8p

Egyre inkább alkalmazkodnak a vásárlók és a kereskedők a járványhelyzethez, miközben az árak tovább emelkednek a hazai hipermarketekben - bár valamivel lassabb tempóban, mint egy hónapja. Élelmiszerből továbbra sincs hiány, legfeljebb szűkebb választék - pár polccal arrébb viszont találtunk olyan terméket, amit mindenhol felvásároltak a kijárási korlátozás alatt senyvedő családok.

A napokban tette közzé a KSH a márciusi kiskereskedelmi forgalomról szóló statisztikákat - ebből kiderült, mekkorát dobott a bolti forgalmon a kijárási korlátozás előtti pánikvásárlás: az élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 15 százalékkal bővült az előző év márciusához képest. Ennek a folyamatnak a végén a Privátbankár.hu Árkosár-felmérésének előző, április 7-én publikált felmérése rég nem látott, 9 százalékot meghaladó éves áremelkedést mutatott ki a hazai hipermarketekben. 

A KSH pénteken teszi közzé friss, márciusra vonatkozó inflációs adait, melyek összevethetőek lesznek előző Árkosár-felmérésünk adataival. Az eltérő módszertannak köszönhetően most még előrébb tudunk tekinteni, és azt mutatjuk meg, hogyan alakultak az élelmiszerárak május elejére a hazai hipermarketekben.

Május 4-én jártuk végig az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke. 

Családi bevásárlás helyett videótelefon - így alkalmazkodtunk a járványhelyzethez a bevásárlásnál is

Ezúttal is betartottuk a rendeleti előírásokat és az operatív törzs kiskereskedelemre vonatkozó előírásait - ahogy egyébként gyakorlatilag minden vásárló és meglátogatott üzletlánc is. Minden vásárló maszkot viselt - persze elég változatos minőségűt és elég változatos módszertan szerint. Voltak FFP3-as profik és alulméretezett textildarabot gatyagumin épphogy szájuk előtt leffegtetők is, akik csak a kötelezőt akarták hozni - az áruházak bejáratánál a táblák mellett biztonsági őrök is figyelmeztetik a feledékeny vásárlókat, de azért az nem várható el tőlük, hogy a helyes használatra is odafigyeljenek. 

Összességében azért dicséret illeti a vásárlókat is: nincsenek családostól, csoportban vásárlók, gyermeket eleve csak elvétve (vagy egyáltalán nem) látni az üzletekben, helyette rengeteg a videótelefonon közvetítő vásárló, aki próbálja megkülönböztetni a petrezselyemgyökeret a paszternáktól és a tormától, felismerni egy fűszernövényt vagy épp megtalálni a kézműves sörök között az IPA-kat - mert normál időkben a családi bevásárlásoknál az adott terméket nem ő szokta levadászni. A parkolókban néhány autóban tableten mozit néző gyerekek várják az egyik szülővel, hogy a másik végezzen a beszerzéssel. A hangszórókon továbbra is folyamatosan naprakész tájékoztatók hangzanak el, a polcokon rendben vannak az áruk - az áruházláncok továbbra is mintaszerűen működnek, az előírásokon is túl ügyelve a vásárlók és a dolgozók egészségére. Több áruházláncban is olvastunk-hallottunk olyan üzeneteket, amely a dolgozóknak köszöni meg a helytállást. 

Hiánycikk nem nagyon van, legfeljebb a választék szűkebb a tészta vagy a rizs esetében. Bőven van vécépapír (bár ez értelemszerűen nem része az élelmiszer-kosarunknak), és túlzás nélkül hegyben állt a budafoki élesztő az általunk meglátogatott áruházakban. A bevásárlókocsikon is inkább az látszik, hogy senki sem akar túl gyakran boltba menni, nem pedig az, hogy háborúra készülve eszetlen felhalmozást folytatnának a vevők.

Egyetlen, elsőre meglepőnek látszó hiánycikkre figyeltünk fel: minden meglátogatott hipermarketben felvásárolták az összes tollasütő-készletet.

Van szivacslabdás tenisz-szett, pingpongkészlet, dobálós-elkapós játékok, de tollasütő nincs. Másodikra azért ez nem is olyan meglepő: miután Pest megyében maradtak a szigorú korlátozó intézkedések, semmi szabadtéri szórakoztató létesítmény sem nyithatott ki, mindenkit otthonmaradásra biztatnak, és még a megye elhagyásának lehetőségével kapcsolatban is ellentmondó információk láttak napvilágot (amit Gulyás Gergely miniszter a kormányinfón igyekezett tisztába tenni), maradt a kertben, parkban játszható szabadtéri elfoglaltság lehetősége: a tollaslabdázás. A polcokon mindenhol megtaláltuk a tollas-készletek helyét, de mindenhol üresen.

Fékezett, de még mindig 8 százalék közelében az éves áremelkedés

Ami a felmérés eredményeit illeti: az előző hónaphoz képest tovább emelkedtek az árak, az éves áremelkedés mértéke azonban fékeződött.

Az április 9,2 százalék után májusban 7,9 százalékos átlagos éves áremelkedést mértünk a hazai hipermarketekben.

Az előző hónapban egyedüliként árat csökkentő Interspar most behozta az áremelést; ezúttal a Tescóban mértünk havi szinten mérséklődő árszínvonalat, ezzel a brit lánc ugrott az élre az árversenyben. Óriási különbségek továbbra sincsenek, 1000 forint körül van a különbség a legdrágább és a legolcsóbb hipermarket között, maradt a kiegyensúlyozott a helyzet.

Egy hónap alatt átlagosan 1,3 százalékkal, 272 forinttal drágult a nagybevásárlás; az éves 7,9 százalékos áremelkedés 1613 forintos drágulást jelent. Az átlagos kosárérték 21 923 forint lett - ebben a környezetben nem meglepő, hogy újabb csúcsdöntésről beszélhetünk.

Ha mindent ott szereznénk be, ahol a legolcsóbban adják, akkor sem fizetnénk sokkal kevesebbet: a 20 274 forintos minimál-kosárár nem sokkal alacsonyabb a tényleges átlagnál, biztosan nem érné meg a tripla beszerzéssel járó macera.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Komolyabb (10 százalékot meghaladó) árcsökkentésről csak havi összehasonlításban beszélhetünk: almát, sajtot és gyümölcsjoghurtot vehetünk 12-14 százalékkal olcsóbban, mint áprilisban. A havi áremelkedést a rizs vezeti (erről lejjebb részletesebben is írunk), 25 százalékot meghaladó drágulással. 10-20 százalék közötti mértékben emelkedett egy hónap alatt a krumpli, a tej, egyes üdítők és az ásványvíz ára is.

Olyan termék nincs, aminek az ára 10 százalékot meghaladó mértékben csökkent volna egy év alatt - 13 éve tartó havi rendszerességű felmérés-sorozatunkban ilyen nagyon ritkán fordul elő. Éves összehasonlításban a legnagyobb áremelkedést ezúttal az almánál (+41%) és a tojásnál mértük (+39%), de 30 százalékot meghaladó mértékben drágult a banán, az UHT tej is. 20 százalék fölötti éves áremelkedés volt egy év alatt a párizsinál, 10 százalék fölött drágult a kenyér, a rizs, a cukor, a májas, a túró rudi, egyes üdítők és az ásványvíz is.

Havi legolcsóbbak: spárga, rizs, kávé

Ebben a rovatban mindig kiválasztunk három terméket, és megnézzük, hogy márkára és minőségre való tekintet nélkül hol lehet a legolcsóbban beszerezni a meglátogatott hipermarketek közül.

A spárgaszezon elkezdődött, egyelőre ugyan alig találni valakit, aki be tudja takarítani a termést - a szokásos mezőgazdasági munkaerőhiányra most a koronavírus is rátett egy lapáttal. Ezt enyhítheti most az agrárkamara javaslatára a kormány, amikor szigorú feltételekkel, de engedélyezné a szomszédos országok munkavállalóinak, hogy Magyarországon vendégmunkásként helyezkedjenek el az agráriumban. Ennek megfelelően a spárga nem olcsó, és nincs is belőle sok a hipermarketekben (bár a piacokon azért szélesebb a választék): zöld spárgát például csak az Auchanban találtunk pár csomaggal, fél kilót 899 forintért. A legolcsóbb fehér spárga 999 forint az Auchanban és az Intersparban is fél kilónként, míg a Tescóban 1299 forintot kértek egy csomagért.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

Április elején arról számoltunk be, hogy a világpiacon számos gabonaféle árfolyama szökött a magasba, és a piaci szereplők (csakúgy mint nálunk, máshol is) a munkaerőhiányra panaszkodnak, ami nehezíti a zöldség- és gyümölcstermesztést. A legdurvább változás a rizs piacán van, ami Ázsiában a legfontosabb alapélelmiszer, itt hétéves csúcsra ugrottak az árak. Ahogy a havi és éves árváltozásoknál is jeleztük, a rizs nálunk is a legnagyobb áremelkedést produkáló élelmiszerek közé került májusban. A legolcsóbb rizsek B típusúak, kilóját az Intersparban (S-Budget sajátmárkás) 289 forintért kínálták. Az Auchan sajátmárkás B rizse 315 forint kilónként, a Tescóban Mester B rizst adtak 379 forintért.

Végül megnéztük, mennyibe kerül a legolcsóbb kávé - mindenki, aki home office-ba szorult (vagy ne adj' Isten elvesztette munkáját), otthon feketézik mostanság. (Főleg Pest megyében, ahol még a kávézók terasza sem nyithatott meg.) A legolcsóbb kávéért kilónként 1499 forintot kellett fizetni felmérésünk idején - ennyiért az Auchan és az Interspar is sajátmárkás őrölt kávét kínál. A Tesco legolcsóbb kávéja a Bravos márkájú volt, 1849 forintért kilónként.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kellemetlen áremelkedésre ébredhetnek szerdán a magyar autósok
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 12:47
Drágul a benzin a húsvéti ünnepek előtt. 
Vásárló Hiába van vasszigor a magyar diszkontokban, erre jutott a legújabb Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 25. 05:44
Februárhoz képest 1,9 százalékkal nőtt a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára. Októberhez képest viszont bő 4 százalékos a csökkenés.
Vásárló Újra napirendre került a vasárnapi boltzár, a szomszédban
Buksza blog | 2024. március 24. 16:09
Könnyen lehet, hogy kellemetlen meglepetés érheti hamarosan a Romániába utazó magyarokat, ugyanis a bukaresti kormányt azt fontolgatja, hogy bevezeti a boltok kötelező vasárnapi zárva tartását.
Vásárló „Eldugják” a csokit a vásárlók elől egy diszkontláncban
Privátbankár.hu | 2024. március 23. 12:46
Az áruházak egyik vásárlásra csábító trükkje, hogy a pénztárak futószalagjai fölötti polcokon csábító apróságokat kínálnak a vevőknek ösztönözve az impulzus vásárlást. Ez megváltozhat a jövőben.
Vásárló Pórul járt a Tesco, a Lidl jött ki jól a veszekedésből
Buksza blog | 2024. március 21. 10:16
Mélyen a zsebébe kell nyúlnia a Tescónak azt követően, hogy a fellebbviteli bíróság is úgy találta, megtévesztő, ha úgy reklámozza Clubcardjának árait, mintha azok a Lildlénél is kedvezőbbek lennének.
Vásárló A romániai vásárlók nem ismernek tréfát
Privátbankár.hu | 2024. március 20. 15:21
Romániában győzelemre állnak a hazai élelmiszerek. Az ottani vásárlók többsége azokat választja a külföldi termékek helyett. Előbb leveszik a polcról a helyben termelt árut és csak utána nézik meg az árát. 
Vásárló Az osztrák nyugdíj igénylése
Márkázott tartalom | 2024. március 20. 09:47
Amennyiben életünk során nem csak Magyarországon dolgoztunk, hanem más országokban is, akkor jó tudni, hogy ezekből az országokból is számíthatunk nyugdíjkifizetésre. Ha Ausztriában dolgoztunk, akkor attól függően, hogy ez az időtartam mennyi volt, kaphatunk nyugdíjat egyenesen az osztrák nyugdíjfolyósítótól, vagy a magyar nyugdíjunkat emeli meg ez az időszak. Cikkünkben segítséget nyújtunk az osztrák nyugdíjrendszer megismeréséhez.
Vásárló Megváltozhatnak az áruházak, 237 000 milliárd forintból
Buksza blog | 2024. március 19. 08:36
Az EU rendületlenül alkotja azokat az új szabályokat, amelyek célja a kontinens iparának támogatása a fenntarthatóvá válásban és a digitalizálás elsajátításában. A kiskereskedelem is beállt a sorba.
Vásárló Fordulat az Ikeánál, már látszik, mire számíthatnak a magyar vásárlók
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 16:19
Az Ikea vissza akarja hozni az elmúlt évek drasztikus inflációja előtti időszakot, ez pedig az árak jelentős csökkentését helyenként akár a profit rovására is.
Vásárló Extrém ízeket kaphatnak a kenyerek
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 16. 11:36
A margetingguruk legújabb ötlete, hogy kézzelfoghatóvá, pontosabban ízlelhetővé teszik az emberi érzelmeket, amihez a mesterséges intelligenciát hívták segítségül. Kiderül, beveszik-e ezt az emberek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG