7p

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Az áprilisban mért hajszálnyi havi árcsökkenés májusra eltűnt: áremelkedést mértünk a hazai hipermarketekben. Nemcsak havi szinten, éves távlatban is feljebb mentek az árak - az áremelkedés üteme azonban beállni látszik a 3 százalék körüli szintre. Már második hónapja mértünk ekkora éves áremelkedést szokásos havi Árkosár-felmérésünk során - a tavalyi évvel ellentétben idén kissé fellélegezhetnek az alacsonyabb jövedelműek és a nyugdíjasok.

Míg tavaly az átlagos fogyasztói áraknál rendre jobban drágultak az élelmiszerek, nyár végén és ősszel is úgy tűnt, nemigen fékez az élelmiszerárak emelkedése - nem egyszer kétszámjegyű áremelkedést mértünk -, mostanra normalizálódni látszódik a helyzet.

Ez azt jelenti, hogy egy kicsit fellégezhetnek az alacsonyabb keresetűek és a nyugdíjasok is: felmérésünk szerint ebben a hónapban is az átlagos infláció alatt drágultak az élelmiszerek. Miért fontos mindez? Ahogy arra többször már rámutattunk, az élelmiszerek árváltozásának azért érdemes nagyobb figyelmet szentelni, mert a nyugdíjasok fogyasztásában ennek a termékkörnek nagyobb a súlya, mint az aktív háztartások esetében - jövedelmüknek nagyobb arányát költik élelmiszerre, mint a jobb módúak.

Van viszont egy termék, amit nem csak a háztartások, de a nyugdíjasok is biztosan vásárolnak: ez pedig az étolaj. Míg 2020-ban a drágulási toplisát az alma vezette, "2021 sztárdrágulójának" eddig az étolaj bizonyul: hónapok óta kétszámjegyű áremelkedést mérünk ennél a terméknél. Most mivel találtuk magunkat szembe? Lássuk, ebben a hónapban mit történt a boltokban!

Május 6-án csütörtökön látogattunk el három hazai hipermarketbe, hogy ismét megnézzük, miként alakultak az élelmiszerárak. Ehhez szokás szerint ugyanazt a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosunkat hívtuk segítségül, amit már bő 14 éve használunk az árszínvonal nyomonkövetésére.

Előző hónaphoz és tavaly májushoz képest is áremelkedést mértünk az áruházláncoknál. Végigjárva az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy egységét, arra jutottunk, hogy éves távlatban jobban drágult a nagybevásárlás, mint havi szinten. Tavaly májushoz viszonyítva 3 százalékkal többért tudtuk beszerezni ugyanazokat a termékeket - előző felmérésünk során, áprilisban is ugyanekkora drágulást mértünk éves szinten. Mindhárom üzletlánc esetében áremelés történt: míg az Auchannál 1,8, az Intersparnál 2,7, addig a Tescónál 4,5 százalékos drágulás történt egy év leforgása alatt az általunk vizsgált 30 terméknél.

Az előző hónapban tapasztalt trend májusban már nem folytatódott, amikor is 0,1 százalékkal tudtunk olcsóbban bevásárolni márciushoz képest. Most egy hónap alatt 1,2 százalékos drágulás történt. Egy hónapos távlatot nézve az csak Auchan faragott le az árain 4,6 százalékot.

Májusi Árkosár-felmérésünk végeztével a számla végösszege 22 575 ezer forintra jött ki. Mindez 264 forint híján rekordnak tekinthető, hiszen ennél drágábban csak februárban vásároltunk be többért: akkor 22 839 forintra rúgott a családi nagybevásárlás. Ez  azt is jelenti, ezúttal nem találtunk olyan üzletet, ahol 22 ezer forintból kijöttünk volna.

21 ezer forint, egészen pontosan 20 995 forint elegendő lehetne, ha minden terméket abban a hiperben szereznénk be, ahol a legolcsóbban kínálják, ez 1580 forint spórolást jelentene az átlagárhoz képest. De minden Árkosár-cikkünkben megjegyezzük, így teszünk most is: mindez lényegében kivitelezhetetlen mutatvány lenne, és a járvány alatt továbbra sem lenne ildomos így tenni.

(A Központi Statisztikai Hivatal KSH a legfrissebb, áprilisra vonatkozó inflációs statisztikáit kedden teszi közzé. Ezúttal újdonság, hogy ez lesz az első olyan hónap, amikor is az „európai intézmények gyakorlatát is alapul véve” a KSH a szeszes italok és a dohányáruk árváltozását már nem veszi figyelembe a maginfláció számításánál. A változásról bővebben itt olvashat.)

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Több olyan terméket is találtunk, aminek az ára 10 százalékot meghaladó mértékben drágult egy év leforgása alatt. A legizmosabb áremelkedést az égetett szesznél mértünk, közel 35 százalékkal került többe, mint tavaly májusban, de a kólánál is közel 12 százalékos áremelkedést találtunk, míg a jeges teánál 24 százalékos csökkenést mértünk. Összességében az általunk követett alkoholos és alkoholmentes italok, valamint az ásványvíz ára 15 százalékkal ment feljebb 2020 májusához képest. Szintén emelkedett az olaj és a tészta ára is: előbbiért 19 százalékkal, utóbbiért 17 százalékkal fizethetünk többet.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

További, 10 százalékot meghaladó áremelkedés volt még a chipsnél (+13 százalék) és tejfölnél (+12 százalék).

Pénztárcánk szempontjából jó hír viszont, hogy az almáért 15 százalékkal kell kevesebbet adnunk, míg a húspultnál a csirkemellet 21 százalékkal, párizsit 13 százalékkal találtunk olcsóbbnak tavaly tavaszhoz képest.

Áprilishoz viszonyítva még ennél is több terméknél mértünk 10 százalék feletti árcsökkenést. Egy hónap alatt olcsóbb lett:

  • a kenyér (-10 százalék),
  • a jeges tea (-11 százalék),
  • a tojás (-13 százalék),
  • a csirkemell (-14 százalék)
  • és a párizsi (-15 százalék).

3 terméknél ugyanakkor 10 százalékot meghaladó áremelkedést tapasztaltunk áprilishoz képest. Jelentősen, 25 százalékkal került többe a burgonya, míg az égetett szesz és a pezsgő 12 százalékkal, illetve 11 százalékkal drágult havi szinten.

Havi legolcsóbbak

Ebben a hónapban is kiválasztottunk plusz három terméket, hogy megnézzük, márkára és minőségre való tekintet nélkül hol, mennyi a legkedvezőbb ára az adott termékeknek. Választásunk az eperre - vagyis ha pontosak akarunk lenni, akkor a szamócára -, a tejcsokoládéra és a halkonzervre esett.

Igaz, a piacokon már kapható magyar eper, amiért 2500-3000 forintot is elkérhetnek az árusok, az általunk felkeresett hipermarketekben még csak külföldről behozott, import gyümölcsöt árusítottak, abból is spanyol és görög epret. Spanyol eperrel találkozunk az Auchanban és a Tescóban, míg görög epret az Interspar kínált. Legolcsóbban az Auchan adta a gyümölcsöt: itt 1198 forintra jött ki egy kiló. A Tesco és az Interspar ugyanannyira, 1598 forintra árazta be az eper kilóját.

Az eper csokoládéval sem rossz, választásunk a tejcsokoládéra nem csak ezért esett, a közelgő gyereknap is szerepet játszott. Aki olcsón meg szeretné ezt úszni, táblás tejcsokiért az Auchanba érdemes mennie. A saját márkás, 10 dekás termékét az áruházlánc 169 forintért kínálta, a kilós ár így 1690 forintot kóstál. Szintén a saját márkás, többféle ízben is árusított tejcsokoládék tűntek a legkedvezőbbnek a Tescóban is. Itt a kilós ár viszont már 2190 forintra jött ki, de az Intersparban szintén ennyiért volt a legjobb kilós áron a táblás, saját márkás édesség.

Harmadik külön vizsgált termékünk a halkonzerv volt. Legolcsóbban a Tesco adta ugyancsak a saját márkás termékét, a kilós ár 2053 forintot jelentett. Míg a Intersparban kapható, többféle ízben is elérhető Contimax heringfilé kilója 2347 forintba, addig az Auchan Tuti Tipp saját márkás sprotnija 2613 forintba került.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Összezavarta a lengyeleket a kenyércsoda
Privátbankár.hu | 2025. január 20. 08:33
Gratuláltak a lengyelek annak a péknek, aki azt az interneten megjelent fotó tanúsága szerint hatalmas lovat készített kenyérből. Később kiderült, hogy lóvá tették a jó kenyér szerelmeseit.
Vásárló A Lidl megfejeli az óránként 5100 forintos minimálbért a hazai pályán
Privátbankár.hu | 2025. január 18. 10:01
A Lidl és a Kaufland tulajdonosa, a Schwarz Group úgy kalkulál, hogy hosszabb távon akkor van esélye a piaci sikerre, ha megtartja a legjobb szakembereket. Ennek szellemében emelik a béreket.
Vásárló Fájdalmas pillanatok várnak a magyar autósokra
Privátbankár.hu | 2025. január 15. 14:41
Jön a drágulás a benzinkutakon. 
Vásárló Kiváló Minőségű Élelmiszerek az ALDI polcain
PR | 2025. január 15. 11:52
Az ALDI egyre több, olyan magas minőségű termékkel várja a vásárlókat, amely elnyerte a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegyet!
Vásárló Magyarországon bevált recepttel hódít külföldön a Lidl
Privátbankár.hu | 2025. január 13. 12:58
A Lidl Parkside névre keresztelt magyarországi outlet áruháza, amely Biatorbágyon található. Most a prágaiak is kaptak egyet. 
Vásárló PMS kezelése: a viszcerális terápia alkalmazása a menstruációs görcsök enyhítésére
Márkázott tartalom | 2025. január 13. 10:43
A premenstruációs szindróma sok nő életét megnehezíti, melynek tünetei rendkívül változatosak, mind fizikai, mind érzelmi szinten jelentkezhetnek. Az érintettek tapasztalhatnak ingerlékenységet, hangulatingadozást, feszültséget vagy akár depresszióra emlékeztető tüneteket. 
Vásárló Nagyon rosszul indul az év: olyasmi közeleg a magyar boltokban, amit soha nem akartunk látni
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. január 13. 05:47
Ismét hajszálra van a két számjegyűtől az élelmiszerárak emelkedése a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés szerint. Januárban újabb történelmi csúcs született. Ha ebben a tempóban folytatódna a drágulás, akár már 2 hónapon belül is elérheti a 40 ezer forintot a családi élelmiszer-nagybevásárlás ára. 
Vásárló Ezekbe fektess, ha az online jelenléted szeretnéd erősíteni!
Márkázott tartalom | 2025. január 12. 10:11
  Az online jelenlét egyre fontosabb szerepet játszik a vállalkozások sikerében, legyen szó egyéni vállalkozásról vagy multinacionális cégről. A digitalizáció térnyerésével már nem elég egy egyszerű weboldal vagy közösségi média profil. Ahhoz, hogy kitűnj a tömegből, és valódi eredményeket érj el, célzott stratégiára és befektetésekre van szükség. De melyek azok a területek, amelyekre mindenképp érdemes koncentrálni?
Vásárló Hitelprogramok, amelyek komoly segítséget jelenthetnek a cégek számára
Márkázott tartalom | 2025. január 11. 12:07
Modern világunkban különféle megoldások támogatják a cégek működését. Ilyen az az integrált szoftverrendszer is, az úgynevezett ERP, amely segítségével a vezetőség azonnal lehívhat fontos információkat.
Vásárló Hogyan rendezzünk be egy élelmiszerboltot?
Márkázott tartalom | 2025. január 8. 11:04
Természetesen egy új vállalkozás indítása tele van izgalmakkal és kihívásokkal. Ahhoz, hogy minél nagyobb hatékonysággal induljon már az első időszak, alapos tervezésre van szükség. Az élelmiszeripari boltok berendezése nagymértékben hozzájárul az üzlet sikeréhez. Ebben pedig a polcok jelentik a legnagyobb segítséget.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG