1p
December és március között 2 százalékkal nőtt a kiskereskedelem bevétele. Ráadásul úgy, hogy közben kevesebbet vásároltunk, átlagosan két százalékkal. Leginkább pedig azokat az üzleteket részesítettük előnyben, amelyek közel vannak az otthonunkhoz. A legtöbben szupermarketben vásárolnak, de csaknem ugyanannyian járnak a hiperekbe is.

Sokan szeretnek gyorsan és lehetőleg az otthonukhoz közel vásárolni élelmiszert. A Nielsen piackutató legfrissebb felmérése szerint a vásárlások negyedét a kis ABC-ékben, és a nagyobb közértekben vásároltuk meg december és március között.

Az adatokból azonban az derült ki, hogy valamelyest csökkent ezeknek az üzleteknek a népszerűsége, igaz, mindössze egy százalékkal csökkent a részesedésük a forgalomból az egy évvel korábbi időszakhoz képest.

A Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.

Bolttípus

2011. december-

2012. március

2012. december-

2013. március

2 500 nm felett (hipermarketek*)

31

31

401-2 500 nm (szupermarketek*)

35

36

201-400 nm (diszkontok*)

8

8

51-200 nm

(nagyobb élelmiszerüzletek, közértek*)

17

16

50 nm és kisebb

(ABC, kisboltok*)

9

9

* A zárójelben lévő üzletkategóriákat a Privátbankár határozta meg, az nem a kutatás része.

Az adatokból jól látszik, hogy amit az otthonok közelében lévő közértek elveszítettek a részesedésükből, azt a szupermarketek nyerték meg, ugyanis az élelmiszerek 36 százalékát náluk vásároltuk meg. Bár az élelmiszerek 75 százalékát a nagyok - diszkontok, szupermarketek és hipermarketek - bonyolítják, ezek az üzletek az élelmiszer-kiskereskedelmi hálózatnak mindössze 12 százalékát teszik ki.

Kevesebbet vásároltunk, többet költöttünk

A kiskereskedelem bevétele 2 százalékkal nőtt a Nielsen által folyamatosan mért kilencven élelmiszer-kategória értékesítéséből, 2012. december-2013. március között, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva.

Ugyanakkor 2 százalékkal kevesebb élelmiszert adtak el a boltokban. A hagyományos kisboltokban és a közértekben a legnépszerűbbek a feldolgozott húsok, sörök, szénsavas üdítőitalok, kávék, gyümölcslevek, tejföl, nápolyik, vodka, valamint cukorkák.

Percenként milliókat költöttünk

Az átlagosnál jóval nagyobb mértékben drágult többek között a vodka, a táblás csokoládé, a praliné, a liszt és a margarin. Ahogy a Privátbankár saját felméréséből is kiderült, volt olyan magyar termék, ami drága volt, de több élelmiszerért is kevesebbet kellett fizetni, mint korábban. Egy másik felmérésből az is kiderült, hogy a szupermarketek mellet a szaküzleteket részesítjük előnyben, ha élelmiszert akarunk vásárolni.

A vizsgált négy hónapban a kiskereskedelem forgalma, a kétszázalékos növekedéssel elérte a 440 milliárd forintot. Vagyis minden egyes percben több mint 2 millió 500 ezer forintot költöttünk élelmiszerre. Ez egy egyszerű átlag, amely nem veszi figyelembe, hogy az üzleteknek csak egy része van nyitva éjszaka is.





LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG