Az önkiszolgáló pénztárak bevezetése az áruházakban kisebbfajta forradalmat hozott az amerikaiak bevásárlási élményében, ám egy friss felmérés szerint messze nem azt a pozitív változást, amit a kiskereskedők reméltek. Sőt!
A vásárlók 43 százaléka támogatja ezeknek a fizetőszigeteknek az eltávolítását az áruházakból. Ezen belül 23 százalékuk erősen egyetért ezzel, 20 százalékuk csak simán egyetértene egy ilyen változtatással. Ezzel egyidejűleg 14 százalékuk határozottan ellenzi az önkiszolgáló pénztárak eltávolítását, míg 13 százalékuk csendben ellenzi ezt. A vásárlók negyede - 24 százaléka - közömbös az önkiszolgáló fizetés lehetőségével szemben - idézte a Newsweek egy friss amerikai kutatás eredményeit.
A 2500 amerikai állampolgár körében június végén végzett felmérésből az is kiderül, mi motiválja a válaszadókat. Majdnem kétharmaduk, 62 százalékuk azért ellenzi az ilyen fizetési módot, mert emberek munkáját veszi el, míg 40 százalék azok aránya, akik szeretik a pénztárossal folytatott fecsegést. Végül a megkérdezettek 27 százaléka kifogásolja, hogy egyes rendszerekben nem lehet készpénzzel fizetni.
Két tűz közé kerültek az önkiszolgáló pénztárak
Szegény önkiszolgáló pénztárakat nem csupán a vásárlók relatív többsége ekézi, hanem az áruházláncok is. Az ECR Retail Loss Group 2022-es felmérése azt találta, hogy világszinten az önkiszolgáló kasszák felelősek a teljes ismeretlen körülmények között elkönyvelt veszteség 23 százalékáért.
Ez a fajta veszteség alapvetően a felderítetlenül maradt lopásokat jelenti. A vizsgálatban megszólaló kiskereskedők kétharmada azt mondta, hogy ezek a kasszák egyre inkább problémát jelentenek számukra. Az ECR egy másik kutatásában az áruházi alkalmazottak 63 százaléka azt mondta: nem hiszi, hogy át tudja tekinteni, mi történik a rá bízott önkiszolgáló pénztárgépeknél, különösen a vásárlási csúcsidőszakokban.
Számos kiskereskedő az elmúlt évben a tettek mezejére lépett. A Walmart, a világ egyik legnagyobb áruházlánca eltávolított önkiszolgáló pénztárakat egyes boltjaiból. Ezt persze kellő PR-bullshittel körítették. E szerint a „személyesebb” kiszolgálást szolgálja az automata kasszák száműzése az áruházakból.
Törvényben szabályozták a pénztárautomaták használatát
Egy nagy amerikai boltlánc, a Dollar General kilencezer boltjában szüntette meg az önkiszolgáló fizetés lehetőségét az elszaporodott lopások miatt – derült ki a Supermarket News szakportál jelentéséből. Todd Vasos, a cég vezérigazgatója nem ment a szomszédba, hogy mindezt óriási pozitívumként tüntesse fel. Azt mondta: semmi sem jobb, mint ha a vevő segítőkész, barátságos alkalmazottakkal kvaterkázhat.
A cégeknek abból lett elegük, hogy ez a technológia még azokat is svindlizésre ösztönzi, akik nem tartoznak az áruházi szarkák közé. Például semmiből sem áll két doboz italt elszámolni az áruházból kivitt három helyett, ami a mai árak mellett szép „megtakarítást” hozhat hosszabb távon. Hasonló trükk egy olcsóbb termék vonalkódjának átragasztása egy hozzá hasonló drágább stráfjaival.
Kaliforniában törvény született az önkiszolgáló pénztárak üzemeltetésével kapcsolatban. Ennek egyik eleme, hogy egy alkalmazott egyszerre csak két automata kasszát felügyelhet, illetve korlátozni kell az árumennyiséget, amennyit az önkiszolgáló kasszákon át ki lehet vinni a boltból. A Target ez utóbbit megfogadva tíz árucikkben határozta meg a felső korlátot és javítja dolgozói képzését,