjárás, világpiaci ármozgás, stb.) feltárja az infláció ún. kemény magjának, az alapinflációnak az alakulását. Számítása a fogyasztóiár-indexből történik, a 2009. januári változtatásoknak megfelelően kihagyva a következő tételeket:

* nem feldolgozott élelmiszerek

* háztartási energia

* járműüzemanyagok

* TB által támogatott gyógyszerek

* hatósági áras szolgáltatások

(...) Így a maginfláció lefedettsége 66 százalékos, számítása a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően az index újrasúlyozásával, illetve szezonális kiigazítással történik."

 

 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG