5p
A Brexit-népszavazásban és Donald Trump elnökké választásában is komoly szerepe volt a főként Oroszországból irányított online propagandának, a Facebook nemrég feltárt, tízmilliókat érintő adatvédelmi botránya is óvatosságra int - de honnan tudhatjuk, hogy jó eséllyel egy robot posztjait olvassuk, ami propagandával próbál eltéríteni minket fontos politikai ügyekben?

A "botokat"/robotokat, azaz automatizált fiókokat hatalmas mennyiségben hozzák létre a platform elárasztása céljából - általában azért, hogy valamilyen politikai nézetet támogassanak rajtuk keresztül. Rengeteg vádló vélemény látott napvilágot, mely szerint az angolul beszélő Twitter közösség botokkal árasztotta el a platformot olyan országokból, mint például Oroszország, hogy támogassák az Egyesült Királyságban a Brexitet, vagy promotálják, esetleg rágalmazzák az Egyesült Államok elnökválasztásának résztvevőit.

Ezek a robotok egyszerűen küldhetők harcba és rendkívül hatásos propaganda-eszközök, amelyeken keresztül remekül lehet formálni, vagy éppen megosztani a közvéleményt. És nem is kis számban felbukkanó problémáról van szó: egy tanulmány becslései szerint tavaly a Twitter felhasználók összességének 15 százaléka ilyen bot volt (körülbelül 30 millió).

A közösségi oldalakon ma már szinte mindenki jelen van. A Twitter ugyan Magyarországon lényegesen kevésbé népszerű, mint a nyugati országokban (Trump elnök előszeretettel teszi közzé legfontosabb mondanivalóját ezen a platformon, legyen szó atomháborús fenyegetésről vagy épp külügyminisztere kirúgásáról), de ennek nincs nagy jelentősége: a különböző oldalak között rendkívül egyszerű az átjárás, számos olyan alkalmazás létezik, amellyel automatikusan összeköthető két közösségi oldal, és az egyiken megjelenő poszt automatikusan átkerül a másikra - így egy tweet másodpercekkel később Facebook-posztként is megjelenhet. De honnan tudhatjuk, hogy egy robot posztját olvassuk épp? A Sophos IT-biztonsági cég összeszedett 5 szempontot, ami segíthet a leleplezésben.

  1. Minden fiók, ami az alapértelmezett rendszer által adott profilképet használja és a felhasználóneve egy név, amelyet egy csomó random szám követ, az jó eséllyel egy robot.
  2. Még egy ránézésre eredetinek tűnő kép is félrevezető lehet. Sok robot közösségi médiából származó publikus profilokból szerez képeket, vagy akár stock fotókat használ fel ahhoz, hogy a profilképének autentikus jelleget adjon. Ha azt sejti, hogy egy profilkép nem eredeti, próbáljon meg egy Google képkeresést végezni ellenőrzésképpen! Esélyes, hogy a kép valaki máshoz tartozik, aki teljesen más névvel szerepel valahol.
  3. A robotok által bevetett legújabb trükk a profilleírások generálása (a név alatt szereplő ismertető szöveg), amelyet véletlenszerűen kiválasztott főnevekből és jelzőkből állítanak össze, hogy a profil ettől kicsit hitelesebbnek tűnjön. Ha ez a leírás összefüggéstelennek és érthetetlennek tűnik (például a képen egy bikinis fiatal nő szerepel, miközben a szöveg szerint egy ötunokás, elkötelezett nagypapa), az bizony egy szép nagy figyelmeztetés.
  4. A felhasználó értelmes módon kommunikál és értékelhető módon vesz részt a beszélgetésekben, vagy egyszerűen csak állításokat, hashtageket és hivatkozásokat tesz közzé anélkül, hogy bármilyen valós kapcsolatot létesítene a többi felhasználóval? Igen, a kifinomultabb robotok képesek valamiféle oda-vissza jellegű kommunikációra, de a legegyszerűbb változatok egydimenziós módon működnek és csak spamelnek - nem kell tőlük értékelhető választ várni kapcsolatteremtést követően.
  5. Amennyiben egy fióknál azt állítják, hogy valamelyik befolyásosabb politikust vagy hírességet képviseli, érdemes ellenőrizni, hogy nem csak egy imposztorról van-e szó. Egy kék "hitelesített felhasználó" pipa található azoknál a Twitter fiókoknál, amelyekről bebizonyították, hogy valóban annak a tulajdonában állnak, akit képviselnek. Azonban ez a jelzés nem szerepel szerepel minden hivatalos fióknál, ezért nem teljesen bolondbiztos. Mindenesetre amikor csak lehet, keresni kell a kék pipa jelzést.

A Sophos hozzáteszi, hogy érdemes a megérzéseinkben is bízni, ha úgy gondoljuk, hogy valami nem stimmel a felhasználó kapcsán, akivel kommunikálunk ez esetben, jelentsük a gyanús fiókot és robotot a közösségi média platform fenntartóinak.

Most mindenkinek törölnie kéne magát a Facebookról?

A közelmúltban derült ki, hogy a Cambridge Analytica nevű adatelemző cég illegálisan szerezte meg a Facebooktól 50 millió felhasználó adatait, és lehet, hogy ezeket felhasználta az amerikai elnökválasztási kampányban. Úgy tűnik azonban, Kenyában sokkal mélyebben belefolytak a választásokba, akár rajtuk is múlhatott az eredmény. Részletek >>

A Facebook adatszivárgási botránya miatt egész mozgalmak bontakoztak ki a cég és szolgáltatása ellen, például “#Deletefacebook” (töröld a Facebook-ot) címkével a Twitteren. Törölte magát például a Facebookról a Massive Attack zenekar, de Elon Musk is eltávolította a Tesla és a SpaceX oldalát a közösségi oldalakról.

Közösségi média nélkül viszont ma már nehéz elképzelni az életünket, főleg hogy a sok hátrány mellett azért számos előnye is van ezeknek - mielőtt elhamarkodottan törölnénk magunkat mindenhonnan, érdemes áttekinteni, milyen (más) lehetőségeink vannak a védekezésre >>

Ömlik az orosz propaganda Magyarországon

Ami biztos: érdemes körültekintőnek lenni, nemrég egy kutatás kimutatta, hogy számos, esetenként rendkívül népszerű hazai oldal például egy az egyben orosz propagandát közvetít a magyar olvasóknak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG