4p

A kakaó ára annak rendje és módja szerint elszállt az utóbbi időszakban, amit előbb-utóbb a csokoládéké is követni fog, hacsak ki nem találnak valamilyen trükköt a csokigyártók ennek elkerülésére.

A kakaó ára több mint háromszorosára nőtt az elmúlt évben, ami igen nagy fejtörést okoz a csokoládégyártóknak. Az elmúlt években a kakaó tonnájáért 2500 dollár körüli összeget kellett fizetni. A vártnál kisebb kakaóbabtermésről érkező hírek nyomán azonban az elmúlt hónapok fordulatot hoztak ezen a téren.

Elfajulhat a helyzet: kimaradhat a csokiból a főszereplő
Elfajulhat a helyzet: kimaradhat a csokiból a főszereplő
Fotó: Depositphotos

Az édességek fontos összetevője áprilisban tonnánként 11 ezer dollárba került. Ez az elmúlt hetekben valamelyest csökkent, de még mindig bőven azon határ fölött van, amit az élelmiszergyártók korábban fizettek. A legnagyobb cégek, mint a Hershey, a Mars, a Ferrero vagy a Mondelez egy ideig még elkerülhetik, hogy emeljék termékeik árát, ugyanis hosszú távú szerződések alapján vásárolják a kakaót.

Ezeket pont az ilyen árkilengések elkerülése érdekében kötik, ám 2025-től kezdve vélhetően nekik is többet kell majd fizetniük a nyersanyagért, ami végül begyűrűzik a termékeik fogyasztói árába is. A cégek nem kommentálták a CNBC spekulációját ezzel kapcsolatban, ám a szakértők úgy látják, hogy a nyersanyagköltségek alapvetően befolyásolják a tevékenységüket.

Nem fizetik meg a kakaótermelőket

A világ kakaóbab-termesztése túlnyomó részben Nyugat-Afrikára koncentrálódik. Ezen a vidéken növénybetegségek sújtották a termést és a termelők kevesebbet kaptak terményükért az azonnal piacon, mint korábban. Erre válaszul sokan áttértek más növények termesztésére. A végeredmény az lett, hogy az idei szezonban hat évtizede nem látott mértékben zsugorodott a kakaóbab termőterülete – írták májusban a Rabobank szakértői.

Ghána, a világ második legnagyobb kakaóbab-termelő országa elhalasztotta 350 ezer tonna termény piacra vitelét a következő szezonig, ami támaszt adott az árak emelkedésének. Erre is utalhattak a Mondelez és a Hershey vezetői, amikor arról beszéltek, hogy legalábbis részben a spekuláció hajtja felfelé az árakat. Várakozásaik szerint szeptemberre javulhat a helyzet. Addigra kiderül, mire számíthatnak az érdekeltek a következő kakaóbab-termesztési szezonban. Ez persze nem jelenti azt, hogy a költségek visszatérnek a korábbi szintre.

Ráadásul ez a legrosszabbkor jön az édességgyártóknak, amelyek az infláció miatt az elmúlt években kénytelenek voltak emelni az áraikat. A fogyasztók válogatósabbak és óvatosabbak lettek. A YouGov közvélemény-kutató cég egyik felméréséből még az is kiderült, hogy az amerikaiak 72 százaléka figyelemmel kíséri az élelmiszerek zsugorinflációját, azaz azonos ár melletti mennyiségcsökkentését.

Jöhetnek a „kreatív” megoldások

A vállalatok elkezdtek azzal foglalkozni, hogyan kerülhetnék meg a kakaó drágulásából fakadó áremeléseket. A probléma gyökerének kihúzásához meg kell változtatniuk termékeik receptjét. Ezt persze innovációként kommunikálják, mert úgy egészen másként hangzik. A vásárló úgy érezheti, hogy valami értékesebbet kap, miközben mérséklődik a gyártók függése a kakaótól. A történet végén olyan új termékek kerülhetnek piacra, amelyek teljesen elhagyják a kakaó ízét. Eközben növelhetik más függőséget okozó összetevők súlyát, amire a legjobb példa a cukor. Nőhet a pálmaolaj, a kókuszolaj mennyisége is. A receptúrák átalakítása persze nem megy egyik napról a másikra. Szakértők szerint azok a cégek, amelyek már az év elején elkezdték keresni az alternatívákat, nagyjából augusztusra állhatnak elő újdonságaikkal.

A legradikálisabb változtatások az olyan startupoktól várhatók, mint a Voyage Foods vagy a Win-Win. Ezek a cégek például szőlőmagból vagy hüvelyes termésű növényekből készült nyersanyagokkal helyettesíthetik a kakaót. A Mondelez vezérigazgatója, Luca Zaramella ugyanakkor egy konferencián nemrégiben azt mondta, hogy mérsékelhetik ugyan a költségeiket, de a termékeik receptjéhez nem nyúlnak Ezzel arra célozhatott, hogy van még egy lehetőség a megtakarításra. Nevezetesen, a cégek növelhetik a csokoládétól eltérő, más termékeik, például a chipsek súlyát a boltokban kínált termékportfólióikban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
Vásárló A BYD elárulta a magyar számokat
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 08:22
Látványosan erősödik a BYD autómárka pozíciója a magyarországi újautó-piacon, az idei első négy hónap kiemelkedő eredményeket hozott, és ez az év további részében tovább javulhat a márkakereskedői hálózat intenzív bővülésével, amit erőteljes modellkínálattal támogat meg a NEV (New Energy Vehicle – új energiával hajtott jármű) szegmensben élen járó kínai gyártó.
Vásárló Próbál példát mutatni a Nike abban, hogyan lehet túlélni Trump új világrendjét
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 11:29
Bár Donald Trump vámháborújának hatásait nem tudják elkerülni a cégek, van mozgásterük abban, miként emelik egyes termékeik árát. A Nike például a gyerekeknek szánt cipőkért egyelőre nem kér többet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG