4p
Szépen hízik a boltos vásárlás, a válságot követő leülést követően 2013 óta a javulás jelei mutatkoznak a magyar fogyasztói kedven. A drága cikkek piacán azonban még mindig kicsit bizonytalanul nyitjuk a pénztárcát: bútorra, mosógépre, televízióra, laptopra és autóra még mindig kevesebbet költünk, mint a krach előtt. De mennyire maradunk el az EU-tól?

A családok fogyasztási célú költekezése tavaly túllépte a 18 ezer milliárd forintot a blokk.hu felmérése szerint, ami valamivel magasabb az egy évvel korábban mért 17 ezer milliárd forintnál, és mintegy 30 százalékkal magasabb a tíz évvel ezelőtti trendhez képest. Ebben minden benne van, kezdve a boltokban tett vásárlásoktól a szolgáltatások igénybevételén át a vendéglőkben vagy épp utazáskor kiadott összegekig, tudta meg a Privátbankár.hu.

A családi költekezés legnagyobb szelete a boltos vásárlás, ez 2017-ben túllépte a tízezer milliárdos határt, a tendencia pedig 2013 második féléve óta folyamatos növekedést mutat. Ha azonban nemzetközi összehasonlításban nézzük meg Magyarország helyzetét, már nem ennyire vidám az adat: az egy főre jutó fogyasztás tekintetében az Európai Unióban mindössze három ország teljesít rosszabbul nálunk, így bár látszatra sokat költünk, ez sehol sincs a környező országok átlagához képest.

Kajára mindent, tartós javakra csak, ha muszáj

A hivatalos nemzetközi besorolás szerint vásárolhatunk tartós (például bútor), féltartós (ruházat), vagy nem tartós terméket (élelmiszer), továbbá megfizethetünk valamilyen szolgáltatást is. Ezekre azonban, nem meglepő módon, nem azonos arányban költenek a családok, a költekezési csatornáknak a megoszlása a legutóbbi statisztikai adatok szerint például így alakult tavaly:

Ez azt is jelenti, hogy a kiadás összegét, vagy ezen keresztül a puszta arányokat tekintve a legkevesebbet költjük a drágább tartós javakra. Ezeknek egyébként az ára is nehezebben változik, a tartós áruk piaca 2007-ig növekedést mutatott, köszönhetően a családok különböző fajta hitelfelvételének megugrásának – ekkor szaporodtak el a devizaalapú kölcsönök is. A válságot követően azonban 40 százalékkal visszaesett a tartós termékek iránti kereslet, és egészen 2011-ig kellett várni, mire egyáltalán fordulópont érkezett a trendben. A jelenlegi helyzetben még mindig 15 százalék hiányzik a válság előtti állapot eléréséhez.

Kormányzati intézkedés nélkül most se lenne semmi?

Az egyes termékkategóriák között is óriási különbségek vannak. A bútorpiac például szintén közel felére esett a válságot követően, tavaly már azonban, köszönhetően az új lakások építésének és az ingatlanpiac felpörgésének, már megközelítette a tíz évvel ezelőtti szintet.

A nagyobb háztartási gépek piaca lassabb növekedést mutat (itt egyébként a válság után 35 százalékos volt a visszaesés), a kormányzat intézkedései azonban (mint például a hűtő-, mosógép- és kazáncsere programok) ezt a piacot is újraindították, az áruházak nagy akcióhullámai pedig további lendületet adnak neki – elég csak a nálunk is egyre nagyobb népszerűségnek örvendő Fekete Péntekre gondolni.

Kütyüre bármennyit hajlandóak vagyunk kiadni

A híradástechnikai cikkek iránt óriási az érdeklődés, ugyanakkor a korábbi, televízióra fókuszáló trend lassan eltolódott a mobil eszközök felé. Ez a piac szintén 40 százalékot esett a válság után, jelenleg mintegy 20 százalékkal marad még el a korábbi szintektől. A kilábaláson sokat segít, hogy több tabletet és telefont vásárolnak a magyarok. A kisebb háztartási eszközök piacán egyértelműen a konyhai kisgépek viszik a prímet, különösen a porszívókra nagy a kereslet.

A nagyobb tartós cikkek közül nem maradhat ki az autóvásárlás sem. Ahogy arról már korábban írtunk, a magyarok sajnos nem lehetnek büszkék az autóikra, a hazai állomány ugyanis rettenetesen öreg, ráadásul – már csak árából adódóan – a használt autók piaca virágkorát éli, ami miatt egyre több és több csotrogány kerül az utakra.

Kitört az online vásárlási láz - meghökkentő dolgokat vesznek a magyarokKerti ház, traktor, infraszauna, robotporszívó és elektromos kandalló – többek között ezek az idei ősz slágertermékei a hazai online piacon, a Mall.hu online pláza friss felmérése szerint. A vásárlók ma már olyan, nagyobb eszközöket is webáruházban vesznek, melyekért korábban városszéli lerakatokba kellett elzarándokolni, és feltűnően megnőtt az „okos” eszközök iránti kereslet. >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG