7p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Tovább tart az áremelkedés az élelmiszerek körében, több mint 14 éve havi rendszerességgel végzett Privátbankár Árkosár-felmérésünk során 4,4 százalékos éves drágulást mértünk a hazai hipermarketekben. Az alma és a krumpli ára rendeződni látszik, de egyre biztosabb, hogy már augusztusban megvan a 2021-es év legnagyobb áremelkedését produkáló élelmiszere. Felmértük a málna-, a kukorica- és a fagyi-kínálatot is.

A júniusi csúcs után némi korrekció - de még mindig fájdalmas a nagybevásárlás

Augusztus 2-án, hétfőn jártuk végig három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, hogy megnézzük, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke. Emlékezetes: legutóbb júniusban mértünk történelmi csúcsot a szimulált családi nagybevásárlásnál, ekkor az átlagos kosárérték bőven meghaladta a 23 ezer forintot is. Júliusban aztán mérséklődött az áremelkedés üteme, havi szinten még érdemi csökkenésről is beszámolhattunk, az éves éremelkedési ütem pedig visszatért a trendbe beleillő 3,5 százalékos szintre.

Igaz, ez csak első ránézésre tűnik mérsékeltebbnek: az általános infláció szintje 5,3 százalék volt a KSH júliusban kiadott (júniusra vonatkozó) adatai szerint, ehhez képest kedvezőbbnek tűnhet az élelmiszerek 3-4 százalék körüli éves drágulása. Csakhogy az idei áremelkedés a tavalyira rakódik rá - 2020 volt az az év, amikor az élelmiszerek mindenkit érintő drágulása több mint duplája volt az általános áremelkedésnek: a KSH 3,3 százalékos egész éves inflációs mutatója mellett 7,2 százalékos éves élelmiszerár-emelkedésről számolhattunk be az egész évre vonatkozóan.

Az, hogy ehhez képest az élelmiszerek drágulása idén alacsonyabb, illetve több olyan termékkör és szolgáltatás is található a KSH inflációs kosarában, ami jobban drágult, mint az élelmiszer, biztosan nem vigasztalja az alacsonyabb jövedelemből, nyugdíjból élőket, akik fogyasztásának nagyobb részét teszi ki az élelmiszer-beszerzés. Utóbbiaknak talán némi vigaszt jelent a júniustól visszamenőleges hatállyal biztosított 0,6 százalékos kiegészítő nyugdíjemelés, amit épp a vártnál magasabb infláció miatt rendelt el a kormány.

A tavalyi áremelkedés több hullámban csúcsosodott ki, de épp az augusztusi adat volt a legkiemelkedőbb: akkor éves összehasonlításban 11,8 (!) százalékos áremelkedésről számolhattunk be. A jó hír az, hogy idén ennek közelében sem vagyunk és történelmi csúcsot sem döntött az Árkosár ebben a hónapban, a rossz hír az, hogy ismét gyorsult az áremelkedés az előző hónaphoz képest.

Megint gyorsult az áremelkedés, egy év alatt 4,4 százalékos a drágulás

Az Auchanban, az Intersparban és a Tescoban júliushoz képest 0,9 százalékkal emelkedtek az árak. Az Interspar 1 százalékkal olcsóbb lett, az Auchan kosárértéke gyakorlatilag stagnált, a Tescóban 3,4 százalékkal tudtunk drágábban bevásárolni, mint júliusban. Tavaly augusztusban az Auchanban voltak a legmagasabbak az árak, így volt honnan csökkenteni a francia láncnál, ami egyedüliként árcsökkentést hajtott végre összességében, a teljes bevásárlásra vetítve a három áruház közül. Az Interspar és a Tesco szinte azonos, 7,5 százalék körül mértékben adta drágábban ugyanazt az élelmiszerkosarat most, mint egy éve.

Az átlagos éves áremelkedés mértéke a hipermarketekben így 4,4 százalékos volt

- 0,9 százalékponttal magasabb, mint egy hónappal ezelőtt.

A három áruházban átlagosan 22 902 forintba került a nagybevásárlás, ami a második legmagasabb érték a felmérés története során.

A bő 14 évre vonatkozó grafikonon az Auchan és a Tesco átlagát ábrázoltuk, erre a két áruházra van ugyanis ilyen hosszú időre visszatekintő adatsorunk; az Interspar 2012-ben, a Cora kivonulása után került be a felmérésbe 3. szereplőként.

Persze ugyanezekben az áruházakban, ugyanezekkel a termékekkel is meg lehetne olcsóbban úszni a nagybevásárlást: ehhez mindent ott kellene beszereznünk, ahol a legolcsóbban adják. Eben az esetben 20 241 forint lenne a kosár végösszege. Ez azonban korántsem lenne egyszerű logisztikai mutatvány, egy nap alatt kellene végigjárni 3 hipermarketet, vagy esetleg három, szoros koordinációban dolgozó bevásárlócsapatra lenne szükség. Ha viszont egy helyen veszünk meg mindent, az árak szempontjából nincs óriási jelentősége, hova megyünk:

a legdrágább és a legolcsóbb áruház között mindössze 810 forint volt a különbség, bő 3 és fél százalék.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Havi összehasonlításban nem volt nagy mozgás az árakban - "nagy" alatt itt azt értjük, hogy kevés olyan termék volt, aminek az ára 10 százalékot meghaladó mértékben változtott volna júliushoz képest. A krumpli ára normalizálódik, második hónapja csökken nagyobbat (ezúttal közel 34 százalékot) az ára, így pedig már éves összehasonlításban is csak 6 százalékkal kerül többe. 10 százalékot meghaladó mértékben drágult viszont a jeges tea, a pezsgő és egyes tömény szeszesitalok, de 14,6 százalékot drágult a tojás is.

Tavaly abszolút áremelkedés-rekorder volt az alma, a gyenge termést látva félő volt, hogy idén tovább folytatódhat a trend - jó hír azonban, hogy ez nem következett be, a hipermarketekben legalábbis 45 százalékkal olcsóbban kaphatunk most almát, mint egy évvel ezelőtt. Emellett csak a tea volt az, aminek 10 százalékot meghaladó mértékben csökkent az ára.

Sokkal hosszabb listát kapunk azonban, ha megvizsgáljuk, mely élelmiszerek drágultak 1 év alatt több mint 10 százalékot. Az abszolút csúcstartó az étolaj, ami harmadával (32,8 százalékkal) kerül többe, mint egy éve; emellett több mint 20 százalékot drágult a száraztészta és a margarin is. 10 százalékot meghaladó mértékben drágult még a chips, a banán, a csirkemell, a rizs, a májas, a tej és a liszt is a hipermarketekben a Privátbankár Árkosár-felmérése szerint.

Máris megvan az éves árrekorder?

Bár még csak nyár végén tartunk, jó eséllyel kijelenthetjük, hogy az étolaj lesz 2021 árrekordere, ez a termék lesz az, amely az év végén a legnagyobb éves átlagos áremelkedést mutatja majd – hacsak el nem száll valami másnak is az ára a hátralévő 4 hónapban. Az alábbi grafikon az általunk vizsgált napraforgó étolaj árának alakulását mutatja 2020 januárjához képest:

A háttérben (ahogy az a mezőgazdasági termékeknél mindig lenni szokott) részben az időjárás kedvezőtlen alakulása áll, amely a termés mennyiségét befolyásolja, de szakértők emellett a takarmánynövények piacán bekövetkezett árrobbanást is megemlítik. A világ és elsősorban Kína a korábbi sertéspestis után újra növeli a sertésállományt, valamint a magas kőolajárak miatt az alternatív üzemanyagok alapanyagént is extra kereslet jelentkezik az olajnövények iránt.

A Tour de France kerékpáros verseny mezőnye 2021. július 10-én egy napraforgó-mező mellett teker. A versenybringa drága dolog, de ma már a napraforgó se olcsó mulatság... Fotó: EPA / Christophe Petit-Tesson
A Tour de France kerékpáros verseny mezőnye 2021. július 10-én egy napraforgó-mező mellett teker. A versenybringa drága dolog, de ma már a napraforgó se olcsó mulatság... Fotó: EPA / Christophe Petit-Tesson

Havi legolcsóbbak: málna, kukorica, fagyi

Ezúttal is kiválaszottunk 3 terméket, hogy megnézzük, márkára és minőségre való tekintet nélkül (tehát az Árkosár-felmérés módszertani megkötéseit is figyelmen kívül hagyva) hol lehet a legolcsóbban beszerezni őket.

Elvileg tart a málna szezonja, de ez egyre kevésbé érinti Magyarországot - legalábbis termelői oldalról. Hazai málnát keveset találni, a hipermarketekben például épp nincs is. Az ára sem mondható barátinak, hiába szállítanak épp Lengyelországból a Tescóba: kilónként 5592 forint volt a gyümölcs ottjártunkkor. Az Auchan 4384 forintért mért egy kiló málnát, az Intersparban pedig nem volt éppen készleten.

Kukoricát a legolcsóbban 149 forintért találtunk, ennyiért az Interspar és az Auchan kínálta. 199-ért pedig a Tescóban is vehettünk egy cső kukoricát.

Bár nem zöldség-gyümölcs-kategória, de szezonja van a fagyinak is: megnéztük, hol kínálják a dobozos változatot a legolcsóbban. Az Auchanban lett volna sajátmárkás 349 illetve 399 forintos literernkénti áron is, de ezt valószínűleg elkapkodták a hőségben a vevők, mert már csak az árcímkéjükkel találkoztunk, a termékkel magával sajnos nem. A Tesco saját márkás Ms. Molly's fagyija viszont valóban kapható volt literenként 399 forintos áron. Az Intersparban az Algida csoki-vaníliája volt literenként 514 forintért a legolcsóbb, az Auchanban végül a Ledo nyert literenként 589,5 forintért, amely számos ízben kapható volt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
Vásárló Nem csak akkor érdemes szervizbe menni, ha baj van
Márkázott tartalom | 2025. október 13. 10:09
Sokan csak akkor keresnek autószervizt, amikor már világít a hibajelző, esetleg furcsa hangokat ad ki a motor. Pedig a rendszeres karbantartás nemcsak a hibák megelőzésére jó, de segít abban is, hogy az autó hosszabb távon megbízható maradjon. Egy jól karbantartott jármű ritkábban hagy cserben, kevesebb váratlan költséget okoz, és az utazás is nyugodtabb vele. A szervizbe járás tehát nem csak a műszaki vizsga előtti kapkodásról szólhat, hanem egy tudatos, előrelátó hozzáállásról is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG