7p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Az áprilisban mért hajszálnyi havi árcsökkenés májusra eltűnt: áremelkedést mértünk a hazai hipermarketekben. Nemcsak havi szinten, éves távlatban is feljebb mentek az árak - az áremelkedés üteme azonban beállni látszik a 3 százalék körüli szintre. Már második hónapja mértünk ekkora éves áremelkedést szokásos havi Árkosár-felmérésünk során - a tavalyi évvel ellentétben idén kissé fellélegezhetnek az alacsonyabb jövedelműek és a nyugdíjasok.

Míg tavaly az átlagos fogyasztói áraknál rendre jobban drágultak az élelmiszerek, nyár végén és ősszel is úgy tűnt, nemigen fékez az élelmiszerárak emelkedése - nem egyszer kétszámjegyű áremelkedést mértünk -, mostanra normalizálódni látszódik a helyzet.

Ez azt jelenti, hogy egy kicsit fellégezhetnek az alacsonyabb keresetűek és a nyugdíjasok is: felmérésünk szerint ebben a hónapban is az átlagos infláció alatt drágultak az élelmiszerek. Miért fontos mindez? Ahogy arra többször már rámutattunk, az élelmiszerek árváltozásának azért érdemes nagyobb figyelmet szentelni, mert a nyugdíjasok fogyasztásában ennek a termékkörnek nagyobb a súlya, mint az aktív háztartások esetében - jövedelmüknek nagyobb arányát költik élelmiszerre, mint a jobb módúak.

Van viszont egy termék, amit nem csak a háztartások, de a nyugdíjasok is biztosan vásárolnak: ez pedig az étolaj. Míg 2020-ban a drágulási toplisát az alma vezette, "2021 sztárdrágulójának" eddig az étolaj bizonyul: hónapok óta kétszámjegyű áremelkedést mérünk ennél a terméknél. Most mivel találtuk magunkat szembe? Lássuk, ebben a hónapban mit történt a boltokban!

Május 6-án csütörtökön látogattunk el három hazai hipermarketbe, hogy ismét megnézzük, miként alakultak az élelmiszerárak. Ehhez szokás szerint ugyanazt a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosunkat hívtuk segítségül, amit már bő 14 éve használunk az árszínvonal nyomonkövetésére.

Előző hónaphoz és tavaly májushoz képest is áremelkedést mértünk az áruházláncoknál. Végigjárva az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy egységét, arra jutottunk, hogy éves távlatban jobban drágult a nagybevásárlás, mint havi szinten. Tavaly májushoz viszonyítva 3 százalékkal többért tudtuk beszerezni ugyanazokat a termékeket - előző felmérésünk során, áprilisban is ugyanekkora drágulást mértünk éves szinten. Mindhárom üzletlánc esetében áremelés történt: míg az Auchannál 1,8, az Intersparnál 2,7, addig a Tescónál 4,5 százalékos drágulás történt egy év leforgása alatt az általunk vizsgált 30 terméknél.

Az előző hónapban tapasztalt trend májusban már nem folytatódott, amikor is 0,1 százalékkal tudtunk olcsóbban bevásárolni márciushoz képest. Most egy hónap alatt 1,2 százalékos drágulás történt. Egy hónapos távlatot nézve az csak Auchan faragott le az árain 4,6 százalékot.

Májusi Árkosár-felmérésünk végeztével a számla végösszege 22 575 ezer forintra jött ki. Mindez 264 forint híján rekordnak tekinthető, hiszen ennél drágábban csak februárban vásároltunk be többért: akkor 22 839 forintra rúgott a családi nagybevásárlás. Ez  azt is jelenti, ezúttal nem találtunk olyan üzletet, ahol 22 ezer forintból kijöttünk volna.

21 ezer forint, egészen pontosan 20 995 forint elegendő lehetne, ha minden terméket abban a hiperben szereznénk be, ahol a legolcsóbban kínálják, ez 1580 forint spórolást jelentene az átlagárhoz képest. De minden Árkosár-cikkünkben megjegyezzük, így teszünk most is: mindez lényegében kivitelezhetetlen mutatvány lenne, és a járvány alatt továbbra sem lenne ildomos így tenni.

(A Központi Statisztikai Hivatal KSH a legfrissebb, áprilisra vonatkozó inflációs statisztikáit kedden teszi közzé. Ezúttal újdonság, hogy ez lesz az első olyan hónap, amikor is az „európai intézmények gyakorlatát is alapul véve” a KSH a szeszes italok és a dohányáruk árváltozását már nem veszi figyelembe a maginfláció számításánál. A változásról bővebben itt olvashat.)

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Több olyan terméket is találtunk, aminek az ára 10 százalékot meghaladó mértékben drágult egy év leforgása alatt. A legizmosabb áremelkedést az égetett szesznél mértünk, közel 35 százalékkal került többe, mint tavaly májusban, de a kólánál is közel 12 százalékos áremelkedést találtunk, míg a jeges teánál 24 százalékos csökkenést mértünk. Összességében az általunk követett alkoholos és alkoholmentes italok, valamint az ásványvíz ára 15 százalékkal ment feljebb 2020 májusához képest. Szintén emelkedett az olaj és a tészta ára is: előbbiért 19 százalékkal, utóbbiért 17 százalékkal fizethetünk többet.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

További, 10 százalékot meghaladó áremelkedés volt még a chipsnél (+13 százalék) és tejfölnél (+12 százalék).

Pénztárcánk szempontjából jó hír viszont, hogy az almáért 15 százalékkal kell kevesebbet adnunk, míg a húspultnál a csirkemellet 21 százalékkal, párizsit 13 százalékkal találtunk olcsóbbnak tavaly tavaszhoz képest.

Áprilishoz viszonyítva még ennél is több terméknél mértünk 10 százalék feletti árcsökkenést. Egy hónap alatt olcsóbb lett:

  • a kenyér (-10 százalék),
  • a jeges tea (-11 százalék),
  • a tojás (-13 százalék),
  • a csirkemell (-14 százalék)
  • és a párizsi (-15 százalék).

3 terméknél ugyanakkor 10 százalékot meghaladó áremelkedést tapasztaltunk áprilishoz képest. Jelentősen, 25 százalékkal került többe a burgonya, míg az égetett szesz és a pezsgő 12 százalékkal, illetve 11 százalékkal drágult havi szinten.

Havi legolcsóbbak

Ebben a hónapban is kiválasztottunk plusz három terméket, hogy megnézzük, márkára és minőségre való tekintet nélkül hol, mennyi a legkedvezőbb ára az adott termékeknek. Választásunk az eperre - vagyis ha pontosak akarunk lenni, akkor a szamócára -, a tejcsokoládéra és a halkonzervre esett.

Igaz, a piacokon már kapható magyar eper, amiért 2500-3000 forintot is elkérhetnek az árusok, az általunk felkeresett hipermarketekben még csak külföldről behozott, import gyümölcsöt árusítottak, abból is spanyol és görög epret. Spanyol eperrel találkozunk az Auchanban és a Tescóban, míg görög epret az Interspar kínált. Legolcsóbban az Auchan adta a gyümölcsöt: itt 1198 forintra jött ki egy kiló. A Tesco és az Interspar ugyanannyira, 1598 forintra árazta be az eper kilóját.

Az eper csokoládéval sem rossz, választásunk a tejcsokoládéra nem csak ezért esett, a közelgő gyereknap is szerepet játszott. Aki olcsón meg szeretné ezt úszni, táblás tejcsokiért az Auchanba érdemes mennie. A saját márkás, 10 dekás termékét az áruházlánc 169 forintért kínálta, a kilós ár így 1690 forintot kóstál. Szintén a saját márkás, többféle ízben is árusított tejcsokoládék tűntek a legkedvezőbbnek a Tescóban is. Itt a kilós ár viszont már 2190 forintra jött ki, de az Intersparban szintén ennyiért volt a legjobb kilós áron a táblás, saját márkás édesség.

Harmadik külön vizsgált termékünk a halkonzerv volt. Legolcsóbban a Tesco adta ugyancsak a saját márkás termékét, a kilós ár 2053 forintot jelentett. Míg a Intersparban kapható, többféle ízben is elérhető Contimax heringfilé kilója 2347 forintba, addig az Auchan Tuti Tipp saját márkás sprotnija 2613 forintba került.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Élelmiszerhorror: két éves csúcson az árak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 19:51
Nem hozott jó híreket a FAO.
Vásárló Most végre könnyebb levegőt venni: fordulat a családi nagybevásárlásnál
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. augusztus 7. 05:44
Közel egy éve nem látott szintre mérséklődött az élelmiszer-infláció a hipermarketekben a Privátbankár legújabb Árkosár felmérése szerint. A családi nagybevásárlás költségei kedvező irányba mozdultak el, az élelmiszerárak növekedésének üteme lassult: a júliusi két számjegyű áremelkedés augusztusra egy számjegyűre szelídült. Augusztus 20-hoz közeledve kíváncsiak voltunk, hogy mennyiért adják az áruházláncok a kenyeret, illetve mennyibe kerülhet a lekvárfőzés.
Vásárló Magyar szakmai partnert választott a dán bajnok: együttműködésre lép a BioTechUSA és a Brøndby IF
PR | 2025. július 29. 12:52
Legendás dán labdarúgó egyesület felkészülését segíti idéntől a BioTechUSA: a tisztán hazai tulajdonú étrendkiegészítők gyártásával és forgalmazásával foglalkozó cégcsoport Dánia egyik legmeghatározóbb futballklubja, a Brøndby IF hivatalos táplálékkiegészítő partnere lett.
Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG