7p

Egyre nagyobb sebet ejtenek az utazási korlátozások, a súlyos áruellátási gondok és a gyenge hazai kereslet a fontosabb bevásárlóközpontok bérlőin. Megrendülhet több budapesti plaza bérlői állománya, ha nem áll helyre a forgalmuk az ősz kezdetére. Az üzemeltetők adtak némi kedvezményt az üzleteknek, de a jelek szerint ez nem elég, hónapokon belül akár több bolt is bezárhat. 

A napokban részletesen írtunk arról, hogy Budapesten a fővárosi és a belvárosi önkormányzatok milyen intézkedésekkel igyekeztek mérsékelni az üzleteket bérlő vállalkozások járvány okozta veszteségeit. Kiderült, hogy összességében többszáz millió forint esik így ki az önkormányzati kasszákból. Még úgy is, hogy az önkormányzati bérlemények jóval alacsonyabb díjakkal működnek, mint a hasonlóan főútvonali, de magánkézben lévők.

Szinte minden bevásárlóközpont nehéz hónapok elé néz ((Fotó: Mester Nándor)
Szinte minden bevásárlóközpont nehéz hónapok elé néz ((Fotó: Mester Nándor)

Most a bevásárlóközpontokat és kereskedelmi parkokat vizsgáltuk meg. Egyértelmű lett, hogy az önkormányzatokhoz hasonlóan a bérbeadók itt is a kisebbik rosszat választották: lemondtak az idei bérleti díj egy részéről, csakhogy megtartsák a nekik fontos bérlőket.

A járvány miatt kivonuló cégről nem tudni, de a bevásárlóközpontokban működő, nem alapvető szükségleteket kielégítő vállalkozásoknak legalább a fele nagy veszteségeket kénytelen elkönyvelni az elmaradó forgalom miatt. Többen felpörgették az online értékesítést, miközben főleg a ruházati láncok a készletezési veszteségeik csökkentésére összpontosítanak. Egyébként ez a csoport az elmúlt hónapok legnagyobb vesztese és vannak már hálózatok, ahol be is kellett zárni egységeket vagy felfüggeszteni a működést.

A plazákban ugyan május végére-június elejére visszatért a korábbi látogatók fele, de sokkal kevesebb üzletet keresnek fel és a költéseiket is erősen visszafogták. Mindez egyáltalán nem jó hír a bérlőknek, hiszen a bérleti díj alapból jóval magasabb (akár havi 100-110 euró négyzetméterenként) mint a főútvonalaknál, nem beszélve a marketing hozzájárulásról és az üzemeltetési díjról.

Alig van külföldi vásárló a plazákban (Fotó: pixabay.com)
Alig van külföldi vásárló a plazákban (Fotó: pixabay.com)

A havi üzemeltetési díj 10-15 euró között van négyzetméterenként, ebből 1-2 százalék a marketing hozzájárulás, de úgy tudjuk, hogy a legtöbb üzemeltető csupán ezt engedte el, ha egyáltalán tett ilyen engedményt. A havi bérleti díj sávja ugyanakkor elég széles, 40-110 euró is lehet négyzetméterenként helytől, mérettől, az üzletközponton belüli elhelyezkedéstől és a szerződés futamidejétől függően.

„A budapesti bevásárlóközpontokban nagyon sok ruházati lánc szenvedte meg a többhónapos válságot, május-júliusban már növekvőben volt a forgalom, de még mindig jócskán, akár 30-40 százalékkal is kisebb, mint tavaly az azonos időszakban. Ha nem emelkedik számottevően a következő hetekben, akkor sok üzletre lakat kerülhet a plazákban” – vélte Sugár György, a több márkát is képviselő, összesen közel 50 üzletet működtető BostonGroup ügyvezetője.

Szakmai forrásokból úgy tudjuk, hogy magyar láncok is bajba kerülhetnek, főleg a ruházati ágazatban. Külföldi tulajdonosok által bérelt egységek ugyancsak szenvednek, és mindkettőre igaz, hogy sokuk az ellátási utánpótlás hiánya miatt nem is tudott idei szezonális termékekkel megjelenni.

Budapesten külön sújtja a plazákat (üzemeltetőt és bérlőt egyaránt), hogy eltűntek a külföldi turisták a boltokból, márpedig korábban a forgalomnak akár a felét-kétharmadát is ezek adták. A további utazási korlátozások eleve megnehezítik a tőlük várható forgalom növelését.

A ruházati boltok a legnagyobb vesztesek (Fotó: pixabay.com)
A ruházati boltok a legnagyobb vesztesek (Fotó: pixabay.com)

Van már konkrét külföldi áldozat is: a 17 magyarországi egységgel (csaknem az összes jelentős plazában) működött svéd tulajdonú Vagabond cipős hálózat csődeljárást kért júniusban. Vele már nem tudtak mit kezdeni az üzemeltetők, de a többség esetében szinte azonnal léptek, amint érzékelték, hogy megrendült a bérlői oldal egy része.

Sok bérlő átállt a kiszállításra, ehhez felpörgette az online felületeit, erre sokmillió forintot költött. A ruházati boltok egy része szinte teljesen átállt az átvevő pont szerepre, de legalábbis legfeljebb bemutatóteremként használja a plazákban lévő bérleményét.

Privátbankár-vélemény:

A nemzetközi gyakorlat igazolja, hogy a bevásárlóközpontok üzemeltetői csak ideig-óráig tudják eltitkolni, hogy nem megy valamelyik bérlőjüknek. A bérlő a végső szakaszban totális végkiárusítással igyekszik megszabadulni árukészletétől. Ha a bezárás elkerülhetetlen, akkor a bérlemény kiürítése után az üzemeltető általában egy semleges plakáttal vagy molinoval takarja el a portált, leplezve, hogy megszűnt az üzlet. Az sem ritka, hogy egy felső szintről lejjebb költöztet annyi bérlőt, amennyit csak lehet, így az alsóbb szintek tömöttnek tűnhetnek. Természetesen az elmúlt években, amikor jobban ment a kiskereskedelem, az is gyakori volt, hogy a megüresedett helyre lecsapott egy nagyobb, bővülni szándékozó bérlő. A járvány és az egyre súlyosabb gazdasági visszaesés azonban nem vetít előre ilyen fejleményeket, legalábbis rövid távon biztosan nem.

A Westend egyedi megállapodás alapján csökkentette a bérleti díjat és átütemezte annak fizetését. A veszélyhelyzet idejére visszanyeste a bérlők által fizetett üzemeltetési díjat is. Ezen kívül elengedte a marketing hozzájárulást. „A nyitvatartási kötelezettségüket megszegő bérlőkkel szemben semmilyen hátrányos jogkövetkezményt nem alkalmaztunk.” – fűzte hozzá Koncz Ernő, az üzemeltető Gránit Pólus Management Zrt. marketing és kommunikációs igazgatója.

Rózsa József, a Westendben is jelen lévő Nordsee hálózatot működtető Nordfish Kft. ügyvezetője arról számolt be, hogy idén örülnek, ha az előző év 50-60 százalékos forgalmát hozni tudják Budapesten. Vidéki üzleteik jobban teljesítenek, ott várhatóan 70-75 százalékot érhetnek el, ha nem lesznek újabb korlátozások. A kosárérték viszont örvendetesen növekszik, a több évvel ezelőtti 2000 forinttal szemben ma már 3000 forint körül van.

„A fővárosban hat egységet működtetünk, a turistákon kívül az irodai dolgozók elmaradása is betett nekünk, mint annyi más üzletnek. A forgalom már fellendülőben van, de messze vagyunk a tavalyi számoktól. Ugyanakkor a Westedben jól jött az üzemeltetőtől kapott kedvezmény. Csoportunk más tagjainál (pl. Mucho Burrito mexikói szendvicses hálózatnál) mindemellett bővülésre számítunk és keressük az új helyszíneket, többek között néhány vidéki nagyvárosban” – mondta a cégvezető.

A több magyarországi kereskedelmi parkot (leginkább az Auchan által domináltakat) üzemeltető CEETRUS Hungary Kft. összesen 660 bérlővel áll szerződéses viszonyban, ezek mintegy 85 százaléka tartozik a vészhelyzeti korlátozások alá eső egységek közé. Mintegy 40 százalékuk kért valamilyen díjkönnyítést. A bérbeadó cég március közepe és április vége közötti időszakra csökkentette a bérleti díjat azzal, hogy a fennálló tartozásokat viszont be kell fizetni – közölte Gábosy Balázs operatív igazgató.

„Nem volt egyetlen egység sem, aminek a bérlője végleg bezárt volna kifejezetten a járvány miatt. A kereskedelmi parkok hipermarketjei végig nyitva voltak, tehát sokan be is jöttek a házba, de nem feltétlenül mentek be az Auchan Korzón (a hipermarketen kívüli üzletsor) lévő boltokba, így ott érezhető volt a jelentős forgalomcsökkenés. Ugyanakkor szinte azonnal megoldási javaslattal jelentkeztünk a bérlőknél, hiszen mindkettőnk érdeke, hogy az üzletmenet folytatódjon” – mondta a vezető, aki optimista hangot ütött meg, amikor az idei üzleti terv teljesítésének esélyeiről kérdeztük.

Utalt arra, hogy a járvány elején még három hónapra tették a kiesést, ám az előrejelzés most másfél-két hónapra fogyott, miután fellendülőben van a forgalom. A jövő évi üzleti terv előkészítése már zajlik, de természetesen sok függ attól, hogy mi történik idén a járvány során és a gazdaság egésze milyen mértékben és ütemben tud visszaállni.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
Vásárló A BYD elárulta a magyar számokat
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 08:22
Látványosan erősödik a BYD autómárka pozíciója a magyarországi újautó-piacon, az idei első négy hónap kiemelkedő eredményeket hozott, és ez az év további részében tovább javulhat a márkakereskedői hálózat intenzív bővülésével, amit erőteljes modellkínálattal támogat meg a NEV (New Energy Vehicle – új energiával hajtott jármű) szegmensben élen járó kínai gyártó.
Vásárló Próbál példát mutatni a Nike abban, hogyan lehet túlélni Trump új világrendjét
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 11:29
Bár Donald Trump vámháborújának hatásait nem tudják elkerülni a cégek, van mozgásterük abban, miként emelik egyes termékeik árát. A Nike például a gyerekeknek szánt cipőkért egyelőre nem kér többet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG