4p
Szépen hízik a boltos vásárlás, a válságot követő leülést követően 2013 óta a javulás jelei mutatkoznak a magyar fogyasztói kedven. A drága cikkek piacán azonban még mindig kicsit bizonytalanul nyitjuk a pénztárcát: bútorra, mosógépre, televízióra, laptopra és autóra még mindig kevesebbet költünk, mint a krach előtt. De mennyire maradunk el az EU-tól?

A családok fogyasztási célú költekezése tavaly túllépte a 18 ezer milliárd forintot a blokk.hu felmérése szerint, ami valamivel magasabb az egy évvel korábban mért 17 ezer milliárd forintnál, és mintegy 30 százalékkal magasabb a tíz évvel ezelőtti trendhez képest. Ebben minden benne van, kezdve a boltokban tett vásárlásoktól a szolgáltatások igénybevételén át a vendéglőkben vagy épp utazáskor kiadott összegekig, tudta meg a Privátbankár.hu.

A családi költekezés legnagyobb szelete a boltos vásárlás, ez 2017-ben túllépte a tízezer milliárdos határt, a tendencia pedig 2013 második féléve óta folyamatos növekedést mutat. Ha azonban nemzetközi összehasonlításban nézzük meg Magyarország helyzetét, már nem ennyire vidám az adat: az egy főre jutó fogyasztás tekintetében az Európai Unióban mindössze három ország teljesít rosszabbul nálunk, így bár látszatra sokat költünk, ez sehol sincs a környező országok átlagához képest.

Kajára mindent, tartós javakra csak, ha muszáj

A hivatalos nemzetközi besorolás szerint vásárolhatunk tartós (például bútor), féltartós (ruházat), vagy nem tartós terméket (élelmiszer), továbbá megfizethetünk valamilyen szolgáltatást is. Ezekre azonban, nem meglepő módon, nem azonos arányban költenek a családok, a költekezési csatornáknak a megoszlása a legutóbbi statisztikai adatok szerint például így alakult tavaly:

Ez azt is jelenti, hogy a kiadás összegét, vagy ezen keresztül a puszta arányokat tekintve a legkevesebbet költjük a drágább tartós javakra. Ezeknek egyébként az ára is nehezebben változik, a tartós áruk piaca 2007-ig növekedést mutatott, köszönhetően a családok különböző fajta hitelfelvételének megugrásának – ekkor szaporodtak el a devizaalapú kölcsönök is. A válságot követően azonban 40 százalékkal visszaesett a tartós termékek iránti kereslet, és egészen 2011-ig kellett várni, mire egyáltalán fordulópont érkezett a trendben. A jelenlegi helyzetben még mindig 15 százalék hiányzik a válság előtti állapot eléréséhez.

Kormányzati intézkedés nélkül most se lenne semmi?

Az egyes termékkategóriák között is óriási különbségek vannak. A bútorpiac például szintén közel felére esett a válságot követően, tavaly már azonban, köszönhetően az új lakások építésének és az ingatlanpiac felpörgésének, már megközelítette a tíz évvel ezelőtti szintet.

A nagyobb háztartási gépek piaca lassabb növekedést mutat (itt egyébként a válság után 35 százalékos volt a visszaesés), a kormányzat intézkedései azonban (mint például a hűtő-, mosógép- és kazáncsere programok) ezt a piacot is újraindították, az áruházak nagy akcióhullámai pedig további lendületet adnak neki – elég csak a nálunk is egyre nagyobb népszerűségnek örvendő Fekete Péntekre gondolni.

Kütyüre bármennyit hajlandóak vagyunk kiadni

A híradástechnikai cikkek iránt óriási az érdeklődés, ugyanakkor a korábbi, televízióra fókuszáló trend lassan eltolódott a mobil eszközök felé. Ez a piac szintén 40 százalékot esett a válság után, jelenleg mintegy 20 százalékkal marad még el a korábbi szintektől. A kilábaláson sokat segít, hogy több tabletet és telefont vásárolnak a magyarok. A kisebb háztartási eszközök piacán egyértelműen a konyhai kisgépek viszik a prímet, különösen a porszívókra nagy a kereslet.

A nagyobb tartós cikkek közül nem maradhat ki az autóvásárlás sem. Ahogy arról már korábban írtunk, a magyarok sajnos nem lehetnek büszkék az autóikra, a hazai állomány ugyanis rettenetesen öreg, ráadásul – már csak árából adódóan – a használt autók piaca virágkorát éli, ami miatt egyre több és több csotrogány kerül az utakra.

Kitört az online vásárlási láz - meghökkentő dolgokat vesznek a magyarokKerti ház, traktor, infraszauna, robotporszívó és elektromos kandalló – többek között ezek az idei ősz slágertermékei a hazai online piacon, a Mall.hu online pláza friss felmérése szerint. A vásárlók ma már olyan, nagyobb eszközöket is webáruházban vesznek, melyekért korábban városszéli lerakatokba kellett elzarándokolni, és feltűnően megnőtt az „okos” eszközök iránti kereslet. >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG