4p

Nagy változás jöhet az önkiszolgáló pénztáraknál egy felmérés nyomán. Nagyjából kétszer annyian vannak, akik szerint meg kellene szüntetni az önkiszolgáló pénztárakat, mint akik támogatják ezeknek a megtartását. 

Az önkiszolgáló pénztárak bevezetése az áruházakban kisebbfajta forradalmat hozott az amerikaiak bevásárlási élményében, ám egy friss felmérés szerint messze nem azt a pozitív változást, amit a kiskereskedők reméltek. Sőt!

Jobbnak tűnik a hagyományosok megítélése
Jobbnak tűnik a hagyományosok megítélése
Fotó: Depositphotos

A vásárlók 43 százaléka támogatja ezeknek a fizetőszigeteknek az eltávolítását az áruházakból. Ezen belül 23 százalékuk erősen egyetért ezzel, 20 százalékuk csak simán egyetértene egy ilyen változtatással. Ezzel egyidejűleg 14 százalékuk határozottan ellenzi az önkiszolgáló pénztárak eltávolítását, míg 13 százalékuk csendben ellenzi ezt. A vásárlók negyede - 24 százaléka -  közömbös az önkiszolgáló fizetés lehetőségével szemben - idézte a Newsweek egy friss amerikai kutatás eredményeit. 

A 2500 amerikai állampolgár körében június végén végzett felmérésből az is kiderül, mi motiválja a válaszadókat. Majdnem kétharmaduk, 62 százalékuk azért ellenzi az ilyen fizetési módot, mert emberek munkáját veszi el, míg 40 százalék azok aránya, akik szeretik a pénztárossal folytatott fecsegést. Végül a megkérdezettek 27 százaléka kifogásolja, hogy egyes rendszerekben nem lehet készpénzzel fizetni.

Két tűz közé kerültek az önkiszolgáló pénztárak

Szegény önkiszolgáló pénztárakat nem csupán a vásárlók relatív többsége ekézi, hanem az áruházláncok is. Az ECR Retail Loss Group 2022-es felmérése azt találta, hogy világszinten az önkiszolgáló kasszák felelősek a teljes ismeretlen körülmények között elkönyvelt veszteség 23 százalékáért.

Ez a fajta veszteség alapvetően a felderítetlenül maradt lopásokat jelenti. A vizsgálatban megszólaló kiskereskedők kétharmada azt mondta, hogy ezek a kasszák egyre inkább problémát jelentenek számukra. Az ECR egy másik kutatásában az áruházi alkalmazottak 63 százaléka azt mondta: nem hiszi, hogy át tudja tekinteni, mi történik a rá bízott önkiszolgáló pénztárgépeknél, különösen a vásárlási csúcsidőszakokban.

Számos kiskereskedő az elmúlt évben a tettek mezejére lépett. A Walmart, a világ egyik legnagyobb áruházlánca eltávolított önkiszolgáló pénztárakat egyes boltjaiból. Ezt persze kellő PR-bullshittel körítették. E szerint a „személyesebb” kiszolgálást szolgálja az automata kasszák száműzése az áruházakból.

Törvényben szabályozták a pénztárautomaták használatát

Egy nagy amerikai boltlánc, a Dollar General kilencezer boltjában szüntette meg az önkiszolgáló fizetés lehetőségét az elszaporodott lopások miatt – derült ki a Supermarket News szakportál jelentéséből. Todd Vasos, a cég vezérigazgatója nem ment a szomszédba, hogy mindezt óriási pozitívumként tüntesse fel. Azt mondta: semmi sem jobb, mint ha a vevő segítőkész, barátságos alkalmazottakkal kvaterkázhat.

A cégeknek abból lett elegük, hogy ez a technológia még azokat is svindlizésre ösztönzi, akik nem tartoznak az áruházi szarkák közé. Például semmiből sem áll két doboz italt elszámolni az áruházból kivitt három helyett, ami a mai árak mellett szép „megtakarítást” hozhat hosszabb távon. Hasonló trükk egy olcsóbb termék vonalkódjának átragasztása egy hozzá hasonló drágább stráfjaival.

Kaliforniában törvény született az önkiszolgáló pénztárak üzemeltetésével kapcsolatban. Ennek egyik eleme, hogy egy alkalmazott egyszerre csak két automata kasszát felügyelhet, illetve korlátozni kell az árumennyiséget, amennyit az önkiszolgáló kasszákon át ki lehet vinni a boltból. A Target ez utóbbit megfogadva tíz árucikkben határozta meg a felső korlátot és javítja dolgozói képzését,

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG