3p
A Deutsche Telekom és a Magyar Telekom is látja a potenciált az IoT otthoni felhasználásában.

Napjaink egyik legforróbb témája az okosotthonok kérdése, hiszen kettőt sem kell pislognunk, és minden egyes lakberendezési eszközünk felokosított változata küld adatokat a felhőbe, hogy aztán egy mesterséges intelligencia automatizálja ezek alapján az életünket.

Arról, hogy ki, vagy mi fogja nálunk kapcsolgatni a villanyt, Carsten Steigleider a Deutsche Telekomtól (DT), Sinisha Patkovic a a BlackBerry-től és Dobó Mátyás a Magyar Telekomtól beszélgetett közösen a Smart 2017 konferencia panelében Budapesten.

Van még hely a nagyok mellett?

Steigleider nem árult el nagy titkot azzal, amikor elmondta: a DT nagyon erősen dolgozik azon, hogy az, amit a fogyasztók “okosotthonnak” neveznek, jelentsen egyet a Deutsche Telekommal. Mint mondta, a vállalat eddig is azon dolgozott, hogy ügyfeleiknek meglegyen minden kapcsolat, legyen szó telefonról, tévéről, szélessávú netről. A DT képes arra, hogy az otthoni eszközök kommunikációját is összekösse, ezért vágtak bele az okosotthon bizniszbe. Azt is tudják, hogy egyedül azért nem megy, ezért összefogtak egy rakás gyártóval, háztartási eszközöktől a személygépkocsikig mindenkivel. 137 000 eszközt adtak el tavaly csak Németországban, de hónapról hónapra egyre többen érdeklődnek.

Fontos kérdés, hogy egy többnyire Apple, Google és több kisebb cég által vezetett otthoni techforradalomban mégis mi keresni valója van a telekommunikációval foglalkozó Deutsche Telekomnak. Steigleider szerint nekik is van tér, hiába mondják azt sokan, hogy ehhez túl lomhák és öregek.

A gazdagok játékszere?

A Magyar Telekom szintén erre a piacra akar belépni néhány éve, de a magyar helyzet más, hiszen nincs akkora vásárlóerő, mint például az USA-ban - mondja Dobó Mátyás. A hazai piac különböző eszközöket igényel, amelyeket olcsóbban, darabról darabra tud beszerezni, nem egy teljes rendszert, ami magyar léptékben méregdrága. A Magyar Telekom ebben látja a a lehetőséget, viszont költséges dolog belépni a piacra, amire még bőven ráfér a tesztelés.

Majd ha ingyen hozzám vágják

Rálicitál az elhangzottakra Patkovic: addig nem fognak tömegek vásárolni, amíg nem lesz 1-2 dolláros a mérőeszköz, amit a vásárló beépít az otthonába.

Ugyanakkor a tehetősebb cégek már most komolyabb dolgokat engedhetnek meg maguknak, mint például a HD kamera egy jelzőlámpában, amelynek a felvételeit a felhőben elemzik tovább a közlekedési szakértők. A jövőben ilyen érzékelők arra is képesek lesznek a Blackberry szakértője szerint, hogy megállapítsák 30 perccel az eset előtt, ha szívrohamunk lesz. Jelet küldenek a kórházba, amit elemeznek, majd probléma esetén a város közlekedési rendszere megkapja az utasítást, hogy készítse elő az utakat egy mentőautónak.

Mit parancsolsz, kis gazdám?

A mesterséges intelligencia szerepe akkor lesz fontos az okosotthon eszközeiben, amikor azt a rakás adatot kell elemezni, amit a szenzorok küldenek majd az otthonunkról a felhőbe, ezáltal pedig gyorsabbak és pontosabbak lesznek ezek az eszközök - véli Patkovic. Nem lesz szükség arra, hogy a jelet kilométerekre lévő tornyokba továbbítsák az eszközök, hanem egymás között kommunikálnak majd.

Steigleider viszont óva int attól, hogy átadjuk otthonunk irányítását egy gépnek. Szerinte elég mindössze arra megtanítani egyelőre, hogy javaslatokat adjon bizonyos folyamatokhoz, de semmiképp se vegye át az irányítást például a világítás felett. De ami a legfontosabb: minden, ami történik, az csak a felhasználó jóváhagyásával mehet végbe.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG