Akik egy évszakos gumival közlekednek egész évben, a biztonságot kockáztatják - az legalább jó hír, hogy a felmérés szerint ők inkább téli gumival járnak egész évben, így jóval kisebb a kockázat.
Miért baj, ha valaki nyáron téli gumit használ? Egy korábbi teszt szerint magas hőmérsékleten száraz aszfalton ötödével, míg nedves aszfalton harmadával nagyobb fékútra számíthat az, aki a legmelegebb hónapokban is téli gumit használ. Nem szólva arról, hogy egy nagyobb fékezés ilyenkor valósággal ledarálja a téli gumi felületét, ami nyáron néhány ezer kilométeres futással teljesen tönkre is tehető. Korábbi írásunk >> |
Jellemző, hogy inkább az öregebb autók tulajdonosai nem foglalkoznak az abroncsok cserélgetésével. Sajnos mindez azt is jelenti, hogy a már egyébként sem tökéletes műszaki állapottal rendelkező és általában véve a modernebb biztonsági megoldásokat még nem tartalmazó autók sofőrjei komoly kockázatot jelentenek. Esetükben egyébként jobb választás lehetne a négyévszakos abroncs, de négyévszakos gumit nagyon kevesen használnak - mondja Nagy Tibor, az Automax ügyvezetője.
A téli gumi ma már csak pénzkidobás? Mire jó és mire nem jó a négyévszakos? Korábbi összeállításunk >> |
Az évszaknak megfelelő gumihasználat egyébként leginkább a családosokra és a felsőfokú végzettséggel rendelkezőkre jellemző, ők azok, akik számára fontosabb a biztonság.
Hiába az évszaknak megfelelő gumi, ha már teljesen elkopott - hány milliméter a biztonság?
Persze ahhoz, hogy megfelelő legyen a tapadás, nem elegendő az évszaknak megfelelő abroncs. A gumik például a gyártástól számítva 10, felszereléstől számítva 5 évig használhatók biztonságosan. Ezen kívül szükséges még a megfelelő profilmélység, amit a jogszabály 1,6 milliméterben határoz meg, ezt az Automax kutatásában részt vevők kétharmada jól is tudta. „Ez egy olyan minimum, ami alatt a rendőr is büntethet, de a téli gumikat már 4 milliméter alatt érdemes cserélni. Nem véletlen, hogy több környező országban nemcsak kötelező téli gumi használatot írnak elő, de például Csehországban és Ausztriában 4 milliméteres profilmélységet is.
A nyári gumik esetében kicsit más a helyzet, a szakember szerint itt a biztonságos profilmélység 2,5-3 milliméter, amire a hamarosan bekövetkező csere során érdemes odafigyelni. A jogszabályban előírt minimum 1,6 milliméteres profilmélység a megfelelő tapadáshoz - különösen esős időben - már nem elég. A válaszadók 60 százaléka szerint a biztonságos futófelület javasolt minimális mélysége 2,5 milliméter, vagyis a magyar gépjárművezetők tájékozottsága ezen a téren kifejezetten jónak mondható.
Mikor kell cserélni? Márciusi havazástól félnek a magyar autósok
A nyári gumira való váltáskor 10 autósból 9 a hőmérő higanyszálát figyeli, de csak az autósok 56 százaléka tudja jól, hogy pontosan mikor érett meg a csere: akkor jön el az ideje, ha már tartósan 7 fok felett van a napi átlaghőmérséklet. Aki inkább időpont alapján cserél, azok többsége ezt március 15-e után teszi. Nagy Tibor szerint sok autósban él még az emlék a márciusi havazásról, így az utóbbi években a naptár alapján választók inkább nem kockáztatnak.
Emlékezetes: 2013-ban március 15-én több ezren rekedtek az utakon a hóvihar és a hófúvás emelte torlaszok miatt, esetenként akár több mint 24 órára. A Pintér Sándor vezette Belügyminisztérium ekkor küldte híressé vált SMS-ét a lakosságnak.