4p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Szépen hízik a boltos vásárlás, a válságot követő leülést követően 2013 óta a javulás jelei mutatkoznak a magyar fogyasztói kedven. A drága cikkek piacán azonban még mindig kicsit bizonytalanul nyitjuk a pénztárcát: bútorra, mosógépre, televízióra, laptopra és autóra még mindig kevesebbet költünk, mint a krach előtt. De mennyire maradunk el az EU-tól?

A családok fogyasztási célú költekezése tavaly túllépte a 18 ezer milliárd forintot a blokk.hu felmérése szerint, ami valamivel magasabb az egy évvel korábban mért 17 ezer milliárd forintnál, és mintegy 30 százalékkal magasabb a tíz évvel ezelőtti trendhez képest. Ebben minden benne van, kezdve a boltokban tett vásárlásoktól a szolgáltatások igénybevételén át a vendéglőkben vagy épp utazáskor kiadott összegekig, tudta meg a Privátbankár.hu.

A családi költekezés legnagyobb szelete a boltos vásárlás, ez 2017-ben túllépte a tízezer milliárdos határt, a tendencia pedig 2013 második féléve óta folyamatos növekedést mutat. Ha azonban nemzetközi összehasonlításban nézzük meg Magyarország helyzetét, már nem ennyire vidám az adat: az egy főre jutó fogyasztás tekintetében az Európai Unióban mindössze három ország teljesít rosszabbul nálunk, így bár látszatra sokat költünk, ez sehol sincs a környező országok átlagához képest.

Kajára mindent, tartós javakra csak, ha muszáj

A hivatalos nemzetközi besorolás szerint vásárolhatunk tartós (például bútor), féltartós (ruházat), vagy nem tartós terméket (élelmiszer), továbbá megfizethetünk valamilyen szolgáltatást is. Ezekre azonban, nem meglepő módon, nem azonos arányban költenek a családok, a költekezési csatornáknak a megoszlása a legutóbbi statisztikai adatok szerint például így alakult tavaly:

Ez azt is jelenti, hogy a kiadás összegét, vagy ezen keresztül a puszta arányokat tekintve a legkevesebbet költjük a drágább tartós javakra. Ezeknek egyébként az ára is nehezebben változik, a tartós áruk piaca 2007-ig növekedést mutatott, köszönhetően a családok különböző fajta hitelfelvételének megugrásának – ekkor szaporodtak el a devizaalapú kölcsönök is. A válságot követően azonban 40 százalékkal visszaesett a tartós termékek iránti kereslet, és egészen 2011-ig kellett várni, mire egyáltalán fordulópont érkezett a trendben. A jelenlegi helyzetben még mindig 15 százalék hiányzik a válság előtti állapot eléréséhez.

Kormányzati intézkedés nélkül most se lenne semmi?

Az egyes termékkategóriák között is óriási különbségek vannak. A bútorpiac például szintén közel felére esett a válságot követően, tavaly már azonban, köszönhetően az új lakások építésének és az ingatlanpiac felpörgésének, már megközelítette a tíz évvel ezelőtti szintet.

A nagyobb háztartási gépek piaca lassabb növekedést mutat (itt egyébként a válság után 35 százalékos volt a visszaesés), a kormányzat intézkedései azonban (mint például a hűtő-, mosógép- és kazáncsere programok) ezt a piacot is újraindították, az áruházak nagy akcióhullámai pedig további lendületet adnak neki – elég csak a nálunk is egyre nagyobb népszerűségnek örvendő Fekete Péntekre gondolni.

Kütyüre bármennyit hajlandóak vagyunk kiadni

A híradástechnikai cikkek iránt óriási az érdeklődés, ugyanakkor a korábbi, televízióra fókuszáló trend lassan eltolódott a mobil eszközök felé. Ez a piac szintén 40 százalékot esett a válság után, jelenleg mintegy 20 százalékkal marad még el a korábbi szintektől. A kilábaláson sokat segít, hogy több tabletet és telefont vásárolnak a magyarok. A kisebb háztartási eszközök piacán egyértelműen a konyhai kisgépek viszik a prímet, különösen a porszívókra nagy a kereslet.

A nagyobb tartós cikkek közül nem maradhat ki az autóvásárlás sem. Ahogy arról már korábban írtunk, a magyarok sajnos nem lehetnek büszkék az autóikra, a hazai állomány ugyanis rettenetesen öreg, ráadásul – már csak árából adódóan – a használt autók piaca virágkorát éli, ami miatt egyre több és több csotrogány kerül az utakra.

Kitört az online vásárlási láz - meghökkentő dolgokat vesznek a magyarokKerti ház, traktor, infraszauna, robotporszívó és elektromos kandalló – többek között ezek az idei ősz slágertermékei a hazai online piacon, a Mall.hu online pláza friss felmérése szerint. A vásárlók ma már olyan, nagyobb eszközöket is webáruházban vesznek, melyekért korábban városszéli lerakatokba kellett elzarándokolni, és feltűnően megnőtt az „okos” eszközök iránti kereslet. >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem lehet felhőtlen a magyar autósok hétvégéje
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 11:58
Jutott a munkahét végére egy kellemetlen hír is. 
Vásárló Itt a BPA-szigor: át kell öltöztetni a termékeket
Buksza blog | 2025. február 18. 12:11
Nyugdíjba küldik az egészségkárosító  csomagolásokat.
Vásárló Jó hírt kaptak a plázázók: megmenekülhetnek a bevásárlóközpontok
Buksza blog | 2025. február 18. 08:08
A bevásárlóközpontok az 1970-es években jöttek divatba az Egyesült Államokban, ám jó pár akadt köztük, amely csődbe ment a gyenge fogalom miatt. Erre rátett egy lapáttal az e-kereskedelem terjedése.
Vásárló Ideje megszokni, hogy a tej jusson eszünkbe a Coca-Coláról
Buksza blog | 2025. február 18. 07:44
Az egészséges étkezés híveinek kedvenc célpontjai a kólagyártók, ami meglátszik értékesítési számaikon. A Coca-Cola fordult egyet, hogy befogja a friss szelet a vitorlájába, és ez bejött a cégnek.
Vásárló KMÉ-védjeggyel elismert minőség a MIRELITE MIRSA Zrt.-nél
PR | 2025. február 17. 14:46
A KMÉ-védjeggyel elismert MIRELITE MIRSA Zrt. gyorsfagyasztott zöldségei nemcsak a hazai boltokban, hanem külföldön is magas minőséget garantálnak.
Vásárló Húsz év együttműködés sikere az elismert minőség
PR | 2025. február 17. 10:11
Az Auchan és az Izsáki Házitészta Kft. több mint 20 éve működik együtt, és most közös sikerük a KMÉ-védjegyes nyolctojásos cérnametélt.
Vásárló Hogyan lehet spórolni a bútorszállítás során?
Márkázott tartalom | 2025. február 16. 11:21
A költöztetés egyik legnehezebb és legfontosabb része a bútorszállítás, amely külső segítség nélkül idő- és energiaigényes feladat lenne. Egy megbízható költöztetőcég igénybevételével azonban jelentősen csökkenthetők a kiadások, miközben azt is biztosítani tudjuk, hogy a bútorok épségben érkezzenek meg az új helyre.
Vásárló Minden, amit a darázsanyagok sokoldalúságáról tudni érdemes
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 12:39
Lehet, hogy Te is találkoztál már azokkal a különleges anyagokkal, melyeket gofri vagy darázsfészek mintájú jelzőkkel illetnek. Ezek az anyagok nemcsak vizuálisan érdekesek, de számos praktikus tulajdonsággal is bírnak. A darázsanyag különösen népszerű választás lehet konyharuhák, szaunatörölközők és köntösök készítéséhez. Na de miért is rajonganak érte annyian?  
Vásárló Előkerült a palackprobléma, megszólalt a Coca-Cola
Buksza blog | 2025. február 13. 12:15
Az amerikai piacra exportált alumínium elnöki rendeletben megemelt vámja miatt az italgyártók növelhetik PET-palackban kínált termékeik mennyiségét a könnyen újrahasznosítható alumíniumdoboz rovására.
Vásárló A csípőízületi problémák komoly pénzügyi hatással lehetnek a családi költségvetésre
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 11:38
A csípőfájdalom komoly akadályt jelenthet a mindennapi életben, mivel megnehezítheti az olyan alapvető tevékenységeket, mint a járás, a lépcsőzés vagy akár az ülés. Ez az állapot különösen problémás lehet a munkavégzés során, hiszen a folyamatos fájdalom csökkenti a teljesítményt, és akár táppénzre is kényszeríthet bennünket.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG