1p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

December és március között 2 százalékkal nőtt a kiskereskedelem bevétele. Ráadásul úgy, hogy közben kevesebbet vásároltunk, átlagosan két százalékkal. Leginkább pedig azokat az üzleteket részesítettük előnyben, amelyek közel vannak az otthonunkhoz. A legtöbben szupermarketben vásárolnak, de csaknem ugyanannyian járnak a hiperekbe is.

Sokan szeretnek gyorsan és lehetőleg az otthonukhoz közel vásárolni élelmiszert. A Nielsen piackutató legfrissebb felmérése szerint a vásárlások negyedét a kis ABC-ékben, és a nagyobb közértekben vásároltuk meg december és március között.

Az adatokból azonban az derült ki, hogy valamelyest csökkent ezeknek az üzleteknek a népszerűsége, igaz, mindössze egy százalékkal csökkent a részesedésük a forgalomból az egy évvel korábbi időszakhoz képest.

A Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.

Bolttípus

2011. december-

2012. március

2012. december-

2013. március

2 500 nm felett (hipermarketek*)

31

31

401-2 500 nm (szupermarketek*)

35

36

201-400 nm (diszkontok*)

8

8

51-200 nm

(nagyobb élelmiszerüzletek, közértek*)

17

16

50 nm és kisebb

(ABC, kisboltok*)

9

9

* A zárójelben lévő üzletkategóriákat a Privátbankár határozta meg, az nem a kutatás része.

Az adatokból jól látszik, hogy amit az otthonok közelében lévő közértek elveszítettek a részesedésükből, azt a szupermarketek nyerték meg, ugyanis az élelmiszerek 36 százalékát náluk vásároltuk meg. Bár az élelmiszerek 75 százalékát a nagyok - diszkontok, szupermarketek és hipermarketek - bonyolítják, ezek az üzletek az élelmiszer-kiskereskedelmi hálózatnak mindössze 12 százalékát teszik ki.

Kevesebbet vásároltunk, többet költöttünk

A kiskereskedelem bevétele 2 százalékkal nőtt a Nielsen által folyamatosan mért kilencven élelmiszer-kategória értékesítéséből, 2012. december-2013. március között, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva.

Ugyanakkor 2 százalékkal kevesebb élelmiszert adtak el a boltokban. A hagyományos kisboltokban és a közértekben a legnépszerűbbek a feldolgozott húsok, sörök, szénsavas üdítőitalok, kávék, gyümölcslevek, tejföl, nápolyik, vodka, valamint cukorkák.

Percenként milliókat költöttünk

Az átlagosnál jóval nagyobb mértékben drágult többek között a vodka, a táblás csokoládé, a praliné, a liszt és a margarin. Ahogy a Privátbankár saját felméréséből is kiderült, volt olyan magyar termék, ami drága volt, de több élelmiszerért is kevesebbet kellett fizetni, mint korábban. Egy másik felmérésből az is kiderült, hogy a szupermarketek mellet a szaküzleteket részesítjük előnyben, ha élelmiszert akarunk vásárolni.

A vizsgált négy hónapban a kiskereskedelem forgalma, a kétszázalékos növekedéssel elérte a 440 milliárd forintot. Vagyis minden egyes percben több mint 2 millió 500 ezer forintot költöttünk élelmiszerre. Ez egy egyszerű átlag, amely nem veszi figyelembe, hogy az üzleteknek csak egy része van nyitva éjszaka is.





LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
Vásárló Hogyan egyensúlyozz teljesítmény és pihenés között az üzleti életben?
Márkázott tartalom | 2025. július 3. 13:46
A mai üzleti világban gyakran előfordul, hogy a teljesítményt minden elé helyezzük, még akkor is, ha ez hosszú távon a jóllétünk rovására megy. Valójában az igazi siker kulcsa abban rejlik, mennyire tudatosan képes valaki pihenni és regenerálódni. A határidők betartása nem elég, figyelmet kell fordítani arra is, hogyan lehet feltöltődni a mindennapi terhek okozta stressz után.
Vásárló Autóbérlés – megfontolt választás
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 13:13
Egyre többen döntenek az autóbérlés mellett pénzügyi szempontokat mérlegelve. Saját járművet fenntartani manapság igencsak költséges vállalkozás, épp ezért sokak számára jobban megéri kocsit bérelni.
Vásárló Mit üzen a cégéről, ahogyan a véleményekre reagál?
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 12:00
Amikor valaki új szolgáltatót keres, az első útja gyakran a Google vagy a Facebook értékelésekhez vezet. Ez az első benyomás pillanatok alatt eldöntheti, hogy az érdeklődőből lesz-e vásárló. Az online térben a visszajelzések nemcsak szavak, hanem bizonyítékok. A minőségre, a hozzáállásra, és arra, hogy egy vállalkozás valóban figyel-e ügyfeleire.
Vásárló A szemüveg helyes ápolása a lehető legegyszerűbben
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 11:23
A szemüvegesek számára nem csupán egy stílusos kiegészítő a szemüveg, hanem mindennapjaik fontos kelléke. Ha nem vigyáznak rá megfelelően, az akár az életminőségük romlásához is vezethet. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG