Tegnap még azt vizsgáltuk, hogy mikor lesz olcsóbb az elektromos autó a belsőégésűnél, és mikor áll át rá az egész világ. Most viszont kiderült, hogy a repülő autó fejlesztése is zajlik, egy olyan szerkezeté, ami nagyjából a mai drónok, helikopterek és repülők keveréke, elektromos motorral működik. Függőlegesen le tud szállni helikopter módjára, de légcsavarok hajtják előre, mint egy repülőt.
Olcsóbb mint a pesti taxi
Többek közt az Uber fejleszt ilyen járművet, és 2020-ban két helyen szeretné üzembe állítani, mégpedig a repülőterekről a városba fuvarozásra. Egyelőre Dallasban és Dubajban tervezik az indulást, de más városok is felmerülnek, és azt ígérik, hogy ahol két óráig tart most bejutni a városba hagyományos közlekedési eszközzel, ott a légijármű negyed óra alatt meg fogja tenni az utat, ráadásul taxiáron: mérföldenként 1,32 dollárért. Ez kilométerenként alacsonyabb, mint a jelenlegi 280 forintos pesti taxiár, így valóban igen vonzóan hangzik.
Megtelne a légtér
Az Uber arra számít, hogy az ár tovább fog csökkenni, így a repülő autóval való utazás olcsóbb lesz, mint az autótartás, ha valaki nagyjából annyit utazik, mint egy átlagos autóval szoktak. Igen ám, de ha mindenki a légiutazásra váltana, nyilvánvalóan megtelne a légtér, ami megoldhatatlannak tűnik, hacsak nem olyan szigorú a járatok szabályozása, mint a mai repülőké. Persze akkor is nehéz elképzelni, hogy mondjuk, a városok fölött zümmögne a temérdek jármű, legalábbis a földön tartózkodva vagy akár az ablakon kinézve elég nyomasztónak tűnne.
Így, ha technikailag megvalósíthatóvá válik a dolog, nagyon komoly szabályozásra lesz szükség, hogy ki repülhet és hol. Egy-egy reptér és város közti járat önmagában nem tűnik túl zavarónak, főleg, ha útvonalát úgy tervezik, hogy ritkán lakott helyen, kevéssé zavaró útvonalon haladjon. Hiába nincs hangja az elektromos motornak, a gyorsan forgó rotorok és egyáltalán, egy gyorsan repülő bármilyen tárgy elég zavaró hangot tud kiadni.
Más is fejleszt
Nem az Uber az egyetlen, amelyik dolgozik a repülő taxin: több cég is fejleszt hasonló légijárművet. A járművek le-, és felszállási pontjain (végállamosain) töltőpontokat kell kiépíteni, akárcsak az elektromos autóknál, és itt még a töltési idő sem okoz gondot, hisz egy menetrend szerinti járatnál belefér, hogy a jármű várakozik 20 percet vagy akár egy órát, miután több járat is van. Sőt, egy forgalmas útvonalon el tudjuk képzelni, hogy egymást érik a légitaxik.