4p

A kakaó ára annak rendje és módja szerint elszállt az utóbbi időszakban, amit előbb-utóbb a csokoládéké is követni fog, hacsak ki nem találnak valamilyen trükköt a csokigyártók ennek elkerülésére.

A kakaó ára több mint háromszorosára nőtt az elmúlt évben, ami igen nagy fejtörést okoz a csokoládégyártóknak. Az elmúlt években a kakaó tonnájáért 2500 dollár körüli összeget kellett fizetni. A vártnál kisebb kakaóbabtermésről érkező hírek nyomán azonban az elmúlt hónapok fordulatot hoztak ezen a téren.

Elfajulhat a helyzet: kimaradhat a csokiból a főszereplő
Elfajulhat a helyzet: kimaradhat a csokiból a főszereplő
Fotó: Depositphotos

Az édességek fontos összetevője áprilisban tonnánként 11 ezer dollárba került. Ez az elmúlt hetekben valamelyest csökkent, de még mindig bőven azon határ fölött van, amit az élelmiszergyártók korábban fizettek. A legnagyobb cégek, mint a Hershey, a Mars, a Ferrero vagy a Mondelez egy ideig még elkerülhetik, hogy emeljék termékeik árát, ugyanis hosszú távú szerződések alapján vásárolják a kakaót.

Ezeket pont az ilyen árkilengések elkerülése érdekében kötik, ám 2025-től kezdve vélhetően nekik is többet kell majd fizetniük a nyersanyagért, ami végül begyűrűzik a termékeik fogyasztói árába is. A cégek nem kommentálták a CNBC spekulációját ezzel kapcsolatban, ám a szakértők úgy látják, hogy a nyersanyagköltségek alapvetően befolyásolják a tevékenységüket.

Nem fizetik meg a kakaótermelőket

A világ kakaóbab-termesztése túlnyomó részben Nyugat-Afrikára koncentrálódik. Ezen a vidéken növénybetegségek sújtották a termést és a termelők kevesebbet kaptak terményükért az azonnal piacon, mint korábban. Erre válaszul sokan áttértek más növények termesztésére. A végeredmény az lett, hogy az idei szezonban hat évtizede nem látott mértékben zsugorodott a kakaóbab termőterülete – írták májusban a Rabobank szakértői.

Ghána, a világ második legnagyobb kakaóbab-termelő országa elhalasztotta 350 ezer tonna termény piacra vitelét a következő szezonig, ami támaszt adott az árak emelkedésének. Erre is utalhattak a Mondelez és a Hershey vezetői, amikor arról beszéltek, hogy legalábbis részben a spekuláció hajtja felfelé az árakat. Várakozásaik szerint szeptemberre javulhat a helyzet. Addigra kiderül, mire számíthatnak az érdekeltek a következő kakaóbab-termesztési szezonban. Ez persze nem jelenti azt, hogy a költségek visszatérnek a korábbi szintre.

Ráadásul ez a legrosszabbkor jön az édességgyártóknak, amelyek az infláció miatt az elmúlt években kénytelenek voltak emelni az áraikat. A fogyasztók válogatósabbak és óvatosabbak lettek. A YouGov közvélemény-kutató cég egyik felméréséből még az is kiderült, hogy az amerikaiak 72 százaléka figyelemmel kíséri az élelmiszerek zsugorinflációját, azaz azonos ár melletti mennyiségcsökkentését.

Jöhetnek a „kreatív” megoldások

A vállalatok elkezdtek azzal foglalkozni, hogyan kerülhetnék meg a kakaó drágulásából fakadó áremeléseket. A probléma gyökerének kihúzásához meg kell változtatniuk termékeik receptjét. Ezt persze innovációként kommunikálják, mert úgy egészen másként hangzik. A vásárló úgy érezheti, hogy valami értékesebbet kap, miközben mérséklődik a gyártók függése a kakaótól. A történet végén olyan új termékek kerülhetnek piacra, amelyek teljesen elhagyják a kakaó ízét. Eközben növelhetik más függőséget okozó összetevők súlyát, amire a legjobb példa a cukor. Nőhet a pálmaolaj, a kókuszolaj mennyisége is. A receptúrák átalakítása persze nem megy egyik napról a másikra. Szakértők szerint azok a cégek, amelyek már az év elején elkezdték keresni az alternatívákat, nagyjából augusztusra állhatnak elő újdonságaikkal.

A legradikálisabb változtatások az olyan startupoktól várhatók, mint a Voyage Foods vagy a Win-Win. Ezek a cégek például szőlőmagból vagy hüvelyes termésű növényekből készült nyersanyagokkal helyettesíthetik a kakaót. A Mondelez vezérigazgatója, Luca Zaramella ugyanakkor egy konferencián nemrégiben azt mondta, hogy mérsékelhetik ugyan a költségeiket, de a termékeik receptjéhez nem nyúlnak Ezzel arra célozhatott, hogy van még egy lehetőség a megtakarításra. Nevezetesen, a cégek növelhetik a csokoládétól eltérő, más termékeik, például a chipsek súlyát a boltokban kínált termékportfólióikban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
Vásárló Következik a nagy leállás: félő, hogy senki nem fog költeni
Buksza blog | 2025. március 19. 15:01
A gazdaság minden ágazatát érintik Donald Trump amerikai elnök vámemelései. Csak a bizonytalanság biztos. 
Vásárló Árrésstop: korlátozást vezetett be a Lidl, a Spar és a Tesco
Buksza blog | 2025. március 17. 18:09
Hétfőn életbe lépett az árrésstop. A boltláncok pedig reagáltak. 
Vásárló Megéri minőségi játékokba beruházni!
Márkázott tartalom | 2025. március 17. 12:55
Az tény, hogy a gyerekjátékok tekintetében különösen fontos a magas minőség. A prémium alapanyagok használata, a szabványoknak megfelelő, tartós és biztonságos kialakítás kulcskérdés. Ezek mellett pedig még a kicsik számára is vonzónak, magával ragadónak kell lenniük.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG