4p

Nagy változás jöhet az önkiszolgáló pénztáraknál egy felmérés nyomán. Nagyjából kétszer annyian vannak, akik szerint meg kellene szüntetni az önkiszolgáló pénztárakat, mint akik támogatják ezeknek a megtartását. 

Az önkiszolgáló pénztárak bevezetése az áruházakban kisebbfajta forradalmat hozott az amerikaiak bevásárlási élményében, ám egy friss felmérés szerint messze nem azt a pozitív változást, amit a kiskereskedők reméltek. Sőt!

Jobbnak tűnik a hagyományosok megítélése
Jobbnak tűnik a hagyományosok megítélése
Fotó: Depositphotos

A vásárlók 43 százaléka támogatja ezeknek a fizetőszigeteknek az eltávolítását az áruházakból. Ezen belül 23 százalékuk erősen egyetért ezzel, 20 százalékuk csak simán egyetértene egy ilyen változtatással. Ezzel egyidejűleg 14 százalékuk határozottan ellenzi az önkiszolgáló pénztárak eltávolítását, míg 13 százalékuk csendben ellenzi ezt. A vásárlók negyede - 24 százaléka -  közömbös az önkiszolgáló fizetés lehetőségével szemben - idézte a Newsweek egy friss amerikai kutatás eredményeit. 

A 2500 amerikai állampolgár körében június végén végzett felmérésből az is kiderül, mi motiválja a válaszadókat. Majdnem kétharmaduk, 62 százalékuk azért ellenzi az ilyen fizetési módot, mert emberek munkáját veszi el, míg 40 százalék azok aránya, akik szeretik a pénztárossal folytatott fecsegést. Végül a megkérdezettek 27 százaléka kifogásolja, hogy egyes rendszerekben nem lehet készpénzzel fizetni.

Két tűz közé kerültek az önkiszolgáló pénztárak

Szegény önkiszolgáló pénztárakat nem csupán a vásárlók relatív többsége ekézi, hanem az áruházláncok is. Az ECR Retail Loss Group 2022-es felmérése azt találta, hogy világszinten az önkiszolgáló kasszák felelősek a teljes ismeretlen körülmények között elkönyvelt veszteség 23 százalékáért.

Ez a fajta veszteség alapvetően a felderítetlenül maradt lopásokat jelenti. A vizsgálatban megszólaló kiskereskedők kétharmada azt mondta, hogy ezek a kasszák egyre inkább problémát jelentenek számukra. Az ECR egy másik kutatásában az áruházi alkalmazottak 63 százaléka azt mondta: nem hiszi, hogy át tudja tekinteni, mi történik a rá bízott önkiszolgáló pénztárgépeknél, különösen a vásárlási csúcsidőszakokban.

Számos kiskereskedő az elmúlt évben a tettek mezejére lépett. A Walmart, a világ egyik legnagyobb áruházlánca eltávolított önkiszolgáló pénztárakat egyes boltjaiból. Ezt persze kellő PR-bullshittel körítették. E szerint a „személyesebb” kiszolgálást szolgálja az automata kasszák száműzése az áruházakból.

Törvényben szabályozták a pénztárautomaták használatát

Egy nagy amerikai boltlánc, a Dollar General kilencezer boltjában szüntette meg az önkiszolgáló fizetés lehetőségét az elszaporodott lopások miatt – derült ki a Supermarket News szakportál jelentéséből. Todd Vasos, a cég vezérigazgatója nem ment a szomszédba, hogy mindezt óriási pozitívumként tüntesse fel. Azt mondta: semmi sem jobb, mint ha a vevő segítőkész, barátságos alkalmazottakkal kvaterkázhat.

A cégeknek abból lett elegük, hogy ez a technológia még azokat is svindlizésre ösztönzi, akik nem tartoznak az áruházi szarkák közé. Például semmiből sem áll két doboz italt elszámolni az áruházból kivitt három helyett, ami a mai árak mellett szép „megtakarítást” hozhat hosszabb távon. Hasonló trükk egy olcsóbb termék vonalkódjának átragasztása egy hozzá hasonló drágább stráfjaival.

Kaliforniában törvény született az önkiszolgáló pénztárak üzemeltetésével kapcsolatban. Ennek egyik eleme, hogy egy alkalmazott egyszerre csak két automata kasszát felügyelhet, illetve korlátozni kell az árumennyiséget, amennyit az önkiszolgáló kasszákon át ki lehet vinni a boltból. A Target ez utóbbit megfogadva tíz árucikkben határozta meg a felső korlátot és javítja dolgozói képzését,

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG