7p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Az áprilisban mért hajszálnyi havi árcsökkenés májusra eltűnt: áremelkedést mértünk a hazai hipermarketekben. Nemcsak havi szinten, éves távlatban is feljebb mentek az árak - az áremelkedés üteme azonban beállni látszik a 3 százalék körüli szintre. Már második hónapja mértünk ekkora éves áremelkedést szokásos havi Árkosár-felmérésünk során - a tavalyi évvel ellentétben idén kissé fellélegezhetnek az alacsonyabb jövedelműek és a nyugdíjasok.

Míg tavaly az átlagos fogyasztói áraknál rendre jobban drágultak az élelmiszerek, nyár végén és ősszel is úgy tűnt, nemigen fékez az élelmiszerárak emelkedése - nem egyszer kétszámjegyű áremelkedést mértünk -, mostanra normalizálódni látszódik a helyzet.

Ez azt jelenti, hogy egy kicsit fellégezhetnek az alacsonyabb keresetűek és a nyugdíjasok is: felmérésünk szerint ebben a hónapban is az átlagos infláció alatt drágultak az élelmiszerek. Miért fontos mindez? Ahogy arra többször már rámutattunk, az élelmiszerek árváltozásának azért érdemes nagyobb figyelmet szentelni, mert a nyugdíjasok fogyasztásában ennek a termékkörnek nagyobb a súlya, mint az aktív háztartások esetében - jövedelmüknek nagyobb arányát költik élelmiszerre, mint a jobb módúak.

Van viszont egy termék, amit nem csak a háztartások, de a nyugdíjasok is biztosan vásárolnak: ez pedig az étolaj. Míg 2020-ban a drágulási toplisát az alma vezette, "2021 sztárdrágulójának" eddig az étolaj bizonyul: hónapok óta kétszámjegyű áremelkedést mérünk ennél a terméknél. Most mivel találtuk magunkat szembe? Lássuk, ebben a hónapban mit történt a boltokban!

Május 6-án csütörtökön látogattunk el három hazai hipermarketbe, hogy ismét megnézzük, miként alakultak az élelmiszerárak. Ehhez szokás szerint ugyanazt a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosunkat hívtuk segítségül, amit már bő 14 éve használunk az árszínvonal nyomonkövetésére.

Előző hónaphoz és tavaly májushoz képest is áremelkedést mértünk az áruházláncoknál. Végigjárva az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy egységét, arra jutottunk, hogy éves távlatban jobban drágult a nagybevásárlás, mint havi szinten. Tavaly májushoz viszonyítva 3 százalékkal többért tudtuk beszerezni ugyanazokat a termékeket - előző felmérésünk során, áprilisban is ugyanekkora drágulást mértünk éves szinten. Mindhárom üzletlánc esetében áremelés történt: míg az Auchannál 1,8, az Intersparnál 2,7, addig a Tescónál 4,5 százalékos drágulás történt egy év leforgása alatt az általunk vizsgált 30 terméknél.

Az előző hónapban tapasztalt trend májusban már nem folytatódott, amikor is 0,1 százalékkal tudtunk olcsóbban bevásárolni márciushoz képest. Most egy hónap alatt 1,2 százalékos drágulás történt. Egy hónapos távlatot nézve az csak Auchan faragott le az árain 4,6 százalékot.

Májusi Árkosár-felmérésünk végeztével a számla végösszege 22 575 ezer forintra jött ki. Mindez 264 forint híján rekordnak tekinthető, hiszen ennél drágábban csak februárban vásároltunk be többért: akkor 22 839 forintra rúgott a családi nagybevásárlás. Ez  azt is jelenti, ezúttal nem találtunk olyan üzletet, ahol 22 ezer forintból kijöttünk volna.

21 ezer forint, egészen pontosan 20 995 forint elegendő lehetne, ha minden terméket abban a hiperben szereznénk be, ahol a legolcsóbban kínálják, ez 1580 forint spórolást jelentene az átlagárhoz képest. De minden Árkosár-cikkünkben megjegyezzük, így teszünk most is: mindez lényegében kivitelezhetetlen mutatvány lenne, és a járvány alatt továbbra sem lenne ildomos így tenni.

(A Központi Statisztikai Hivatal KSH a legfrissebb, áprilisra vonatkozó inflációs statisztikáit kedden teszi közzé. Ezúttal újdonság, hogy ez lesz az első olyan hónap, amikor is az „európai intézmények gyakorlatát is alapul véve” a KSH a szeszes italok és a dohányáruk árváltozását már nem veszi figyelembe a maginfláció számításánál. A változásról bővebben itt olvashat.)

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Több olyan terméket is találtunk, aminek az ára 10 százalékot meghaladó mértékben drágult egy év leforgása alatt. A legizmosabb áremelkedést az égetett szesznél mértünk, közel 35 százalékkal került többe, mint tavaly májusban, de a kólánál is közel 12 százalékos áremelkedést találtunk, míg a jeges teánál 24 százalékos csökkenést mértünk. Összességében az általunk követett alkoholos és alkoholmentes italok, valamint az ásványvíz ára 15 százalékkal ment feljebb 2020 májusához képest. Szintén emelkedett az olaj és a tészta ára is: előbbiért 19 százalékkal, utóbbiért 17 százalékkal fizethetünk többet.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

További, 10 százalékot meghaladó áremelkedés volt még a chipsnél (+13 százalék) és tejfölnél (+12 százalék).

Pénztárcánk szempontjából jó hír viszont, hogy az almáért 15 százalékkal kell kevesebbet adnunk, míg a húspultnál a csirkemellet 21 százalékkal, párizsit 13 százalékkal találtunk olcsóbbnak tavaly tavaszhoz képest.

Áprilishoz viszonyítva még ennél is több terméknél mértünk 10 százalék feletti árcsökkenést. Egy hónap alatt olcsóbb lett:

  • a kenyér (-10 százalék),
  • a jeges tea (-11 százalék),
  • a tojás (-13 százalék),
  • a csirkemell (-14 százalék)
  • és a párizsi (-15 százalék).

3 terméknél ugyanakkor 10 százalékot meghaladó áremelkedést tapasztaltunk áprilishoz képest. Jelentősen, 25 százalékkal került többe a burgonya, míg az égetett szesz és a pezsgő 12 százalékkal, illetve 11 százalékkal drágult havi szinten.

Havi legolcsóbbak

Ebben a hónapban is kiválasztottunk plusz három terméket, hogy megnézzük, márkára és minőségre való tekintet nélkül hol, mennyi a legkedvezőbb ára az adott termékeknek. Választásunk az eperre - vagyis ha pontosak akarunk lenni, akkor a szamócára -, a tejcsokoládéra és a halkonzervre esett.

Igaz, a piacokon már kapható magyar eper, amiért 2500-3000 forintot is elkérhetnek az árusok, az általunk felkeresett hipermarketekben még csak külföldről behozott, import gyümölcsöt árusítottak, abból is spanyol és görög epret. Spanyol eperrel találkozunk az Auchanban és a Tescóban, míg görög epret az Interspar kínált. Legolcsóbban az Auchan adta a gyümölcsöt: itt 1198 forintra jött ki egy kiló. A Tesco és az Interspar ugyanannyira, 1598 forintra árazta be az eper kilóját.

Az eper csokoládéval sem rossz, választásunk a tejcsokoládéra nem csak ezért esett, a közelgő gyereknap is szerepet játszott. Aki olcsón meg szeretné ezt úszni, táblás tejcsokiért az Auchanba érdemes mennie. A saját márkás, 10 dekás termékét az áruházlánc 169 forintért kínálta, a kilós ár így 1690 forintot kóstál. Szintén a saját márkás, többféle ízben is árusított tejcsokoládék tűntek a legkedvezőbbnek a Tescóban is. Itt a kilós ár viszont már 2190 forintra jött ki, de az Intersparban szintén ennyiért volt a legjobb kilós áron a táblás, saját márkás édesség.

Harmadik külön vizsgált termékünk a halkonzerv volt. Legolcsóbban a Tesco adta ugyancsak a saját márkás termékét, a kilós ár 2053 forintot jelentett. Míg a Intersparban kapható, többféle ízben is elérhető Contimax heringfilé kilója 2347 forintba, addig az Auchan Tuti Tipp saját márkás sprotnija 2613 forintba került.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Megváltozhatnak az áruházak, 237 000 milliárd forintból
Buksza blog | 2024. március 19. 08:36
Az EU rendületlenül alkotja azokat az új szabályokat, amelyek célja a kontinens iparának támogatása a fenntarthatóvá válásban és a digitalizálás elsajátításában. A kiskereskedelem is beállt a sorba.
Vásárló Fordulat az Ikeánál, már látszik, mire számíthatnak a magyar vásárlók
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 16:19
Az Ikea vissza akarja hozni az elmúlt évek drasztikus inflációja előtti időszakot, ez pedig az árak jelentős csökkentését helyenként akár a profit rovására is.
Vásárló Extrém ízeket kaphatnak a kenyerek
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 16. 11:36
A margetingguruk legújabb ötlete, hogy kézzelfoghatóvá, pontosabban ízlelhetővé teszik az emberi érzelmeket, amihez a mesterséges intelligenciát hívták segítségül. Kiderül, beveszik-e ezt az emberek.
Vásárló Hányszor kell mosni a paplant?
Buksza blog | 2024. március 15. 13:28
A matracokat kínáló cégek reklámszövege, hogy a termékeikben rejlik a zavaró álmok nélküli alvás titka. Kevesen tudják, hogy a jó matracnál egyszerűbben is tehetnek valamit a pihentetőbb alvásért.
Vásárló A „méret a lényeg” jegyében akar megújulni a Meki
Buksza blog | 2024. március 15. 10:21
Még az infláció megugrása előtt az embereknek több pénzük volt arra, hogy gyorséttermekben egyenek, és a McDonald’s azt vette a fejébe, hogy a jövőben visszatér ehhez.
Vásárló Teljes átalakulásról döntött a Decathlon, a magyar boltokat is érinti a lépés
Buksza blog | 2024. március 13. 12:39
Nagy lehetőségek nyíltak meg a francia Decathlon sportáruházlánc marketingesei előtt, a vállalat ugyanis a feje búbjától a talpáig átszabja imázsát azzal az ambícióval, hogy sportmárkává váljon.
Vásárló Az Aldi bátor lépésre készül, a jövőben összesen 800 üzletet nyitna az amerikai piacon
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 12. 16:29
A kiskereskedelem a fejlett országokban a legkeményebb versenypiacok közé tartozik, ám ezen belül vélhetően az Egyesült Államokban kell a legjobban megharcolni a vevőkért. Úgy tűnik, az Aldi nem riadt meg ettől.
Vásárló Környezetbarát megoldás a kellemetlen szagok megszüntetésére a lakásban
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 17:47
Az ózon kitűnően alkalmas a szagok semlegesítésére, ezért az ózongenerátorok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Különösen olyan helyeken, ahol kiemelten fontos a kellemetlen szagok megszüntetése, a tiszta, friss környezet megteremtése.   
Vásárló Mosdószekrény-választás a praktikum és esztétikum jegyében
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 13:57
A fürdőszoba egyik legpraktikusabb és legdominánsabb eleme a mosdószekrény. Sokan úgy vélik, hogy egyszerű kiválasztani azt az egyet, ami a fürdőhelyiségbe kerül, ez azonban nem feltétlenül van így, hiszen a széles körű választék könnyen bizonytalanná teheti a vásárlót.
Vásárló Megalapozottnak látszik a piros pont, amit a Tesco kapott
Buksza blog | 2024. március 11. 12:13
Növelni tudta piaci részesedését az Egyesült Királyságban a Tesco szakértők szerint annak köszönhetően, hogy tőzsdén jegyzett vállalatként jobb pénzügyi helyzetben van versenytársainál.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG