4p

A kakaó ára annak rendje és módja szerint elszállt az utóbbi időszakban, amit előbb-utóbb a csokoládéké is követni fog, hacsak ki nem találnak valamilyen trükköt a csokigyártók ennek elkerülésére.

A kakaó ára több mint háromszorosára nőtt az elmúlt évben, ami igen nagy fejtörést okoz a csokoládégyártóknak. Az elmúlt években a kakaó tonnájáért 2500 dollár körüli összeget kellett fizetni. A vártnál kisebb kakaóbabtermésről érkező hírek nyomán azonban az elmúlt hónapok fordulatot hoztak ezen a téren.

Elfajulhat a helyzet: kimaradhat a csokiból a főszereplő
Elfajulhat a helyzet: kimaradhat a csokiból a főszereplő
Fotó: Depositphotos

Az édességek fontos összetevője áprilisban tonnánként 11 ezer dollárba került. Ez az elmúlt hetekben valamelyest csökkent, de még mindig bőven azon határ fölött van, amit az élelmiszergyártók korábban fizettek. A legnagyobb cégek, mint a Hershey, a Mars, a Ferrero vagy a Mondelez egy ideig még elkerülhetik, hogy emeljék termékeik árát, ugyanis hosszú távú szerződések alapján vásárolják a kakaót.

Ezeket pont az ilyen árkilengések elkerülése érdekében kötik, ám 2025-től kezdve vélhetően nekik is többet kell majd fizetniük a nyersanyagért, ami végül begyűrűzik a termékeik fogyasztói árába is. A cégek nem kommentálták a CNBC spekulációját ezzel kapcsolatban, ám a szakértők úgy látják, hogy a nyersanyagköltségek alapvetően befolyásolják a tevékenységüket.

Nem fizetik meg a kakaótermelőket

A világ kakaóbab-termesztése túlnyomó részben Nyugat-Afrikára koncentrálódik. Ezen a vidéken növénybetegségek sújtották a termést és a termelők kevesebbet kaptak terményükért az azonnal piacon, mint korábban. Erre válaszul sokan áttértek más növények termesztésére. A végeredmény az lett, hogy az idei szezonban hat évtizede nem látott mértékben zsugorodott a kakaóbab termőterülete – írták májusban a Rabobank szakértői.

Ghána, a világ második legnagyobb kakaóbab-termelő országa elhalasztotta 350 ezer tonna termény piacra vitelét a következő szezonig, ami támaszt adott az árak emelkedésének. Erre is utalhattak a Mondelez és a Hershey vezetői, amikor arról beszéltek, hogy legalábbis részben a spekuláció hajtja felfelé az árakat. Várakozásaik szerint szeptemberre javulhat a helyzet. Addigra kiderül, mire számíthatnak az érdekeltek a következő kakaóbab-termesztési szezonban. Ez persze nem jelenti azt, hogy a költségek visszatérnek a korábbi szintre.

Ráadásul ez a legrosszabbkor jön az édességgyártóknak, amelyek az infláció miatt az elmúlt években kénytelenek voltak emelni az áraikat. A fogyasztók válogatósabbak és óvatosabbak lettek. A YouGov közvélemény-kutató cég egyik felméréséből még az is kiderült, hogy az amerikaiak 72 százaléka figyelemmel kíséri az élelmiszerek zsugorinflációját, azaz azonos ár melletti mennyiségcsökkentését.

Jöhetnek a „kreatív” megoldások

A vállalatok elkezdtek azzal foglalkozni, hogyan kerülhetnék meg a kakaó drágulásából fakadó áremeléseket. A probléma gyökerének kihúzásához meg kell változtatniuk termékeik receptjét. Ezt persze innovációként kommunikálják, mert úgy egészen másként hangzik. A vásárló úgy érezheti, hogy valami értékesebbet kap, miközben mérséklődik a gyártók függése a kakaótól. A történet végén olyan új termékek kerülhetnek piacra, amelyek teljesen elhagyják a kakaó ízét. Eközben növelhetik más függőséget okozó összetevők súlyát, amire a legjobb példa a cukor. Nőhet a pálmaolaj, a kókuszolaj mennyisége is. A receptúrák átalakítása persze nem megy egyik napról a másikra. Szakértők szerint azok a cégek, amelyek már az év elején elkezdték keresni az alternatívákat, nagyjából augusztusra állhatnak elő újdonságaikkal.

A legradikálisabb változtatások az olyan startupoktól várhatók, mint a Voyage Foods vagy a Win-Win. Ezek a cégek például szőlőmagból vagy hüvelyes termésű növényekből készült nyersanyagokkal helyettesíthetik a kakaót. A Mondelez vezérigazgatója, Luca Zaramella ugyanakkor egy konferencián nemrégiben azt mondta, hogy mérsékelhetik ugyan a költségeiket, de a termékeik receptjéhez nem nyúlnak Ezzel arra célozhatott, hogy van még egy lehetőség a megtakarításra. Nevezetesen, a cégek növelhetik a csokoládétól eltérő, más termékeik, például a chipsek súlyát a boltokban kínált termékportfólióikban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG