7p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Tovább tart az áremelkedés az élelmiszerek körében, több mint 14 éve havi rendszerességgel végzett Privátbankár Árkosár-felmérésünk során 4,4 százalékos éves drágulást mértünk a hazai hipermarketekben. Az alma és a krumpli ára rendeződni látszik, de egyre biztosabb, hogy már augusztusban megvan a 2021-es év legnagyobb áremelkedését produkáló élelmiszere. Felmértük a málna-, a kukorica- és a fagyi-kínálatot is.

A júniusi csúcs után némi korrekció - de még mindig fájdalmas a nagybevásárlás

Augusztus 2-án, hétfőn jártuk végig három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, hogy megnézzük, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke. Emlékezetes: legutóbb júniusban mértünk történelmi csúcsot a szimulált családi nagybevásárlásnál, ekkor az átlagos kosárérték bőven meghaladta a 23 ezer forintot is. Júliusban aztán mérséklődött az áremelkedés üteme, havi szinten még érdemi csökkenésről is beszámolhattunk, az éves éremelkedési ütem pedig visszatért a trendbe beleillő 3,5 százalékos szintre.

Igaz, ez csak első ránézésre tűnik mérsékeltebbnek: az általános infláció szintje 5,3 százalék volt a KSH júliusban kiadott (júniusra vonatkozó) adatai szerint, ehhez képest kedvezőbbnek tűnhet az élelmiszerek 3-4 százalék körüli éves drágulása. Csakhogy az idei áremelkedés a tavalyira rakódik rá - 2020 volt az az év, amikor az élelmiszerek mindenkit érintő drágulása több mint duplája volt az általános áremelkedésnek: a KSH 3,3 százalékos egész éves inflációs mutatója mellett 7,2 százalékos éves élelmiszerár-emelkedésről számolhattunk be az egész évre vonatkozóan.

Az, hogy ehhez képest az élelmiszerek drágulása idén alacsonyabb, illetve több olyan termékkör és szolgáltatás is található a KSH inflációs kosarában, ami jobban drágult, mint az élelmiszer, biztosan nem vigasztalja az alacsonyabb jövedelemből, nyugdíjból élőket, akik fogyasztásának nagyobb részét teszi ki az élelmiszer-beszerzés. Utóbbiaknak talán némi vigaszt jelent a júniustól visszamenőleges hatállyal biztosított 0,6 százalékos kiegészítő nyugdíjemelés, amit épp a vártnál magasabb infláció miatt rendelt el a kormány.

A tavalyi áremelkedés több hullámban csúcsosodott ki, de épp az augusztusi adat volt a legkiemelkedőbb: akkor éves összehasonlításban 11,8 (!) százalékos áremelkedésről számolhattunk be. A jó hír az, hogy idén ennek közelében sem vagyunk és történelmi csúcsot sem döntött az Árkosár ebben a hónapban, a rossz hír az, hogy ismét gyorsult az áremelkedés az előző hónaphoz képest.

Megint gyorsult az áremelkedés, egy év alatt 4,4 százalékos a drágulás

Az Auchanban, az Intersparban és a Tescoban júliushoz képest 0,9 százalékkal emelkedtek az árak. Az Interspar 1 százalékkal olcsóbb lett, az Auchan kosárértéke gyakorlatilag stagnált, a Tescóban 3,4 százalékkal tudtunk drágábban bevásárolni, mint júliusban. Tavaly augusztusban az Auchanban voltak a legmagasabbak az árak, így volt honnan csökkenteni a francia láncnál, ami egyedüliként árcsökkentést hajtott végre összességében, a teljes bevásárlásra vetítve a három áruház közül. Az Interspar és a Tesco szinte azonos, 7,5 százalék körül mértékben adta drágábban ugyanazt az élelmiszerkosarat most, mint egy éve.

Az átlagos éves áremelkedés mértéke a hipermarketekben így 4,4 százalékos volt

- 0,9 százalékponttal magasabb, mint egy hónappal ezelőtt.

A három áruházban átlagosan 22 902 forintba került a nagybevásárlás, ami a második legmagasabb érték a felmérés története során.

A bő 14 évre vonatkozó grafikonon az Auchan és a Tesco átlagát ábrázoltuk, erre a két áruházra van ugyanis ilyen hosszú időre visszatekintő adatsorunk; az Interspar 2012-ben, a Cora kivonulása után került be a felmérésbe 3. szereplőként.

Persze ugyanezekben az áruházakban, ugyanezekkel a termékekkel is meg lehetne olcsóbban úszni a nagybevásárlást: ehhez mindent ott kellene beszereznünk, ahol a legolcsóbban adják. Eben az esetben 20 241 forint lenne a kosár végösszege. Ez azonban korántsem lenne egyszerű logisztikai mutatvány, egy nap alatt kellene végigjárni 3 hipermarketet, vagy esetleg három, szoros koordinációban dolgozó bevásárlócsapatra lenne szükség. Ha viszont egy helyen veszünk meg mindent, az árak szempontjából nincs óriási jelentősége, hova megyünk:

a legdrágább és a legolcsóbb áruház között mindössze 810 forint volt a különbség, bő 3 és fél százalék.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Havi összehasonlításban nem volt nagy mozgás az árakban - "nagy" alatt itt azt értjük, hogy kevés olyan termék volt, aminek az ára 10 százalékot meghaladó mértékben változtott volna júliushoz képest. A krumpli ára normalizálódik, második hónapja csökken nagyobbat (ezúttal közel 34 százalékot) az ára, így pedig már éves összehasonlításban is csak 6 százalékkal kerül többe. 10 százalékot meghaladó mértékben drágult viszont a jeges tea, a pezsgő és egyes tömény szeszesitalok, de 14,6 százalékot drágult a tojás is.

Tavaly abszolút áremelkedés-rekorder volt az alma, a gyenge termést látva félő volt, hogy idén tovább folytatódhat a trend - jó hír azonban, hogy ez nem következett be, a hipermarketekben legalábbis 45 százalékkal olcsóbban kaphatunk most almát, mint egy évvel ezelőtt. Emellett csak a tea volt az, aminek 10 százalékot meghaladó mértékben csökkent az ára.

Sokkal hosszabb listát kapunk azonban, ha megvizsgáljuk, mely élelmiszerek drágultak 1 év alatt több mint 10 százalékot. Az abszolút csúcstartó az étolaj, ami harmadával (32,8 százalékkal) kerül többe, mint egy éve; emellett több mint 20 százalékot drágult a száraztészta és a margarin is. 10 százalékot meghaladó mértékben drágult még a chips, a banán, a csirkemell, a rizs, a májas, a tej és a liszt is a hipermarketekben a Privátbankár Árkosár-felmérése szerint.

Máris megvan az éves árrekorder?

Bár még csak nyár végén tartunk, jó eséllyel kijelenthetjük, hogy az étolaj lesz 2021 árrekordere, ez a termék lesz az, amely az év végén a legnagyobb éves átlagos áremelkedést mutatja majd – hacsak el nem száll valami másnak is az ára a hátralévő 4 hónapban. Az alábbi grafikon az általunk vizsgált napraforgó étolaj árának alakulását mutatja 2020 januárjához képest:

A háttérben (ahogy az a mezőgazdasági termékeknél mindig lenni szokott) részben az időjárás kedvezőtlen alakulása áll, amely a termés mennyiségét befolyásolja, de szakértők emellett a takarmánynövények piacán bekövetkezett árrobbanást is megemlítik. A világ és elsősorban Kína a korábbi sertéspestis után újra növeli a sertésállományt, valamint a magas kőolajárak miatt az alternatív üzemanyagok alapanyagént is extra kereslet jelentkezik az olajnövények iránt.

A Tour de France kerékpáros verseny mezőnye 2021. július 10-én egy napraforgó-mező mellett teker. A versenybringa drága dolog, de ma már a napraforgó se olcsó mulatság... Fotó: EPA / Christophe Petit-Tesson
A Tour de France kerékpáros verseny mezőnye 2021. július 10-én egy napraforgó-mező mellett teker. A versenybringa drága dolog, de ma már a napraforgó se olcsó mulatság... Fotó: EPA / Christophe Petit-Tesson

Havi legolcsóbbak: málna, kukorica, fagyi

Ezúttal is kiválaszottunk 3 terméket, hogy megnézzük, márkára és minőségre való tekintet nélkül (tehát az Árkosár-felmérés módszertani megkötéseit is figyelmen kívül hagyva) hol lehet a legolcsóbban beszerezni őket.

Elvileg tart a málna szezonja, de ez egyre kevésbé érinti Magyarországot - legalábbis termelői oldalról. Hazai málnát keveset találni, a hipermarketekben például épp nincs is. Az ára sem mondható barátinak, hiába szállítanak épp Lengyelországból a Tescóba: kilónként 5592 forint volt a gyümölcs ottjártunkkor. Az Auchan 4384 forintért mért egy kiló málnát, az Intersparban pedig nem volt éppen készleten.

Kukoricát a legolcsóbban 149 forintért találtunk, ennyiért az Interspar és az Auchan kínálta. 199-ért pedig a Tescóban is vehettünk egy cső kukoricát.

Bár nem zöldség-gyümölcs-kategória, de szezonja van a fagyinak is: megnéztük, hol kínálják a dobozos változatot a legolcsóbban. Az Auchanban lett volna sajátmárkás 349 illetve 399 forintos literernkénti áron is, de ezt valószínűleg elkapkodták a hőségben a vevők, mert már csak az árcímkéjükkel találkoztunk, a termékkel magával sajnos nem. A Tesco saját márkás Ms. Molly's fagyija viszont valóban kapható volt literenként 399 forintos áron. Az Intersparban az Algida csoki-vaníliája volt literenként 514 forintért a legolcsóbb, az Auchanban végül a Ledo nyert literenként 589,5 forintért, amely számos ízben kapható volt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
Vásárló Földbe döngölheti a bíróság a „junk food” élelmiszerek és italok gyártóit
Buksza blog | 2024. december 12. 07:44
Egy magánember olyan pert kezdeményezett az úgynevezett ultrafeldolgozott élelmiszerek gyártói ellen, amely a dohánygyártók elmeszeléséhez hashonló végeredménnyel járhat.
Vásárló Váltás jöhet a boltokban: nyugdíjba mehetnek a mostani bevásárlókocsik
Buksza blog | 2024. december 10. 17:47
Hamarosan megjelenhetnek az okosnak mondott bevásárlókocsik az áruházakban, amelyek két szempontból is kiérdemlik ezt a jelzőt. Sokat tudó elektronikus kütyük és tudják hogyan húzzák ki a pénzt a vevők.
Vásárló Egy speciális hajápoló termék, amelyet érdemes megismerni
Márkázott tartalom | 2024. december 9. 15:29
A keratinos samponok népszerűsége töretlen, de vajon hányan ismerik közelebbről is ezeket a termékeket? Miért jó, ha ezeket használjuk a már megszokott samponok helyett? Cikkünkből ez is kiderül!
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG